بازاریابی رسانه های اجتماعی (کسب و کارهای کوچک)

بازاریابی کسب و کار کوچک

بازاریابی رسانه های اجتماعی (کسب و کارهای کوچک)

بازاریابی رسانه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک ضروری است.

صاحبان مشاغل کوچک این ذهنیت را دارند که حضور و سرمایه گذاری در رسانه های اجتماعی به نفع آنها نیست.

“مشتریان ما می دانند ما چه کسی هستیم و آنها می دانند ما را در کجا می توانند پیدا کنند.”

آیا این جمله برای شما آشنا نیست؟

اشتباه نکنید: این عالی است که شما یک پایگاه مشتری ثابت ایجاد کرده اید. اما استفاده از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار کوچکتان به شما کمک می کند علاوه بر دستیابی به مشتریان جدید، از مشتریان موجود خود نیز پول بیشتری بدست آورید.

عدم داشتن استراتژی مؤثر در رسانه های اجتماعی می تواند برای تجارت کوچک شما مضر باشد.

ممکن است تصور کنید حضور شما در رسانه های اجتماعی بی تاثیر است، اما سرانجام به شما لطمه وارد خواهد کرد. بنابراین صبر نکنید، از همان ابتدا در رسانه های اجتماعی حضور پیدا کنید.

همچنین، شما باید با آخرین روند رسانه های اجتماعی همگام باشید و آنها را در کسب و کار کوچک خود به کار بگیرید.

اگر صاحب کسب و کارهای کوچک هستید و هنوز کاملاً قانع نشدید که برای بهبود کسب و کار خود باید از رسانه های اجتماعی استفاده کنید، از خواندن این مقاله غافل نشوید.

اگر در حال حاضر از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی مشاغل کوچک خود استفاده می کنید اما نتایجی را که انتظار داشتید دریافت نکردید، این مقاله شما را به سمت مسیر موفقیت هدایت می کند.

نکات و راهبردهای بازاریابی را که در این مقاله بیان شده است را دنبال کنید و خودتان را برای رشد پایدار در امروز و آینده آماده کنید.

بازاریابی کسب و کار کوچک

ایجاد پروفایل در چندین پلتفرم مختلف

“ما در اینستاگرام هستیم.”

تجربه ثابت کرده است، وقتی که با صاحبان مشاغل کوچک در مورد استراتژی های رسانه های اجتماعی صحبت می شود، این جمله شنیده می شود.

اگر برای کسب و کار خود صفحه اینستاگرام دارید، عالی است. شما در جهت درستی حرکت کرده اید.

اما اینستاگرام به تنهایی کافی نخواهد بود تا بتوانید دسترسی خود را به حداکثر برسانید. شما باید در بسیاری از بسترهای اجتماعی حضور داشته باشید.

از جمله رسانه های اجتماعی که مشاغل کوچک بیشترین استفاده را از آنها می کنند عبارتند از فیس بوک، یوتیوب، توییتر، لینکدین، پینترست و آپارات.

کمتر از نیمی از مشاغل کوچک از یوتیوب و توییتر برای بازاریابی برند های خود استفاده می کنند. علاوه بر این، کمتر از یک سوم صاحبان مشاغل از لینکدین و پینترست استفاده می کنند.

قبل از تلاش برای ایجاد پروفایل در تمام کانالهای ذکر شده در بالا، مهم است که بازار هدف خود را درک کنید.

به عنوان مثال، لینکدین برای شرکت های B2B سودمندتر است. به این دلیل که 80٪ از مشتریان شرکت های B2B از لینکدین آمده اند.

مثلا کسب و کار کوچک شما افراد نوجوان را به عنوان مخاطب اصلی، هدف قرار داده است. باید بدانید که 71٪ از نوجوانان حداقل 6 بار در روز از اینستاگرام استفاده می کنند. بیش از نیمی از این افراد بیش از 11 بار از این پلتفرم اجتماعی استفاده می کنند.

اما اگر کسب و کار شما در تلاش است تا افراد مسن ر اهدف قرار دهد، منطقی نخواهد بود که اینستاگرام را در اولویت قرار دهید.

در اکثر موارد، شروع با ایجاد یک پروفایل در اینستاگرام کاری تضمین شده است. با نزدیک به 1 میلیارد کاربر فعال در این پلتفرم، می توانید تقریبا مطمئن باشید که مخاطب مورد نظر شما در آنجا حضور دارد.

بازاریابی کسب و کار کوچک

اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید

شما نمی توانید کورکورانه و بی دلیل شروع به گذاشتن مطالب در رسانه های اجتماعی کنید. قبل از انجام هر کار دیگری، باید اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید.

برخی از مهمترین اهدافی است که مشاغل کوچک با استراتژی های رسانه های اجتماعی خود می خواهند به آنها دست یابند عبارتند از:

  • جذب مشتری
  • ایجاد آگاهی برند
  • درگیر کردن مشتری

در حالی که جذب مشتری، آگاهی از برند و درگیر کردن مشتری همه دلایل خوبی برای استفاده از رسانه های اجتماعی است، اما به این معنی نیست که این موارد باید تنها دلایل شما برای استفاده از رسانه های اجتماعی باشد.

شما ممکن است از رسانه های اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر به مشتری و یا فروش مستقیم استفاده کنید.

دلایل شما هر چه باشد، تنها اطمینان حاصل کنید که آنها به طور واضح تعریف شده اند. مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری که برای شرکت خود در نظر گرفته اید.

شما بدون تعیین هدف در ابتدای کار، نمی توانید در رادیو و تلویزیون تبلیغ کنید، یا تبلیغات چاپی انجام دهید، در همین راستا باید با استراتژی رسانه های اجتماعی خود به همان روش رفتار کنید.

پس از تصمیم گیری در مورد اهداف کمپین های رسانه های اجتماعی خود، تهیه مطالب برای به اشتراک گذاری بسیار ساده تر خواهد بود. همانطور که به زودی بحث خواهیم کرد، فکر کردن در مورد پست های جدید دشوار است.

اگر بتوانید با محتوای مناسب به اهداف خود دست یابید؛ در این حالت شما در مسیر درست گام بر می دارید.

مطالب را به صورت روزانه به اشتراک بگذارید

اکنون که دارای پروفایل رسانه های اجتماعی در چندین پلتفرم هستید، باید مطمئن شوید که این حساب ها فعال هستند.

اگر شخصی به یکی از صفحات شما مراجعه کند و آخرین مطلب منتشر شده شما برای سه هفته قبل باشد، آنها تمایلی به دنبال کردن شما نخواهند داشت. چه دلیلی برای دنبال کردن برندی که تولید محتوا نمی کند، وجود دارد؟

علاوه بر این، به همه افرادی که صفحه کسب و کار شما را دنبال می کنند، فکر کنید.

این افراد به خودی خود به صفحه شما هدایت نمی شوند. مگر اینکه شما محتوای جدیدی منتشر کنید که در صفحه اصلی آنها نمایش داده شود و نظر افراد را به صفحه شما جلب کند.

با توجه به تحقیقات انجام شده، در شکل زیر مشخص شده است که به طور میانگین مشاغل کوچک چند بار در رسانه های اجتماعی محتوا منتشر می کنند:

بازاریابی کسب و کار کوچک

 همانطور که از این نمودار می بینید، تقریباً نیمی از مشاغل کوچک روزانه پست گذاری می کنند.

این فرصت شما برای برتری نسبت به رقبا می باشد. اگر رقبای شما فقط یک بار در هفته یا فقط چند بار در ماه پست می گذارند، برای شما آسان تر خواهد بود که با پست گذاری روزانه، تاثیر ویژه ای بر روی طرفداران خود داشته باشید.

هر بار که محتوای جدید منتشر می کنید، به طرفداران خود یادآوری می کنید که برند شما وجود دارد.

هنگامی که آنها به آنچه شما ارائه می دهید نیاز دارند، به جای کسب و کار های دیگر فقط به برند شما فکر می کنند.

یکی از دلایلی که مشاغل کوچک نمی توانند روزانه تولید محتوا کنند، این است که آنها به سادگی نمی دانند چه چیزی پست کنند. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، به اهداف بازاریابی خود مراجعه کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما تبلیغ محصولات جدید برای فروش در سایت شماست، می توانید پیشنهاد تبلیغاتی را برای آن محصولات پست کنید.

یا مثلا شما یک راهنمای آموزشی در مورد چگونگی استفاده از محصولی را در وب سایت خود منتشر کرده اید. بدین ترتیب شما می توانید همان فیلم یا قطعه های آن فیلم را در دیگر رسانه های اجتماعی خود منتشر کنید.

محتوای قبلاً منتشر شده را مجدداً تکرار کنید. این امر باعث می شود که مطالب شما در دسترس کاربران جدید قرار بگیرد و نرخ درگیری بیشتر شود.

علاوه بر انتشار مطالب روزانه، پاسخگویی به مشتریان نیز برای شما مهم و ضروری است. 48٪ از مصرف کنندگان می گویند هنگامی که یک شرکت در رسانه های اجتماعی پاسخگو است، آنها را به سمت خرید ترغیب می کند.

بازاریابی کسب و کار کوچک

کاری کنید تا مصرف کنندگان از شما پیروی کنند

برای داشتن یک استراتژی موفق در بازاریابی رسانه های اجتماعی برای مشاغل کوچک خود، باید طرفداران زیادی داشته باشید. در غیر این صورت ، افراد زیادی نمی خواهند محتوای شما را ببیند.

هنگامی که شما می توانید دنبال کنندگان خود را در رسانه های اجتماعی افزایش دهید، تبدیل آنها به مشتری برای شما آسانتر خواهد بود.

به این دلیل است که مصرف کنندگان بیشتر از برند هایی که در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند، خرید می کنند.

در اینجا برخی از مهمترین دلایلی که مردم علاقه مند به دنبال کردن کسب و کار کوچک شما در رسانه های اجتماعی هستند، ذکر شده است:

  • آنها در مورد محصولات یا خدمات شما کنجکاو هستند
  • شما پیشنهادات منحصر به فردی ارائه می دهید
  • محتوای شما سرگرم کننده است
  • آنها نیاز به یک نماینده برای خدمات مشتری دارند
  • شما یک انگیزه ایجاد می کنید
  • دوستان یا خانواده آنها از برند شما استفاده می کنند

بنابراین اطمینان حاصل کنید که محتوای شما ارزش دنبال کردن را دارد. همانطور که مشاهده کردید، دنبال کننده های بیشتر در نهایت شانس شما را برای فروش بیشتر افزایش می دهد.

همچنین می توانید مسابقه طراحی کنید، و میزان فروش و تبلیغات خود را بهتر کنید.

فقط بیش از حد تبلیغات نکنید، زیرا باعث می شود که افراد تمایلی به دنبال کردن شما نداشته باشند. در حقیقت، 46٪ از مصرف کنندگان می گویند که برند هایی را که محتوای تبلیغاتی زیادی را پست می کنند، دنبال نمی کنند.

بین پست گذاری روزانه و پست گذاری زیاد و بی برنامه تفاوت وجود دارد.

مردم نمی خواهند فقط پست های برند شما را ببینند. اگر شما چند بار در روز پست بگذارید، این پست ها تمام صفحات کاربران شما را در بر می گیرند. در این صورت مشتریان شما راضی نخواهند بود.

  بازاریابی کسب و کار کوچک

با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید

اگر به شما بگویم راهی وجود دارد که بتوانید حضور خود را در رسانه های اجتماعی بدون انتشار مطالب در صفحه خود افزایش دهید، چه نظری خواهید داشت؟

این امر با ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسر ها میسر می شود.

به نظر مردم اینفلوئنسر یعنی بازیگران، ورزشکاران و کلا افراد مشهور. اما مشارکت با افراد مشهور احتمالاً با بودجه بازاریابی یک کسب و کار کوچک تناسبی نخواهد داشت.

با این حال، بازاریابی اینفلوئنسر ها سریع ترین روش برای افزایش جذب مشتریان در دنیای دیجیتال است.

علاوه بر این، 67٪ از برند ها قصد دارند که بودجه بازاریابی اینفلوئنسر ها را افزایش دهند.

بنابراین چگونه یک کسب و کار کوچک توانایی اجرای این استراتژی را دارد؟ شما می توانید اینفلوئنسرهایی پیدا کنید که بسیار مقرون به صرفه تر از افراد مشهور باشند.

برای افزایش اعتبار محصول خود سعی در همکاری با اینفلوئنسر های میکرو کنید.

این نوع اینفلوئنسر ها ممکن است میلیون ها دنبال کننده نداشته باشند، اما می توانید از آنها بخواهید در ازای یک هزینه معقول، پست هایی مرتبط با برند شما را منتشر کنند. حتی ممکن است بتوانید در ازای پست کردن مطلبی در مورد برند شما به اینفلوئنسر ها محصولات رایگان ارائه دهید.

این استراتژی مؤثر است؛ زیرا میکرو اینفلوئنسر ها نرخ درگیری بیشتری با دنبال کنندگان خود دارند. به این دلیل که آنها فقط افراد عادی هستند.

در جستجوی اینفلوئنسر هایی که در حوزه کسب و کار کوچک شما فعالیت دارند، باشید. به احتمال زیاد طرفداران آنها علاقمند به حمایت از برند شما خواهند بود.

بازاریابی کسب و کار کوچک

ابزارهای اتوماسیون را پیاده سازی کنید

به عنوان صاحب مشاغل کوچک، شما در طول روز وظایف گوناگونی را باید انجام دهید. بسته به اندازه شغل شما، ممکن است بیشتر مسئولیت های شرکت را بر عهده بگیرید.

تبدیل شدن به یک مدیر محتوای رسانه های اجتماعی چیزی نیست که شما برای آن برنامه ریزی کرده باشید، و به نظر می رسد که برای شما زمان کافی برای انجام این کار در طول روز وجود ندارد.

به علاوه، استخدام شخصی برای انجام این کارها می تواند گران باشد. و ممکن است این هزینه چیزی نباشد که کسب و کار شما اکنون بتواند از پس آن برآید.

خوشبختانه منابع اتوماسیون این مشکل را برای شما حل می کنند.

استفاده از یک بستر اتوماسیون به شما امکان می دهد تا پست های خود را از قبل برنامه ریزی کنید. می توانید یک بار در ابتدای هفته وقت بگذارید تا تاریخ و زمان پست های آینده خود را تعیین کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از ابزار اتوماسیون، امکان پاسخگویی به موقع به پیام ها است.

به جای اینکه مجبور باشید هر بستر اجتماعی را بطور جداگانه برای این پیام ها بررسی کنید، می توانید نرم افزاری پیدا کنید که همه پیام ها را به یک صندوق ورودی ارسال کند. سپس می توانید مستقیماً از طریق نرم افزار پاسخ دهید.

استفاده از این ابزارها به صاحبان مشاغل کوچک که احساس می کنند وقت کافی برای مدیریت موثر پروفایل رسانه های اجتماعی خود را ندارند، توصیه شده است.

بازاریابی کسب و کار کوچک

محتوای تولید شده توسط کاربر را توسعه دهید

محتوای تولید شده توسط کاربر ارتباط مستقیمی با تصمیم خرید مصرف کننده دارد.

محتوای تولید شده توسط کاربر همچنین به شما در ایجاد آگاهی از برند کمک خواهد کرد؛ که در ادامه دلایل آن توضیح داده خواهد شد.

به عنوان مثال شما یک مسابقه را در اینستاگرام برگزار کردید که شرکت کنندگان باید عکس هایی را منتشر کنند که در آنها یکی از محصولات شما را استفاده کرده اند. به همین دلیل، کسب و کار کوچک شما در معرض مخاطبان گسترده تری قرار می گیرد.

هرکسی که افراد مشارکت کننده در مسابقه را دنبال می کند، تبلیغ برند شما را می بیند، حتی اگر آن افراد شما را در رسانه های اجتماعی دنبال نکنند.

نزدیک 92%  از مصرف کنندگان می گویند به پیشنهادات افرادی که میشناسند، اعتماد می کنند. بدین ترتیب، احتمال افزایش فروش شما از این طریق وجود دارد.

محتوای تولید شده توسط کاربر، راهی عالی برای شما است که بتوانید دنبال کننده های بیشتری را بدست آورید و در نهایت آنها را به خریداران تبدیل کنید.

بازاریابی کسب و کار کوچک

از مطالب موقتی استفاده کنید

محتوای موقتی با یک پست معمولی تفاوت دارد. این نوع محتوا فقط برای مدت زمانی کوتاه مانند 24 ساعت نمایش داده می شود.

اینستاگرام، به دلیل داشتن ویژگی استوری گذاشتن، رایج ترین پلتفرمی است که می توانید محتوای موقتی در رسانه های اجتماعی تولید کنید.

استفاده از استوری اینستاگرام برای ارتقاء هر کسب و کاری، به شدت توصیه شده است.

اگر می خواهید چند بار در روز پست منتشر کنید، این کار را در استوری خود انجام دهید. زیرا با این کار صفحه مخاطبان از پست های شما اشغال نمی شود. (به این موضوع به طور خلاصه، هنگام بحث درباره نحوه پست گذاری پرداخته شده است)

اگر هنوز از محتوای موقتی استفاده نکرده اید، در تبلیغات بعدی خود آن را امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

بازاریابی کسب و کار کوچک

پخش ویدیویی زنده (لایو)

مشاغل کوچک همچنین می توانند از پخش محتوای ویدیوی زنده در پلتفرم های رسانه های اجتماعی بهره مند شوند.

فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام همه گزینه هایی برای این کار دارند.

در اصل، پخش فیلم زنده، نرخ درگیری شما را با مخاطبان تقویت می کند. همچنین از این طریق تعامل بهتر و معتبر تری با مخاطبان همراه خود خواهید داشت.

شما می توانید از پخش زنده خود به روش های مختلف استفاده کنید. اما یکی از بهترین موارد برای کسب و کارهای کوچک، استفاده از آن برای نگاه به پشت صحنه است. به مخاطبان خود نشان دهید که در پشت درهای بسته کسب و کار شما چه اتفاقی می افتد. به آنها نحوه تولید محصولات، محل کار و کارمندان خود را نشان دهید.

این باعث می شود مشتریان احساس کنند که چیزی که در حال تماشای آن هستند، منحصر به فرد است و در نهایت آنها را به برند شما نزدیک می کند.

فیلم زنده همچنین یک روش عالی برای نمایش محصولات، رویدادها یا جلسات پرسش و پاسخ است.

همچنین، مخاطبان شما قادر خواهند بود در همان لحظه، درباره محتوای فیلم زنده شما اظهار نظر کنند. اطمینان حاصل کنید که آن نظرات را خوانده و به مخاطبان خود پاسخ می دهید.

نتیجه

کسب و کار کوچک شما برای بقا در دنیای امروز باید از رسانه های اجتماعی استفاده کند.

اگر بخواهید حضور خود را در بازاریابی رسانه های اجتماعی به حداکثر برسانید، فقط داشتن پروفایل اینستاگرام، دیگر قابل قبول نیست. از آنجایی که مخاطبان هدف شما در پلتفرم های مختلفی فعال هستند، کسب و کار ها بایستی پروفایل هایی را در آن کانال ها ایجاد کنند. شما باید به طور مرتب مطالبی را در این پلتفرم ها پست کنید. فقط مطمئن شوید که پست های شما به اهداف بازاریابی شما کاملاً مرتبط باشد.

لازم است پروفایل های شما برای مصرف کنندگان جذاب باشد. کمپین هایی را طراحی کنید که دنبال کننده های بیشتری برای شما به وجود بیاورد.

برای گسترش بیشتر اهداف خود، اینفلوئنسرهایی را برای ارتقاء کسب و کار خود پیدا کنید. همچنین، محتوای تولید شده توسط کاربر را توسعه دهید. همچنین، محتوای استراتژیک و پخش زنده را به استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید.

توصیه هایی را که در این مقاله بیان شده است را دنبال کنید. این استراتژی ها، بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کار کوچک شما را به مرحله جدیدی وارد می کند و در توسعه آن و جذب مشتری به شما کمک می کند.

اگر وقت کافی برای مدیریت تمام صفحات رسانه های اجتماعی ندارید، برای آسان تر کردن شرایط کسب و کار خود آن را به بلوباکس بسپارید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *