دسته بندی وبلاگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

دسته بندی وبلاگ

 

آیا همه پست های یک وبلاگ را می خوانید؟ اکثر افراد به یک دلیل خاص از سایت ها بازدید می کنند. شما می دانید که با کلیک کردن روی یک گزینه به دنبال چه چیزی هستید. این ذهنیت، به

 

دلیل این است که دسته بندی وبلاگ به خوانندگان در پیمایش سایت شما کمک می کند.

اما چه دسته هایی را باید انتخاب کنید؟ چگونه آنها را نامگذاری کنید؟ و چه تفاوتی بین دسته ها و برچسب ها وجود دارد؟

در این مقاله پاسخ به این سوالات را خواهیم یافت.

دسته بندی وبلاگ

دسته بندی وبلاگ چیست؟

دسته بندی وبلاگ، سایت شما را سازماندهی می کند و به خوانندگان اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. این دسته بندی ها تیترهایی هستند که موجب می شود افراد به راحتی بتوانند روند وبلاگ شما را بفهمند و به محتوای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند. به این دسته بندی ها به مانند یک جدول مطالب فکر کنید. این دسته ها با سازماندهی پست ها و عناوین فرعی تحت چندین موضوع اصلی ساختار سایت شما را فراهم می کنند.

به عنوان مثال، تصور کنید که یک وبلاگ غذایی را اداره می کنید. شما طرز تهیه غذاهای متنوعی را پست می کنید، لوازم خانگی های گوناگونی را نقد می کنید و نکات عکاسی را به اشتراک می گذارید. این موضوعات اصلی (طرز تهیه غذاها، نقد و بررسی ها و عکاسی) دسته بندی های وبلاگ شما هستند. اما در درون هر مبحث تعداد کمی از عناوین فرعی مانند دستورالعمل های تهیه نان و شیرینی، بررسی لوازم برقی، و آموزش عکاسی با نور کم وجود دارد.

اگر افراد صرف ایده گرفتن برای تهیه شام از سایت شما بازدید می کنند، باید بتوانند به سرعت روی دسته طرز تهیه غذاهای شما کلیک کنند تا تمام گزینه های خوشمزه ای را که ارائه می دهید، مشاهده کنند.

مهم نیست که چه نوع وبلاگی را اداره می کنید، محتوایی که ایجاد می کنید باید در یکی از دسته های انتخابی شما قرار بگیرد.

چرا دسته بندی وبلاگ مهم است

شما برای هر پست وبلاگ ساعت ها کار می کنید و نمی خواهید که آنها در آرشیو شما ناپدید شوند. بدون داشتن دسته بندی وبلاگ مشخص، محتوای شما به سرعت در انبوهی از پست های گوناگون نادیده گرفته می شود و فقط با جستجوی بسیار پیدا می شود. جلوگیری از این اتفاق، فقط یکی از مزایای دسته بندی کردن وبلاگ است.

  1. دسته بندی های وبلاگ، استفاده و پیمایش ساده از سایت را فراهم می کند.

یک سایت با ظاهری جذاب برای بازدید کنندگان فوق العاده مهم است. 90٪ از افراد به دلیل طراحی ضعیف، یک وب سایت را ترک می کنند. دسته بندی های وبلاگ، مطالب را در زیر مجموعه تعدادی از موضوعات قرار می دهند، بنابراین افراد به سرعت به جایی که می خواهند دسترسی پیدا می کنند. برخی از تم های وب سایت ها تعداد دسته هایی را که می توانید ایجاد کنید محدود می کند، بنابراین قبل از گروه بندی محتوای خود، این مورد را حتماً در نظر بگیرید.

سئو

  1. دسته بندی وبلاگ سئو سایت را بهبود می بخشد.

دسته بندی ها با افزودن سلسله مراتب به صفحات وب سایت شما، سئو وب سایت شما را بهبود می بخشند. این امر به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از هر صفحه داشته باشند و بر اساس آنها رتبه بندی کنند.

به عنوان مثال اگر یک صفحه برای هر دسته ایجاد کنید و افزودن و پیوند دادن پست های مربوط به آن دسته را ادامه دهید، به طور فزاینده ای آن صفحه بهینه می شود. موتورهای جستجو این موضوع را تشخیص داده و رتبه بندی را افزایش می دهند، این امر باعث می شود افراد سایت شما را راحت تر پیدا کنند.

  1. دسته بندی های وبلاگ، استراتژی محتوای وبلاگ را آسان تر می کند.

برنامه ریزی برای تولید محتوا کار ساده ای نیست. اما با دسته بندی های کاملاً مشخص برای وبلاگ، راهنمایی برای نوشتن در مورد آن دارید. استراتژی شما می تواند هر دسته را شامل شود تا از قرار دادن همه مطالب در یک دسته جلوگیری کنید.

اگر این کافی نیست تا شما را تحت تأثیر قرار دهد، بدانید که 65٪ از موفق ترین وبلاگ نویسان آمریکای شمالی دارای یک استراتژی بازاریابی محتوای کاملاً مستند هستند. در میان افرادی که موفقیت کمی در وبلاگ نویسی دارند، 39٪ اعتراف می کنند که هیچ استراتژی ندارند و 14٪ در واقع تنها یک استراتژی دارند.

نمونه های دسته بندی وبلاگ

هر وبلاگی منحصر به فرد است، اما ارزش آن را دارد که وبلاگ های دیگران را ببینید و از آنها الهام بگیرید. در اینجا چند نمونه از نحوه دسته بندی های مختلف وبلاگ در سایت های متفاوت آورده شده است.

  1. HubSpot

دسته بندی وبلاگ

دسته های اصلی این وب سایت شامل بازاریابی، فروش، خدمات و وب سایت می باشند. اما به عنوان مثال در گروه بازاریابی، عناوین فرعی مانند شبکه های اجتماعی، برندینگ، سئو و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.

  1. پاتاگونیا

به غیر از وب سایت محصولات این برند، پاتاگونیا وبلاگی را اداره می کند به نام The Cleanest Line. این وبلاگ به دسته های زیر تقسیم می شود: داستان ها، فیلم ها، کتاب ها و کنشگری. با کلیک بر روی عناوین فرعی که توسط ورزش هایی نظیر کوهنوردی و دویدن و .. می باشد می توانید عمیق تر جستجو کنید.

دسته بندی وبلاگ

  1. نیویورکر

نیویورکر موضوعات زیادی برای ارائه دارد، به همین دلیل آنها محتوای خود را به 10 دسته طبقه بندی می کنند: اخبار، کتاب ها و فرهنگ، داستان و شعر، طنز و کارتون، مجله، جدول کلمات متقاطع، ویدیو، پادکست، بایگانی و ادامه.

دسته بندی وبلاگ

تفاوت دسته بندی های وبلاگ و برچسب ها

شاید شما همه پست های خود را در یک گروه دسته بندی کرده اید و از برچسب ها برای ایجاد نوعی ساختار استفاده کرده اید. شما در این راه تنها نیستید. دنیای برچسب ها و دسته بندی ها می تواند گیج کننده باشد. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که تفاوت بین این دو را بیاموزید تا بدانید چه زمانی از یکی در مقابل دیگری استفاده کنید.

در حالی که دسته بندی ها و برچسب ها به سازماندهی سایت شما کمک می کنند، شما می دانید که دسته بندی ها موضوعات سطح بالایی هستند تا خوانندگان را به مکانی که می خواهند راهنمایی کنند. دسته ها معمولاً نوار جستجو شما را تشکیل می دهند یا در یک نوار کناری برای دیدن افراد نمایش داده می شوند. هرچه دسته بندی شما کم باشد، بهتر است. این مورد به ویژه در صورت راه اندازی یک وبلاگ اختصاصی بسیار مهم است، زیرا به شما کمک می کند تا از سایر سایت های موجود متمایز شوید.

برای تعداد مناسب دسته بندی قانونی وجود ندارد، اما اکثر وبلاگ های خاص بین سه تا پنج دسته دارند، در حالی که سایت های بزرگتر حدود پنج تا ده دسته دارند. نیویورک تایمز 19 دسته دارد، اما این قطعاً برای اکثر کسب و کارها بسیار زیاد است. زیرا هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، منظم ماندن دشوارتر است.

از طرف دیگر، برچسب شاخصی است برای آنکه موضوع یک پست خاص چیست. برچسب ها شامل یک تا سه کلمه است که پست شما را به یک بایگانی خاص مرتبط می کند. این برچسب ها به طور معمول در سایت شما نشان داده نمی شوند، اما به موتورهای جستجو کمک می کند تا پست های شما را پیدا کنند.

به عنوان مثال،

این مقاله در گروه بازاریابی قرار می گیرد، اما همچنین با برچسبی برای وبلاگ نویسی سازماندهی شده است تا بتوانید به راحتی به پست های دیگر در مورد این موضوع دسترسی پیدا کنید. با برچسب هایی از این دست، وقتی به دنبال اطلاعاتی در مورد نامگذاری دسته های وبلاگ هستید، پست ما برای شما ظاهر می شود.

انتخاب برچسب ها ساده است. با کلمات کلیدی که از آن برای نوشتن یک مقاله استفاده کرده اید شروع کنید.

یا به سادگی از کلمات موجود که ممکن است افراد در جستجو استفاده کنند تا به پست شما برسند استفاده کنید. برای جلوگیری از همپوشانی، از برچسب هایی با نام های مشابه دسته بندی های خود خودداری کنید. کمتر از 10 برچسب در هر پست هدف بگیرید. و آنها را ایجاد نکنید، مگر اینکه بخشی استراتژیک از وبلاگ یا استراتژی برند شما باشد.

اکنون که درک بهتری از برچسب ها و دسته بندی ها دارید، وقت آن رسیده است که یک عملکرد ​​استراتژیک داشته باشید: انتخاب نام دسته ها.

دسته بندی وبلاگ

نامگذاری دسته بندی های وبلاگ خود

  1. از تجزیه و تحلیل ها برای کمک به نامگذاری دسته بندی وبلاگ خود استفاده کنید.

انتخاب نام برای دسته های خود با یک عامل اصلی شروع می شود: تجزیه و تحلیل.

حتی اگر سایت شما کاملاً منحصر به فرد باشد، ایجاد دسته های قوی به داده نیاز دارد.

چه مقالاتی بیشترین بازدید، نظر، لایک یا اشتراک را دارند؟

  • اگر بدانید که مردم از وبلاگ شما چه چیزهایی را دوست دارند،
  • ایده بهتری برای تمرکز بر روی تولید محتوا پیدا خواهید کرد.
  • همچنین کمک می کند تا بررسی کنید چه موضوعاتی مورد توجه خوانندگان شما قرار نمی گیرد،
  • خصوصاً اگر در گذشته آنها را اولویت می دانستید.
  1. موضوعاتی را که پوشش می دهید محدود کنید.

وقت آن است که مباحث خود را کم کنید. عدد ایده آلی وجود ندارد، اما بین سه تا پنج دسته کافی است بدون آنکه مدیریت آنها خیلی سخت باشد. برخی از وبلاگ نویسان پنج تا هشت دسته را ترجیح می دهند، در حالی که سایت های خبری ممکن است حدود هشت تا ده دسته داشته باشند. این تعداد به شما بستگی دارد. فقط محتوا، استراتژی و زمان خود را در نظر بگیرید. دسته بندی های وبلاگ به منظور سهولت نوشتن است، نه پیچیده تر کردن آن.

  1. با دسته بندی وبلاگ خود مشخص شوید.

برای برخی از افراد انتخاب نام آسان خواهد بود. البته، وبلاگ های غذایی همیشه یک دسته طرز تهیه دارند. اما وقت آن است که به برند منحصر به فرد خود و آنچه می خواهید به مردم ارائه دهید فکر کنید.

به عنوان مثال، وبلاگ غذایی Kitchn دارای دسته هایی برای طرز تهیه، تعطیلات، برنامه ریزی غذایی، یادگیری، فروشگاه و افراد است. این سایت عمدتا برای مخاطبانی است که

  • غالباً آشپزی می کنند
  • از قبل برنامه ریزی می کنند
  • میزبان وعده های غذایی در تعطیلات می باشند
  • روی ابزارهای آشپزی با کیفیت سرمایه گذاری می کنند
  • و از آشپزهای معروف الهام می گیرند.

خوانندگان خود را بشناسید و به خواسته های آنها توجه کنید. فقط آنقدر عناوین عجیب غریب استفاده نکنید که مردم تصوری از محتوای شما نداشته باشند.

 

  1. در نامگذاری دسته بندی وبلاگ خود سازگاری را رعایت کنید.

در سبک و ساختار خود سازگار باشید. به یاد دارید که چقدر طراحی بد خوانندگان را می ترساند؟

دسته بندی های ناسازگار در شکل و شمایل کلی وبلاگ شما نقش دارند، بنابراین آنها را تا حد امکان شبیه به هم نگه دارید. این امر شامل استفاده از اسم، فعل یا صفت است. همه دسته ها نباید دقیقاً یکسان باشند، اما شما نمی خواهید یک دسته سوال شش کلمه ای باشد در حالیکه دسته دیگر تنها یک کلمه است.

اگر وبلاگ شما چند سالی است که وجود دارد، ممکن است سازمان بندی جدی داشته باشید. دسته بندی بلاگ یک روش عالی برای شروع مرتب سازی است. در نظر بگیرید که خوانندگان شما از چه دسته هایی بیشتر لذت می برند و از آنها استفاده کنید. کوتاه کردن دسته ها همیشه آسان نیست. اما قطعاً ارزش این تلاش را برای ایجاد سایتی با پیمایش ساده و ایجاد یک استراتژی محتوای قوی در اطراف آن، دارد.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *