چطور فروش در اینستاگرام موفقی داشته باشیم؟


اینستاگرام به عنوان پرمخاطب ترین رسانه ی اجتماعی، یکی از مهمترین و بهترین روش های جذب مخاطب است. خواه کسب و کار کوچک و خانگی باشید و خواه در مقیاس بزرگتر و شرکتی، فروش در اینستاگرام به رشد برند شما بسیار کمک میکند. اما چگونگی استفاده از آن بسیار مهم است تا بتوانید بیشترین سود را از آن به دست آورید. در این مقاله عوامل تاثیر گذار در جذب مخاطب (که مهمترین عامل فروش در اینستاگرام است) را بررسی میکنیم.

ارزش آفرینی

مغازه ی لباس فروشی را تصور کنید که ویترین آن جذابیتی ندارد و لباس ها بدون خلاقیت خاصی در آن قرار داده شده اند. به احتمال خیلی زیاد اگر شما از کنار آن گذر کنید بی اعتنا رد میشوید و نظر شما را جلب نمیکند. در دنیای دیجیتال و فروش در اینستاگرام نیز ممکن است این قضیه اتفاق بیفتد.

بسیاری از کسب و کارهای اینستاگرام تصور اشتباهی از این پلتفرم دارند. به سان کسب و کارهای سنتی، اینستاگرام را ویترین کسب و کار خود میدانند. صرفا لیستی از محصولات و خدمات خود را ارائه میدهند. نهایتا قیمت و توضیحی کوتاه از آن ارائه میدهند. اما این کار برای شما مخاطب جذب نمیکند. اگر مخاطب شما جذب نشود در آن صورت مشتری نیز نخواهید داشت. برای فروش در اینستاگرام اولین کاری که باید انجام دهید جذب مخاطب است. برای این کار باید برای مخاطب یک ارزش خلق کنید. به عنوان مثال توضیحی خاص، دانش و علم خاص و …. ارائه دهید. هرچه این کار خلاقانه و سرگرم کننده تر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر است. البته موضوع سرگرمی برای کسب و کارها باید با احتیاط انجام گیرد؛ چرا که باید متناسب با کارتان باشد. در ادامه با ذکر مثال این روند را بهتر توضیح خواهیم داد.

یوتوپین

یوتوپین یکی از بهترین برنامه های گردشگری و سفر است که با ارزش آفرینی برای مخاطب در ذهن آنها حک میشود. در این برنامه گردشگران با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های ناب خود به دیگران در برنامه ریزی و تجربه کردن بهترین لحظه‌ها کمک می‌کنند. کسب و کار محلی‌ها رونق می‌گیرد و فرهنگ توسعه پایدار در گردشگری توسعه می‌یابد. سفر برو های حرفه‌ای می‌توانند تورهای دوستانه خود را برگزار کنند و ضمن درآمدزایی همسفران خوبی پیدا کنند. این پلتفرم در اصل تور برگزار میکند و بستری برای رزرو اقامتگاه است. اما با ارائه ی محتوایی بسیار مفید و کاربردی از قبیل موارد زیر برای مخاطب ارزش آفرینی میکند:

  • معرفی مقاصد تفریحی و طبیعت گردی
  • نشر سفرنامه های گردشگران
  • ارائه اطلاعات مرتبط متناسب با مناسبت های روز و…

این برند ضمن این که اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه ی گردشگری ارائه میدهد، تورهای خود را نیز معرفی میکند. در این صورت به سادگی مخاطب شما تبدیل به مشتری میشود. چرا که در ذهن او حک شده اید و به شما اعتماد کرده است و فروش در اینستاگرام امری ساده خواهد بود. البته که روند همه ی کسب و کارها به این سادگی نیست و برخی نیاز به خلاقیت بیشتری دارند. به مثال زیر دقت کنید.

مجسمه سازی

در این زمینه شما باید مخاطب را با برند خود سرگرم کنید. به عنوان مثال فرآیند ساخت مجسمه را منتشر کنید. این کار باعث میشود مخاطب از کیفیت کار شما مطمئن گردد و با شما بیشتر ارتباط برقرار کند.

تفاوتی ندارد کسب و کار کوچکی باشید یا بزرگ، اصل اول جذب مخاطب است. مخاطب علاقه ای به دیدن ویترین کسب و کار شما ندارد. اما اینکه که هستید، چه چیزی را چگونه درست میکنید، چه خدماتی را چگونه ارائه میدهید برایش جذاب است.

تاثیر در ضمیر ناخودآگاه مخاطب

به هنگام ارائه ی محصول و توضیحاتی که به مخاطب میدهید، هر چقدر حواس پنجگانه ی مخاطب را بیشتر درگیر کنید احتمال جذب آنها بالاتر میرود. چرا که روی ضمیر ناخودآگاه آنان اثر میگذارید. در این صورت مخاطب سریعتر قانع شده، سریعتر تصمیم میگیرد و شما به هدف خود نزدیک میشوید. اما فروش در اینستاگرام این امر را مشکل میکند چرا که فضای محدودتری در اختیار دارید؛ اما با خلاقیت میتوانید بهترین محتوا را ارائه دهید.

یکی از بهترین مثال هایی که در این زمینه میتوان زد، تبلیغ برند thalys است. این برند، اپراتور قطار سریع السیر است که با محتوایی خلاقانه، به نوعی حس بویایی مخاطب را درگیر میکند. به نوعی قطاری است که تجربه ی بوییدن به شما میفروشد. ویدئویی تماشایی زیر را از دست ندهید تا حس نوستالژیک شما برانگیخته شود.

نویسنده : فاطمه سرلک _ تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *