هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در بازاریابی


هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در بازاریابی راه هایی را برای ایجاد ارتباط بین علم داده و اجرای آن در این حوزه ارائه می دهد. روند تجزیه و تحلیل داده های بزرگ زمانی روندی غیرقابل انجام بود ولی اکنون نه تنها عملی است بلکه در واقع آسان نیز می باشد.

بیایید در مورد تمام فناوری های جدیدی که در چند سال گذشته به بازار عرضه شده اند فکر کنیم. ما همه چیز را راجع به سری های جدید آیفون، اتومبیل های بدون راننده گوگل و حتی “شهر در مریخ” الون ماسک (Elon Musk) شنیده ایم. آیا در مورد فناوری های خاص بازاریابی چیزی شنیده اید؟

هوش مصنوعی

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

بازاریابی هوش مصنوعی (AI) روشی است برای به کار بردن اطلاعات مشتری و مفاهیم هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین برای پیش بینی حرکت بعدی مشتری و بهبود وضعیت مشتری.

تکامل داده های بزرگ (Big data) و راه حل های پیشرفته تحلیلی این امکان را برای بازاریابان فراهم کرده است که تصویری واضح تر از مخاطبان مورد نظر خود نسبت به گذشته ایجاد کنند. و در این کانون پیشرفت بازاریابی، هوش مصنوعی (AI) قرار دارد.

بازاریاب های دیجیتال با داشتن اطلاعات و داده های بزرگ، می توانند عملکرد کمپین و بازگشت سرمایه (ROI) خود را تا حد زیادی تقویت کنند، همه این موارد را می توان بدون هیچ تلاش اضافی از طرف بازاریاب به دست آورد. در حالی که این تعریف، مروری بر بازاریابی هوش مصنوعی در ابتدایی ترین سطح را ارائه می دهد، اما به وضوح چیزهای بیشتری وجود دارد که به آن می پردازیم.

عناصر اصلی بازاریابی هوش مصنوعی

چند عنصر اصلی وجود دارد که بازاریابی هوش مصنوعی را قدرتمند می سازد، از جمله داده های بزرگ، یادگیری ماشین و راه حل های مناسب.

داده های بزرگ

– داده های بزرگ (Big data)

داده های بزرگ یک مفهوم بسیار ساده است. این به توانایی یک بازاریاب برای جمع آوری و بخش بندی مجموعه های بزرگ از داده ها با حداقل کار اشاره دارد. سپس تیم های بازاریابی می توانند از این داده ها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که در زمان مناسب، از طریق کانال مورد نظر، پیام صحیح به شخص مناسب ارسال می شود.

– یادگیری ماشین (Machine Learning)

پلتفرم های یادگیری ماشین، زمانی که بازاریاب ها سعی می کنند از این مخزن بزرگ داده استفاده و اطلاعات کسب کنند، مفید واقع می شوند. آنها می توانند به شناسایی روندها یا وقایع متداول کمک کرده و بطور مؤثر پیش بینی بینش و فهم، پاسخ ها و واکنش های مشترک را ارائه دهند تا بازاریابان بتوانند علت اصلی و احتمال تکرار برخی اقدامات را درک کنند.

– راه حل های قدرتمند

راه حل های بازاریابی هوش مصنوعی، واقعاً جهان را مانند یک انسان درک می کند. این بدان معنی است که پلتفرم ها می توانند مفاهیم  و اطلاعات را در مجموعه داده های عظیم، بسیار سریع شناسایی کنند. راه حل های هوش مصنوعی همچنین احساسات و ارتباطات را مانند یک انسان تعبیر می کنند. این امر باعث می شود این پلتفرم ها بتوانند محتوای فرم باز (Open form content) مانند رسانه های اجتماعی، زبان طبیعی و پاسخ های ایمیل را درک کنند.

هوش مصنوعی

مزایای اصلی بازاریابی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای تیم های بازاریابی چه معنی دارد؟

بازاریابی هوش مصنوعی به دلیل بینش هایی که ارائه می دهد در بین بازاریابان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طبق مطالعه اخیر PwC ، 72٪ از بازاریابان هوش مصنوعی را “مزیت تجاری” می دانند.

همچنین، تأثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. مطالعه ای توسط Smart Insights نشان می دهد که از 100 بازاریاب ارشد صنایع مختلف، 55 درصد شرکت ها در صدد استفاده یا در حال استفاده از هوش مصنوعی در شیوه های بازاریابی خود هستند. اما چرا؟

بازاریابی هوش مصنوعی (AIM) به بازاریاب ها اجازه می دهد مقادیر زیادی از تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی در رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب را در یک زمان نسبتاً سریعتر جمع آوری کنند. علاوه بر این، بینشی که آنها در یک بازه زمانی کوتاه کسب می کنند به بازاریابان کمک می کند تا عملکرد کمپین های خود را افزایش دهند و نرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROI) سریعتری داشته باشند. این امر به بازاریاب ها و مشاغل زمان بیشتری می دهد تا به سایر وظایف مهم توجه كنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت هوش مصنوعی در کمپین های بازاریابی این است که 76 درصد از مشتریان انتظار دارند شرکت ها نیازها و انتظارات آنها را درک کنند. بازاریابی هوش مصنوعی به بازاریابان محتوا کمک می کند تا درک کنند که مخاطبان مورد نظرشان دقیقا چه کسانی هستند و از این طریق یک تجربه شخصی برای مشتریان و کاربران ایجاد کنند.

هوش مصنوعی

چگونه از هوش مصنوعی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

آیا سرنخی در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای تبلیغات و بازاریابی خود ندارید؟ خوشبختانه، روشهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید، که در ادامه ذکر شده است:

پیش بینی فروش

پیش بینی فروش

برای جمع آوری داده ها درباره معاملات گذشته می توانید از بازاریابی هوش مصنوعی استفاده کنید. این اطلاعات از طریق ایمیل، جلسات و برخی تماس های تلفنی جمع آوری خواهد شد. بازاریابی هوش مصنوعی می تواند داده ها را با نتیجه فروش احتمالی کمپین های فعلی و آینده شما مرتبط کند.

درک مشتریان

درک مشتریان

از طریق داده های جمع آوری شده توسط راه حل های بازاریابی هوش مصنوعی، درک نیاز مشتریان و همچنین چگونگی و زمان رفع نیاز آنها برای بازاریابان راحت تر خواهد بود. بازاریابان همچنین می توانند برای هر مشتری پروفایل ایجاد کنند تا تفکیک افرادی که علاقه مند به محصول آنها هستند از آن دسته از افرادی که هنوز قصد خرید ندارند، برای آنها راحت تر باشد.

جستجوی هوشمندانه تر

جستجوی هوشمندانه تر

هرچه راه حل های پیشرفته فناوری باهوش تر می شوند، مهم است به یاد داشته باشید که مخاطبان نیز باهوش تر می شوند. با استفاده از رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجوی سریع (به ویژه گوگل)، مردم آنچه را که می خواهند سریعتر از گذشته پیدا می کنند. در واقع هوش مصنوعی و داده های بزرگ می توانند این الگوهای جستجو را تجزیه و تحلیل کرده و به بازاریابان کمک کنند مناطق اصلی را که در آنجا باید تلاش خود را متمرکز کنند، شناسایی کنند.

تبلیغات هوشمندانه تر

تبلیغات هوشمندانه تر

بازاریابان در حال حاضر با راه حل های بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، به تبلیغات هوشمندانه ورود پیدا کرده اند، اما هوش مصنوعی به تیم ها کمک می کند تا این کار را با تجزیه و تحلیل واقع بینانه تر انجام دهند. با فراوانی داده های موجود، تبلیغات آنلاین می توانند هوشمندانه تر و موثرتر شوند. راه حل های هوش مصنوعی می توانند در جستجوی کلمات کلیدی، پروفایل های اجتماعی و سایر داده های آنلاین برای نتایج در سطح هر فرد مورد استفاده قرار گیرند.

هوش مصنوعی

تحویل محتوای شخصی سازی شده

با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان می توانند داده ها و هدف گذاری را به یک سطح کاملاً جدید برسانند. آنالیز مخاطب می تواند از سطح جمعیتی معمولی فراتر رود و مردم را به صورت فردی درک کند. اکنون، بازاریابان می توانند از هوش مصنوعی برای شناسایی مشتریان یا خریداران بالقوه استفاده کنند و محتوای ایده آلی را که برای هر فرد مناسب است ارائه دهند. با داشتن داده های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، موارد کمی وجود دارد که یک بازاریاب باهوش نتواند به آن دست یابد.

ربات ها

تکیه بر ربات ها

ارائه خدمات و حفظ مشتری، حوزه دیگری است که هوش مصنوعی نقش مهمی در آینده ایفا خواهد کرد. به زودی عملکردهای چت و سایر راه های تعامل مستقیم با مصرف کننده توسط ربات های هوش مصنوعی انجام می شود. بسیاری از شرکت ها با این تاکتیک ها می توانند در هزینه و وقت کارمندان صرفه جویی کنند. ربات های هوش مصنوعی همچنین به داده ها، اطلاعات و تاریخچه های جستجو موجود در اینترنت دسترسی دارند و آنها را بسیار کارآمدتر از همتایان انسانی خود قرار می دهند.

تشخیص صدا

تشخیص صدا

در حال حاضر، تکنولوژی هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص گفتار وجود دارد. آیا تاکنون از سیری (Siri)، دستیار گوگل (Google Assistant) یا الکسا (Alexa) شنیده اید؟ اینها فقط برخی از پرطرفدارترین ربات هایی هستند که از تشخیص گفتار استفاده می کنند.

این تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند کلمات گفتاری را تشخیص دهد، آنها را به متن تبدیل کنند و سپس دستورات را اجرا کنند. تشخیص گفتار و صدا حتی در برنامه هایی مانند Google Maps ، Shazam و سایر سیستم های هندزفری نیز استفاده می شود.

بنابراین چگونه بازاریابان می توانند از تکنولوژی تشخیص گفتار برای فعالیت های خود استفاده کنند؟

55٪ از لوازم خانوارها تا سال 2022 دارای بلندگو هوشمند خواهند بود. در حالیکه این میزان در سال 2019 فقط 13٪ بوده است. علاوه بر این، پیش بینی می شود که میزان فروش صوتی در سال 2022 به 4040 میلیارد دلار برسد، که این رقم در سال 2018 فقط 2 میلیارد دلار است.

هوش مصنوعی

تولید محتوا

تولید دستی مطالب یک فرایند خسته کننده است. اما تصور کنید وب سایتی دارید که بتواند محتوای خودش را تولید کند. لازم نیست نویسندگان یا ویراستاران را استخدام کنید، شما یک وب سایت خود پایدار دارید که می تواند برای شما درآمد کسب کند. در این صورت زندگی برای شما به عنوان بازاریاب آسان تر خواهد بود.

چه می شود اگر می دانستید الگوریتم های یادگیری ماشین هوش مصنوعی می تواند تا این حد پیش برود؟

به این امر تولید محتوا گفته می شود. احتمالاً یکی از این مطالب را خوانده اید حتی بدون آنکه متوجه آن شده باشید. متأسفانه، این تکنیک نمی تواند مقاله های طولانی و فصلی نوشته شده توسط مدیر عاملان، رهبران صنعت، وبلاگ نویسان و دیگر نویسندگان با استعداد را که دانش عمیق درباره هر موضوع خاص دارند، ارائه دهد.

تولید محتوا بدین شکل، فقط می تواند داستان های ساده ای مانند به روزرسانی سهام، گزارش های مالی، اخبار ورزشی و موارد مشابه را ایجاد کند.

اگر برای تولید محتوای شخصی شده برای وب سایت خود به کمک نیاز دارید، روش دیگری برای انجام این کار به نام هوش محتوا وجود دارد. برخلاف تولید محتوا، بازخورد ها و بینش های داده محور و مؤثرتر را برای سازندگان فراهم می کند و نتایج بهتری را کسب می کند.

هوش مصنوعی

یادگیری بیشتر

نه تنها هوش مصنوعی می تواند برای کشف بینش های پنهان استفاده شود بلکه در حقیقت می توان آن را آموزش داد که بینش های قبلی کشف نشده را در کمپین های جدید بگنجاند و همچنین دسترسی بهینه ای را برای هدف قرار دادن مناسب ترین کاربران فراهم کند.

با گذشت زمان، این راه حل های هوش مصنوعی حتی باهوش تر می شوند و به طور مؤثر خطاها را از بین می برند، تبدیل ها را به شدت افزایش می دهند و تصمیم گیری های سریع را توسعه می دهند.

سخن پایانی

آیا با وجود تمام مزایای استفاده از بازاریابی هوش مصنوعی، این احتمال وجود دارد که به زودی وظیفه بازاریابان و تولید کنندگان محتوا را به عهده می گیرد؟

اگرچه یادگیری ماشینی در بهبود الگوریتم جهش بزرگی به همراه دارد، اما هوش مصنوعی هنوز تا کامل بودن فاصله دارد. در واقع هوش مصنوعی آینده بازاریابی است.

با این وجود، هوش مصنوعی در بازاریابی ابزاری بسیار قدرتمند است که اکنون بازاریابان باید از آن استفاده کنند. این چیزی است که بازاریابان برای دستیابی به نتایج بهتر و احتمالاً تقویت بازدهی سرمایه (ROI) شغلی باید در تکنیک های تحلیل بازاریابی خود به کار گیرند.

گرداورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *