ایده یابی کسب و کار

ایده یابی کسب و کار

زمانی که می خواهید کسب و کار خودتان را شروع کنید خیلی از اوقات ایده ای در سر ندارید. بنابراین می بایست با یک نقشه راه مسیر خود را مشخص کنید. ممکن است بگویید حالا که بازار کسب و کار آنلاین داغ است صرفا ورود به این حوزه می تواند برای ما مفید باشد. ولی من به شما می گویم کمی صبر کنید! ایده یابی کسب و کار نیازمند یکسری تکنیک است.

برای دستیابی به یک رشد پایدار و ادامه دار در کسب و کار، شما نیازمند هدایت هستید. بگذارید این را برای شما باز تر کنم؛

در ایده یابی کسب و کار به سراغ چیزهایی بروید که در مورد آن علاقه و اشتیاق دارید؛

برویم سراغ افسانه ها؛ فرهاد کوهکن را به خاطر بیاورید. شور و اشتیاق فرهاد به شیرین باعث شد سراغ جابه جا کردن کوه برود! بنابراین اشتیاق و علاقه به شما کمک می کند کوه را جابه جا کنید! این در زمینه ایده یابی کسب و کار نیز صادق است.

  • رقبای شما می توانند ایده کسب و کار شما را کپی کنند،
  • سخنان شما را از زبان خود بیان کنند،
  • حتی می توانند محصول شما را کپی کنند،

ولی نمی توانند علاقمندی و شور و اشتیاق شما را کپی کنند!

کار شما یک بخش بزرگ از زندگی شما را درگیر خواهد کرد، بخصوص زمانی که خودتان بخوایید کارآفرین باشید. بنابراین به سراغ علاقمندی های خود بروید! جایی قرار بگیرید که شما را خوشحال می کند و به شما انگیزه می دهد. شما چند بار زندگی نمی کنید. یک بار به دنیا می آیید بنابراین از آن لذت ببرید!

ایده یابی کسب و کار

ایده های خوب و جدید از شبکه ایجاد می شوند

مغز از نورون تشکیل شده است (حدودا 100 میلیارد نورن). این نورن ها به هم متصل هستند، که سیستم عصبی را تشکیل می دهند، شما از این طریق است که می توانید؛

  • تصمیم گیری کنید،
  • نسبت به محیط اطراف خود احساس داشته باشید،
  • مغز بتواند به سایر اعضا دستور بدهد.

به همین دلیل است که اگر شما به دنبال ایده های جدید هستید نیازمند یک تغییر رفتار و تجربه جدید پیرامونی می بایست باشید. در خلاصه ترین حالت ممکن می بایست

  • رفتار متفاوتی داشته باشید،
  • تجربیات جدید کسب کنید،
  • ارتباطات جدید داشته باشید،
  • ارتباطات قدیمی خود را بازیابی نمایید،

با این موارد شما می توانید به سمت ایده های جدید گام بردارید. این امر در زمینه ایده یابی کسب و کار کاملا خود را نمایان می سازد.

برای ایده یابی کسب و کار تحقیق بازار انجام بدهید

تحقیقات بازار برای ایده یابی کسب و کار

در زمینه ایده یابی کسب و کار اگر حیطه علاقمندی خود را یافتید، و شبکه سازی ها را انجام دادید، بروید سراغ تحقیق و دریافت اطلاعات مرتبط.

سوال؛

از کجا شروع کنید؛

  1. محیط آنلاین؛

  • موتورهای جستجو: گوگل، بینگ، یاهو،….
  • کلید واژه های مرتبط را به زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنید،

بروید سراغ رسانه های اجتماعی و با هشتگ ها کلید واژه ها را دنبال کنید و آن را جستجو کنید.

  • اینستاگرام: کلید واژه را در مکان جستجو تایپ کنید،
  • لینکداین: کلید واژه ها را جستجو کنید،
  • آپارات: کلید واژه ها را جستجو کنید،
  • یوتیوب: ویدئو های مرتبط با کلید واژه ها ببینید به شما ایده می دهد!
  • فیسبوک: کلید واژه ها به شما اطلاعات جالبی خواهند داد!

  1. بروید سراغ محیط آفلاین؛

از نزدیک ترین افراد به خود شروع کنید؛

 

  • از خانواده ایده بگیرید،
  • بروید سراغ آشنایان و فامیل های خودتان،
  • از دوستان خود ایده بگیرید،
  • از همکاران خود بپرسید،
  • از همسر خود سوال بپرسید،
  • از ارتباطات خود نهایت استفاده را ببرید.

شاید شما ببینید ایده شما قبلا انجام شده. نگران نباشید! شما می توانید با تحقیق درست و ریشه یابی دقیق مدل های کسب و کارهای موجود را با ایده خودتان بهبود ببخشید. یا اینکه می توانید اولین نفری باشید که اید ایده را به شکل دیگر اجرایی می کنید.

اهداف مالی خود را واضح بیان کنید

خیلی از اوقات ممکن است شما تنها دلیل راه اندازی کسب و کارتان مقاصد مالی نباشد. اما اگر شما با مسائل مالی شفاف نباشید کسب و کار پایداری نخواهید داشت. بنابراین شاخص های مالی دقیق و مناسب تعریف کنید؛

  • چقدر سرمایه لازم است،
  • چقدر نقدینگی دارید،
  • چقدر می بایست کمک های مالی دریافت کنید،
  • چه مدت زمانی طول می کشد که شما به درآمد برسید،
  • چه مدت زمان لازم است که هزینه های کلی را پوشش دهید،
  • از کی به سود می رسید.

برآوردهای اولیه داشته باشید. در زمان ایده یابی کسب و کار نیاز نیست که مو به مو با همه جزئیات جلو بروید ولی داشتن یک دید مالی شفاف به شما جهت خواهد داد.

ایده های خوب چه ویژگی هایی را می بایست داشته باشند؛

ایده یابی کسب و کار

  1. در زمان ایده یابی کسب و کار دقت کنید ایده شما مشکلی را حل کند؛

یکی از مهمترین ویژگی های یک ایده خوب برای کسب و کار این است که این ایده بتواند مشکلی را حل کند. حال این ایده بتواند مشکل خود شما را حل کند یا مشکل سایرین را. البته یادتان باشد قرار نیست شما مثل دیجیکالا بخواهید به صورت آنلاین انواع محصولات را ارائه دهید یا اینکه مثل گوگل یک سرویس جهانی جستجو باشید. البته که هر دوی این کسب و کارها در ابتدا خانگی و استارت آپی بودند! برای ایده یابی کسب و کار از سایر کسب و کار های موفق می توانید الگو بگیرید.

سایر کسب و کارها را ببینید که چگونه مطرح شدند؛

  • نایک ابتدا با یک دستگاه وافل ساز کفی کفش ورزش دو را ابداع کرد،
  • خالق کی اف سی، برای اینکه بتواند برای نوه خودش دوچرخه بخرد پودر سوخاری که خودش مبدع آن بود را تبدیل به کسب و کار کرد،
  • مالکان اوبر به دلیل اینکه برای گرفتن تاکسی مشکل داشتند این استارت آپ را ایجاد کردند،
  • مالکان گوپرو نیازمند یک عکاس آماتور بودند که از آنها فیلم بگیرد و این استارت آپ ایجاد شد.

  1. ایجاد نیاز کردن (ایده یابی کسب و کار با ارائه راه حل برای مشکلات آینده)

اینکه شما به دنبال نیاز هایی باشید که در آینده پیش خواهند آمد یکی دیگر از ویژگی های ایده های خوب است. ارائه راه حل برای مشکلات آینده یعنی یک ایده بکر!

در این راستا نیازی نیست شما ایلان ماسک باشید! برای مثال شما به این فکر نکنید که شهر خورشیدی ایجاد کنید، مریخ را قابل سکونت کنید، تسلا موتور ایجاد کنید،…. ایلان ماسک زودتر از شما این ایده ها را داشته است!

فقط کافی است نگاهی عمیق و دقیق به اطراف خود بیاندازید و میزان رشد فناوری را تخمین بزنید و با وجود آن بتوانید یک مشکلی که قرار است با پیشرفت فناوری ایجاد شود را شما در جایی که فعالیت می کنید رفع کنید.

برای مثال نگاهی بیاندازید به شهرهای هوشمند جهان که در کره جنوبی، ایالات متحده، یا سایر کشورها وجود دارند و از آنها الگو برداری کنید و نیازهای آینده را حدس بزنید. البته کار چندان ساده ای نخواهد بود! ولی در زمینه ایده یابی کسب و کار به شما کمک می کند.

  1. در ایده یابی کسب و کار برای رفع نیازهای اساسی دیدگاه متفاوت داشته باشید

نیازهای اولیه همواره وجود دارند و تغییر زیادی نمی کنند، از جمله؛ نیاز به غذا، نیاز به سرپناه، نیاز به آب. نیازهای احساسی هم همینطور تفاوت چندانی نخواهند داشت؛ نیاز به دوست داشتن، طمع، غرور، جاه طلبی،…

چیزی که ثابت نیست این است که شما چگونه این نیازها را برطرف کنید!

نیاز به غذا همواره وجود داشته است ولی مکدونالدز با دیدن این نیاز که می بایست سریع و در یک قالب نظام مند و با قیمت مناسب این نیاز برطرف شود پا به عرصه وجود گذاشت.

نیاز به سرپناه از اولین نیازهای بشری است. با افزایش جمعیت نیاز به خانه های با متراژ های کمتر و انبوه سازی بیش از پیش رونق پیدا کرده است.

شما ببینید شرکت اپل برای اینکه شما اطلاعات خود را بتوانید در محیط آنلاین حفط کنید Cloud Storage برای گوشی ها ایجاد کرده است که شما هر میزان حجم را که بخواهید می توانید خریداری کنید و اطلاعات صوتی، تصویری، نوشتاری و غیر را بر روی حافظه آنلاین در هر جایی در دسترس داشته باشید.

  1. در هزینه ها صرفه جویی کنید

موضوع دیگری که می تواند در زمینه ایده یابی کسب و کار جدید جذابیت داشته باشد این است که شما به مردم کمک کنید کمتر هزینه کنند. شما امروزه لامپ های ال ای دی خریداری می کنید چون هم نور بیشتری تولید می کنند هم میزان برق کمتری مصرف می کنند. بنابراین دیگر لامپ های رشته ای یا کم مصرف را خریداری نمی کنید با وجود اینکه ارزان تر هستند. چون در بلند مدت به نفع شماست!

برای مثال شما به وب سایت های ارائه فیلم و سریال آنلاین نگاهی بیندازید. شما با پرداخت یک حق اشتراک می توانید به صورت ماهیانه یا سالانه از همه محتوای آن منتفع شوید. به جای اینکه برای هر سریال یا فیلم مبلغ جداگانه ای پرداخت کنید. این یعنی صرفه جویی در هزینه و کسب درآمد برای کسب و کار.

  1. زندگی مردم را راحت تر کنید

چای سازها را ببینید که در مدت زمان بسیار کوتاه به شما امکان می دهند چایی بنوشید. یا جارو برقی مرکزی که برای تمیزکردن منزل به شما کمک بسیار زیادی می کنند.

پس ببینید شما صرفا نیازمند این نیستید که بخواهید یک محصول جدید اختراع کنید یا خدمات خاص و عجیب و غریب ارائه دهید. در حقیقت هر محصول یا خدمتی که بتواند در راستای ایجاد سهولت در زندگی مردم نقشی ایفا کند می تواند به عنوان یک ایده مفید کسب و کار مطرح شود.

برای مثال شرکت هایی هستند که با قراردادهایی که با سایر شرکت های تولید کننده لوازم خانگی منعقد می کنند، اجناس را به صورت قسطی در اختیار مصرف کننده قرار می دهند و امکان پرداخت متنوع را به وجود می آورند. یا شرکت های دیگری هستند که از خدمات دیگر شرکت ها استفاده می کنند و خدمتی مناسب تر ارائه می دهند. برای مثال شرکت ویز با استفاده از خدمات گارمین بدون اینکه جی پی اس داشته باشد مسیر یابی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. (ایده یابی کسب و کار یعنی بتوانید از همه امکانات موجود نهایت استفاده را ببرید و با اضافه کردن ارزش افزوده کار کنید)

  1. شما بتوانید برای کارهای سخت و ناخوش آیند شرایط بهتری ایجاد کنید

در دنیای آنلاین، بازاریابان و توسعه دهندگان وب با استفاده از گیمیفیکیشن توانسته اند شرایط سخت و دشوار را به یک سرگرمی و بازی تبدیل کنند. برای انجام هر فعالیت بتوانند به شرکت کنندگان جایزه بدهند تا تشویقی باشد برای انجام کارهای سخت و ناخوش آیند.

 

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

 

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *