فروش از طریق وب سایت یا رسانه های اجتماعی؟


سابقه وب سایت در فروش بسیار بیش تر از رسانه های اجتماعی است. اما امروزه گرایش مردم به رسانه های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده است.حدود چهارمیلیارد نفر کاربر اینترنتی در جهان وجود دارد که تقریبا سه میلیارد نفر از آن ها در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند. به طور میانگین هر فرد 5 اکانت در پلتفرم های مختلف در رسانه های اجتماعی دارد و روزانه 116 دقیقه از وقت خود را در آن ها  می گذراند. این آمار عجیب همچنان در حال افزایش است.تنها در یکسال (2017-2018) تعداد 32میلیون پروفایل جدید در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ایجاد شده است.

  • در هر ثانیه 10 کاربر جدید به رسانه های اجتماعی اضافه می شوند.

سرعت رشد رسانه های اجتماعی  از نرخ رشد تولد در جهان پیشی گرفته است.به طوری که تعداد عضویت جدید در رسانه های اجتماعی در هر ثانیه به تنهایی از تعداد زاد و ولد در جهان در هر ثانیه بیش تر است.

وقتی صبحت از رسانه های اجتماعی می شود تمرکز اصلی ما بیش تر بر روی شش پلتفرم اصلی (واتساپ، یوتیوب، اینستاگرام،فیسبوک،تلگرام،لینکدین) می باشد.

رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام شبکه گسترده ای از مشتریان را برای فروش در اختیار فروشندگان خرد وهمچنین برند های بزرگ قرار داده است. اما این رسانه ها معایبی دارند که باعث می شود نتواند به خوبی جایگزین وب سایت برای فروش
شوند. در ادامه چالش های موجود برای فروش در رسانه های اجتماعی مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 حضورپررنگ تر کاربران در رسانه های اجتماعی

باتوجه به حضور گسترده کاربران در رسانه های اجتماعی منطقی به نظر می رسد که برند ها از هر روشی که می توانند برای بهره گیری از این فرصت طلایی استفاده کنند.

 

  • امروزه تبلیغات در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام مانند استفاده از یک بیلبورد بزرگ در سطح جاده ها و اتوبان ها کارایی دارد.

تعداد زیادی از کسب وکار های کوچک و متوسط  نه فقط برای رشد برند خود بلکه برای دسترسی بیش تر به مخاطبان در رسانه های اجتماعی فعالیت می کنند. اما یکی از موارد مهم در کسب و کار  را نباید فراموش کرد.

قانون کنترل

  • کنترل کسب وکارها در دنیای دیجیتال به معنی برخورداری کسب و کارها از محیطی آنلاین می باشد که به صورت کامل بر آن تسلط داشته باشند.

 

مزایای رسانه های اجتماعی

زمانیکه کسب وکاری سرمایه کافی برای تبلیغات گسترده و یا راه اندازی وب سایت حرفه ای ندارد، استفاده از رسانه اجتماعی گزینه هوشمندانه ای به نظر می رسد. دو مزیت اصلی رسانه های اجتماعی به شرح زیر است:

 

  • فعالیت در رسانه های اجتماعی نه تنها رایگان است، بلکه شما را به تعداد زیادی از افرادی که دوست دارید به آن ها بفروشید، متصل می کند.
  • رسانه های اجتماعی بستری را فراهم کرده است. تا کسب و کارها بتوانند با گرفتن بازخورد از مشتریان از طریق لایک و سیو، در کوتاه ترین زمان ممکن،به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنند.

اما یادتان باشد هر روش آسان و کم هزینه ای، قطعا عوارضی هم برای یک کسب و کار خواهد داشت. کمبود کنترل ایراد اصلی استفاده از رسانه های اجتماعی است.

شما هیچ تسلط و کنترلی بر  رسانه های اجتماعی ندارید

وقتی بدون هیچ وب سایتی با پلتفرم های مختلف شروع به فروش می کنید دقیقا مثل این می ماند که شما اتاقی را از صاحب خانه ای اجاره کرده و فعالیت خود را در آن آغاز کنید.

صاحب خانه به شما و نیاز های شما توجه خاصی نمی کند. تا زمانی که طبق مفاد قرارداد اجاره خانه، رفتار کنید صاحب خانه با شما کاری ندارد. و شما می توانید در این فضا فعالیت کنید.در رسانه های اجتماعی نیز شرایط به همین گونه است.

اگر از الگوریتم ها و اصول کلی موجود در این رسانه ها پیروی نکنید به یک چشم به هم زدن از دید همگان محو خواهید شد . جوری که انگار وجود نداشته اید.

برندی که تمام تمرکز خودش را روی رسانه های اجتماعی می گذارد، از رسالت اصلی خود  دور خواهد شد.

برای موفقیت در کسب و کار باید بتوانید راه حل ارزشمندی به  مشتریان خود ارائه دهید. راه حلی که متمایز و کاربردی باشد. برای این کار لزومی ندارد تمام برنامه های کسب و کار خود را مطابق میل و خواسته های رسانه های اجتماعی انجام دهید.

  • در کسب و کار خود، الگوریتم های متغیر رسانه های اجتماعی را مبنا قرار ندهید.
  • در هر شرایطی هویت و اصالت برند خود را حفظ کنید.

شما به مجموعه ای از شایستگی های محوری نیاز دارید تا بتوانید با خلق ارزش برای مشتری با او ارتباط برقرار کنید. برای این کار باید به امکانات و ابزار های پیشرفته ای دسترسی داشته باشید که بتوانند به خوبی رفتار مشتری را تحلیل کند. به همین دلیل است که داشتن وب سایت بسیار ضروریست.

 

وب سایت شما، قلعه کسب وکارتان است

وب سایت شما باید بخوبی نشان دهنده چشم انداز و ماموریت های کسب و کارتان باشد.امروزه مشتریان  کسب و کارهایی  را برای خرید انتخاب می کنند که دارای وب سایت بهتری باشند. و اطلاعات محصول و خدمات مورد نظرشان به صورت کامل در آن ارائه شده باشد. وب سایت برند های معروف مثل آمازون را در نظر بگیرید.آمازون با یک وب سایت قدرتمند که دارای طراحی زیبا و منحصربه فردی است،توانسته مخاطبان را عاشق خود کند و تجربه لذت بخشی از خرید را به آن ها انتقال می دهند.

این به این معنی نیست

  • که برند های معروف از رسانه های اجتماعی در جهت بهبود روابط خود با مشتری استفاده نمی کنند.

اما برای آن ها تغییر یا عدم تغییر در الگوریتم های رسانه های اجتماعی فرق چندانی ندارد. چرا که کانال های جایگزین زیادی را برای ارتباط با مشتری پیش بینی کرده اند. وب سایت شما حکم قلعه کسب و کارتان را دارد.اگر می خواهید قلعه شما تسخیر ناپذیر باشد، باید با دقت و کیفیت بالایی طراحی و ساخته شود. زمانی که قلعه محکمی در محیط دیجیتال داشته باشید، از خطر ها و چالش های موجود در اطراف کسب و کارتان  درامان خواهید بود. بنابراین

  • قلعه ای بسازید که مالک آن خودتان باشید و با آن از ارزش های حیاتی خود دفاع کنید.

 

پرچم خود را برافراشته کنید

در حال حاضر رقابت شدیدی بین کسب وکارها بر سر جذب مشتری بیش تر از طریق وب سایت وجود دارد. کسب و کار ها با استفاده از ابزار سئو در تلاش هستند تا رتبه ارگانیک خود را در گوگل ارتقا دهند.تحقیقات نشان داده است که استفاده از کلمات کلیدی مفید و کاربردی می تواند تا 60 درصد باعث بهبود ترافیک سایت شما در اینترنت شود.سئو تخصصی نه تنها باعث افزایش بازدید از وب سایت شما می شود،بلکه می تواند میزان فروش محصولات و یا خدمات را نیز افزایش دهد.

باتوجه به این که الگوریتم های رسانه های اجتماعی بر مبنای قواعد و الگوریتم های گوگل طراحی شده است

  • اما همچنان این رسانه ها دربرابر وب سایت های تخصصی حرفی برای گفتن ندارند. چرا که این رسانه ها کانال های ضعیفی رابرای جستجو اطلاعات در اختیار کاربران قرار می دهد.

از طرفی ارزش ها و اهداف موتور های جستجو کاملا روشن و شفاف است. و روش هایی  که با آن وب سایت ها می توانند صفحه خود را ارتقا دهند نیز مشخص شده است.

 

وب سایت ها و رسانه های اجتماعی در کنار هم

وب سایت و رسانه اجتماعی هر دو ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ  هستند که اگر درست از آن ها استفاده شود می توان گفت  آینده درخشانی در انتظار کسب وکارها خواهد بود.چرا باید یکی از آن دو را انتخاب کرد،وقتی می توان با یک برنامه ریزی درست از هر دو ابزار به صورت مکمل استفاده کرد.به عنوان مثال اگر شما دو کارمند ماهر و حرفه ای داشته باشید که یکی از آن ها فروشنده و دیگری طراح باشد،

شما طراح خود را اخراج نمی کنید و به فروشنده بگویید از این به بعد با فوتوشاپ هم کار کن.

بنابراین چرا می خواهید دسترسی خود به ابزارهای دیجیتال را محدود کنید. هرکدام مزایا و معایبی دارند که باید به آن ها توجه کرد.

به عنوان مثال،فروش از طریق رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام بسیار سخت خواهد بود. مگر آن که تغییراتی در این زمینه در اینستاگرام رخ دهد.طبق آمار، در خواست فروش مستقیم در فیسبوک در بسیاری موارد به کم تر از5 درصد می رسد.

راه حل

  • تعاملاتی که در رسانه های اجتماعی منجر به خرید می شوند را به سمت وب سایت سوق دهیم.

شما می توانید با تولید محتوا ارزشمند دررسانه های اجتماعی اعتماد سازی کنید. و در ادامه از طریق یک وب سایت حرفه ای محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانید. در عصر دیجیتال امروزی کسب و کار هایی که  وب سایت حرفه ای و تخصصی ندارند، سهم بازار عظیمی از مشتریان را ازدست خواهند داد. اگر نمی دانید چگونه باید یک وب سایت حرفه ای برای کسب وکارتان راه اندازی کنید، نگران نباشید.فقط کافیست به ما اجازه دهید که کمکتان کنیم.

این دقیقا همان کاری است که ما انجام می دهیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *