اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی


اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای شبکه سازی فردی در جهان به حساب می آیند. این رسانه ها با استفاده از روش های جدید ارتباطی در قالب استفاده از رایانه توانسته اند برقراری ارتباط بین افراد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. به همین دلیل توجه کسب و کارها به رسانه های اجتماعی روز به روز بیشتر می شود و کسب و کارها اهمیت زیادی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی قائل هستند.

شما به عنوان کسب و کار باید هر کجا که مشتریان هستند، حضور داشته باشید. رسانه های اجتماعی نیز یکی از این فضاها هستند که هر کسب و کاری باید در آن حضور داشته باشد. به همین دلیل رسانه های اجتماعی امروزه به عنوان یکی از قدرتمند ترین ابزارهای بازاریابی در دنیا مطرح هستند که می توانند به میزان قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار باشند.

از طرفی یکی از مهمترین مسائلی که صاحبان کسب و کار به آن بیش از هر چیزی اهمیت می دهند، مطرح شدن برند کسب و کار آنها است. بسیار از تحلیلگران و صاحبان کسب و کار به نام برند ها را یکی از مهمترین و با دوام ترین دارایی های هر شرکتی می دانند.

برای مثال،

جان استورات زمانی گفته است؛

“اگر این شرکت از هم پاشید، زمین و ساختمان و سایر متعلقات شرکت از آن شما، فقط برندها را در اختیار من بگذارید، آن زمان خواهید دید موفق تر از شما خواهم بود.”

بنابراین با اطمینان می توان گفت؛ برند یک دارایی ارزشمند محسوب می شود که بایستی برای بهبود، ارتقا و حفظ آن نهایت تلاش را انجام داد.

در همین زمینه رسانه های اجتماعی یکی از بهترین پلتفرم ها است که شما می توانید از طریق آن برند کسب و کار خود را در آن محیط اطلاع رسانی، ترویج، ارتقا و توسعه دهید و در نهایت به ارزش آن بیفزایید. ارزش یک برند در این است که بتواند ترجیحات مشتری خود را بداند و با ارائه محصول یا خدمت مناسب و کسب رضایت، مشتری را به برند وفادار نماید.

در این مقاله سعی بر این است دلایل اهمیت حضور در رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها بیان شود؛

برند سازی

1. برند سازی:

برند سازی یا ایجاد یک برند یکی از چالش های مهم برنامه بازاریابی برای هر کسب و کاری است. چرا که بایستی تصمیم گیری های مهمی در این زمینه صورت پذیرد. شاید مهمترین وظیفه رسانه های اجتماعی ساخت برند کسب و کار است. ساختن برند اجتماعی، برخلاف برند سازی سنتی، بیشتر به این مسئله می پردازد که مردم راجع به خود شرکت چه چیزهایی می گویند.

برای مثال: نظرات مصرف کنندگان در مورد خرده فروشان عمده به تعریف یک برند کمک می کند.

  • وبلاگ نویسان، در مورد محصولات و خدمات شرکت ها «چه مثبت چه منفی» بحث می کنند.
  • این مسئله بر ادراک از برند تاثیر گذار است.
  • كاركنان نیز می توانند تاثیر بسزایی بر روی تصویر نام تجاری داشته باشند.

برای نمونه: شرکت هوم دپو (Home Depot) با کمک کردن به بهترین راه، برای ايجاد بهبود در منازل، به یک شرکت قابل اطمینان و متخصص و انسانی نمودن یک شرکت بی چهره مطرح شد.

در مقابل پیتزا دومينو (Domino’s Pizza)، که در سال میلیون ها دلار هزینه برای تبلیغات انجام می دهد، با انتشار یک ویدئو در سایت یوتیوب به این مضمون که کارکنان این شرکت با یک روش غیر بهداشتی و ناپسند به بسته بندی و آماده کردن ساندویچ می پردازند باعث یک ضرر هنگفت برای شرکت شد. البته پیتزا دومینو توانست با یک استراتژی صحیح و تلاش مستمر جایگاه از دست رفته خود را به دست آورد.  (بازاریابی رسانه های اجتماعی)

در زیر به فهرستي از اهداف عمده برند سازي اشاره می شود:

– افزایش آگاهی از برند

برای یک خدمت جدید، اولین ارجحیت بر ایجاد آگاهی کلی در مورد خدمت یا محصول موجود کنونی است. این یک حقیقت برای برند های بزرگ و همینطور اشخاص است.

برای مثال: بیمه و مشاورین املاک از یک شبکه بزرگ برای ایجاد آگاهی در مورد خدماتشان می پردازند. یک مشاور امیدوار است که حتی اشخاصی که به خدمت ارائه شده او نیاز ندارند به محض احساس نیاز به او فکر کرده و مراجعه کنند. در این مورد، هدف طبیعی ممکن است شامل ایجاد ارتباطات با تعداد هر چه بیشتر مردم در زمینه بالا بردن و افزایش آگاهی آنها بشود.

به تناوب، شرکتی که تولید کننده محصولات مصرفی همچون پودر ماشین لباسشویی، یا چیپس است ممکن است هدفش آگاه ساختن بیشتر مردم از برند یا محصولات تازه عرضه شده باشد. حتی بعد از عرضه محصول، یک شرکت ممکن است سعی کند به مخاطبین خود در مورد منافع محصول تولیدی خودش نسبت به رقبا توضیح دهد و آنها را مطلع سازد.

برای مثال، تعداد زیادی از محصولات با اتکا به “آنتی اکسیدان” در بازار فروش خوبی دارند زیرا یک عامل کلیدی سلامت به حساب می آید. ایجاد یک محتوا برای توضیح در مورد اهمیت آنتی اکسیدان می تواند آگاهی مردم را از محصولات مرتبط نیز بالا ببرد.

– بهبود ادراک از برند

استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود ادراک از برند یک شرکت یکی از بهترین و موثرترین راهها برای افزایش فروش در بلند مدت است. هر اقدامی که یک کسب و کار در وب اجتماعی انجام می دهد می تواند به بهبود و یا کاهش ادراک از یک برند منجر شود. یک شرکت می تواند با تاثیر مثبت بر روی ادراک از برند خود بوسیله برقرار کردن ارتباطات آنلاین با رهبران صنایع؛ بوسیله جمع کردن دور هم و نمایش تصدیق ها (Testimonials)، پست های مثبت، توییت ها، اظهار نظرات و بحث ها در ارتباط با فاکتورهای تاثیر گذار که منجر به شکل گیری یک ادراک ایده آل از برند برای شرکت می شود؛ مطمئن شدن از اینکه همه مطالب چاپ شده توسط شرکت در رسانه های اجتماعی بطور مستمر موجب بهبود ادراک از برند می گردد.

کنترل دائم وب اجتماعی برای مثبت یا منفی بودن محتوای آن باعث می شود مخاطبین به آن توجه پیدا کنند، در حالیکه رسیدگی ماهرانه، روشن و صادقانه به نظرات کمتر مساعد و حملات به شرکت بسیار مهم است زیرا این مسئله مانع از تخریب ادراک از برند شرکت مي گردد.

– موقعیت یابی برند

یک برند شناخته شده هنوز این فرصت را برای خلق تاثیرات مثبت بر روی مخاطبین هدف دارد. پودر شوینده تاید را در نظر بگیرید: بسیاری از مردم نام این برند را می شناسند، اما هنوز این فرصت وجود دارد که با عبارت هایی همچون “بهترین رایحه” یا “تمیزترین پودر” در ذهن مشتریان ارزش ویژه ای ایجاد کرد. شرکت های تولید کننده خودرو بیشترین انرژی را صرف ايجاد ارزش ویژه و موقعیت یابی می کنند. برای مثال؛ بی ام و (BMW) باعث می شود مشتریانش به چه چیز فکر کنند؟ این مفهوم تنها مختص برند های بزرگ نمی شود. در هر صنعت رقابتی، شرکت ها می توانند در موقعیت یابی متفاوتی نسبت به رقیبانشان باشند. یک کافی شاپ ممکن است بخواهد بعنوان بهترین سرو کننده قهوه، برای فراهم آوردن بهترین مکان برای کار، یا برای ارائه بهترین و تازه ترین شیرینی شناخته شود.

– گسترش وفاداری به برند

رسانه های اجتماعی بدلیل لذت بردن مردم از صحبت با یکدیگر پیشرفت می کنند. وفاداری مشتریان کنونی ممکن است آنها را برای بازاریابی غیر مستقیم یک برند از طریق صحبت کردن با دوستان و آشنایان در مورد یک کالا یا خدمت متقاعد کند. کسب و کارهایی که درگیر مکالمه هستند بیشتر تمایل دارند در جهت گرفتن توصیه هایی در سایت های اجتماعی باشند زیرا آنها در بالای ذهن افراد قرار دارند. بعلاوه با دنبال کردن قانون 80-20، اینگونه فرض می شود که 80 درصد سود شرکت از طریق 20 درصد مشتریان حاصل می شود.

چگونه می شود یک شرکت از مشتریان وفادارش بیشتر از این ها بدست آورد؟ ادامه کسب و کار با مشتریان موجود ممکن است در مقایسه با بدست آوردن مشتریان جدید ساده تر بوده، سود بیشتری داشته باشد، همچنین برقراری ارتباط بوسیله رسانه های اجتماعی می تواند به افزایش وفاداری مشتریان بینجامد. در موقعیت های روزمره، بسیاری از مردم از شرکت ها خرید مکرر می کنند زیرا آنها دوستانه بوده و کارکنان آنها را نيز می شناسند و در نتیجه لذت بیشتری از معامله می برند. رسانه های اجتماعی می تواند به نحو مشابهی مورد استفاده قرار گیرد. وفادار ساختن مشتریان کنونی می تواند راهبرد بازاریابی قوی و پر منفعتی باشد.

رضایت مشتری

2. افزایش رضایتمندی مشتری:

پیگیری از طریق کانال های رسانه های اجتماعی و استفاده از یک لحن حرفه ای و خوشایند می­تواند تاثیرات بسیار مهمی بر رضایت مشتری داشته باشد. رسانه های اجتماعی فرصتی را برای شرکت ها جهت ایجاد روابط و حل مشکلاتی بوجود می آوردند، تا از این راه نظر مشتریان را در مورد شرکت تغییر دهند. تنها دانستن این امر که یک کسب و کار اهمیت لازم را برای گوش کردن به نظر مشتریان قائل است باعث افزایش رضایتمندی مشتریان می شود. برای مشتریان این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است که احساس کنند در رسانه های اجتماعی با یک شخصیت در ارتباط هستند که مثل سایر افراد در این پلتفرم ها با آنها ارتباط برقرار نماید.

لحن ارتباط برقرار کردن و روابط موجود به میزان بسیار زیادی به ویژگی های برند باز می گردد، یعنی این برند می خواهد در ذهن مشتریانش چگونه جلوه نماید، چه پیامی را منتقل نماید، چگونه دیده شود و مواردی از این دست. نمایش دادن یک شخصیت مرتبط با برند برای فراهم کردن رضایت مخاطب در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته این نکته نباید فراموش شود که هر پلتفرم رسانه اجتماعی ویژگی های مرتبط خاص خود را می طلبد.

گفتگو شفاهی

3. هدایت کردن گفتگوهای شفاهی:

رسانه های اجتماعی به این دلیل که مردم از صحبت با یکدیگر لذت می برند پیشرفت می کنند. وفاداری مشتریان موجود ممکن است آنها را متقاعد کند که برند خاصی را بوسیله صحبت با دوستان و آشنایان تبلیغ کنند. کسب و کارهایی که درگیر ارتباطات نمی گردند به احتمال زیاد توصیه هایی را در سایت های اجتماعی به دلیل اینکه در ردیف اول ذهن مردم جای دارند کسب می کنند. از طرفی رسانه های اجتماعی این قابلیت را دارند که مشتریان و بخصوص طرفداران برند با توجه به شبکه های اجتماعی قوی که دارند در مورد برند اطلاع رسانی کنند و بتوانند پیام برند را به سایرین انتقال دهند. شبکه اجتماعی افراد هر چه قوی تر باشد می تواند اثر گذاری بیشتر و قابلیت وایرال شدن بیشتری داشته باشد.

تولید ایده

4. تولید ایده های محصولات جدید:

شرکت ها با درگیر شدن با مشتریان موجود و بالقوه، می توانند ایده های جدید یا درخواست برای ویژگی ها و خدمات بیشتر و جدیدتر را کشف کنند و به جذب مشتریان بپردازند. به جای راه اندازی گروه های کانون، گوش دادن به فضاهای اجتماعی به شرکت ها اجازه می دهد از مشتریان بطور پیوسته بیاموزند و این اطلاعات را برای بهبود و خلق محصولات جدید به کار ببرند. علاوه بر درخواست فعالانه داده، شرکت ها می توانند به صحبت ها در شبکه ها و به آنچه مردم در مورد تولیدات، و رقبا و یا صنایع آنها صحبت می کنند گوش کنند. گفتگو ها در رسانه های اجتماعی در یک محیط فیلتر نشده انجام مي گيرد و بینش داخلی ارزشمندی را برای بهبود محصولات و حتی ساخت چیزهای جدید ایجاد می کند. به همین جهت استفاده از ایده­های مشتریان می تواند یک دارایی ارزشمند برای آنها محسوب شود.

نتیجه گیری

امروزه اکثر صاحبان کسب و کار به اهمیت حضور در رسانه های اجتماعی پی برده اند. چرا که برقراری ارتباط با مشتریان در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی فرصت های بی نظیری را برای کسب و کارها فراهم می آورد. همچنین استفاده از امکانات موجود رسانه های اجتماعی می تواند علاوه بر تاثیر گذاری بر برند، اطلاع رسانی در مورد خدمات و محصولات، ایجاد حس رضایتمندی در مشتری، مشارکت در گفتگو، دریافت ایده های خلاقانه از مشتری و دریافت بازخورد های مناسب از وی را برای کسب و کار به ارمغان آورد.

بنابراین استفاده درست از پتانسیل های موجود و تدوین یک استراتژی مناسب می تواند برند هر کسب و کاری را برجسته نماید. برجسته نمودن برند می تواند هر کسب و کاری را از رقبا متمایز نماید و با توجه به این تمایز و ایجاد قدرت تشخیص به مشتری این امکان فراهم می شود صاحبان کسب و کار به راحتی سود بالاتر از حد متوسط را کسب نمایند.

نویسنده : دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *