رتبه بندی الکسا چیست و چه تاثیری دارد؟

رتبه بندی الکسا

امروزه روز فضای رقابتی به قدری پیچیده است که شما بیشتر از هر زمان دیگر نیاز دارید از جایگاه خود در میان رقبا مطلع باشید. فضای آنلاین نیز از این قائده مستثنی نیست و شما باید از ابزارهای موجود استفاده کنید تا رتبه‌ی خود را در فضای آنلاین بدانید و تحلیل کنید. الکسا (Alexa) یک وبسایت مشابه Moz ، Ahrefs و Woorank است که به متخصصین سئو کمک می‌کند تا رتبه‌ی خود و رقبا را تحلیل کنند.

در مقاله‌ی بهترین ابزارهای بررسی سئو برای وب سایت شما لیستی از این ابزارها ارائه کرده‌ایم.

تاریخچه

در ابتدا یک معرفی مختصر از الکسا خواهیم داشت و در ادامه‌ی آن به شرح تفضیلی می‌پردازیم.

استارتاپ الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین به نام‌های بروستر کیل (Brewster Kahle) و بروس گلیت (Bruce Gilliat) شکل گرفت. آنان نام الکسا را از Royal Library of Alexandria یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه الهام گرفتند که بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد بوده است. چرا که معتقد بودند دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد.

 در سال 1999 وبسایت الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد و بعد از آن همکاری‌هایی با گوگل، مایکروسافت، Open Directory Project و … داشته است. در ابتدا چشم اندازی که برای الکسا تصور شده بود، تبدیل شدن آن به یک موتور جستجوی هوشمند بوده است. پس از آنکه آمازون سهام الکسا را خریداری کرد این کار صورت گرفت اما با شکست مواجه شد. پس از آن نیز یک پروژه مشترک با گوگل پیش بردند که آن نیز با شکست مواجه شد. بعد از آن بود که الکسا به طور تخصصی به آنالیز سایت ها پرداخت و به همین الکسای کنونی تبدیل می‌شود.

الکسا با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اقدام به رتبه بندی وب سایتها می نماید و هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه‌ی وب سایت شما بالاتر است. الکسا به صورت خودکار وبسایت شما را بررسی می‌کند که در این صورت میتوانید از نقاط ضعف و قوت خود مطلع شوید. بنابراین با آنالیزکردن آنها میتوانید استراتژی خود را مدون کنید تا ترافیک سایتتان بیشتر شود و به اهداف خود نزدیک تر شوید.

رتبه بندی الکسامبنای رتبه بندی

دو اصطلاح در رتبه بندی های الکسا وجود دارد

  • global Rank
  • Country Rank

منظور از global Rank این است که الکسا رتبه ی وبسایت شما را در مقیاس جهانی بررسی میکند. در Country Rank نیز رتبه ی شما تنها در کشور خودتان بررسی میشود.

الکسا برای رتبه بندی سایتها از دو معیار زیر استفاده میکند:

  • تعداد بازدید از صفحات مختلف وب سایت: تعداد بازدید از صفحات، به دفعاتی گفته می‌شود که کاربران به آدرس وب سایت شما مراجعه کرده‌اند. در شمارش تعداد بازدید‌کننده، هر کاربر تنها یک‌بار در روز شمارش می‌شود. ممکن است یک کاربر در طول روز چندین بار به وب سایت مراجعه کند، اما ارزش آن برای الکسا، معادل تنها یک مراجعه‌کننده است.
  • تعداد بازدیدکنندگانی که در طول سه ماه به سایت مراجعه کرده‌اند: رتبه‌بندی الکسا، از طریق ترافیک ارسالی یک سری از کاربران مشخص صورت می‌گیرد. این کاربران افرادی هستند که افزونه Alexa را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اند. هرگاه کاربری وارد وب‌سایت شما شود، این افزونه اطلاعاتی را به سرورهای الکسا ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل آدرس وب‌سایت و آدرس IP کاربر است. اطلاعاتی که در طول سه ماه جمع‌آوری و محاسبه شده است. به این ترتیب، رتبه تمامی وب‌سایت‌ها مشخص می‌شود.

در گزارشی که الکسا از وبسایت شما ارائه میدهد، پارامترهایی مانند نرخ بانس (Bounce rate) و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود، اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تنها برای ارائه ی آمار به شما است.

نحوه ی کار الکسا

همانطور که پیشتر ذکر شد، الکسا برای گردآوری اطلاعات از یک ابزار استفاده میکند. برای کار با الکسا لازم است در ابتدا یک نوار ابزار (toolbar) بر روی مرورگر خود نصب کنید. از این طریق اطلاعات سایت‌هایی که کاربران از آنها دیدن می‌کنند، به سرور مرکزی Alexa ارسال میشود. طبق این اطلاعات، سایت‌های مختلف در الکسا رتبه‌بندی می‌شوند. البته نکات دیگری نیز در این مورد وجود دارد که برخی از آنها با توجه به سیاست‌های کاری Alexa به صورت محرمانه است. برخی دیگر نیز مشابه ثبت نام در سایت الکسا برای اجازه دادن به این آنالیزور برای استفاده از اطلاعات سایت است، که می‌تواند به بهبود رتبه شما در Alexa کمک کند.

برای نصب این نوار ابزار میتوانید آموزش نصب نوار ابزار الکسا را مشاهده کنید.

اهمیت رتبه بندی الکسا

در حال حاضر رتبه بندی الکسا تخمین خوبی از جایگاه سایتها به ما ارائه میدهد. اما اگر بنا باشد قیاس انجام دهیم بهتر است این قیاس در سطح رقبا انجام شود. به طور مثال، ممکن است رتبه ی الکسای شما خیلی بالا نباشد اما در بین رقبای خود، جایگاه بسیار مناسبی داشته باشید. این موضوع بدین خاطر است که کسانی در رتبه بندی، بالاتر از شما قرار گرفته اند که رقیب شما نیستند.

در هر حال اهمیت رتبه بندی الکسا تا این حد قابل توجه است که فرصت طلبی های گسترده ای در حال رخ دادن است. برخی از افراد سودجو مدعی میشوند میتوانند رتبه ی الکسای سایت شما را کاهش دهند. این موضوع در ظاهر پیشنهاد خوبی است اما در اصل موفقیت چندانی برای صاحب کسب و کار محسوب نمی‍‌شود. زیرا تنها چیزی که برای یک وبسایت حائز اهمیت است این است که ترافیک آن توسط افراد حقیقی بالابرود. زیرا معرفی محصول و خدمات، تعامل و بدست آوردن مشتریان وفادار تنها از همین طریق بدست میاید.

به عنوان مثال گوگل رتبه ی قابل قبولی در الکسا دارد. بازدید روزانه‌ی کاربران از گوگل در بالاترین حد است و به همین دلیل رتبه ی بسیار خوبی از الکسا دریافت کرده است.

نکته ی دیگری که شایان ذکر است این است که برخی از سایت ها با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطب، اقدام به تولید محتوای کاربردی و مفید میکنند. این نوع سایت ها نیاز دارند تا مخاطبان بالایی داشته باشند. هنگامیکه این مخاطبان از حدی بالاتر رفته و بازدید روزانه ی قابل توجهی داشته باشند، از آن زمان میتوانند آگهی دریافت کرده و به معرفی سایت ها و خدمات سایرین بپردازند. در این حوزه، رتبه ی الکسا میتواند اعتبار محسوب شود. چرا ک هرچه رتبه ی الکسا در یک وبسایت بهتر باشد، مشخصا بازدید روزانه بیشتر خواهد بود.

رتبه بندی الکسا

وبسایت های ایرانی رنک برتر در الکسا

با وارد شدن به صفحه ی برترین سایت ها در ایران، میتوان 50 سایت برتر در رتبه بندی الکسا را مشاهده کرد. 10 سایت برتر ایرانی طبق این لیست به شرح زیر است. با کلیک بر روی هریک از آنان میتوانید به آماری که الکسا از آنان ارائه کرده است، دسترسی پیدا کنید.

  1. گوگل 
  2. آپارات
  3. دیجی کالا
  4. ورزش 3
  5. تلوبیون
  6. شاپرک
  7. نمناک
  8. نماشا
  9. دنیای اقتصاد
  10. ویکیپدیا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *