تحقیقات بازار برای استارتاپ ها


تحقیقات بازار برای استارتاپ ها امروزه بسیار ضروری است.یک استارتاپ بدون تحقیقات بازار ( market research ) همانند کشتی‌ای است که در اقیانوسی بزرگ بدون قطب‌نما حرکت کند. پس از مدتی ممکن است مسیرش را گم کند و در آن اقیانوس بزرگ غرق شود.

اگر برای راه‌اندازی شرکت خود تحقیقات بازار را انجام دهید، شکی نیست که در دنیای تجارت شروع طوفانی خواهید داشت. تحقیق بازار به صاحبان استارتاپ دید می‌دهد تا بدانند برای رشد کسب‌وکارشان به چه‌ چیزی نیازمند هستند. به آنها این شانس را می‌دهد تا در بازار رقابتی کنونی، بتوانند خود را تحلیل کنند.

اگر شما در یک استارتاپ کار می‌کنید، نکته‌ی حائز اهمیت این است که محصول یا خدمت شما بتواند نیاز مشتری را به خوبی پیش‌بینی و برطرف کند.

از این طریق شما متوجه خواهید شد که آیا محصول یا خدمات شما در بازار ماندگار خواهد بود یا نه!

شما باید به پرسش‌های حاصله از ریسرچ مارکتینگ به خوبی پاسخ دهید؛ چرا که باعث می‌شود بتوانید بهترین مسیر ممکن برای کسب‌وکارتان را با یک بازاریابی موثر پیدا کنید.

اگر تمایل دارید درمورد جریان تحقیق بازار یک کسب‌وکار نوپا بیشتر بدانید، مقاله‌ی زیر می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که تحقیق بازار چیست؟ و علاوه بر آن اطلاعاتی در مورد گام‌های تحقیق بازار دریافت خواهید کرد.

تحقیق بازار چیست؟

ممکن است شما ایده‌ی یک استارتاپ را در ذهنتان داشته باشید؛ اما بیم آن را دارید که در این بازار رقابتی نتوانید دوام بیاورید و شکست بخورید. برای پرهیز از این واقعه نیاز است که قبل از هر عملی، تحقیق بازار انجام دهید.

تحقیق بازار فرایند جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی آن چیزی است ک در بازار رخ می‌دهد. همچنین شامل تحقیق و بررسی بازار پویا نیز می‌شود تا از طریق آن بتوانید رقبا، شرایط بازار و مشتریان بالقوه‌ی خود را بشناسید.

در نمای کلی تحقیق بازار استارتاپ‌ها شامل موارد زیر است:

  • جست‌وجوی ترندهای روز
  • تحقیق و یادگیری درمورد سایر رقبا با محصول یا خدمات مشابه
  • نحوه‌ی قیمت‌گذاری و روش‌های بازاریابی سایرین
  • جمع‌آوری اطلاعات درمورد مشتریانی که ممکن است خدمات شما را بخرند

فرصت بزرگ شما این است که حجم زیادی از دانش رایگان در اینترنت در دسترس شما است. تمام آنچه که احتیاج است انجام دهید این است که مراحلی را که در روند تحقیقات بازار دنبال خواهید کرد را شناسایی کنید. سپس می‌توانید در مورد بهترین مسیر برای توسعه تجارت خود تصمیم بگیرید.

قصد دارید کجا محصول یا خدمات خود را بفروشید؟

منطقه خاصی است یا منطقه وسیع‌تری را شامل می‌شود؟

اگر می‌خواهید محصول یا خدمات خود را در منطقه خاصی بفروشید، بهتر است اطلاعات مربوط به منطقه و مشتریان بالقوه خود را جمع آوری کنید. اگر آنها را بهتر بشناسید، می‌توانید محصول و خدمات خود را بهتر ارائه کنید.

قطعاً انجام تحقیق بازار، هنگامی که اقدامات لازم را انجام می‌دهید و رویه‌های تعیین‌شده پس از تحقیق بازار را دنبال می‌کنید، باعث طغیان کسب و کار شما خواهد شد. حال چه بخواهید یک شرکت تأسیس کنید و چه بخواهید تجارت کوچک خود را گسترش دهید.

گام‌های تحقیق بازار برای استارتاپ‌ها

 

اگر این مسیر و گام‌ها را به درستی طی کنید، هرگز شکست نخواهید خورد. در ادامه گام‌های اصلی‌ را توضیح خواهیم داد که تشریح می‌کنند چگونه برای یک استارتاپ تحقیق بازار انجام دهید.

  1. هدف از تحقیق بازار را مشخص کنید

دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم چرا و به چه اندازه تحقیق بازار برای یک استارتاپ ضروری است؛ در این میان شما باید دلایل خود را مشخص کنید. به طور جامع دو نوع تحقیق پیش روی شماست:

  • تحقیقات درون سازمانی: این نوع تحقیق بیشتر با هدف افزایش فروش و درآمد انجام می‌شود. اگر برای بررسی مشکلات تحقیق داخلی انجام دهید، می‌توانید استراتژی بهتری برای آینده تنظیم کنید. چرا که بر روی تجربیات گذشته تمرکز می‌کند تا از ریسک و خطرات پیش رو جلوگیری شود.
  • تحقیقات بازار: مربوط به تجزیه و تحلیل محیط و بازاری است که در آن کسب‌وکار خود را اداره می‌کنید. این نوع تحقیق این شانس را به شما می‌دهد تا محرک‌ها و موانع موجود در بازار را تجزیه و تحلیل کنید. تحقیق درمورد روند بازار و فعالیت سایر شرکت‌ها در زمره‌ی این نوع تحقیق گنجانده می‌شود.

 

با توجه به مسیر و نوع کارتان باید روش صحیح مورد نیاز برای رشد پایدار کسب‌وکارتان را به کار بگیرید. در وهله‌ی اول، چیزی که اهمیت دارد ایجاد یک طرح تحقیق بازاریابی موثر است. این طرح باید هدفی کاملاً مشخص داشته باشد که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه‌جویی کند.

 

  1. پرسش درست مطرح کنید.

در حین این که برنامه تجاری خود را توسط تحقیق بازار طرح‌ریزی می‌کنید، باید به برخی از سوالات اساسی که در این زمینه وجود دارد با دقت پاسخ دهید. اگر قرار است تصمیمات بیشتری بگیرید، دوباره فکر کنید؛ سپس به مجموعه ای از سوالات مربوط به رویکرد و فعالیت‌های آینده خود پاسخ دهید.

در ادامه چند سوال پیشنهادی برای یک طرح تحقیق بازار خوب ارائه می‌دهیم:

  • اندازه بازار من چقدر خواهد بود؟
  • رقبای من چه کسانی هستند و اندازه بازارشان چقدر است؟
  • آیا بخش خاصی وجود دارد که کسب‌وکار من بتواند آن را پر کند؟
  • برآورد سهم بازار من و همچنین رقبای من چقدر است؟
  • آیا مورد منحصر به فردی در تجارت من وجود دارد که برای دیگران سودمند باشد؟

 

  1. تجزیه و تحلیل رقبا و بازار بالقوه

تحقیق بازار باید با نگاهی به کل صنعت و بازار بالقوه آغاز شود. با این کار رقبایی که محصول یا خدمت مشابه شما را ارائه می‌دهند شناسایی می‌شوند.

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که رقبای خود را شناسایی کنید و فعالیت کسب‌وکار آنها را بررسی کنید. با این کار نقاط ضعف و قوت آنها را خواهید شناخت.

همچنین شما باید تا ابزار و سنجه‌های تحلیل متفاوتی را استفاده کنید تا تحقیق بازار شما موثر واقع شود. سعی کنید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید که سود بیشتری به شما برساند.

برای درک بهتر این ابزارها، با خواندن مقاله‌ی ابزارهای نوین تحقیقات بازار، می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر ابزار مورد نیاز استارتاپ خود را پیدا کنید.

این ابزارها چه کاربردی دارند؟

  • می‌توانید روندهای صنعت را بررسی کنید
  • بدانید محرک‌ها و موانع موجود در بازار چیست
  • از KPI بهره‌مند شوید تا متوجه شوید آیا کارتان به خوبی پیش می‌رود و چه مواردی برای پایداری لازم است

اگر می‌خواهید در مورد رقبا و فعالیت‌های کسب‎وکارشان بیشتر بدانید، بهتر است از ابزاری استفاده کنید که شبکه‌های اجتماعی، نظرات و فرایند توسعه‌ی برند آنها را به شما نشان دهد.

 

  1. تحلیل مشتری بالقوه

پس از این که به اندازه کافی درمورد بازار و رقبا آموختید، حال باید به مشتریان بالقوه فکر کنید. مخاطب هدف شما کیست؟ مشخصات فردی مشتری ایده‌آل شما چیست؟

هر کسب‌وکاری بدون تحقیق درمورد مشتری بالقوه‌ی خود، محکوم به شکست است. اگر می‌خواهید توجه مردم را به خود جلب کنید، باید به خوبی آن‌ها را بشناسید.

هدف اصلی همه‌ی کسب‌وکارها جلب رضایت مشتریان وفادار است. این مشتریان باعث افزایش نرخ ارجاع می‌شوند. شما باید به شخصیت، اولویت‌ها، و علایق مشتریانتان توجه کنید تا آنها به برند شما متعهد شوند. باید پتانسیل کلی بازار، بخش‌های بازار و حجم مخاطبان هدف را پیش‌بینی کنید؛ با این کار نیاز و ترجیحات مشتریان بالقوه را بهتر خواهید شناخت.

همچنین باید به ترافیک سایت رقبای خود توجه کنید. خود را در این زمینه با آنها مقایسه کنید تا متوجه شوید کاری که انجام می‌دهید کافیست یا خیر.

خلاصه

اگر یک استارتاپ یا کسب‌وکار کوچک هستید، بسیار مهم و ضروری است که تحقیق بازار موثر انجام دهید. طرح بازاریابی دیجیتال خود را بچینید و تصمیمات بلند مدت بگیرید.

لازم است که قبل از صرف هزینه‌های مالی و زمانی، اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی صنعت، رقبا و مشتریان هدف را بدست آورید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *