استراتژی برند و تکنیک ها


خیلی از صاحبان کسب و کار به  استراتژی برند به عنوان گزینه ای اضافی و غیر حیاتی نگاه می کنند. آن ها خیلی از حقیقت فاصله دارند. به زبان ساده برندینگ به مجموعه اقداماتی گفته می شود که درنهایت باعث شود مخاطب دوباره پیش ما برگردد. بازاریابان در برندینگ به دنبال  مهندسی تجربیات و ارزش های درک شده مشتریان هستند. به دلایل زیر اغلب کسب و کارها در طراحی استراتژی برند به دردسر می افتند:

  • مخاطبان  هدف خودشون رو نمی شناسند
  • تیم های بازاریابی و فروش برای یکدیگر ارزش قائل نیستند
  • مدیران فکر میکنند برند بودن یعنی تنها داشتن یک لوگو به همراه شعاری زیباست
  • افراد داخل شرکت دقیقا توجیه نیستند که چه کاری رو چرا و با چه هدفی دارند انجام می دهند
  • مدیریت به ارزش ویژه ی برند اهمیت نمی دهد و فقط به میزان نرخ بازگشت سرمایه توجه دارند

برای رفع مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، نیازمند برنامه ریزی و طراحی استراتژی های مناسب برای برند خود خواهید بود.

در تدوین استراتژی برند خود باید به چند سوال اساسی پاسخ دهید:

چگونه برند شما برای مشتریان ارزش آفرینی می کند؟

ارزش پیشنهادی شما دقیقا چیست؟

چرا مشتریان باید ارزش پیشنهادی شما را بپذیرند و به شما اعتمادکنند؟

اهداف شما از تبلیغات و بازاریابی چیست؟

جایگاه استراتژی برند در کسب و کار شما کجاست؟

ارزش آفرینی برند

وقتی صحبت از ارزش محصول و ارزش افرینی برای مشتریان می شود باید ابتدا مشتری را خوب بشناسید. اینکه نیازها و خواسته های او دقیقا چیست؟ به عبارت بهتر محصول یا خدمات با داشتن چه ویژگی هایی از نظر مشتری ارزشمند تلقی می شوند. و درنهایت او حاضر خواهد شد بابت آن پول پرداخت کند.

ارزش محصول را می توان در سه سطح تقسیم بندی  کرد:

1-ارزش فنی

به ارزشی که محصولات در ماهیت خود دارند. یک محصول فارغ از بازاریابی انجام شده برای آن و سایر ارزش های افزوده شده (طراحی و بسته بندی) از نظر فنی دارای ویژگی هایی است که بسیار ضروری و مهم هستند. دقت کنید که  شالوده محصول (محصول اصلی) شما باید دارای ارزش فنی مناسب باشد.

2-ارزش سازمانی

مجموعه از فعالیت هایی که سازمان در فرایند تولید و بازاریابی و فروش انجام می دهد و باعث میشود ارزش افزوده ای علاوه بر ماهیت محصول به آن اضافه شود. در واقع مزیت رقابتی محصول نیز جزوی از ارزش سازمانی است که سازمان ها سعی در خلق آن دارند.

3-ارزش فردی

ارزشی است که از سازمان و محصولات جداست. و به اعتبار افراد داخل سازمان مانند مدیر و یا حتی اینفلونسر های همکاری کننده با سازمان  به ارزش محصول یا برند اضافه می شود.

برای تدوین استراتژی های برند ابتدا باید ارزش ویژه ای که قرار است به مشتری ارائه دهید را تعیین کنید. برای این کار نیازمند پیروی از فرایندی با  مراحل زیر هستید:

1-شناخت کامل مشتری از طریق انجام تحقیقات بازار

2-شناسایی شایستگی های محوری شرکت خود که می تواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای برند شما شود

3-تعریف ارزش برند در سه سطح فنی ،سازمانی،فردی

مشخص کردن اهداف خود از تدوین استراتژی

بعد از آنکه ارزش پیشنهادی خود را مشخص کردید، در قدم بعدی برای طراحی استراتژی برند اهداف خود را تعیین کنید.

معمولا در هرسطحی از برندینگ اهداف زیر برای طراحی های استراتژی های مرتبط  دنبال می شود.

1-آگاهی (Awareness)

یکی از اصلی ترین نقش های برندینگ در کسب و کار افزایش آگاهی و شناخت  مشتریان از کسب و کار شماست . برای جذب مشتری ابتدا آن ها باید بدانند که شما و کسب کارتان وجود دارید. در واقع ایجاد آگاهی ، از طریق به کارگیری تبلیغات جذاب و تاثیر گذار به صورت مستمر اتفاق خواهد افتاد.

2-جذب مخاطب (Lead generation)

به عمل یا فرایند شناسایی  و جذب مشتریان بالقوه برای محصولات یا خدمات کسب و کار خود گفته می شود. در واقع در تبلیغات از مشتری خود درخواست می کنید که کار مشخصی را انجام دهند که در نهایت منجر به ایجاد یک رابطه دوسویه سودمند میان شما و مشتریان خواهد شد .

3-حفظ مشتری (retension)

برای حفظ مشتری نیاز به هزینه و بازاریابی مستمر برای کسب و کار خود هستید . میزان وفاداری مشتری به شرکت شما علاوه بر کیفیت محصول و خدمات تا حد زیادی به نحوه ی ارتباط شما با مشتری در بلند مدت بستگی دارد.

4-پشتیانی از فروش (sales support)

 حضور یک تیم بازاریاب در بخش فروش می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شما در فروش محصولات داشته باشد در واقع پشتیبانی از فروش، شما را در زمینه خدمات پس از فروش ، اگاهی سریع از تغییرات بازار و خواسته های متغیر مشتریان بسیار یاری خواهد کرد.

اعتمادسازی به برند

مشتری برای این که به برند شما اعتماد کند محصولات و یا خدمات شما را زیر نظر می گیرد تا با نیاز ها و خواسته های او متناسب باشد.

مهم ترین چیز در کسب و کار شناخت صحیح دیدگاه های مشتریانی هست که شما دارید به آن ها خدمت می دهید.اگر در زمینه شناخت  مشتری تخصص پیدا کنید . قطعا شما تبدیل به یکی از بهترین فروشندگان  در جهان خواهید شد.

خودتون رو به مشکلات جاری محدود نکنید سعی کنید ماهیت و علت اصلی مشکلات رو شناسایی کنید و بهترین راه حل ممکن  که با نیاز های مشتریان خود متناسب باشد را شناسایی کنید. در این صورت می توانید اعتماد مشتری را جلب کنید

مشتریان در خرید تمایل دارند بیش تر از آنچه که پرداخت می کنند ،منفعت به دست اورند.ارزش پیشنهادی محصول  شما باید بیش تر ازپولی با شد که مشتری بابت ان پول پرداخت می کند. اعتماد آنها را از طریق پیدا کردن مشکلات اصلی و ارائه را ه حل های کاربردی جلب کنید.مشتریان زمانی به شما اعتماد خواهند کرد  که محصول شما رو متناسب با نیاز ها و خواسته های خود ببیند.

جایگاه  استراتژی برند در شرکت شما کجاست؟

استراتژی برند بخشی از استراتژی های اصلی یک سازمان به حساب می آید که هویت برند سازمان را برای همگان به نمایش می گذارد. استراتزی های برند علاوه بر آن که باید باعث افزایش میزان درگیری مشتریان با برند مورد نظر شود.ازطرف دیگرباید بتواند مفاهیم مرتبط به بازاریابی داخلی را نیز پوشش دهد.

استراتژی برند فرایند پویا و مستمری است که  مدام باید به روز رسانی شود. انجام این کار فرصتی را در اختیار شما قرار می‌ دهد تا در صورت لزوم بتوانید تغییرات و تحولات مورد نیاز را در برندتان اعمال کنید.

  • یادتان باشد برای خلق یک برند به یادماندنی در اذهان مشتریان به استراتزی های برند نیاز خواهید داشت.

اگر می خواهید درباره استراتزی برند اطلاعات بیش تری کسب کنید توصیه می شود مقاله استراتژی برند را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *