دلایل موفقیت گروپان در فضای دیجیتال


گروپان چیست؟

در جواب به این سوال باید اشاره کرد گروپان (Groupon) یک وب‌ سایت خرید گروهی در جهان است که در آن می‌ توان محصولات و خدمات خرده‌ فروشی را پیدا کرده و با تخفیف آن را خریداری نمود. استارتاپ گروپان کار خود را در شهر شیکاگو در سال 2008 با 400 کاربر شروع کرد و هم اکنون حدود   60 میلیون کاربر در 40 کشور مختلف در جهان دارد. یکی از دلایل پیشرفت چشمگیر گروپان در سال های گذشته تحلیل درست رفتار مصرف کننده در این استارتاپ بوده است.

جولی ماسی، مدیر مصرف و بازاریابی گروپان توضیح می دهد:

” دلیل آنکه گروپان به سرعت رشد کرده است این است که ما واقعاً رفتارهای مشتری را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرارمی دهیم.”

 به طور کلی روند تصمیم گیری خرید مصرف کننده در بسیاری از خریدها مشترک است. رکود اقتصادی اهمیت ارزش های شخصی مانند صرفه جویی را افزایش داده است ، بنابراین درصد زیادی از کاربرانی که به صورت اینترنتی خرید می کنند و با بازدید از وبسایت هایی در زمینه مد و لوازم الکترونیکی نیز به محصولات پیشنهادی گروپان لینک می شوند.

چگونه مطالعه رفتار مصرف کننده به هک رشد گروپان کمک کرده است؟

طبق تحقیقات گسترده گروپان درباره رفتار مصرف کننده در 40 کشور مختلف مشخص شد اکثر کاربران این برند به دنبال راحت کردن فرایند خرید خود تا حد امکان هستند. علاوه بر آن، تخفیفات مناسبی که برای محصولات و خدمات متنوع در وب سایت خود به کاربران پیشنهاد می دهد، باعث ترجیح این برند نسبت به سایر رقبا شده است. پس مطالعات انجام شده در زمینه‌ی رفتار مصرف کننده، دلیل برتری گروپان را این گونه بیان می کند:

  • آسان سازی فرایند خرید
  • تخفیفات مناسب و ترغیب کننده

گروپان چه قولی به مشتریان خود داده است؟

هر مشتری می تواند در صورت عدم رضایت، محصولات یا کوپن خریداری شده را بدون آن که هیچ سوالی از او پرسیده شود، بازگرداند. این قولی است که گروپان به تمام مشتریان خود داده است. این قول باعث شده است که کاربران بیشتر احساس امنیت کنند و با ضمانت کافی فرایند خرید خود را انجام دهد.

  • آرامش خاطر هدیه ای گران بهاست که گروپان به مشتریان خود می دهد.

خریدار می داند که در صورت عدم رضایت از هر نظر، می تواند کالای مورد نظر را پس دهد. بنابراین بدون ترس از خرید، تصمیم گیری می کند. در این صورت از ناهماهنگی شناختی نیز در امان خواهد بود؛ چرا که می داند در صورت ناراضی بودن از خرید، پول خود را هدر نداده است.

ماجراجویی در گروپان اهمیت دارد

رکود اقتصادی اهمیت صرفه جویی را افزایش داده است. بنابراین مردم هوشمندانه تر خرید می کنند و بیش تر از قبل به پس انداز اهمیت می دهند.

  • مردم معاملات تخفیف دار را دوست دارند اما تا حدودی به دنبال ماجراجویی نیز هستند.

مطالعات نشان می دهد که اکثر کاربران به خصوص جوانان از رویدادها و پیشنهاداتی که حاوی تجربیات جدیدی باشد، استقبال بیش تری می کنند. به عنوان مثال امتحان کردن یک رستوران جدید تایلندی که 50٪ تخفیف هم داشته باشد. وب سایت گروپان مشاغلی که ممکن است مردم حتی از آن مطلع نباشند را معرفی می کند. هم چنین تجارب منحصر به فردی را به کاربران پیشنهاد میکند. به عنوان مثال پیشنهاد کلاسهای سنگ، تجربه ای که قبلاً هرگز قبلا درباره آن فکر نکرده اید.

بنابراین ارزش افزوده ای که این استارتاپ به کاربران خود هدیه می دهد در سه دسته کلی قرار می گیرد:

  • آگاهی
  • الهام بخشی
  • پس انداز

چالش اصلی پیش روی گروپان

یکی از چالش های پیش روی آنان این است که کپی برداری از آن، کار بسیار آسانی است. به همین دلیل، گروپان مجبور شد سرمایه های زیادی را برای رقابت صرف کند. اگر آنها به این کار ادامه دهند، کسب و کارشان همچنان ضرر خواهد کرد. چرا که با کاهش 70 درصدی ارزش سهام از زمان عرضه اولیه آن روبرو شده است. همچنین به دلیل نیاز به کاهش قیمت، مدل کسب و کار آنها می تواند برای صاحبان مشاغل بسیار خطرناک باشد. اگرچه همکاری مشاغل مختلف با گروپان در بسیاری از موارد باعث شده است که معاملات انجام شده آنها بیشتر شود، اما مواردی نیز وجود داشته که شرکت ها از تخفیفات توافق شده با گروپان ضرر کرده اند.

امکانات جدید گروپان

 

قبل از گروپان استفاده از کوپن یک امر خصوصی بود. مصرف کنندگان تحت تأثیر وضعیت اجتماعی اقرار به استفاده از تخفیف نمی کردند. اما این ننگ با گروپان به ویژه در بین جوانان متخصص و زنان از بین رفته است. با فعال شدن این استارتاپ در سراسر جهان، استفاده از تخفیف و کوپن برای بسیاری از اقوام و فرهنگ ها قابل قبول شده است. یکی از استراتژی های جدید گروپان برای تاثیرگذاری بیش تر در جوامع اجتماعی، استفاده از تکنیک توصیه به دوستان است. اگر دوست خود را به عضویت در گروپان دعوت کنید برای صرفه جویی بیشتر در معاملات روزانه ، کوپنی دریافت خواهید کرد. همچنین مشتریان جدید با ثبت نام اولیه کوپن دریافت می کنند. این یک مدل تجاری ارجاعی است که هم برای شرکت و هم برای مشتری اثربخش خواهد بود.

Groupon Now قابلیت جدید دیگری است که گروپان به خدمات خود اضافه کرده است. Groupon Now یک بستر تلفن همراه است که استفاده و تبلیغ را برای مشتریان آسان می کند و از ویژگی های تجارت الکترونیکی استفاده می کند. جنبه‌ی اجتماعی توصیه‌ی برخی معاملات به دوستان و شرکت در معاملات گروپان از طریق تجارت الکترونیکی، آن را به یک روش سرگرم کننده برای تعامل مشتریان با یکدیگر تبدیل کرده است. با توجه به قابلیت تلفن همراه Groupon Now، مردم می توانند از هر مکانی به گروپان دسترسی پیدا کنند. این نکته‌ای کلیدی است زیرا افرادی که در محل کار به دنبال یک وعده غذایی ارزان و خوب و نزدیک هستند، می توانند به Groupon Now بروند و از این نرم افزار موبایلی استفاده کنند.

گردآورنده: فواد مهابادی – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *