تکامل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

تکامل بازاریابی محتوا: چگونه در سال های گذشته تغییر کرد و در دهه بعدی چه تغییراتی خواهد کرد؟

استراتژی بازاریابی محتوا، یکی از راه های موثر برای یک کسب و کار به منظور

  • شکل گیری هویت برند
  • جلب نظر و توجه مشتریان
  • و حفظ مخاطبان با نرخ درگیری بالا است.

این امر به شما امکان می دهد که:

  • اعتبار ایجاد کنید
  • و بین خود و کسانی که سعی در رسیدن به آنها دارید، اعتماد ایجاد کنید.

همانطور که می توانید فرض کنید، بازاریابی محتوا برای موفقیت بسیار حائز اهمیت است. اما گفتن این امر، آسان تر از انجام دادن آن است. بازاریابی محتوا ثابت نیست. و چشم انداز آن مدام در حال تغییر است. استراتژی بازاریابی محتوا امروزه، همانند ده سال پیش نیست و همچنین در ده سال آینده نیز تغییراتی شگرفی خواهد کرد.

از این رو هم به دلیل علاقه واقعی و هم عملی آینده نگرانه، مهم است بدانید که

  1. بازاریابی محتوا در گذشته چگونه بوده
  2. و در آینده نیز به کجا خواهد رفت.

 

چگونه بازاریابی محتوا در دهه گذشته تکامل یافت

  1. گوگل بازی را تغییر داد.

در سال 2011، گوگل مطالعه مهم خود را در مورد لحظه صفر حقیقت (ZMOT) انجام داد. این مطالعه نشان داد که 88٪ از خریداران از آنچه به عنوان لحظه صفر حقیقت شناخته می شود استفاده می کنند. این لحظه عبارت است از مرحله کشف و آگاهی در چرخه خرید که مصرف کننده قبل از خرید یک محصول درباره آن تحقیق می کند. تحقیقات گوگل همچنین نشان داد که پیشنهادات و توصیه های افراد عامل قطعی در ایجاد این لحظه است.

این مطالعه یک مرجع منحصر به فرد در زمینه تحول بازاریابی محتوا ارائه می دهد. این مقاله اصلی ترین چگونگی و چرایی نیاز کسب و کارها به بازاریابی محتوا را در ابتدای سال 2010 بیان می کند.

مطالعه ZMOT نیاز به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را برجسته کرد. رتبه بندی کلمات کلیدی مرتبط در موتورهای جستجو برای تقویت حضور آنلاین یک شرکت و حضور در لحظه صفر حقیقت مصرف کنندگان بسیار مهم شد.

اما این مطالعه تنها اطلاعات جالبی نبود که گوگل در اوایل سال 2010 انجام داد. تقریباً زمانی که این مطالعه آغاز شد، الگوریتم رتبه بندی جستجوی گوگل تغییر کرد. این روش بارگیری مجدد یک صفحه وب با کلمات کلیدی خاص برای تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن رتبه بندی موتور جستجو است.

این تغییر نشان دهنده آنچه هنوز گوگل در تلاش برای انجام آن می باشد یعنی ارائه تجارب آنلاین مفید و مثبت به کاربران است. و گوگل دقیقاً همین کار را کرد. تغییری که زمینه را برای تمرکز کسب و کارها بر تولید محتوای با کیفیت و معنادارتر فراهم آورد.

شبکه های اجتماعی

  1. شبکه های اجتماعی گسترش یافت.

اما تکامل بازاریابی محتوا منحصراً به موتورهای جستجو مرتبط نبود. برجسته شدن و گسترش رسانه های اجتماعی (یکی از مخل ترین روندهای تاریخ بشر) نیز تأثیر بسزایی در این عمل داشت. از آنجا که این پلتفرم ها به پایه های اصلی زندگی روزمره افراد تبدیل شدند، چالش های جدیدی را برای بازاریابان محتوا ارائه دادند.

با تکامل رسانه های اجتماعی، نوع متفاوتی از مصرف محتوا نسبت به موتورهای جستجو رواج پیدا کرد.

مصرف کنندگان از موتورهای جستجو برای یافتن محتوای بارزتر استفاده می کنند. به طور کلی، هنگامی که از موتور جستجو استفاده می کنید، به دنبال پاسخ خاص یا موضوع خاصی هستید. اما رسانه های اجتماعی به کاربران اجازه می دادند تا محتوای جزیی تری را در پلتفرم های دلخواه خود استفاده کنند.

این ترند ایجاد محتوای قابل توجه و قابل اشتراک گذاری بیشتر را که می تواند به راحتی در کانال های رسانه های اجتماعی پخش شود، ایجاد کرد.

  1. فیلم باعث ایجاد انقلاب شد.

در طی دهه گذشته، به ویژه در میان مصرف کنندگان جوان، ویدئو به عنوان یکی از ابزارهای رایج بازاریابی محتوا ظاهر شد. تا سال 2017، بیش از 50٪ از مصرف کنندگان تمایل داشتند فیلم های برند هایی را که دوست دارند، بیش از هر نوع محتوای دیگر ببینند.

ویدئو ذاتاً جذاب است. به طور کلی، پیگیری آن از پست های وبلاگ، خبرنامه های ایمیل و یا کتاب های الکترونیکی آسان تر است. به تدریج مخاطبان بیشتر و بیشتر به این نوع از محتوا توجه و عادت کردند. با پایان دهه 2010، پلتفرم هایی مانند یوتیوب (YouTube) از منظر بازاریابی محتوا نقش اساسی داشتند.

بدیهی است که بازاریابی محتوا در دهه 2010 چندین تغییر را تجربه کرده است، اما همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، این نوع از بازاریابی ثابت نیست  و هرگز نخواهد بود. هنوز تغییرات زیادی در راه است.

بازاریابی محتوا

چگونه بازاریابی محتوا در دهه بعدی تکامل می یابد

  1. محتوای ویدیویی به قدرت خود ادامه خواهد داد.

همانطور که اشاره شد، ویدئو در پایان دهه گذشته به عنوان یکی از مهمترین ابزار های مهم برای بازاریابی محتوا در حال ظهور بود. هیچ نشانه ای از این که این روند به زودی متوقف خواهد شد، وجود ندارد.

از سال 2020، 85٪ از کسب و کارها از ویدئو به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کنند (24٪ بیشتر نسبت به سال 2016). همچنین 92٪ از بازاریابانی که از این نوع محتوا استفاده می کنند آن را بخشی مهمی در استراتژی بازاریابی خود می دانند. این استراتژی در حال حاضر یک عنصر اصلی در فعالیت های بازاریابی محتوای چندین شرکت است و تحقیقات نشان می دهد که این پایگاه در حال گسترش است.

طبق یک نظرسنجی توسط Wyzowl ، 59٪ از بازاریابانی که در سال 2019 از ویدئو استفاده نمی کردند قصد داشتند که از آن در طول سال 2020 استفاده کنند.

با توجه به این موارد، به نظر می رسد گسترش ویدیو به عنوان ابزار برجسته برای بازاریابی محتوا ادامه دارد. و اولویت برای بازاریابان، برجسته شدن در این موضوع است. که این امر می تواند به معنای تأکید بر کیفیت محتوایی باشد که تولید می کنید. به گونه ای که از کیفیت موضوع آن، ساخت و جذاب بودن برای بینندگان اطمینان حاصل کنید. همچنین می توانید به دنبال پلتفرم های نوظهوری مانند تیک تاک (TikTok) باشید.

مهم نیست که افراد و شرکت های مختلف در زمینه بازاریابی ویدیویی چگونه موفق به نوآوری می شوند، این ابزار می تواند یک پایه اصلی در تکامل بازاریابی محتوایی باشد.

  1. تنظیم محتوا برای تلفن همراه ضروری است و فرصت های جدیدی را به وجود می آورد.

طبق آمار استاتیستا، ترافیک جهانی داده های تلفن همراه در سال 2022 هفت برابر بیشتر از سال 2017 خواهد بود. استفاده از دستگاه های تلفن همراه به صورت نجومی در حال افزایش است و همگام شدن با این ترند به نفع هر بازاریاب محتوا است.

در سال 2019، 61٪ از جستجوهای گوگل توسط موبایل انجام شده است و این روند هیچ نشانه ای از کاهش سرعت را نشان نمی دهد. داشتن یک وب سایت بهینه شده برای دستگاه های تلفن همراه در تلاش موفقیت آمیز سئو سایت مهم خواهد بود. و محتوایی که ایجاد می کنید نیز می بایست متناسب با موبایل باشد.

وبلاگ ها باید به راحتی با تلفن های هوشمند قابل جستجو شوند. محتوای ویدیویی که به راحتی قابل دسترسی است و مخاطبان شما می توانند آن را در دستگاه های تلفن همراه تماشا کنند، کمک بزرگی خواهد بود. مخاطبان و مشتریان باید بتوانند به اندازه منابع دسکتاپ شما از منابع تلفن همراه شما استفاده کنند.

این تغییر جهت به سمت موبایل همچنین فرصت های جدیدی را از طریق رسانه های نوظهور فراهم می کند. فناوری جدید موبایل (مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) در آینده بازاریابی محتوا جایگاه بسیار ویژه ای خواهد داشت.

در حالی که مردم بیشتر به دستگاه های تلفن همراه خود اعتماد می کنند، بازاریابان محتوا نیز مجبور به انجام این کار می شوند.

بازاریابی محتوا

  1. محتوای موفق، دلسوزانه تر، هدفمند و مشتری محور خواهد بود.

الگوریتم رتبه بندی گوگل، اولویت بندی محتوایی است که بیشترین معنی را برای جستجوگران دارد. در حالت ایده آل، طبق استانداردهای گوگل، اولین نتیجه جستجو در رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی، نتیجه ای است که به بهترین وجه به هر چیزی که کاربران جستجو می کنند، می پردازد.

در حالی که به طور دقیق نمی توان گفت که چگونه الگوریتم ها ممکن است در آینده تغییر کند، اما یک واقعیت همچنان باقی است. بازاریابان باید روی محتوای با کیفیت بالا که برای مصرف کنندگان، تمرکز کنند. این بدان معناست که

  • مخاطبان خود را درک کرده
  • و تلاش قابل توجهی برای چگونگی دستیابی بهتر به آنها انجام دهند.

همانطور که استراتژیست ارشد محتوای HubSpot می گوید، “بهترین کار در تولید محتوا، همدلی است. در سال های آینده، بازاریاب ها شروع به ایجاد محتوای بیشتری با قرار دادن خود به جای دیگران (مشتری، شریک یا شخصی از مخاطبان آنها) می کنند. آنها ممکن است سوالاتی از این قبیل بپرسند، “مخاطبان من در حال حاضر از من چه چیزی می خواهند؟ چه چیزی می توانم ایجاد کنم که واقعا قصد کمک به آنها را داشته باشد؟ با شروع طوفان فکری برای تولید محتوا، این یک ضرورت برای بازاریابان خواهد شد.”

تحقیق، اطلاع رسانی و مشارکت جامعه در زمینه تولید محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغ محصول به سمت غنی سازی مخاطب در حال گرایش است. اگر این روند تغییر، درست انجام شود، بازاریابی محتوا هدفمندتر و مشتری مدارتر همچنان ادامه خواهد یافت.

در نهایت:

اگر چیزی برای درک تحولات قبلی و آینده بازاریابی محتوا وجود داشته باشد، این است که خیلی راحت نباشید. ترندها و چالش های جدید همیشه در حال ظهور است و همیشه به نفع شما خواهد بود که در جریان آنها باشید.

و بیش از هر چیز دیگری، بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا تمرکز کنید که مخاطبان شما همیشه بتوانند مطلب مفیدی را از آن خارج کنند.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *