بهبود روند تولید محتوا برای آژانس های دیجیتال مارکتینگ


خواه فعالیت آژانس شما تولید محتوا باشد، خواه ارائه استراتژی برای رسانه های اجتماعی و یا هر دو باشد، مسئله مهم این است که تیم خود را برای موفقیت آماده کنید. به جای این که هر ماه و برای هر کمپین یک پروسه ی مشخص را تکرار کنید، استانداردهایی را مشخص کنید که تیم شما هر زمانی به دنبال رسیدن به آن باشد. در ادامه روش هایی را خواهیم گفت تا بتوانید روند تولید محتوای خود را بهبود ببخشید.

اهداف رسانه های اجتماعی خود را بدانید

برای این که بهترین محتوا را چه برای آژانس خودتان و چه برای کارفرما تولید کنید، ابتدا باید اهداف رسانه های اجتماعی را تعیین کنید. معمولا اهداف اصلی بر شکل و شمایل محتوای ایده آل شما تأثیر می گذارد. توصیه میشود چارچوب هدف SMART را دنبال کنید:

  • (Specific) خاص: تا آنجا که ممکن است در تعیین هدف خود دقیق باشید. به عنوان مثال آیا می خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ ترافیک وب سایت را افزایش دهید؟ یا فروش را افزایش دهید؟
  • (Measurable) قابل اندازه گیری: سنجه ای را انتخاب کنید که بتوانید آن را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال می توانید تعداد فالوورها ، کلیک بر روی وب سایت و یا درآمد را اندازه گیری کنید.
  • (Attainable) قابل دستیابی: هدفی را دنبال کنید که تیم شما می تواند به طور واقعی به آن برسد. سپس منابع مناسب و برنامه ریزی برای تحقق آن را تعیین کنید.
  • (Relevant) مرتبط: هدفی را انتخاب کنید که به اهداف کسب و کار شما مرتبط است. به عنوان مثال، افزایش فروش می تواند به شما در رسیدن به اهداف درآمدزایی کمک کند.
  • (Time-based) بر اساس زمان: برای هر هدف به تیم خود مهلت بدهید. به عنوان مثال میتوانید بازه های ماهانه، فصلی یا سالانه را در نظر بگیرید.

مخاطب مناسب را هدف قرار دهید

مخاطبان هدف برند شما چه کسانی هستند؟ لازم است که مشتری ایده آل خود را به خوبی و تمام و کمال بشناسید. در این صورت میتوانید بهترین تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی را داشته باشید. همچنین می توانید به سوالات مربوطه پاسخ دهید. از انواع مختلف رسانه ها استفاده کنید تا ارتباطات بهتری با مشتریان برقرار کنید. در ادامه چند روش برای تحقیق درباره مخاطبان خواهیم گفت.

  • اینسایت (insight) رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.

کانال های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام اینسایت مخاطبان را به خوبی نشان میدهند. این اطلاعات شامل مواردی از قبیل مشخصات جمعیتی، علایق، عملکرد و … است.

  • تجزیه و تحلیل وب سایت را بررسی کنید

گوگل آنالایتیکس Google Analytics)) اطلاعات جمعیت شناسی و علایق مخاطبان را به خوبی ارائه می دهد.

  • از خدمات مشتری بپرسید

با تیم پشتیبانی خود مشورت کنید تا در مورد سوالات و مسائلی که مخاطبان اغلب با آن روبرو هستند آشنا شوید.

  • با تیم فروش صحبت کنید

از تیم فروش خود بخواهید بررسی کنند که چقدر تفاوت بین خواسته و نیاز مشتریان و چیزی که میخرند وجود دارد.

صدای منحصر به فرد داشته باشید

اگر محتوایی که منتشر می کنید منحصر به فرد نباشد، در این صورت رقبایتان محتوای شما را در میان سایر محتواهای رقبایتان گم خواهند کرد. از طریق تمایز ایجاد کردن در محتوایتان میتوانید:

  • شخصیت حقیقی پشت صفحه رسانه های اجتماعی را به نمایش بگذارید.
  • یک حضور آشنا ایجاد کنید که فالوورها بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

برای این که صدای برندتان را نشر دهید، با بازتاب چشم انداز و ارزش هایتان شروع کنید. برخی از شخصیت های کلیدی برندتان را تعیین کنید. سپس نحوه صحبت مخاطبان مورد نظر خود را در نظر بگیرید و اصطلاحات و موضوعات رایج را مشخص کنید. لیست مواردی را که باید بگویید و آنچه نباید بگویید را با تیم خود به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید همه از یک صدا استفاده می کنند.

محتوای خود را تجزیه تحلیل و بهینه کنید

تولید محتوایی که امروزه نتایج فوق العاده ای را به ارمغان می آورد ممکن است ماه آینده یا در کمپین های آینده عملکرد خوبی نداشته باشد. به همین دلیل استفاده از اینسایت داخلی یا گزارش های یک فرد دیگر برای تجزیه و تحلیل ضروری است. برای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی محتوای خود میتوانید این فرایند را دنبال کنید:

  • برای بازبینی تجزیه و تحلیل بازاریابی رسانه های اجتماعی خود یک بازه ی زمانی مشخص تنظیم کنید. مانند روزانه، هفتگی یا ماهانه.
  • از اهداف رسانه های اجتماعی خود برای مشخص کردن معیارهایی که بیشترین اهمیت را دارند استفاده کنید. به عنوان مثال افزایش کلیک ها برای افزایش ترافیک وب سایت بسیار مهم است.
  • آخرین دوره را با دوره قبل مقایسه کنید و به دنبال الگوها باشید. به عنوان مثال افزایش کلیک ها در قسمت مقالات ممکن است به دلیل افزایش تولید مقالات با کیفیت باشد.
  • برای ادامه بهبود عملکرد، یافته های خود را عملی تر کنید. به عنوان مثال طبق تحلیل های تولید محتوا خود، محبوب ترین پست منتشر شده را میابید. حال مجددا این پست را منتشر کنید تا ترافیک بیشتری ایجاد شود.

بر رسانه های اجتماعی نظارت کنید

از طریق نظارت بر رسانه های اجتماعی، تیم شما می تواند محتوای خود را بهبود بخشد.

  • پیگیر رسانه های اجتماعی باشید تا اخبار رقبایتان را داشته باشید.
  • هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را رصد کنید.
  • صحبت های رایج درمورد حوزه ی کسب و کارتان را به خوبی تحلیل کنید

 

با شرکت در رقابت ها، برای تولید محتوا الهام بگیرید

کپی کردن از رقبا به شما در ایجاد محتوای منحصر به فرد کمک نمی کند. با این حال ایده خوبی است که به صورت دوره ای رقبا را بررسی کنید. در ادامه چند روش برای فهمیدن این که رقبا در حال انجام چه کاری هستند و آیا آنها نتیجه می گیرند یا خیر، آورده شده است:

پروفایل های رسانه های اجتماعی آنها را مرور کنید.

لیستی از پنج رقبای برتر خود تهیه کنید و حداقل ماهی یک بار صفحات آنها را بررسی کنید. پیگیر نحوه استفاده آنها از ابزارهای جدید مانند Twitter Fleets یا Instagram Reels باشید.

از ابزارهای مقایسه استفاده کنید.

به عنوان مثال رتبه ی الکسا یکی از معیارهای مقایسه خودتان با رقبا است. ببینید عملکرد شما چگونه مقایسه می شود و بسنجید رقبایتان در مقایسه با شما در چه چیزی برتر هستند.

کلام آخر

هر اکانتی که آژانس شما مدیریت می کند ممکن است به یک استراتژی یا هدف منحصر به فرد نیاز داشته باشد. با اتخاذ بهترین شیوه های تولید محتوا، آژانس شما می تواند پایه قوی برای تولید محتوای رسانه های اجتماعی ایجاد کند.

 

منبع: digitalagencynetwork.com

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *