دستیار فروش چه مهارت هایی نیاز دارد

دستیار فروش

اگر شما خواهان ورود به حرفه فروش هستید راه های زیادی وجود دارد که شما بتوانید به عنوان یک حرفه ای در این حوزه فعالیت کنید. اما باید توجه داشته باشید برای انجام هر کاری می بایست از جایی شروع کرذد. برای رسیدن به موقعیت بالا در سطح مدیریت فروش شما می بایست یکسری مراحل را طی کنید و مهارت هایی را کسب کنید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم یک دستیار فروش جه مهارت هایی نیاز دارد.

به چه کسی دستیار فروش می گویند؟

یک دستیار فروش به طور معمول فردی است که اغلب در یک محیط خرده فروشی، با مشتریان بالقوه درگیر است و به آنها کمک می کند محصول یا خدمات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

دستیار فروش از سایر موقعیت های شغلی موجود در فروش متقاوت است. شما در این موقعیت تمرکز کمتری بر روی مباحث مدیریتی و سرو سامان دادن به مشتریان و ورودی آنها دارید، اما بیشتر تمرکز خود را بر مشاوره و تجربه خرید خواهید داشت.

اغلب، این بعنوان یک مانیفست اولیه برای برقراری ارتباط با مشتری در نظر گرفته می شود. همین باعث می شود خدمت مرتبط با مشتریان ارائه شود.

به عنوان یک دستیار فروش، شما اولین نقطه تماس با مشتری محسوب می شوید. از طریق ارتباط با شما است که مشتری به ارزش افزوده ایجاد شده توسط شرکت همچنین محسوب می شود. به همین دلیل یک دستیار فروش می بایست در کار خود بهترین باشد. نه تنها یک دستیار فروش قوی می بایست از تجربه کافی در زمینه فعالیت شغلی خود برخوردار باشد بلکه دریچه باشد برای اینکه ارزش ها و وجه تمایز شرکت را به خوبی به مشتریان بالقوه نشان بدهد.

کار دستیار فروش چیست؟

دستیار فروش و مهارت های مورد نیاز

مسئولیت کلیدی دستیار فروش شامل؛

  • درگیری با مشتری،
  • برجسته سازی پروموشن ها،
  • پاسخ به سوالات مشتریان،
  • مدیریت موجودی کالا،
  • انجام معاملات،
  • هدایت مشتریان به پروسه خرید.

وظایف روزانه یک دستیار فروش ممکن است با توجه به جایگاه شغلی متفاوت باشد، اما به طور کلی؛ مهمترین تمرکزش بر روی فراهم آوردن یک خدمت عالی برای مشتری و آماده سازی مقدمات برای رسیدن به اهداف فروش است.

مهارت های مورد نیاز برای دستیار فروش

  1. مهارت های ارتباطی و بین فردی

به عنوان یک دستیار فروش شما تمام روز با مردم در ارتباط هستید. بنابراین، کمک به مشتریان و دریافت دستورالعمل از مدیریت، دریافت بازخورد از همکاران، نیازمند مهارت های ارتباطی خوب نیز هستید که این موارد مهمترین بخش های مرتبط با موفقیت در کار دستیار فروش است.

زمانی که شما با مشتریان ارتباط رو در رو دارید با توجه به تفاوت های موجود شخصیتی بین مشتریان شما می بایست با مهارت های مختلف ارتباطات بین فردی به خوبی آشنا باشید و مشکلات مشتریان را حل کنید.

یکی از راه حل های مناسب این است که شما مهارت های ارتباطی خود را با درخواست از همکاران و مشتریان و دریافت بازخورد از آنها بهبود بخشید.

برای مثال، اگر شما در یک خرده فروشی مشغول به کار هستید، می توانید از همکاران خود بخواهید به برخورد شما با یک مشتری گوش کنند و خودشان را جای مشتری بگذارند و با شما صحبت کنند. همین برای دریافت یک بازخورد خوب و تمرین کردن فروش کمک شایانی خواهد کرد.

  1. دستیار فروش ذهنیت مشتری محور داشته باشد

مهارت های دستیار فروش

نقطه مشترکی که همه کسب و کارها دارند این است که؛ آنها محصولات و خدماتی ارائه می کنند که یک مشکل از مشتریان خود حل می کنند. به عنوان یک نیروی فروش، شما اغلب اولین نقطه تلاقی مشتری با شرکت هستید، بنابراین شما به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین افراد در شرکت برای تجربه خرید و برندینگ هستید.

یک دستیار فروش موفق دارای ذهنیت مشتری محور است و تمامی تلاشش کمک به مشتریان بالقوه است تا بتواند بهترین راه حل ها را برای شرکت ایجاد کند.

اگر شما بخواهید یک ذهنیت مشتری محور داشته باشید می بایست؛

  • هسته اصلی نیازها و خواسته های مشتری را در مرکز آنچه در کار خود انجام می دهید بگذارید.
  • تمام تلاش خود را در زمینه اعتماد سازی مشتری قرار دهید بخصوص در فرآیند خرید.
  • از بخش خدمات مشتری خود بالاتر و بهتر عمل کنید.

به عنوان یک دستیار فروش در خرده فروشی، داشتن یک ذهنیت مشتری محور به شما کمک می کند به جای تمرکز بر روی محصولات و خدمات شرکت بر روی مشکلات مشتری تمرکز داشته باشید. این به شما کمک می کند با تسلط بر ویژگی های محصولات و خدمات بتوانید مشکلات مشتری را حل کرده و باعث رضایت مشتری شوید.

بگذارید در این زمینه به سخن یکی از مدیران ارشد بازاریابی اپل اشاره کنیم. او می گوید؛ ما آموخته ایم برای ویژگی های شخصیتی و ارتباطی همان قدر ارزش قائل شویم که برای مهارت های فنی و تخصص افراد، بخصوص زمانی که می خواهیم نیرویی برای دستیار بخش فروش استخدام کنیم.

  1. دانش عمیقی درباره محصول یا خدمت داشته باشید

زمانی که شما در بخشی کار می کنید که با مشتری ارتباط رو در رو دارید، شما می بایست درک عمیقی از مخصولات و خدمات شرکت داشته باشید. یکی از وظایف روتین دستیاران فروش این است که به سوالات مشتری درباره نحوه عملکرد و کاربردهای اصلی در محصول یا خدمت اشاره کنند. به همین دلیل زمانی می توان در مشتری اعتماد سازی کرد و وی را مجاب کرد که یک دانش عمیق و اساسی در مورد محصول یا خدمت وجود داشته باشد و درباره نگرانی های مشتری شفاف سازی شود.

به عنوان یک فرد تازه اتسخدام، بهترین گزینه این است که؛

  • وقت بگذارید و در مورد محصول یا خدمت ارائه شده توسط شرکت اطلاعات خود را بالا ببرید،
  • ویژگی های محصولات را به خوبی شناسایی کنید،
  • مشکلات مشتری را درک کنید،
  • همسو با مشکلات مشتری ویژگی ها را ارائه کنید.

حال سوال اینجاست دستیار فروش؛

چگونه در مورد محصول اطلاعات خود را بالا ببرد؛

  • از همکاران با سابقه تر کمک بگیرید،
  • درباره رقبا تحقیق کنید،
  • خودتان از محصولات یا خدمات استفاده کنید،

برای مثال شما برای شرکتی کار می کنید که تشک تولید می کند. در چنین شرکتی شما می بایست با جزئیات محصول آشنا باشید.

  • مواد به کار رفته در تولید تشک،
  • انواع تشکی که شرکت تولید می کند،
  • تمایز های محصول شرکت نسبت به رقبا،
  • روتختی و بالشتی که می توان برای این تشک استفاده کرد،
  • شرایط پرداخت برای خرید،

و بسیاری موارد دیگر که برای مشتری در زمان خرید محصول می تواند سوال باشد را به خوبی بدانید.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

منبع: Hubspot.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *