چطور یک بلاگر کتاب شویم؟

بلاگر کتاب شدن

با آمدن اینستاگرام و زیاد شدن کاربران، شیوه ی ارتباطات تغییر کرده است. برخی افراد میتوانند با مخاطبان خود به خوبی ارتباط برقرار کنند و آنها را جذب خود کنند. به نوعی در این پلتفرم خانواده ی مجازی شکل گرفته است. یعنی هر فردی با توجه به علایق و ارزش های زندگی اش بلاگر خود را دنبال میکند. در میان این بلاگرها، شاید به بلاگر کتاب کمتر توجه شده است. در مقاله ی بلاگر کیست تعریف و انواع بلاگرها را ارائه داده ایم. در این مقاله به بلاگر کتاب پرداخته ایم.

بلاگر کتاب یا بوک بلاگر کیست؟

یک بلاگر کتاب در حیطه ی کتاب و موضوعات مرتبط با آن فعالیت میکند. ممکن است حتی شما فرد کتاب خوانی نباشید و علاقه ای به این حوزه نداشته باشید اما حتما در اینستاگرام خود این قبیل محتوا را دیده اید:

  • کسانی که کتابی جذاب خوانده اند و در اینستاگرام (یا هر پلتفرم دیگر) آن را به اشتراک می گذارند و نظرشان را میگویند.
  • عکس های زیبا از کتاب ها و متن هایی منتخب شده

این قبیل محتوا بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی رونق یافته اند و صفحات اینستاگرام کتاب یکی از صفحات محبوب میان کاربران اینستاگرام و البته کتابخوان‌ها است.

چرا بلاگر کتاب؟

تولید محتوا برای بوک بلاگر شدن میتواند مهارت و توانایی های شما را افزایش دهد. به عنوان مثال:

  • مهارت ارتباط برقرار کردن
  • مهارت نقد و تجزیه و تحلیل
  • انجام کارهای گرافیکی
  • کار با نرم افزارها و اپلیکیشن های تولید محتوا
  • کدنویسی برای وبسایت و…

بلاگر کتاب شدن کمی متفاوت تر از سایر بلاگری ها است. چرا که مخاطب شما خاص تر است. ذهن بازتری دارد و آماده و مایل به گفتگو است. بنابراین محتوای شما باید ارزشمند باشد تا از دید این مخاطبان جذاب به نظر برسد. هر یک از این مخاطبان میتوانند به دوستان خوبی برای شما تبدیل شوند که دیدگاه و ارزشهای مشابهی با شما دارند.

چطور بلاگر کتاب شویم؟

تولید محتوا برای کسی که به موضوع منتخب شما علاقه مند است، تقریبا سهل و راحت است. اما باید تولید محتوای شما به سبکی باشد که حتی برای کسی که به آن موضوع علاقه مند نیست، جذاب باشد. شاید کتاب نسبت به سایر موضوعاتی که بلاگرها به آن پرداخته اند، مخاطب کمتری داشته باشد. اما استراتژی محتواسازی شما میتواند باعث موفقیتتان شود.

شما باید به نحوی تولید محتوا کنید که نشان دهد چقدر با کتاب عجین هستید. محل زندگی خود که فیلم برداری و تولید محتوا میکنید، کتاب و یا کتابخانه داشته باشد. یا به عنوان مثال ب کتابفروشی ها بروید و تولید محتوا کنید و …

برنامه ریزی

یکی از عوامل مهم در تولید محتوا، نظم و برنامه داشتن است. نشر محتوای شما باید روتین خاصی داشته باشد چرا که در بیشتر و بهتر دیده شدن شما کمک میکند. برای این کار، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که این قابلیت را به شما می‌دهند تا برای تک تک پست‌هایتان در حساب‌های کاربری متنوع برنامه‌ریزی کنید. سپس عکس‌هایتان در یک زمان از پیش تعیین شده، در اینستاگرام پست شوند. مثلا اپلیکیشن «لیتِر» (Later) برای چنین کاری، انتخاب خوبی است.

بلاگر بوکایده های تولید محتوای بلاگری کتاب

1.معرفی کتاب

رایج ترین محتوایی که در حوزه ی بلاگری کتاب مرسوم است، معرفی کتاب است. اما باید بتوانید خلاقیت داشته و تنوع ایجاد کنید. جمله های جالب کتاب را برگزیده و کوتاه منتقل کنید؛ جالب تر است که نظر خود را نیز به آن اضافه کنید تا محتوای شما متمایز از هر فرد دیگری شود. موضوع کتاب را بدون اسپویل کردن بیان کنید.

2.تهیه ی فهرست

فهرست ها یمتنوعی میتوان ارائه کرد به عنوان مثال فهرستی از:

  • 10 کتاب برتر خوانده شده از نظر شما ( و پیشنهاد به مخاطب)
  • 5 شخصیت برتر محبوب کتابها
  • 10 کتابی که قبل از 30 سالگی باید خواند

3.ارائه اطلاعات درباره ی نویسنده ها

برای این کار باید طوری تولید محتوا انجام دهید که مخاطب در ذهن خود با آن نویسنده ارتباط برقرار کند و به خوبی در یاد او بماند. برخی از این نویسندگان عادات عجیبی و جالبی داشته اند که میتواند برای تولید محتوای شما سرگرم کننده و جالب باشد.

4.برنامه های ارائه ی کتاب صوتی

اپلیکیشن های فعال زیادی در این زمینه وجود دارند که مخاطبان زیادی نیز دارند. میتوانید برای تولید محتوا، کار با این اپلیکیشن ها را توضیح دهید و آنها را نقد کنید. نحوه ی نقد شما اگر متمایز باشد خود میتواند فالوور جذب کند. اگر یک بلاگر کتاب تعداد فالوورهای قابل توجهی داشته باشد، میتواند در ازای معرفی این برنامه ها، از آنها مبلغی را دریافت کند.

5.سرگرمی

موضوعات سرگرم کننده را در محتوایتان بگنجانید. به عنوان مثال:

  • حقایق جالب و سرگرم کنده درمورد کتاب ها و نویسنده هایشان
  • نحوه ی درست کردن نشان کتاب
  • نحوه ی درست کردن شمع یا عود برای لحظات کتاب خواندن
  • لوازم تحریری که استفاده میکنید را میتوانید معرفی کنید و درصورت داشتن فالوور بالا، تبلیغ کنید.

6.چالش

چالش گذاشتن یکی از راه های خوب برای همراه کردن مخاطب با خودتان است. مثلا برای خواندن کتاب مورد نظرتان، بازه زمانی را در نظر بگیرید تا آن کتاب خوانده شود. بعد نقد و بررسی کتاب را شروع کنید و نظر مخاطبان را بپرسید.

هدیه دادن و مبادله ی کتاب میتواند روش همراهی دیگری باشد.

بلاگر کتاب شدن7.عکاسی از کتاب

در دنیای تصویر محور اینستاگرام، جذابیت محتوای شما اهمیت زیادی دارد. بنابراین داشتن هنر عکاسی میتواند یک مزیت برای شما محسوب شود. میتوانید به مخاطبان خود نیز آموزش عکاسی دهید. این نوع از تولید محتوا هم سرگرم کننده است و هم آموزنده.

8.ارائه ی کتاب صوتی

میتوانید کتاب های مد نظر خود را به صورت صوتی ارائه دهید. نکته ی حائز اهمیت این است که باید قانون کپی رایت را رعایت کنید. طبق قانون کپی رایت میتوان نهایتا تا 10 درصد از محتوای یک کتاب را بدون پرداخت هزینه ی کپی رایت منتشر کنید. بنابراین اگر خودتان ناشر یا نویسنده ی کتاب نیستید، این مسیر را قانونی طی کرده و حق کپی رایت را پرداخت کنید.

9.ارائه ی نقد

در سایت هایی که کاربران نقد و نظر کتاب میگذارند عضو شوید و ترجمه ی آنها را در پیج خود منتشر کنید. یکی از سایت های معتبر و پرمخاطب good reads است که میتوانید از آن استفاده کنید.

گردآونده : فاطمه سرلک _ تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *