کرونا و چگونگی مدیریت تأثیر آن بر کسب و کار ها

کرونا

کرونا


چگونه مدیران می توانند تأثیر کرونا را بر روی کسب و کار خود تغییر دهند

در حال حاضر تمام دنیا تحت تأثیر گسترش سریع کرونا ویروس (COVID-19) که بیش از 160 کشور جهان را درگیر کرده و باعث کشته شدن هزاران نفر در چین، ایتالیا، ایران و اسپانیا شده است، می باشد. همچنین کرونا ویروس، در فرانسه، انگلیس و ایالات متحده به شدت در حال افزایش می باشد، در حالی که سایر کشورهایی که کمتر تحت تأثیر قرار گرفته اند، در حال انجام اقداماتی برای خنثی کردن شیوع آن می باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)  کرونا ویروس را که تعداد زیادی از مردم چندین قاره را درگیر کرده است، یک بیماری همه گیر می داند.

هنوز هیچ کس میزان تأثیر اقتصادی کرونا ویروس را نمی داند. آنچه مسلم است فلج شدن خدمات هوایی، مسافرتی و فعالیتهای گردشگری تقریباً در همه بازارها، مختل شدن زنجیره های تأمین کالا از مبدا یا عبور از طریق چین، عجله برای خرید کالاهای درمانی، و اختلال در بازار کار در بسیاری از کشورها می باشد. همه اینها تأثیر منفی قابل توجهی بر تولید، مصرف و رشد اقتصادی جهانی در سال 2020 و حتی در 2021 خواهد داشت.

بیشتر کسب و کارها در سراسر جهان آماده چنین بحران فاجعه آمیزی نبودند. کاملاً این امکان وجود دارد که برخی از آنها برنامه هایی برای مقابله با بحران هایی مرتبط با موارد زیر داشته باشند:

  • افکار عمومی یا رفتار مشتری
  • وضعیت حقوقی
  • بحران اعتماد به برند
  • و غیره

اما هیچ کدام تا به حال همچنین فلج بزرگی در اقتصاد جهان را در اکثر کشورها و در یک زمان واحد تصور نکرده اند.

اتفاقات بی سابقه نیاز به راه حل هایی دقیق دارند. در زیر مجموعه ای از اقدامات احتیاطی برای انطباق با واقعیت بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر کسب و کارها و اقتصاد وجود دارد. این توصیه مبتنی بر چیزی است که ما در اواخر مارس 2020 می دانیم. کرونا ویروس همچنان که ما در حال صحبت کردن هستیم، در حال شدت گرفتن می باشد و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند چه زمان و چگونه به پایان خواهد رسید. یا اینکه مطمئناً بگویم تأثیر آن چیست یا چه خواهد بود. آنچه مسلم است، این است که به ناچار به رکود اقتصادی حتی عمیق تر از بحران مالی سال 2008 منجر خواهد شد.

کرونا

اول، آرام باشید

البته اگر شما مثلا مدیر کل یک هتل باشید، کنترل اعصاب شما دشوار است. زیرا می بینید که رزرو هتل شما به سرعت در حال از بین رفتن می باشد. اما، به یاد داشته باشید که در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا است که رهبری شما مورد آزمایش قرار می گیرد. شما رهبر هستید، و رهبران مانند خلبانان در مواقع اضطراری، با صدای آرام صحبت می کنند، اطمینان می دهند، اطلاع رسانی می کنند و رهبری می کنند.

چارلز دوگل می گوید

“در هنگام مواجهه با بحران، فرد تاثیرگزار مدیریت امور را به دست می گیرد. او اقدام می کند، مسئولیت آن را به عهده می گیرد، و آن را به نام خودش می سازد.”

برای موقعیتی که در دست دارید مرد یا زن تاثیرگزار باشید. مطمئناً دلهره آور است، اما اگر با شجاعت رهبری کنید، از قبل قوی تر خواهید شد. جمله معروف Doe Zantamanta را بخاطر بسپارید: “فقط در تاریک ترین روزها ممکن است قدرت واقعی و نور درخشان درون خود را کشف کنیم که هرگز، کم رنگ نخواهد شد.” در درون خود به دنبال نور بگردید و بگذارید به عنوان امید در محیط اطراف شما ساتع شود.

با این حال، برخلاف نظر برخی افراد، رهبری فقط به معنای اقدام نمادین نیست. بلکه تمرکز روی موضوعات واقعی از طریق ارتباطات و تصمیمات مهم مربوط مدیریت، تولید، روابط با مشتریان، تأمین کنندگان و عموم مردم می باشد. با محافظت از خود، همکاران، کارمندان و مشتریان خود شروع کنید. همچنین توصیه های مقامات بهداشتی در برابر کرونا را دنبال کنید. شما می توانید به یادداشت های سازمان بهداشت جهانی تکیه کنید، توصیه هایی به عموم مردم برای ایجاد پروتکل های واضح که برای هر معامله یا ارتباط در کسب و کار شما صدق می کند، داشته باشید. درست است که کارمندان، مشتریان و همکاران رفتار خود را یک شبه تغییر نخواهند داد. بنابراین، میزان پیروی از دستورالعمل ها باید روزانه ارزیابی شود، و تمرین های منظم باید انجام شود تا مقررات ایمنی سلامت به بخشی از مدیریت کار روزانه تبدیل شود.

کمیته موقت

برای نظارت بر اوضاع، کمیته موقت تشکیل دهید

این کمیته باید نمایندگان کلیه ادارات مربوطه را در خود جای دهد. ترکیب کمیته در بخش های مختلف، متفاوت است و اعضای جدید نیز در صورت لزوم می توانند در آن عضو شوند. مأموریت این کمیته جمع آوری داده ها، نظارت بر روند تکامل وضعیت بطور منظم و اطلاع رسانی در مورد تصمیمات عالی مدیریت است. ارزیابی باید منظم و مستمر باشد، به خصوص اینکه تصمیمات دولت که بر کسب و کار شما تأثیرگذار است، بطور روزانه تغییر می کند. گرفتن داده برای مشکل، بهترین روش برای نظارت بر وضعیت و تصمیم گیری آگاهانه است.

 

کرونا

برای ایجاد اعتماد در مواقع بحران تلاش کنید

همانطور که استفان کاووی در کتاب معروف خود با عنوان “سرعت اعتماد: عاملی که همه چیز را تغییر می دهد ” می گوید: ایجاد فرهنگ اعتماد نیاز به

  • رفتارها و نگرش های مبتنی بر شفافیت،
  • برخورد صادقانه با واقعیت،
  • ایجاد زمینه برای وفاداری متقابل،
  • تصحیح خطاها،
  • مدیریت خوب انتظارات
  • و احساس مسئولیت پذیری دارد.

در مواقع بحرانی مانند کرونا تقویت این نگرش ها به طور روزمره ضروری است. به ویژه برای کارکنان و مشتریان زیرا که با تجربه بیکاری، محدودیت ها و پایین آمدن بهره وری، اضطراب و ترس را تجربه می کنند. اگر برای تقویت اعتماد تلاش نکنید، ممکن است اعتمادسازی بسیار سخت شود. حتی اگر تصمیمات سختی راجع به کارکنان می گیرید، باید در یک فضای دارای اعتماد متقابل، باز و شفاف اتفاق بیفتد.

کرونا

به طور مرتب ارتباط برقرار کنید

تمام اخبار را به کارمندان، شرکا، همکاران، تهیه کنندگان و مشتریان خود بگویید. به آنها از واقعیت میزان ضرر و زیان اطلاع دهید. در پنهان کردن یا تأخیر در انتشار برخی اخبار، هیچ فایده ای وجود ندارد. زیرا همه افراد در همه جا می دانند که در دوران کرونا کسب و کارها در حال ضرر می باشند.

اطمینان حاصل کنید که همه از تصمیماتی که اتخاذ کرده اید مطلع هستند، هر چقدر هم که دردناک باشند. با آشکار شدن اوضاع، همه را مطلع نگه دارید. اولین کسی باشید که خبرهای بد و خبرهای خوب خود را می گویید. به یاد داشته باشید که “شایعات”، همانطور که پل بارتون گفت “برای پر کردن خلا و اطلاعات تهی ساخته شده اند.” “خلأ” فضایی است که به طور معمول در اختیار شماست، اما اگر ارتباط برقرار نکنید، می خواهید آن را برای اشغال دیگران خالی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که به محض اینکه طوفان ساکت شد، همه ذینفعان خود را نسبت به برنامه بهبود مورد نظر خود در جریان قرار دهید.

کارمندان 

کارمندان خود را حفظ کنید، آنها را اخراج نکنید

در مواقع حساس و آشفته، ارزش های اتحاد و همبستگی بایستی تقویت شوند. حفظ معیشت کارکنان در شرایطی که فرصت های شغلی تقریباً وجود ندارند، یک امر اخلاقی است. اما این حس یک کسب و کار خوب را نیز ایجاد می کند. حمایت از منابع انسانی سرمایه گذاری در آینده است.

اگر تعدیل نیرو کنید و همه چیز به حالت عادی برگردد، در زمانی که نیاز شما افراد با دانش خوبی از مشتریان و محصولات هستند تا به شما کمک کند تا به سرعت موقعیت خود را در بازار بازیابی کنید، وقت با ارزش خود را به دنبال استعدادهای جدید هدر می دهید.

همیشه این جمله معروف داگ کون، رئیس جمهور پیشین و مدیر عامل شرکت کمپبل را به یاد داشته باشید،

“برای پیروزی در بازار، ابتدا باید در محیط کار پیروز شوید.”

برای بیرون آمدن از یک بحران، از بهترین افراد خود را در برابر مشتریان، یعنی کارمندان خود، محافظت کنید.

شاون دی. موون و سو دات داگلاس در کتاب خود با عنوان ” مزیت رقابتی نهایی، چرا کارمندان تفاوت ها را به وجود می آوردند و شش روش عملی که شما باید از آنها استفاده کنید”، می گویند که وسترن دیجیتال به دلیل سیلی ویرانگر در تایلند در تابستان سال 2011 با یک بحران واقعی روبرو شد. و تقریباً پارک صنعتی در شمال بانکوک که واحدهای تولیدی این شرکت در آن واقع شده بود را تخریب کرد.

در حالی که اکثر شرکت ها بسیار ضرر کرده بودند و منتظر بودند که آبها فرو بکشد، وسترن دیجیتال تمام کارکنان خود را به استفاده از دست و هر نوع ابزاری که می توانستند برای تمیز کردن و آماده سازی برای دوره پس از سیل پیدا کنند، بسیج کرد. برخی از کارمندان سوار قایق می شدند تا گزارش دهند و در مورد کار و نظافت کمک کنند. وقتی سیل چند ماه بعد فروکش کرد، وسترن دیجیتال آماده بود تا کار خود را آغاز کند. همچنین نیروی کار آن با انگیزه تر از گذشته بودند. آنها افتخار می کردند که در برابر خواسته های شرکتشان، تسلیم نشدند.

کارمندان

برنامه انعطاف پذیر ایجاد کنید که تمام سناریوهای ممکن را در نظر بگیرد

موسسه مک کینزی در مقاله ای، دو سناریو برای توسعه همه گیری را براساس چگونگی مدیریت دولت های مختلف در گسترش بیماری همه گیر توصیف می کند.

سناریوی اول: “قرنطینه در مقیاس بزرگ، محدودیت های مسافرتی و اقدامات از راه دور اجتماعی باعث کاهش شدید مصرف کننده و هزینه های کسب و کارها می شود که به نوبه خود منجر به رکود اقتصادی خواهد شد. مصرف کم و کاهش اعتماد مصرف کننده تا فصل سوم سال ادامه خواهد داشت و این تأثیر منفی بر کسب و کارها خواهد گذاشت و می تواند به اخراج کارمندان منجر شود.

سناریوی دوم رکود طولانی مدت در طول سال و افت شدید تقاضا و بروز بحران جدی در بازار کار (به دلیل اخراج گسترده) و نوسانات مداوم و شدید در بازارهای مالی است. این بار فقط بانک ها می توانند در امان بمانند، زیرا آنها سرمایه خوبی دارند و تحت نظارت دقیق و محتاطانه قرار دارند.

بنابراین باید به طور واضح تأثیر این تغییرات احتمالی را بر بخشی که در آن کار می کنید مطالعه کنید و یک برنامه مناسب تهیه کنید.

اولین کاری که باید انجام شود این است که همه علاقه مند به کار پس از بحران باشند. کارکنان باید در تماس نزدیک با مشتریان باشند و اقدامات انجام شده را توضیح دهند و خطوط ارتباطی را در طول بحران با آنها حفظ کنند. شما همچنین باید از دوره کم تقاضا و تولید برای ترمیم سیستم های داخلی، بهبود زنجیره های ارزش، انجام تنظیمات داخلی استفاده کنید و همه را برای دوره بازیابی آماده کنید.

جان اف کندی، در زمان بحران خلیج خوک ها (1962 – 1961) که تقریبا به یک جنگ هسته ای تبدیل شده بود، زندگی می کرد، اظهار داشت که “چینی ها برای نوشتن کلمه “بحران ” از دو علامت استفاده می کنند. یک علامت به معنی خطرناک است. و دیگری به معنی فرصت. در یک بحران، از خطر آگاه باشید، اما فرصت را شناسایی کنید. ” در زمان بحران، شما می توانید برای دوره پس از بحران آماده شوید. وقتی اوضاع به حالت عادی برگردد، برنامه ریزی و آماده سازی خیلی دیر خواهد بود.

نیازهای خود را در زمینه سرمایه و پوشش بیمه بررسی کنید

انجمن کسب و کارهای كوچک آمریكا یادداشتی منتشر كرد که حاوی یك سری توصیه ها، متشکل از ارزیابی نیاز سرمایه برای جبران کمبود نقدینگی، بررسی قراردادهای بیمه متناسب با واقعیت جدید ایجاد شده توسط کرونا ویروس، و ارزیابی خطر اختلال در زنجیره های تأمین می باشد.

کرونا

این اختلال می تواند از مشتری نیز ناشی شود. در بسیاری از کشورها، مصرف کنندگان از ترس کمبود احتمالی در مواد غذایی و کالاهای مصرفی دیگر، به خرید زیاد و ذخیره آنها روی آوردند. این می تواند افراد را به عنوان تولید کننده، توزیع کننده یا ارائه دهنده خدمات (هتل یا رستوران) تحت تأثیر قرار دهد که فعالیت آنها وابسته به همان کالاهایی است که این روزها توسط شهروندان تقاضا شده است. شما باید منابع تأمین خود را متنوع کنید تا بتوانید کمبود را جبران کنید یا افزایش تقاضای موقت را برای محصولات خود برآورده کنید.

سرانجام، در مقاله ای در هاروارد بیزنس ریویو گفته شده است، اکنون باید به درس هایی که می توانستید از این بحران بیاموزید فکر کنید و از قبل آماده بحران بعدی باشید. این نه تنها نوعی آمادگی روانی و فکری بلکه برنامه ریزی واقعی برای امکان وقوع بحران در هر زمان است. در سال 2017، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، در بیانیه ای هشدار داد که همه گیری بعدی می تواند “یک نوع فوق العاده مسری و کشنده آنفولانزا باشد” و گفت که همه گیری ها بزرگترین چالشی است که جهان می تواند با آن رو به رو شود. در چند سال آینده جامعه بین المللی باید سازوکارها، ابزارها و پروتکل هایی را برای مقابله با همه گیری ها بدون رکود اقتصاد تدوین کند. در مورد کسب و کارها نیز همین اتفاق می افتد. آنها باید همه گیری را مانند سایر خطرات ناگزیر بدانند. آیا شما آماده همه گیری هستید؟

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *