بازاریابی B2B چه مجموعه عواملی را می طلبد

بازاریابی B2B

امروزه یکی از دغدغه های مهم شرکت ها این است که بتوانند در زمینه های مختلف بازاریابی به صورت تخصصی وارد شوند و بتوانند از آن نتیجه بگیرند. بخصوص بازاریابی B2B بیش از هر زمانی مورد توجه کسب و کار ها قرار دارد و آنها در پی پاسخ به این سوال هستند که؛ بازاریابی B2B چه مجموعه عواملی را می طلبد؟

بازاریابی موثر اگر بخواهد به خوبی انجام شود کار آسانی نیست. شما حساب کنید بخواهید یک مجموعه عوامل از جمله؛ تقاضای خلاق، محدودیت های بودجه ای و کانال های تصمیم گیری را بخواهید مدیریت کنید تا بتوانید استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهید.

این را هم در ابتدا بیان کنیم که مهمترین عامل تعیین کننده یک بازاریابی موثر مخاطبان شما هستند!

اگر شما به خوبی شخصیت مخاطب هدف خود را تعیین نکرده باشید، پروموشن ها و تبلیغات شما کاملا بی اثر خواهد بود. مثل این است که شما هیچ فعالیت بازاریابی نداشته اید.

اگر شما مخاطبان متغییری از جمله اشخاص مصرف کننده و کسب و کارها را داشته باشید. نیازمند این هستید که برای هر کدام سرویس و پکیج مخصوص ارائه دهید.

بازاریابی برای کسب و کار بسیار متفاوت از بازاریابی برای اشخاص مصرف کننده است. به همین دلیل است که روش بازاریابی متفاوتی برای آن تحت عنوان B2B تعریف شده است. در این مقاله تلاش بر این است در این زمینه بیشتر سخن گفته شود.

بازاریابی B2B (کسب و کار به کسب و کار) به هر استراتژی بازاریابی یا محتوایی اشاره دارد که متمرکز بر روی یک کسب و کار یا سازمان است. هر شرکتی که محصول یا خدمات به سایر شرکت ها یا کسب و کارها می فروشد به صورت معمول از استراتژی بازاریابی B2B استفاده می کند.

تفاوت بازاریابی B2B با B2C

تفاوت B2B با B2C

زمانی که صحبت از بازاریابی B2B (کسب و کار به کسب کار) است شما تفاوت های بسیاری خواهید دید در مقایسه با بازازیابی کسب و کار به مصرف کننده. زیرا در زمینه های گوناگونی از جمله؛

  • استراتژی های موجود،
  • برنامه ریزی های کاربردی،
  • مخاطبان،
  • نحوه برقراری ارتباط

می تواند کاملا متفاوت باشد.

در بازاریابی B2B شما نه تنها نیازها، علاقمندی ها و چالش های افراد را که از طرف سازمان خرید می کنند می بایست تامین کنید. بلکه می بایست نیازهای سازمان و مشتریان سازمان را نیز در نظر بگیرید. نمونه ای از کسب و کارهای B2B؛

  • فضایی برای همکاری که فضاهای اداری و تیم های دور کاری و حتی فریلنسری را اجاره می دهد. برای مثال (WeWork)
  • خدمات تحویل سفارش، انبارداری و چاپ سفارشات. برای مثال (Printful)
  • شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری بازاریابی که ابزارهای مدیریتی برای فروش در رسانه های اجتماعی، نرم افزارهای تولید لید، و سایر نرم افزارهای بازاریابی را تولید می کند. (HubSpot)

زمانی که صحبت از بازاریابی کسب و کار به مشتری است، شما نیازها، علاقمندی ها، و چالش های مصرف کنندگان که به نمایندگی از خودشان یا مصرف کننده دیگری خرید می کنند را در نظر می گیرید. تعدادی از مثال های مربوطه در ذیل قابل دسترسی هستند؛

  • یک شرکت تجارت الکترونیک که تجهیزات اداری را برای افراد خود اشتغال یا ریموت فراهم می کند. برای مثال (Poppin)
  • فروشگاهی که محصولاتی مانند مانتو و سایر البسه و متعلاقات را به مشتریان می فروشد. برای مثال (Ellin)
  • پلتفرم هایی که امکان فروش و عرضه موسیقی برای مشتریان را فراهم می نمایند. برای مثال (Spotify)

استراتژی های بازاریابی B2B

استراتژی B2B

همانطور که بیان شد بازاریابی به میزان قابل توجهی وابسته به مخاطب است. در حالی که بازاریابی B2B با بازاریابی B2C متفاوت است اما اینطور نیست که این دو مفاهیمی کاملا متضاد باشند.

حال بگذارید در مورد استراتژی های بازاریابی B2B صحبت کنیم که شما از طریق آن بتوانید به مخاطبان خاص کسب و کارتان دست پیدا کنید. قبل از اینکه وارد این موضوع شویم، اطمینان حاصل کنید سفر مشتری را به خوبی فهمیده اید. بنابراین در مورد هر کدام از مراحل دقت لازم را مبذول داشته باشید.

مرحله اول: آگاهی

در این مرحله مخاطب مورد نظر تجربه یک مشکلی را دارد و از طرفی ویژگی های یک مسئله را بیان می نماید که می تواند نشانه ای از فرصت تلقی شود. در این مرحله پژوهش های میدانی و قابل فهم برای درک بهتر نیازها می بایست انجام پذیرد و با دریافت بازخوردهای مخاطبان درک بهتری برای آنان در مورد محصول یا خدمت مربوطه ایجاد شود.

مرحله دوم: بررسی

در این مرحله مخاطب شما یک دیدگاه کاملا روشن و شفاف نسبت به مشکلات و مسائل دارد. همچنین نسبت به شما و کسب و کار شما اطلاعات لازم را دریافت کرده است. در این مرحله مخاطب شما در حال بررسی گزینه ها است. به همین دلیل تک تک عوامل که می تواند در تصمیم گیری وی تاثیر داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد و روش هایی که محصول یا خدمت شما برای مشکلات آن ارائه راه حل می دهد از اهمیت برخوردار است.

مرحله سوم: تصمیم گیری

در این مرحله مخاطب تصمیم گرفته است که از محصول شما به عنوان راه حل مشکل خود استفاده کند. اینجاست که اهمیت کاربردی و بهتر بگوییم کارکرد واقعی محصولات و خدمات شما خود را نشان می دهد. در این مرحله است که مخاطب می بایست برای آینده تصمیم بگیرد که آیا از این محصول یا خدمت برای آینده استفاده نماید یا دیگر به آن فکر نکند.

حال بگذارید در مورد ابزارهای موجود صحبت کنیم؛

B2B

بازاریابی ایمیلی B2B

این نوع بازاریابی یکی از انواع بازاریابی محسوب می شود که بالاترین میزان دسترسی به مخاطب را در زمینه مصرف کنندگان شخصی و مشتریان کسب و کار فراهم می کند. بگذارید در این ارتباط سری به آمار بزنیم؛

  • 93% از بازاریابان B2B از ایمیل استفاده می کنند.
  • 83% از شرکت ها از ایمیل های خبری و خبرنامه به عنوان بخشی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند.
  • 44% از بازاریابان اعتقاد دارند که ارسال محتوای نوشتاری خبری و خبرنامه ها تاثیر زیاد دارد.

بازاریابی دیجیتال B2B

هر کسب و کاری، در جایی که نیاز به بازاریابی B2B یا B2C باشد می بایست حضور دیجیتالی مناسب داشته باشد. این حضور می تواند برای مثال در غالب؛

  • تبلیغات کیلیکی،
  • سئو،
  • وب سایت،
  • یا حتی سایر بخش هایی که شرکت شما در زمینه B2B فعالیت دارد.

به همین دلیل است که توصیه ها برای کسب و کارهای فعال در این زمینه حضور فعال و موثر در محیط دیجیتال و استفاده حداکثری از ابزارهای موجود است. برای مثال؛

  • اگر هنوز کسب و کار شما صاحب وب سایت مناسب و درخوری نیست حتما در اسرع وقت به فکر ایجاد کردن آن باشید.
  • تا جایی که امکان دارد محتوای درون سایت خود را سئو کنید.
  • از تبلیغات کاملا هدفمند و کیلیکی استفاده کنید.
  • استفاده از بازاریابی محتوا را هیگاه فراموش نکنید.
  • حضور فعال و موثری در رسانه های اجتماعی داشته باشید.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *