انواع محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی


شبکه های اجتماعی در ابتدا به عنوان بستری برای ارتباط و سرگرمی تصور می شدند. اما افزایش محبوبیت آنها در بین کاربران باعث شده است به یک ابزار ضروری  در بین بازاریابان تبدیل شوند. عواملی از قبیل تعداد زیاد مخاطب در رسانه های اجتماعی، ارتباط آسان با مشتری و توانایی تبلیغ انواع کسب و کارها در این امر تاثیرگذار بوده اند. اولین عامل بسیار مهم و تاثیرگذار رسانه های اجتماعی، محتوایی است که در آن منتشر میشود. موفقیت یا شکست در تبلیغات بستگی به کیفیت و محتوای آن دارد. اگر خسته کننده و یکنواخت باشد، حتی علاقه مندترین مخاطبان نیز دیگر شما را دنبال نخواهند کرد. یا این که به سراغ رقبا می روند و شما یک مشتری بالقوه را از دست خواهید داد. برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است تعادل خاصی بین پست های مرتبط با کسب و کارتان، فروش (تبلیغاتی) و سرگرمی حفظ شود. همچنین سعی شود مخاطبان را در ارتباط با کسب و کارتان و به طور کل ماهیت صفحه تان درگیر کنید. چرا که هر چه محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی شما بیشتر باشد، مخاطب با شما بیشتر ارتباط برقرار میکند. در این مقاله بیشتر پیرامون این موضوع صحبت خواهیم کرد.

انواع محتوای تعاملی

محتوای جذاب محتوایی است که نه تنها محصول یا خدمات یک برند را معرفی می کند، بلکه اطلاعات جالب و سرگرم کننده ای نیز در مورد موضوع ارائه می دهد. مخاطب با ارائه خلاقانه یا محتوای جذاب، فریفته می شود و میتواند به یک مشتری بالقوه تبدیل شود. محتوای جذاب می تواند:

  • متون با فرمت های مختلف
  • اینفوگرافیک ها
  • عکس
  • فیلم
  • استوری

و بسیاری از موارد دیگر باشد. محتوای “سرگرم کننده” مورد پسند کاربران قرار می گیرد و به همین دلیل بسیار موثر عمل می کند. شایان ذکر است که محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی بسیار متنوع هستند. چرا که می توانند به طور همزمان هم اطلاع رسانی درمورد محصول انجام دهند، هم فروش و هم سرگرمی ایجاد کنند.

یک محتوای جذاب از انواع مختلفی برخوردار است. بیایید با هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم:

مسابقات و قرعه کشی

 این قبیل پست ها، نمونه هایی هستند که در آن، در ازای دریافت پاداش یا جایزه ی خاصی از کاربران دعوت می شود اقدام مشخصی انجام دهند. استوری کردن پست، به اشتراک گذاری با دوستان، کامنت گذاری، عکس یا ویدئو گرفتن با محصول آن برند و… مواردی از این قبیل هستند. این وظایف می توانند ابتدایی ترین حالت ممکن یعنی لایک کردن باشند. یا این که پیچیده تر باشند، برای مثال در مورد محصول یا خدمات یک بررسی دقیق بنویسید. هر چه کار سخت تر انجام شود، جایزه باید برای مخاطبان ارزشمندتر باشد. معمول ترین محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی همین نوع محسوب میشود.

نظرسنجی ها

 این نوع محتوا، پست هایی با موضوع خاص هستند که در آنها ابتدا موضوع یا مشکل مشخص می شود. سپس از کاربران خواسته می شود تا با انتخاب یکی از گزینه های پیشنهادی نظر خود را بیان کنند. گاهی اوقات این قالب به پاسخ های آماده محدود نمی شود. این حالت برای کاربرانی در نظر گرفته میشود که پاسخ آنها هیچ یک از گزینه های پیشنهادی نبوده است. در این حالت، از این مخاطبان دعوت می شود تا نظر خود را در مورد مشکل در کامنتها بیان کنند.

محتوای سرگرم کننده

 اینها بازی های ساده اما هیجان انگیزی هستند که در آنها از کاربران خواسته می شود برخی از اقدامات خاص را انجام دهند.

  • تفاوت های موجود در تصاویر را بیابید و بشمارید
  • این معما را حل کنید
  • این معمای تصویری را حل کنید.

نکته اصلی این است که با مخاطبانتان ارتباط بگیرید و آنها را مجاب کنید تا ساده ترین عمل را انجام دهند. پاسخ را در کامنت ها بنویسند. بازی را می توان فقط برای سرگرمی یا تا دریافت اولین پاسخ صحیح انجام داد. یا این که میتوان برندگان را با جوایز کوچک تشویق کرد.

محتوای موقعیتی

 اینها پست هایی هستند که با توجه به موقعیت های خاص مانند برخی رویدادهای اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی مردم ایجاد میشود. یک نکته مهم در این امر وجود دارد. این رویدادها باید مورد توجه مخاطبان هدف جامعه ای باشد که محتوای موقعیتی در آن پست شده است. متخصصان رسانه های اجتماعی می توانند با واکنش سریع به اتفاقات پیرامون، تعامل مخاطبان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. نکته ی حائز اهمیت در محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی این است که مخاطب با میل و رغبت نظر خود را در کامنتها بیان کند. با این حال، شما باید با دقت به انتخاب این موقعیت ها بپردازید تا ریسک نکنید. اگر مخاطب شما واکنش و برخوردتان نسبت به این موقعیت ها را نپسندد، مطمئنا دیگر شما را دنبال نخواهد کرد. البته از این نکته نیز نباید غافل شویم که شما همواره باید خود خود واقعیتان باشید. در بازخورد نشان دادن به موقعیت ها نیز این موضوع را لحاظ کنید و صادق باشید.

عملکرد محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی

از بیرون اینطور به نظر می رسد که ایجاد محتوای جذاب آسان است. اما در حقیقت، موضوع این نیست. متخصصان رسانه های اجتماعی مجبورند عمل تولید محتوا را بسیار تکرار کنند. انواع مختلف محتوا را آزمایش کنند. تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند کدام گزینه های تعامل بهتر است. انتشار منظم چه نوع محتوایی بر مخاطبان خاص بیشتر تأثیر می گذارد.

پس چرا این کار پر زحمت انجام می شود؟ باید بگوییم که محتوای جذاب و سرگرم کننده ارزش غیرقابل انکاری را در تبلیغ برند شما ارائه می دهد. به همین دلیل زمان گذاشتن حول این موضوع، ارزشمند خواهد بود.

ساخت اجتماع

مشارکت مستمر مخاطبان از طریق انواع محتویات ذکر شده در بالا به تدریج افرادی را با علایق مشابه حول برند شما جمع آوری می کند. با گذشت زمان، بخشی از این مخاطبان وفادار حامی برند شما خواهند شد. با کامنت گذاری در پست ها، محصولات یا خدماتتان را به دیگران توصیه می کنند. در مورد مزایای آنها با مخاطبین جدید صحبت میکنند. نکته ی مهم این است که با میل و رغبت خود، به طرفداری و حمایت از شما میپردازند. در واقع این خریداران واقعی هستند که با اقدامات خود به جذب خریداران دیگر کمک می کنند.

افزایش دسترسی (reach) و افزایش آگاهی از برند

می خواهید پست های جالب و خنده دار یا قرعه کشی جایزه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. چنین محتوایی فوراً “ویروسی” (یاviral ) می شود. یعنی با سرعت برق در شبکه های اجتماعی پخش می شود. هرچه تعداد پست های شما بیشتر باشد، کاربران بیشتری آنها را می بینند و برخی از آنها مخاطب جدیدتان می شوند.

غالباً محتواهای سرگرم کننده افرادی را به صفحات شما جذب می کنند که لزوما به محصولات و خدمات برند شما علاقه مند نیستند. بلکه به جوایز شرکت در رویدادهای اعلام شده علاقه مند هستند. اینها به اصطلاح “شکارچیان جایزه” هستند. بسیاری از متخصصان رسانه های اجتماعی نسبت به این موضوع گارد دارند. با این حال، در همه چیز شما باید به دنبال منفعت خود باشید. در این مورد نیز میتوان گفت که این نوع مخاطبان، قابل توجه هستند. حتی اگر کسانی که جایزه را دریاف میکنند مخاطب و دنبال کننده ی شما نشود، با کامنتها و لایک های خود به طور قابل توجهی ترافیک زیر پست را احیا می کنند.

با افزایش سطح فعالیت، دسترسی (reach)  به پست ها افزایش میابد. در این حالت آگاهی از برند شما افزایش خواهد یافت. در نهایت، افزایش فروش باعث افزایش مخاطب خواهد شد.

مطالعه مخاطبان هدف

اصطلاحا باید بگوییم که لازم است شما به عنوان یک فروشنده با مشتریان خود، به زبان خودشان صحبت کنید. برای ایجاد ارتباطات مناسب مخاطب با برندتان، باید بر علایق آنان تمرکز کرد. از این نظر، شبکه های اجتماعی هیچ تفاوتی با سایر کانال های تبلیغاتی ندارند. بنابراین ، حتی هنگام ایجاد محتوای سرگرمی، لازم است که تجزیه و تحلیل کامل از مخاطبان و رفتار آنها داشته باشید.

جمع بندی نتایج

هنگام تجزیه و تحلیل یک محتوای تعاملی، باید به خاطر داشت که لایک، ارسال مجدد و کامنت هدف اصلی ما نیست. اثربخشی این اعمال باید در نظر گرفته شود. این که چقدر توانسته مخاطب جدید برای شما به ارمغان بیاورد. چه تعداد از مخاطبان به مشتری تبدیل شده اند و … . اگر به لطف محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی به این اهداف رسیده اید، پس شما همه چیز را درست انجام داده اید. اما اگر اثرگذاری  نداشته است، باید در مورد چگونگی تعامل و فعال کردن مخاطبان خود با دقت بیشتری فکر و عمل کنید.

 

منبع: digitalagencynetwork.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *