چطور می توانیم یک استراتژی بازاریابی کامل به روز داشته باشیم

استراتژی بازاریابی کامل

شاید خیلی پیش آمده باشد با دیدن یک کمپین بازاریابی فوق العاده به خودتان گفته باشید؛ “کاش کسب و کار من هم می توانست یک کمپین بازاریابی فوق العاده داشته باشد”. اینجا شما به این درک می رسید که چقدر یک استراتژی بازاریابی کامل می تواند به شما کمک کند.

حقیقت این است که؛ زمانی که شما شروع می کنید نمی توانید 100% تضمین کنید که استراتژی بازاریابی شما بی عیب و نقص و قوی و کامل باشد.

در این مقاله سعی بر این است یک راهنمای همه جانبه و عالی به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما قرار بگیرد.

خلاصه بگوییم مراحل ذیل می بایست برای یک استراتژی بازاریابی طی شود؛

  1. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید.
  2. شخصیت خریدار را ایجاد کنید.
  3. اهدافتان را مشخص کنید.
  4. ابزارهای مناسب استفاده کنید.
  5. حساب و کتاب منابع خود را داشته باشید.
  6. اصلاح کنید و برنامه رسانه ای کمپین داشته باشید.
  7. نتیجه بگیرید

حال برویم سراغ توضیحات:

برنامه بازاریابی

  1. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید.

حدس می زنم اکنون که دارید مطالعه می کنید به خودتان می گویید برای استراتژی بازاریابی کامل هم بایست برنامه بازاریابی داشته باشم؟ تفاوت آن چیست؟ استراتژی بازاریابی شما است که تعیین می کند؛

  • چرا تیم بازاریابی شما نیازمند منابع است؟
  • چه فعالیت هایی می بایست انجام دهد؟
  • اهداف مشخصی را در سال مشخص نماید.

برنامه بازاریابی شما می بایست شامل فعالیت هایی باشد که توسط استراتژی های بازاریابی شما محقق شود.

یک برنامه بازاریابی درست می بایست بودجه شما را برای سال بعدی به خوبی تعیین کند. برنامه های ابتکاری بازاریابی شما را تعیین کند و کانال های بازاریابی برای استفاده هر چه بهتر برای دستیابی به پیشرفت های مورد نظرتان را مشخص نماید.

شخصیت خریدار

  1. شخصیت های خریدار را ایجاد کنید.

اگر شما نمی توانید مخاطبان خود را به سادگی در یک جمله بیان کنید، الان زمان آن است که این کار را انجام بدهید. در یک جمله بخواهیم بیان کنیم شخصیت خریدار نمونه ای از مشتریان ایده آل شما است.

برای مثال، برای برند هاکوپیان شخصیت خریدار می تواند مردان خوش پوش، در سطح شغلی بالای متوسط، با درآمد بالاتر از حد متوسط باشد که بالای 30 سال هستند و به دنبال یک کت و شلوار با کیفیت و برند با شخصیت باشند.

با این تعریفی که برای برند هاکوپیان انجام شد به راحتی بخش بازاریابی می تواند با تصویر کردن این شخصیت یک تعریف واضح و شفاف از آن داشته باشد.

شخصیت خریدار شما ویژگی های جمعیت شناختی و اطلاعات روانشناختی از جمله؛ سن، عنوان شغلی، درآمد، موقعیت، علاقمندیها، و چالش ها باشد.توجه کنید که چگونه می توانید به این تعریف برسید.

  1. اهدافتان را مشخص کنید

اهداف استراتژی بازاریابی شما می بایست همسو و همراستا و تکمیل کننده اهداف کسب و کار شما باشد. برای مثال؛ اگر هدف کسب و کار این است که در کنفرانس فصلی شما 200 نفر شرکت کنند، هدف شما به عنوان یک بازاریاب می بایست در وب سایت هایی مثل ایوند حضور فعال داشته باشید و در هر ماه 10% به میزان مخاطبان خود اضافه نمایید.

اهداف دیگر بازاریابی شما شاید افزایش آگاهی از برند یا ایجاد مشتریان راغب بالقوه با کیفیت داشته باشیم. شما شاید بخواهید رشد کنید یا رهبری بازار را به عهده بگیرید یا ارزش مشتریان خود را افزایش دهید. این مواردی که ذکر شد یا هر هدف دیگری که شما داشته باشید را می بایست شناسایی کنید و چگونگی دستیابی سازمان خود را به آنها را مشخص نمایید.

ابزارهای بازاریابی

  1. یک ابزار مناسب انتخاب کنید.

به محض اینکه شما اهداف خود را شناسایی کردید، اطمینان حاصل کنید ابزارهای مناسبی را برای اندازه گیری استراتژی بازاریابی کامل اهدافتان را انتخاب کرده اید.

  • برنامه های آنلاین برای برنامه ریزی رسانه های اجتماعی استفاده کنید

این برنامه ها به شما خیلی کمک می کنند تا در زمینه استراتژی بازاریابی کامل شما مخاطبان خود را ره گیری کنید و بهتر بشناسید.

  • از گوگل آنالیتیکز استفاده کنید.

گوگل آنالتیکیز به شما کمک می کند یک تجزیه و تحلیل عالی از وب سایت و وبلاگ شما ارائه دهد.

  1. حساب و کتاب منابع خود را داشته باشید.

مشخص کنید که چه منابعی را در اختیار دارید که می توانند برای محقق ساختن استراتژی شما راهگشا باشند. برای اینکه بتوانید تا جایی که امکان دارد حساب شده از منابع خود استفاده کنید موارد ذیل به شما کمک می کنند.

  • صرف هزینه در رسانه های اجتماعی

بسیاری از رسانه های اجتماعی هستند که شما می توانند با پرداخت هزینه در آنها تبلیغ کنید به صورت مستقیم که به صورت کلیلکی یا سایر موارد توسط خود این رسانه ها انجام می شود یا می توانید از روش های غیر مستقیم مثل اینفلوئنسرها و بلاگرها در این حوزه کمک بگیرید.

  • رسانه های خودی

رسانه های خودی رسانه هایی هستند که خود شما ایجاد کرده اید. مثل محتوایی که خود شما به صورت؛

  • نوشته های وبلاگ،
  • کتاب های الکترونیکی،
  • تصاویر،
  • ویدئوها،
  • موشن گرافی و
  • اینفوگرافی و

سایر انواع محتوا در وب سایت خود یا سایر پلتفرم های رسانه های اجتمماعی به اشتراک می گذارید.

  • رسانه های دیگر

رسانه های دیگر همان هایی هستند که از طریق آنها محتوایی که توسط کاربران تولید می شود به اشتراک گذاشته می شود. برای مثال محتوایی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود که توسط شما به طور مستقیم نیست. تصور کنید یک کاربر در اینستاگرام عکسی از محصول شما به اشتراک می گذارد. یا درباره برند شما محتوا تولید می کند.

بهترین راهکار این است که همه این مطالب را از کانال های مختلف جمع آوری کنید. به یک دید شفاف و روشن برسید و به صورت واحد همه کانال های مورد نظر خود را برای حداکثر سازی استراتژی خود مورد استفاده قرار گیرد.

  1. اصلاح کنید و برنامه رسانه ای کمپین داشته باشید.

کمپین بازاریابی

الان زمان آن است که شما می بایست تصمیم بگیرید چه محتوایی می تواند به شما کمک کند. بر روی رسانه خودتان و اهداف بازاریابی خودتان تمرکز کنید. برای مثال، برای قسمت پایانی نوشته های وبلاگ خود بخش نظرات را باز بگذارید و از هر ابزاری که می تواند بازخورد مناسب برای خود ایجاد کنید.

در پایان، یک برنامه محتوایی ایجاد کنید. برنامه می بایست شامل تیتر، اهداف، فرمت و شکل، کانالی برای هر بخشی از محتوا باشد. اطمینان حاصل کنید که فعالیت هایی که انجام می دهید مشکل شخصیت خریدار واقعی شما را حل می کند. تا بتوانید استراتژی بازاریابی کامل داشته باشید.

  1. نتیجه بگیرید

در این مرحله، تحقیقات بازاریابی شما و برنامه های شما می بایست کمک کند استراتژی بازاریابی کامل خود راملموس و اجرایی نمایید.

مرحله پایانی این است که همه فعالیت های خود را مرحله اجرایی نزدیک کنید. سندی ایجاد کنید که مراحل اجرایی شما برای کمپین بازاریابی شما را ترسیم کند.

زمانی که می خواهید سند ایجاد کنید بلند مدت فکر کنید. یک سند استراتژی استاندارد به صورت 12 ماهه در نظر گرفته می شود. زمانبندی این استراتژی می بایست بر اساس تلاش های واقعی بازاریابی شما باشد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *