ایندکس گوگل چیست؟

ایندکس گوگل

دیده شدن در گوگل و رتبه ی برتر داشتن در رنکینگ گوگل از مهمترین اهداف وب مستران و صاحبان وبسایت است. علاوه بر این که راه ارتباطی با مشتریان فعلی شما است، باعث میگردد مخاطبان و مشتریان جدید جذب شما شوند. چرا که بیشتر ترافیک دریافتی توسط یک وب سایت از صفحات نتایج موتورهای جستجو، به ویژه گوگل به دست می آید. بنابراین، حضور وبسایت شما به عنوان بخشی از نتایج موتورهای جست و جو بسیارمهم است. این مفهوم در واقع همان ایندکس شدن است که در این مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت. ایندکس گوگل به معنای این است که توسط گوگل شناخته شوید.

ایندکس گوگل به چه معناست؟

در لغت، ایندکس (index) به معنای فهرست و لیست کردن است. یا در معنایی دیگر میتوان آن را اطلاعات ثبت شده یا فهرست شده در نظر گرفت. ایندکس گوگل نیز همان فهرست در اختیار گوگل است. شما باید بتوانید سایت خود را ایندکس کنید. چرا که اگر وبسایتتان در ایندکس گوگل قرار نداشته باشد، به طور ارگانیک و طبیعی دیده نمیشوید. بنابراین شناخته شدن یک وبسایت توسط گوگل، از مهمترین اهداف صاحب وبسایت میباشد.

سایت ها چگونه ایندکس میشوند؟

همانطور که در مقاله ی “همه چیز که درباره ی گوگل سرچ کنسول باید بدانید” گفته شد، ایندکس شدن یک وبسایت بین چند روز تا چند هفته زمان میبرد. حال میخواهیم بررسی کنیم که این موضوع به چه علت زمان بر است. ابتدا لازم است بدانیم که موتورهای جست و جو چگونه کار میکنند.

فعالیت موتورهای جست و جو شامل بخش های زیر است:

  • Crawl (خزش در محتوای سایت ها): اسپایدرهای گوگل تمام لینک و کدهایی که در اینترنت وجود دارد را بررسی میکنند  تا محتوا پیدا کنند. همچنین در به روزرسانی مطالب بسیار قوی هستند. یعنی مطالب را جستجو میکنند و در صورتی که صفحه ای نسبت به آخرین بازدید تغییر کرده باشد، آن تغییر را ذخیره میکنند.
  • Index (فهرست کردن): ربات های موتور جست و جو هر محتوایی که در مرحله ی قبل یافتند را ذخیره میکنند. همانطور که پیشتر گفتیم ایندکس شدن به معنای شناخته شدن است. به این ترتیب محتوا و صفحاتی که ایندکس شده اند، آماده ی نمایش میشوند. زمانی ایندکس شدن صورت می‌گیرد که گوگل محتوای یک صفحه از سایت را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند.
  •  Rank(رتبه بندی): این قسمت اصلی ترین قسمت بهینه سازی موتورهای جست و جو است. در این مرحله نتایج جست‌وجو به نحوی مرتب می‌شود که بهترین پاسخ برای جست‌وجو کننده نمایش داده شود.

ایندکس گوگلاهمیت ایندکس گوگل چیست؟

همانطور که تا کنون گفتیم، ایندکس گوگل شدن از مهمترین اهداف یک وبسایت است. برای داشتن یک کسب و کار و وبسایت موفق باید در لیست نتایج جست و جوی گوگل نشان داده شوید. اما چرا روی اسن مسئل تاکید داریم؟

بیل گیتس جمله ی معروفی دارد که میگوید:

  • اگر کسب و کار شما اینترنتی نیست، متاسفانه مالک یک کسب و کار از رده خارج و رو به زوال هستید.

این جمله از زبان یکی از موفق ترین افراد جهان، نشان دهنده ی اهمیت و قدرت فضای آنلاین در موفقیت یک برند است. وبسایت شما مهمترین درگاه شما در فضای مجازی است. چرا که حتی در غیاب شما به معرفی کسب و کارتان برای کاربران میپردازد.

همان طور که پیشتر گفته شد، اسپایدرهای گوگل وظیفه ی تجسس در محتوای بیکران موجود در فضای اینترنت را دارند. فقط کافی است در مسیر این اسپایدرها قرار گیرید و ایندکس شوید. در آن صورت دیگر لازم نیست نگران دیده شدن باشید. البته لازم به ذکر است که اسپایدرها در صورتی یک صفحه  را ایندکس میکنند که:

  • محتوای با کیفیتی داشته باشد.

  • از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده نکرده باشد.

  • غیر اصولی از کلمات کلیدی استفاده نکرده باشد.

  • لینک اسپم نداشته باشد.

اگر محتوای شما با کیفیت و جذاب باشد و از همه مهم تر مطلب تازه ای داشته باشد، اسپایدرها علاقه ی زیادی به آن نشان میدهند. چرا که اسپایدرها به طور کامل تغییرات و به روزرسانی ها را رصد میکنند. اسپایدرها تغییرات و اسناد جدید را یادداشت میکنند و آنها را در فهرست قابل جستجوی گوگل ذخیره میکنند. هر چقدر این ربات ها سایت شما را به دفعات بیشتری مورد بازدید قرار دهند، رتبه ی شما در گوگل به سمت بالاتر حرکت میکند.

ایندکس شدن یک وبسایت، کاربران بیشتری را از طریق فضای آنلاین جذب می کند. توجه افراد را به کسب و کار شما جلب می کند و در نهایت آنچه را که می خواهید ارائه کنید به کاربران نشان می دهد. شما در این زمینه باید بهترین محتواها را تولید کنید. این پروسه که محتوای شما توسط گوگل ایندکس شود، پروسه ای زمان بر است. اما توسط ابزار گوگل سرچ کنسول این اتفاق بسیار سریعتر رخ میدهد.

صفحه ی ایندکس نشده را چه کار کنیم؟

برای این که سایت های ایندکس نشده را بیابید لازم است از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. این ابزار قسمت های متفاوتی دارد که یکی از این قسمت ها Coverage نام دارد. پس از وارد شدن به ابزار گوگل سرچ کنسول، وارد قسمت index و پس از آن وارد قسمت Coverage شوید. در این قسمت یک نمودار مشاهده می‌شود که عدد مشخص شده در قسمت Valid نشان‌دهنده تعداد صفحات ایندکس شده سایت است. این صفحات مورد تایید اسپایدرها قرار گرفته و ایندکس شده اند. باقی صفحات ایندکس نشده، در عناوین مختلف قرار میگیرند. این عناوین به دلیل و علت ایندکس نشدن آن صفحه مرتبط است. در همان قسمت میتوانید درخواست دهید تا صفحه ی مورد نظر ایندکس شود (Request indexing). این پروسه معمولا چند روز زمان میبرد.

 

پایان بندی

برای ایندکس شدن وبسایتتان نیازی نیست که نگران باشید. خواه چند روز و خواه چند هفته، در نهایت وبسایت شما ایندکس میشود. مسئله ی مهم این است که کیفیت محتوای شما مناسب و درخور باشد. بنابراین تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته و کیفیت مطالب را اولویت قرار دهید.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *