نحوه دسترسی به رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی

نحوه دسترسی به رسانه های اجتماعی

نحوه دسترسی به رسانه های اجتماعی با توجه به تغییرات فناوری به سرعت در حال تغییر است. از طرفی اینترنت به سرعت در حال گسترش است و از یک ابزار دسترسی به اطلاعات به عنوان یک ابزار تعاملی توسط افراد برای کشف و به اشتراک گذاری محتوا، نظرات و اطلاعات تبدیل شده است.

رسانه های اجتماعی به عنوان کانال های مهم ارتباطی توسط مصرف کنندگان فردی برای ایجاد محتوا، به اشتراک گذاشتن ایده، بیان نظرات، همچنین استفاده از اطلاعات و دانش مورد استفاده هستند. همچنین این رسانه ها در شرف ایجاد یک تغییر قدرت بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان سنتی پیام ها و اطلاعات هستند.

 

 

رسانه های اجتماعی مبتنی بر وب

رسانه های اجتماعی شامل خدمات مبتنی بر وب هستند. با سایت این رسانه ها، افراد می توانند روابط خود را با دیگر کاربران از جمله دیدن کاربرانی که آنها را دنبال می کنند به طور خاص مشخص کنند. این رسانه های اجتماعی، همچون؛ یوتیوب، توییتر و فیس بوک، جهت اجازه دادن به کاربران برای ارتباط با دیگر کاربران بر اساس نقاط مشترک یا پیوستن به جوامع مجازی طراحی شده اند.

رسانه های اجتماعی

برای ایجاد این جوامع مجازی و تشویق مشارکت فعال، پلتفرم های رسانه های اجتماعی نیاز به ارائه ابزارها و وسایلی برای تسهیل تعامل میان کاربران دارند. باید این اجزای مختلف فناوری های وب 2.0 به سایت خود را ادغام، همچنین باید از کیفیت بالا به اندازه کافی بهره مند شوند. اگر بخواهیم در بررسی عوامل مختلف که تسهیل کننده استفاده از این رسانه ها هستند را به دقت واکاوی نماییم، عواملی از جمله؛

سهولت استفاده و سودمندی

درک سهولت استفاده شده توسط دیویس (1989) به عنوان حدی تعریف شده که فردی معتقد است استفاده از یک سیستم خاص ساده و آسان خواهد بود. سهولت استفاده در سایت های رسانه های اجتماعی نشان می دهد که کاربر تا چه حدی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی بدون نیازی به تقلا برای رسیدن به هدف مورد نظر خود دست یافته است (لین، 2007).

بنابراین، یک اپلیکیشن بر اساس وب یا سایر پلتفرم های شبکه اجتماعی که برای استفاده آسان تر به نظر می رسند در مقایسه با بقیه اپلیکشن ها یا سایت های رسانه اجتماعی در شرایط یکسان سایر عوامل، برای کاربران پذیرفته شده تر هستند. در نتیجه، اگر یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای استفاده آسان باشد، نیاز به تلاش کمتری در بخش کاربران آن خواهد داشت و احتمال بالاتری جهت تصویب و استفاده دارد.

بنابراین، این امر می تواند برای سایت های شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های وب 2 برای اشتراک گذاری و ایجاد محتوای آسان جهت استفاده کاربر را برای مشارکت و اشتراک گذاری در سایت های شبکه اجتماعی ترغیب کند.

کیفیت اطلاعات

برای اطمینان از اینکه افراد مایل به بازدید از رسانه های اجتماعی هستند، نیاز است که کاربران توانایی یادگیری ساده برای استفاده از این پلتفرم را داشته و این رسانه های اجتماعی دارای ویژگی هایی با کیفیت بالا باشند که توسط طراحان آن تعیین می شوند، ارائه دقیق و قابل اعتماد اطلاعات، رضایت کلی کاربر را فراهم می آورد. کیفیت اطلاعات را می توان در واژه هایی مانند دقت، به هنگام بودن، کامل بودن، تناسب و انسجام اطلاعات ارائه شده اندازه گیری کرد.

کلید ویژگی با کیفیت بالا که این رسانه ها نیاز دارند پروسه کیفیت اطلاعات است. کیفیت اطلاعات می تواند با دقت، زمان بندی، تکمیل، مرتبط بودن از اطلاعات فراهم شده باشد. استفاده از ویژگی های خاص سنجش کیفیت اطلاعات دارای اهمیت است همان گونه که به اشتراک گذاری اطلاعات بین اعضا کمک می کند. بنابراین، محتوای سایت های رسانه های اجتماعی باید کامل، مرتبط، و آسان برای فهم به منظور اطمینان از اینکه کاربران به طور مستمر به این رسانه اجتماعی رجوع می کنند، باشد.

احساس

یکی از ویژگی های کلیدی ابزارهای رسانه های اجتماعی امکان ایجاد وبلاگ و یا به اشتراک گذاشتن افکار برای کاربر در ارتباط با هر موضوعی است. از آنجا که این یک عامل مهم برای تشویق افزایش و استمرار تعامل اجتماعی است، انگیزه درونی باید تاثیر قابل توجهی در استفاده از پلتفرم های مناسب برای این رسانه ها داشته باشد.

انگیزش درونی اشاره به عملکرد یک فعالیت توسط کاربر بدون هیچ تقویت آشکار دیگر از روند انجام است که فعالیت های خاص است. در این مطالعه، ابعاد احساس شامل مفاهیم لذت بخش، فرح بخش، سرگرم کننده، هیجان انگیز، جذاب بودن را شامل می شود.

بازیگوشی و لذت بردن از دیگر محرک های درونی است که کاربران سریع برای تعامل با فناوری، روش های دسترسی و یا پلتفرم های رسانه اجتماعی مرتبط با منافع درونی می باشد. این پیشنهاد می دهد که کاربران ممکن است به یک فناوری خاص یا روش اتصال، یا بازدید از سایت شبکه اجتماعی به دلیلی لذت در استفاده عادت کنند. درجه بازیگوشی و لذت بردن از دیگر عواملی هستند که انگیزه های درونی برای استفاده کاربر از فناوری و روش اتصال او به رسانه های اجتماعی را بوجود می آورد.

بنابراین، زمانی که کاربران درک کردند برقراری ارتباط بوسیله موبایل لذت بازی بیشتری دارد، کاربران به طور کلی خواهند پنداشت استفاده از موبایل سودمند تر و لذت بخش تر است. مطالعات اولیه نشان می دهد عامل؛ لذت بردن از سودمندی برای پذیرش یک فناوری مهم تر است. اما، برای استفاده مرتبط اینترنتی از جمله بازدید از یک رسانه اجتماعی، لذت بردن یک عامل عمده محسوب می شود.

رسانه های اجتماعی

دسترسی به رسانه های اجتماعی

افراد می توانند دستگاه های تلفن همراه، کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ و تبلت را به عنوان روش دسترسی برای رسیدن به رسانه های اجتماعی برای شرکت در ایجاد محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده کنند. الگوهای استفاده از روش های دسترسی مختلف به طور بالقوه می تواند بر رفتار استفاده و به اشتراک گذاری اطلاعات از سایت های مختلف شبکه های اجتماعی تاثیر داشته باشد.

برای مثال، اگر از کاربران معتقد باشند که دستگاه های تلفن همراه پیچیده هستند، احتمال استفاده از این دستگاه برای استفاده شبکه های اجتماعی کمتر خواهد بود. با این حال، اگر شرکت ها برنامه های جدید را ساده سازی کنند و اطمینان حاصل شود که تعداد قابل توجهی از کاربران روش دسترسی شان از طریق تلفن های هوشمند و یا iPads ها، باشد ارزش و استفاده از آن روش دسترسی افزایش قابل ملاحظه ای دارد.

دستگاه های تلفن همراه مانند iPad  ها، گوشی های هوشمند، Kindles، و تبلت ها موقعیت بوجود آمدن شبکه های اجتماعی را در سراسر پلتفرم ها فراهم می سازد، از جمله دستگاه های تلفن همراه که می تواند به عنوان دستگاه های ارتباطی هر دو لذت گرا و عملکرد گرا به کار بروند، همچنین می تواند در هر دو صورت مورد استفاده قرار گیرند. استراتژی بازاریابی که مواضع دستگاه تلفن همراه را برای استفاده از شبکه اجتماعی جهت بهینه سازی و استفاده از آن دستگاه تلفن همراه می نماید بسیار مهم است.

ابزار های شبکه های اجتماعی با دستگاه های تلفن همراه از زمانی که آنها به مرکزی برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دایره خود و دوستان خود شدند نقل مکان کرد. دستگاه های تلفن همراه به کاربران برای ارتباط با صدا، متن، و یا ایمیل، و یا با دسترسی به سایت های شبکه های اجتماعی از طریق مرورگرهای وب موبایل اجازه می دهند.

آمار و ارقام در زمینه دسترسی به اینترنت و رسانه های اجتماعی

  • در سال 2009، استفاده از سایت شبکه اجتماعی از استفاده ی ایمیل پیشی گرفت
  • 186 میلیون کاربر رسانه های اجتماعی در آمریکای شمالی از طریق موبایل به این رسانه ها دسترسی دارند
  • علاوه بر این، سایت استاتیستا پیش بینی کرده است که در سال 2025، 75 میلیارد دستگاه با استفاده از اینترنت اشیا وجود خواهند داشت
  • البته آمارهای سال 2019 نشان می دهد 25 میلیارد دستگاه در سراسر جهان به اینترنت متصل هستند!

با توجه به این تغییرات، آشکار است که فرمت ارتباطات به پلتفرم اشتراک گذاری متقابل تغییر خواهد کرد. این پلتفرم تعاملی کاربران را  به دسترسی  اطلاعات در مورد مسائل، موضوعات، محصولات، و خدمات از هر نقطه در هر زمان و ارائه گزارش و تفسیر به دیگر کاربران بالقوه قادر خواهد ساخت. همانطور که دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده مصرف کنندگان بیشتری قرار می گیرد و به تایید می رسد این مهم است که تفاوت میان استفاده بالا،  استفاده متوسط و استفاده کم مورد تشخیص قرار گیرد.

همان­طور که دستگاه­های تلفن همراه بیشتری پذیرفته و مورد استفاده قرار می گیرند رسانه های اجتماعی باید پلتفرم هایی را برای کاربران مد نظر قرار دهند تا با سهولت هر چه تمام تر بتوانند از این رسانه ها استفاده کنند. علاوه بر این، سازمان ها به استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی و ابزار شبکه اجتماعی علاقه مند و باید استراتژی های مناسب تر را برای کاربران دستگاه تلفن همراه ترویج و توسعه دهند.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *