استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ


استراتژی دیجیتال مارکتینگ

امروزه داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طبق گفته Smart Insights ، 46٪ از برند ها استراتژی مشخص دیجیتال مارکتینگ ندارند، در حالی که 16٪ استراتژی دارند اما هنوز آن را در فعالیت های بازاریابی خود ادغام نکرده اند.

اما مسئله اینجاست: اگر برنامه ای در دست ندارید، چگونه می توانید انتظار رشد و نوآوری داشته باشید، نتایج را ارزیابی کنید و از اشتباهات گذشته درس بگیرید؟

زمان آن است که استرس سال آینده یا ماه آینده را نداشته باشید و شروع به تهیه برنامه ای کنید که می تواند به توسعه و موفقیت شما کمک شایانی کند. در این مقاله 5 قدم مهم که افراد تصمیم گیرنده باید برای اطمینان از تأثیر گذار بودن تلاش های دیجیتال مارکتینگ خود در موفقیت سازمان در نظر بگیرند، بررسی خواهد شد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  1. از آنچه می خواهید، اطلاع داشته باشید و هدف را تعیین کنید

در نظر گرفتن ماموریت خود:

  • ابتدا رسالت یا هدف کلی کسب و کار خود را مشخص کنید. هدف دیجیتال مارکتینگ شما باید در راستا و متناسب با هدف نهایی شما باشد.
  • به این سؤال پاسخ دهید: می خواهید تلاش های دیجیتال مارکتینگ شما چه هدف مهمی را به دست بیاورید. برای مثال آیا می خواهید شرکت خود را به عنوان تنها ارائه دهنده قطعات رایانه ای به صورت آنلاین قرار دهید؟؛ این ماموریت شما خواهد بود

تنظیم و اندازه گیری شاخص های عملکرد (KPI) شما:

  • با مشخص کردن اهدافی که برای دستیابی به آن پاسخگو خواهید بود، KPI های خود را تعیین کنید.
  • با استفاده از تجزیه و تحلیل تلاش های قبلی خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ، KPI های خود را به صورت واقع بینانه تعیین کنید. این امر به شما اطمینان می دهد که یک افزایش مثبت در نتایج فعلی خود را هدف قرار دهید، در حالی که از تعیین انتظارات بیش از حد توان شما جلوگیری می کند.
  • روشی را برای سنجش هر یک از KPI های خود مشخص کنید. برای مثال، آیا شما از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای ارزیابی عملکرد وبسایت خود استفاده می کنید؟
  • قبل از شروع برنامه ریزی برای KPI های خود، بررسی کنید که کدام معیارها بیشترین اهمیت را برای مدیر عامل شما دارند.

  1. گذشته خود را تجزیه و تحلیل کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید

تجزیه و تحلیل موفقیت و شکست های گذشته در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما می تواند به شما در تنظیم بهترین KPI های کسب و کارتان کمک کند. بنابراین، شما ممکن است بخواهید مرحله یک و دو را با هم انجام دهید.

یک بازه زمانی را که می خواهید آنالیز کنید، انتخاب کنید. بهتر است این دوره زمانی را به اندازه همان مدت زمانی که برای برنامه ریزی در استراتژی جدید بازاریابی خود در نظر گرفته اید، تعیین کنید. به عنوان مثال تصمیم بگیرید که آیا قصد تجزیه و تحلیل سال قبل، فصل یا ماه گذشته را دارید.

نحوه تجزیه و تحلیل:

  • مدت زمانی را که می خواهید بررسی کنید، تعیین کنید و تقویم گوگل آنالیتیکس خود را مطابق با این بازه زمانی تنظیم کنید.
  • گزارش های گوگل را در حساب گوگل آنالیتیکس خود در نظر بگیرید تا پیشرفت خود را با رقبای خود مقایسه کنید.
  • فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی رقبای خود را نیز تجزیه و تحلیل کنید. یک فایل تجزیه و تحلیل از فعالیت های آنلاین خود ایجاد کنید. شما می توانید استراتژی سئو یک رقیب خود را مشخص کنید، به عنوان مثال چه کلمات کلیدی بیشترین حجم ترافیک ارگانیک را به وب سایت آنها هدایت می کنند. همچنین می توان از آن برای مقایسه ترافیک ارگانیک و پرداخت شده وب سایت های مختلف استفاده کرد.
  • این سؤال را به طور منظم از خود بپرسید: آیا چیز دیگری هست که باید تجزیه و تحلیل کنم که قبلاً به آن فکر نکرده ام؟ به عنوان مثال، آیا باید زمان ارسال مطالب خود یا انواع تصویرهایی که استفاده می کنم را در نظر بگیرم؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  1. به یاد داشته باشید که با چه کسانی صحبت می کنید و زبان آنها را در نظر بگیرید

اجازه ندهید که برنامه ریزی شما از افرادی که می خواهید به آنها برسید (مخاطبان هدف) دور شود. شما می دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، اما بعضی اوقات آنها اولین چیزی هستند که یک بازاریاب دیجیتال می تواند در هنگام تنظیمات KPI، بودجه بندی و انتخاب کانال دیجیتال فراموش کند.

شما نباید این اشتباه را انجام دهید. در عوض شما باید مخاطبان خود را در مرکز استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود قرار دهید، به نیازهای عاطفی آنها پاسخ دهید و عمیق ترین خواسته های آنها را برآورده کنید. چطور؟ از طریق خلق شخصیت آنها (persona).

توسعه شخصیت های مفید:

  • با اصول اولیه شروع کنید و تمام اطلاعات جمعیتی که درباره مصرف کننده هدف خود می شناسید را یادداشت کنید؛ مانند سن، جنس و موقعیت مکانی.
  • سپس کمی عمیق تر شوید و راه حل هایی را که می توانید برای حل مشکلات آنها استفاده کنید را شناسایی کنید.
  • به خواسته های عاطفی، اهداف، آرزوها و ترس های آنها بپردازید و تمام عواملی را که باعث می شود آنها را برطرف کنید، مستند کنید. همچنین به خواسته های آگاهانه و ناخودآگاه آنها فکر کنید.
  • می توانید برای شناسایی ویژگی های اصلی مخاطبان خود مانند سن، جنس، شغل و غیره، از گزارشات مخاطب در حساب گوگل آنالیتیکس خود استفاده کنید.
  • در هنگام ایجاد شخصیت ها (personas) فرصت و زمان مناسبی برای شناسایی افرادی وجود دارد که می توانند بر روی آنها تأثیر بگذارند. اینها اینفلوئنسرهایی خواهند بود که استراتژی بازاریابی شما باید هدف قرار دهد.
  1. ابزار خود را مشخص کنید و بودجه بندی کنید

سه چیز برای شناسایی ابزار و روش های شما مهم است: بودجه شما، کانال های دیجیتال شما و تیم (یا افراد) شما.

این مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد عوامل دیگری که ممکن است برای مراحل بعدی نیاز داشته باشید، ابتدا از این منابع اطمینان حاصل کنید.

به عنوان مثال، اکنون زمان مناسبی است برای:

  1. بررسی کانال های دیجیتالی موجود شما
  2. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید بخش های خاصی از دیجیتال مارکتینگ خود را برون سپاری کنید
  3. یا آیا باید بودجه خود را برای یک یا دو استخدام جدید اختصاص دهید

ابزار خود را چگونه شناسایی کنید:

بودجه

بودجه:

  • بودجه کلی دیجیتال مارکتینگ خود را تعریف کنید.
  • به داده های خود و آنچه در گذشته برای شما کارآمد بوده است، نگاه کنید. به عنوان مثال، آیا کانال های خاصی با هزینه کم منجر به جذب مشتری شده اند؟
  • تصمیم بگیرید که آیا از تبلیغات پولی استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال گوگل ادوردز یا تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی.
  • برای هر کانال دیجیتالی که می خواهید برای ارتقاء استفاده کنید، بخش مشخصی از بودجه را اختصاص دهید. در گوگل آنالیتیکس خود جستجو کنید تا به شما کمک کند تا مقرون به صرفه ترین کانال های دیجیتال را با بیشترین میزان دسترسی و جذب مشتری و کمترین هزینه به ازای هر کلیک را ارزیابی کنید.
  • اگر عنصر مشخصی از استراتژی تبلیغاتی پرداخت شده، نتایج مورد نظر شما را به ارمغان نمی آورد، آن را دوباره بررسی کنید و بودجه ای را در آن کانال سرمایه گذاری کنید که بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورد.

افراد

افراد:

  • به تیم فعلی خود بنگرید و ارزیابی کنید که قادر به دستیابی چه چیزی هستید. در اینجا واقع بین باشید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس بیش از حد کار نخواهد کرد.
  • مشخص کنید که آیا شما نیاز به استخدام افراد بیشتری دارید یا اینکه آیا ابزاری برای این کار دارید یا خیر.
  • تصمیم بگیرید که آیا تمام فعالیت دیجیتالی مارکتینگ شما توسط کارمندان شما صورت خواهد گرفت یا اینکه باید برخی از عناصر را به یک آژانس و یا شخص ثالث برون سپاری کنید.
  • از هریک از اعضای تیم خود بخواهید که فعالیت دیجیتال مارکتینگ خود را بررسی کند و از طوفان فکری استفاده کنید تا استراتژی بازاریابی آینده خود را به دست آورید. هرچه کارمند شما در نقش خود استقلال بیشتری داشته باشد با برنامه های جدید شما بیشتر همراه می شود.

کانال ها

کانال ها:

  • کانال های دیجیتال مارکتینگ فعلی خود را مرور کنید و تصمیم بگیرید که کدام کانال ها را نگه دارید و آیا مایل به سرمایه گذاری در موارد جدید هستید. این امر به مشتریان شما و زمان موجود شما بستگی دارد.
  • به طور واضح بررسی کنید که هر کانال دیجیتالی در تلاش برای دستیابی به چه چیزی است.
  • اطمینان حاصل کنید که حداقل یک KPI در هر یک از کانال های دیجیتال خود دارید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  1. برنامه ای را تهیه کنید و به آن پایبند نباشید

برنامه ای ایجاد کنید و به آن پایبند نباشید؟ اما، منظورتان چیست؟

نقشه و برنامه شما از ابتدا هرگز کامل نخواهد بود. و هر فرضی که می کنید، درست نخواهد بود.

اگرچه شما تمام تلاش خود را برای ساختن یک برنامه دقیق بر اساس مجموعه ای از فرضیات و تحلیل های خود کرده اید، اما هنوز نمی توانید دقیقاً پیش بینی کنید که مشتریان شما چگونه رفتار خواهند کرد. بنابراین لازم است که به طور مداوم عملکرد استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را اندازه گیری و نظارت کنید و عناصر آن را در صورت لزوم تغییر دهید.

تقویم دیجیتال مارکتینگ خود را ایجاد کنید:

  • سعی کنید جدول زمانی خود را با استفاده از تقویم های گوگل ایجاد کنید. به این ترتیب می توانید آن را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه دهید در صورت لزوم آن را ویرایش کنند.
  • برنامه های کلیدی و کمپین هایی را که در طول سال ایجاد و تبلیغ می کنید برجسته کنید و یک بازه زمانی برای هر یک اختصاص دهید.
  • کانال های دیجیتالی مورد نیاز را برای اطمینان از موفقیت هر کمپین مشخص کنید.

استراتژی بازاریابی خود را مرور کنید و تغییرات مورد نیاز را شناسایی کنید:

  • یک برنامه سنجش و نظارت ایجاد کنید. این باید با KPI های شما مطابقت داشته باشد.
  • موفقیت هر عنصر استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را به طور مداوم بررسی کنید.
  • اگر چیزی مؤثر و کارآمد نیست، به عنوان مثال شما به KPI هایی که تنظیم کرده اید دست پیدا نمی کنید، عناصر مختلف را جدا کنید و سعی کنید آنچه که باعث بروز مشکل شده است را شناسایی کنید. مثلاً زمان ارسال مطالب شما نامناسب است یا برچسب هایی برای تبلیغات استفاده می کنید؟
  • تحلیل های قبلی، شخصیت ها (persona)، کارمندان و تخصیص بودجه خود را بار دیگر بررسی کنید و موارد جدیدی را امتحان کنید.
  • برای سرمایه گذاری جدید خود یک KPI واضح تعریف کنید.

با انجام این مراحل شما یاد می گیرید که چگونه استراتژی، بودجه، کانال های دیجیتال صحیح را انتخاب کرده و عملکرد کمپین های خود را تحلیل کنید. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه با متخصصان بلوباکس تماس بگیرید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *