همه چیز که درباره ی گوگل سرچ کنسول باید بدانید


در حالی که دنیای دیجیتال در حال گسترش است و بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز به این سمت روی آورده اند، باید بیشتر از هر زمان دیگری توانایی ربودن گوی سبقت را از رقبا داشته باشید. رتبه گوگل میتواند مهمترین شاخصی باشد که خود را با آن بسنجید. برای کسب موفقیت در گوگل باید معیارهای تعریف شده را به درستی بشناسید. گوگل سرچ کنسول مهمترین ابزار و معیاری است که میتوانید عملکرد وبسایت خود را با آن بسنجید. این ابزار با آمار و اطلاعات دقیقی که میدهد میتواند به شما در جهت بهبود کارایی و رفع مشکلات احتمالی وبسایت کمک کند.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

اگر وب مستر، کارشناس سئو، طراح سایت یا کارشناس محتوا باشید، نیاز دارید تا مدام عملکرد وبسایت را زیر نظر داشته و از آن مراقبت کنید. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) در این امر یاری رسان شما است. این ابزار رایگان، میتواند وضعیت وبسایت شما را ارزیابی و تحلیل کند. آمار شما را در موتور جست و جوی گوگل به خوبی نشان دهد.

در مقاله ی “کنسول سرچ گوگل یا ابزار وبمستر سابق” تعریف جامعی از این ابزار ارائه کرده ایم. روش های نصب این ابزار کاربردی را توضیح داده ایم. نما و بخش های مختلف این ابزار (مانند performnance، URL inspection، Coverage، انواع ارورها و … توضیح داده ایم. هر کدام از این بخش ها خود شامل چندین بخش میشود که آنها نیز به تفضیل شرح داده شده اند. در این مقاله پرسشهایی که پیرامون این ابزار کاربردی وجود دارد پاسخ داده خواهد شد.

چرا از گوگل سرچ کنسول استفاده کنم؟

همان طور که پیشتر گفته شد این ابزار، آماری از قبیل موارد زیر را ارائه میدهد:

  • بازدیدهای سایت از گوگل
  • کلیدواژهای جستجو شده
  • لینک‌ها و بک‌لینک‌ها
  • صفحات ایندکس شده در گوگل
  • وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما
  • خطاهای احتمالی در دسترسی
  • خطاهای امنیتی و …

این موارد شاخص هایی برای سنجش عملکرد وبسایت شما هستند. اما علاوه بر آنها دلایل نیز از مزایای استفاده از گوگل سرچ کنسول محسوب میشود.

گوگل سرچ کنسول

حفظ و نگهداری سایت

به دلیل اینکه همواره سایت رصد میشود، وضعیت خود و رقبا را اطلاع دارید. این عامل باعث میگردد که رتبه و وضعیت وبسایت شما در لیست نتایج جست و جو افت نکند.

رفع مشکلات فنی

از طریق این ابزار هوشمند، میتوانید مشکلاتی که باعث آسیب به کارکرد و رتبه ی وبسایتتان میشود را شناسایی کنید و درصدد حل آن برآیید.

دسترسی

با توجه به آمار دریافتی میتوانید اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما در دسترس ربات های گوگل است یا خیر. آیا محتوای شما توسط این ربات ها بررسی میشود یا خیر؟

تولید محتوا

با توجه به نیاز بازاری که فعالیت میکنید و تحلیل رقبا، باید محتوایی ارائه دهید که از لحاظ بصری برای کاربران جذاب باشد.

چه زمانی استفاده از گوگل سرچ کنسول مناسب است؟

هر پروژه ای که شروع میشود از ابتدای امر نیازمند رصد شدن است تا فعالیت ها تحت کنترل باشد. طراحی یک وبسایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین باید یک ابزار کنترلی داشته باشید تا فعالیت های وبسایت، رتبه، رقبا و … را رصد کند. این ابزار که همان گوگل سرچ کنسول است، لازمه ی تدوین استراتژی فعالیت های شما است. از زمانی که وبسایت خود را به گوگل سرچ کنسول معرفی میکنید، این ابزار اطلاعات مربوط به وبسایتتان را جمع آوری میکند. اگر مالکیت وبسایت را تایید کنید میتوانید از اطلاعاتی مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • ترافیک وبسایت
  • تعدلد کلیک های بدست آمده از طریق سرچ گوگل
  • ایندکس شدن سایت و …

گوگل سرچ کنسول

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟

هم گوگل سرچ کنسول و هم گوگل آنالیتیکس، هر دو برای بررسی وضعیت وبسایت و اتفاقاتی که در آن در حال رخ دادن است بسیار مناسب هستند. اما تفاوت های کوچکی دارند که باید لحاظ شود.

  1. گوگل آنالیتیکس بیشتر بر نحوه ی تعامل کاربران با سایت شما تمرکز دارد. توسط این ابزار اطلاعات زیر تحلیل میشود:
  • بازدید کنندگان سایت چه کسانی هستند؟
  • بازدیدکنندگان از چه طریق به سایت هدایت شده اند؟
  • کاربران بعد از ورود به سایت چه واکنشی داشته اند؟
  • آیا کاربران فعالیت های برنامه ریزی شده ی سایت را انجام داده اند؟
  • قدرت عملکرد وب سایت به چه میزان است؟

در حالی که در گوگل سرچ کنسول، تمرکز بیشتر بر نحوه ی تاثیر موتورهای جست و جو بر وبسایت است.

  1. در گوگل آنالیتیکس اتفاقاتی که پس از ورود کاربر به وبسایت رخ میدهد و تاثیراتی که میگذارد بررسی میشود. در حالی که در گوگل سرچ کنسول میتوانید ببینید قبل از این که کاربر وارد سایت شما شود، چه اتفاقاتی افتاده است.

 

پس از معرفی وبسایت به گوگل سرچ کنسول، چه مدت طول  میکشد تا ایندکس شود؟

ایندکس شدن (Index) به ‌معنی اطلاعات ثبت شده و فهرست شده است. وقتی مطلبی در گوگل ایندکس می‌شود، یعنی این مطلب به ثبت رسیده و از طریق جست‌وجو یافت می‌شود. به عبارتی ایندکس، نوعی تکنیک ساختار داده است که امکان بازیابی سریع صفحات مورد نظر را از پایگاه داده‌ها فراهم می‌کند. پس از این که درخواست میدهید تا گوگل سرچ کنسول وبسایت شما را ایندکس کند، معمولا بین چند روز تا چند هفته زمان میبرد.

 

آیا هر روز لازم است گوگل سرچ کنسول چک شود؟

این موضوع مستقیما به نیاز و نقش شما مرتبط است. با توجه به نوع اطلاعاتی که لازم دارید بازه ی زمانی سر زدن به این ابزار متفاوت است. پیشنهاد خود گوگل این است که حداقل ماهی یک بار به وبمستر تولز خود سر بزنید. اما این بازه میتواند به صورت هفتگی و حتی روزانه هم باشد.

آیا استفاده از سرچ کنسول بر سرعت پایش وبسایت تاثیرگذار است؟

ابتدا باید سرعت پایش وبسایت یاCrawling  را تعریف کنیم. این عبارت در لغت به معنای دنبال کردن مسیر است. اما در دنیای سئو به معنای “دنبال کردن لینک ها” می باشد. وقتی ربات ها شروع به بررسی صفحات سایت شما می کنند (هر صفحه ای) فقط روی سایت شما متمرکز نیستند و هر صفحه ای را که به سایت شما لینک شده باشد را در نظر می گیرد.

حال به بررسی تاثیر گوگل سرچ کنسول بر سرعت پایش وبسایت میپردازیم. در صورتی که سایت شما تازه تاسیس باشد، این ابزار میتواند کمک کند تا سایت شما سریعتر دیده شود.

 

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *