تاثیر تبلیغات بر روی رفتار مصرف کننده

رفتار مصرف کننده

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده

اکثر مصرف کنندگان برای یافتن و دیدن تبلیغات کاری انجام نمی دهند (مگر اینکه تبلیغات به طور قابل توجهی به یاد ماندنی باشند و ارزش اشتراک گذاری داشته باشند). اینجاست که تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده جلوه می کند.

  • اصولا بخش بازاریابی و خلاقیت با یکدیگر همکاری کرده تا تبلیغاتی تولید کنند که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
  • یک تبلیغ خوب باعث افزایش فروش و آگاهی از برند می شود.
  • برای مصرف کنندگان، تبلیغات چیزی نیست که به آن نیاز داشته باشند.
  • بلکه، یک راه عالی برای اطلاع از محصولات یا خدمات مورد نیاز آنها می باشد.
  • دانستن راههای تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده به شما امکان می دهد تبلیغات قوی تر و به یاد ماندنی تری ایجاد کنید.

آگاهی از برند

 آگاهی از برند

اگر در جزیره ای بدون هیچ نشانه از زندگی بشر تنها مانده اید و تصمیم به افتتاح یک مغازه گرفتید، هیچ کاری نخواهید داشت زیرا هیچ کس نمی داند که این مغازه وجود دارد. همچنین، اگر در یک شهر شلوغ کار خود را شروع کرده باشید، تنها افرادی که می توانند از آن اطلاع داشته باشند دوستان، خانواده و افراد خوش شانسی هستند که در لحظه ای که دقیقاً به آنچه شما ارائه می دهید نیاز دارند از رو به روی مغازه شما رده شده اند.

شکاف بین فروشنده و مصرف کننده را برطرف کنید. تبلیغات به مشتری نشان می دهد که شما وجود دارید، و برند شما را به مخاطبان بیشتری معرفی می کند. بدون هیچ گونه تبلیغات (اعم از چاپی، تلویزیونی، آنلاین و غیره)، شما فقط از طریق گفت و گو و معرفی افراد به یکدیگر می توانید زندگی حرفه ای خود را حفظ كنید.

در دنیای آنلاین و رو به رشد امروز، فروشگاه ها (حتی فروشگاه های معروف) بدون تبلیغات دوام نخواهند داشت. بازار آزاد به هر رقیبی اجازه می دهد تا فروشگاه خود را در نزدیکی شما ایجاد کند، و همچنین با وجود شرکت های دارای حق امتیاز (فرنچایز) در سراسر کشور، اکنون بیشتر از هر زمانی شما نیازدارید خود را از بقیه جدا کنید. از این رو داشتن تبلیغات و استراتژی های مناسب برای شما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

امروزه، با یک جستجوی سریع در گوگل، مصرف کنندگان می توانند به سرعت یک کسب و کار را با رقبای آن مقایسه کنند.

تأثیر رفتاری آگاهی از برند

آگاهی از برند تأثیر خنثی بر مصرف کنندگان دارد. اولین کار تبلیغات این است که به مردم اطلاع دهد، محصول یا خدمات شما در دسترس آنها است. افرادی که تبلیغات را مشاهده می کنند درمورد محصولات شما اطلاعات کسب می کنند، همان طور که از وقایع جاری به وسیله اخبار مطلع می شوند. همچنین مصرف کنندگان اگر در مورد محصولات و خدمات شما اطلاع نداشته باشند به این سمت می روند که بتوانند در مورد برند شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

تبلیغات

مصرف کنندگان اطلاعات لازم را کسب می کنند

اکثر تبلیغات، ایده کلی درباره ویژگی های محصول را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اینکه یک تبلیغ موثر باشد، باید به اندازه کافی ویژگی های محصول را نمایش دهد تا حس کنجکاوی مخاطب افزایش یابد. شماره تلفن تنها یک راه ارتباطی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا در صورت سؤال بیشتر یا اطلاعات بیشتر درباره محصول با شما تماس بر قرار کنند، اما یک تبلیغ حداقل باید دید خوبی درباره محصول، خدمات و یا شرکت شما در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

اثرات رفتاری ویژگی ها

ویژگی های محصول شما توسط مصرف کنندگان به صورت منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. ارائه فهرست منطقی از ویژگی ها، ایده هایی را در مورد کارایی محصول به مصرف کنندگان می دهد. اگر یک جاروبرقی را تبلیغ می کنید، یکی از ویژگی های منطقی این است که خاک را از عمق فرش پاک می کند. برای مصرف کننده ای که جاروبرقی آن به تازگی خراب شده است، این تجزیه و تحلیل از ویژگی ها ممکن است آنها را به یک فروشگاه برای مقایسه جاروبرقی ها سوق دهد. داشتن تبلیغاتی که محصول شما را به همراه ویژگی ها نشان می دهد باعث می شود که برند شما از نظر مصرف کننده بسیار به یاد ماندنی باشد.

ارزیابی منافع

بیشتر صنایع با رقابت اشباع شده اند. آنچه شما را از رقبا متمایز می کند این است که چگونه شما یک کار مشابه را به طور متفاوتی انجام می دهید، و اینکه چگونه این تمایز را تبلیغ می کنید.

ارزیابی منافع یک پاسخ احساسی است. مصرف کنندگان تبلیغات شما را تماشا می کنند و تشخیص می دهند محصول شما چگونه می تواند آنها را خوشحال تر کرده یا زندگی آنها را بهبود بخشد. این یک واکنش غیر منطقی از سوی مصرف کننده است و بخشی از وظیفه تبلیغات است که می تواند مصرف کنندگان را به سمت خریدهای آنی سوق دهد. همانطور که در قبل اشاره شد، اگر شما جاروبرقی تبلیغ می کنید، اما این بار جاروبرقی شما نه تنها توانایی آنچه را که همه جاروبرقی ها انجام می دهند، دارد، بلکه مزایای دیگری از جمله بخارشویی نیز دارد. مصرف کننده ای که یک فرش لکه دار دارد، هنگام مقایسه آن با جاروبرقی معمولی، اهمیت این مزیت را درک خواهد کرد.

یاداوری

یادآوری و تکرار تبلیغات

حافظه انسانی فرار است. اگر تبلیغی تهیه کنید و فقط یک بار آن را به مخاطب نشان دهید، خریداران آنی می توانند تصمیم عجولانه برای خرید بگیرند، اما اکثر افراد اینگونه نیستند. در بیشتر موارد، محتوا تبلیغاتی نیاز به تکرار دارد تا اثرگذار شود. به لطف نوآوری در فناوری، جمع آوری داده به تبلیغ کنندگان آنلاین اجازه می دهد تا به مخاطبان مناسب برسند. اگر در رسانه های اجتماعی اعلام کنید که ازدواج کرده اید و وضعیت تاهل خود را در رسانه های اجتماعی (مانند فیس بوک) تغییر دهید، رسانه های اجتماعی برای شما تبلیغات مرتبط با خدمات عروسی را نمایش می دهد. در آخر، در صورت نیاز به چیزی، تبلیغی که به اندازه کافی تکرار شده باشد، در ذهن شما ظاهر می شود.

نتیجه گیری

تبلیغات، در این بازار رقابت محور یک امر ضروری است. درک چگونگی تأثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده به شما کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری را برای تبلیغات داشته باشید که به هر جزئیاتی توجه کند (که تفاوتی بین ایجاد تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات دیجیتال و یا موارد دیگر وجود ندارد)

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *