چگونه برند ها می توانند هوش هیجانی را پرورش دهند

هوش هیجانی

چگونه برند ها می توانند هوش هیجانی را پرورش دهند و چرا این امر مهم است؟

مدتهاست که از هوش هیجانی به عنوان یکی از مولفه های مهم رهبری (leadership) یاد می شود.

توانایی مدیریت احساسات خود (و همچنین احساسات دیگران) در سطح فردی بسیار ارزشمند است.

به عنوان مثال، اهمیت فوق العاده داشتن رئیسی را در نظر بگیرید که هر زمان جلسه مطابق میل او برگزار نمی شود، گریه نمی کند یا داد نمی زند.

همچنین به این فکر کنید که داشتن رهبری که حل اختلافات مثبت و موثر بین تیم ها را در صورت بروز مشکل یا ارتباط نادرست ترویج می کند، چقدر مهم است.

همه این مثال ها برای بیان این مفهوم است که هوش هیجانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اما کریستین هارپر، مدیر عامل شرکت Driven to Success و نویسنده کتاب قلب رهبر: 52 بینش هوش هیجانی برای پیشرفت شغلی شما، یک قدم در این مفهوم جلوتر می رود، با این استدلال که هوش هیجانی توسط برند ها و نه فقط افراد تقویت می شود.

در این نوشتار، به چگونگی پرورش و رشد هوش هیجانی برای برند خود می پردازیم و در وهله اول به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا این امر مهم است.

این نوشتار مصاحبه ای است که با کریستین هارپر انجام شده است.

هوش هیجانی

  1. چگونه برند ها می توانند هوش هیجانی را پرورش و رشد دهند؟

ابتدا با تعریف هوش هیجانی برای افراد، که توانایی آگاهی، کنترل و ابراز احساسات خود و مدیریت مناسب روابط بین فردی است، شروع می کنیم.

هوش هیجانی ترکیبی از خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است.

برای برند ها، اصولا هوش هیجانی را با استفاده از چهار اصل تعریف می کنم:

هوشیاری برند: تعریف هویت برند از جمله ویژگی ها، ارزش ها، میراث، لحن صدا و شخصیت آن به شکلی که در ذهن مخاطب مورد نظر شما شکل می گیرد و شما را از رقبای اصلی متمایز کند.

مدیریت برند: ارائه دارایی ها و تجارب مرتبط و قابل پیش بینی برند که مخاطبان هدف را به وجد بیاورد، نیازهای برآورده نشده آنها را برآورده کند و وفاداری ایجاد کند.

صمیمیت با مشتری: علاقه واقعی به چالش ها، نگرانی ها، احساسات، دیدگاه ها و نیازهای برآورده نشده مشتریان و ذینفعان خود برای ایجاد ارتباط عاطفی

تعامل با مشتری: راه اندازی کمپین های بازاریابی ضمن برقراری گفتگوهای هدفمند و دو طرفه با مشتریان

چه برای افراد و چه برای برند ها، موثرترین راه برای ایجاد هوش هیجانی، کنجکاوی بی طرفانه است. وقت خود را به یادگیری، مشاهده، پرسیدن سوال و بحث در مورد آنچه در قلب و ذهن افراد است، صرف کنید. انجام این کار بدون قضاوت، همدلی و هوش هیجانی را افزایش داده و به طور طبیعی منجر به تولید محصولات، خدمات و تبلیغات مرتبط می شود.

هوش هیجانی

  1. چگونه یک برند می تواند اندازه گیری هوش هیجانی خود را یاد بگیرد؟ آیا روش های کمی یا کیفی برای اندازه گیری این پارامتر در شرکت ها وجود دارد؟

به صورت معمول، برند های مطرح آگاهی از برند را از طریق بررسی ارزش سهام، اندازه گیری می کنند.

علاوه بر آگاهی، مطالعات کمی از جمله ویژگی های عملکرد، تصویر برند و رفتار خرید، می توانند احساسات و وابستگی مشتریان به یک برند و نحوه تغییر آن در طول زمان را اندازه گیری کند.

با این حال، در یک بازار رقابتی که مصرف کنندگان در حال تحول هستند، سرعت کسب و کار در حال شتاب گرفتن است و داده های بیشتری نسبت به آنچه مردم می دانند، وجود دارد. از این رو برای برندها مهم است که به طور منظم قدرت مغز خود را با قلب و شهود خود تکمیل کنند.

این کار به بهترین وجه از طریق مکالمات موثر و معنادار با مشتریان یا مخاطبان هدف انجام می شود.

  1. کدام برند ها به عنوان نمونه هایی از هوش هیجانی بالا برای شما قابل توجه هستند؟

پاسخ صنعت بیمه به چالش های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، نمونه برجسته ای از برند هایی با این ویژگی است.

برند های بیمه متعددی با صدور بازپرداخت حق بیمه، به تعویق انداختن پرداخت ها و برقراری ارتباط با مشتریان با یک پیام به موقع و لحن همدلانه، با این پاندمی بی سابقه سازگار شده اند.

هوش هیجانی

  1. هوش هیجانی چگونه می تواند بر خط مشی اصلی یک کسب و کار تأثیر بگذارد؟ به عبارت دیگر، چرا برای برند ها مهم است که سعی در توسعه و نشان دادن این ویژگی کنند؟

هوش هیجانی منجر به همدلی، اقدامات موثر و افزایش سهم بازار برای برندها می شود.

“هنگامی که یک برند با مشتریان خود هماهنگ است، آنها می توانند محصولات و خدمات نوآورانه را تولید و هزینه بالایی را برای آنها در نظر بگیرند، تبلیغات مرتبط تری ارائه دهند و به گونه ای متمایز و موثرتری نسبت به رقبای خود با مشتریان درگیر شوند.”

 

در نهایت،

نشان دادن هوش هیجانی باعث ایجاد وفاداری، افزایش سهم بازار و کمک به رشد هدف اصلی و بالا می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “هوش هیجانی” مراجعه کنید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

منبع

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *