آینده ارزهای دیجیتال در بازار به زبان ساده


 

ارز های دیجیتال، پول های الکترونیکی هستند که با پول های کاغذی و سکه ای متفاوت اند. ارز الکترونیک پولی است که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. و با پروتکل های رمزگذاری شده طراحی می شوند و هدفشان کاهش تقلب های ارزی است. ارز دیجیتال محدودیت سیاسی یا جغرافیایی ندارند و تراکنش‌ها می‌توانند از هر مکانی و در هر نقطه از جهان انجام شوند.

 

انواع ارز های دیجیتالی

ارز های دیجیتال انواع  و دسته بندی مختلفی  دارند. با ظهور بیت کوین بازار ارزهای دیجیتال متحول شد. به طوری که این رمز ارز تبدیل به مشهورترین ارز دیجیتالی شده است که  تا به حال وجود داشته است.

بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در بستر فناوری بلاکچین ایجاد شد و تاکنون رتبه اول را بین کریپتوهای دیگر به خود اختصاص داده است. ایده اصلی برای اختراع بیت کوین کاهش واسطه و توسعه یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) بود. جایی که همه می‌توانند وجوه خود را بدون واسطه انتقال دهند.

  • این سیستم نیز می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سیستم بانکداری سنتی باشد

اتریوم

اتریوم شکل دیگری از ارزهای دیجیتال است . این دستگاه متمرکز نیست و به هر فرد امکان انعقاد قرارداد از طریق  ارز رمزنگاری شده به نام اتررا می دهد.

برنامه‌های کاربردی در ارز دیجیتال اتریوم بر اساس رمزنگاری خاصی بر روی اتر، اجرا می‌شوند.

  • در حال حاضر پس از بیت کوین، اتریوم بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی از نظر ارزش بازار است

سیستم M-Pesa

سیستم M-Pesa، که در کشورهایی مانند تانزانیا، کنیا، افغانستان و هند استفاده می شود. به کاربران امکان  واریز و برداشت با استفاده از موبایل را می دهد. کاربران می توانند پول را ارسال کرده و محصولات  یا خدمات را به صورت آنلاین خریداری کنند.

تتر

تتر، یکی از اولین و محبوب‌ترین گروهی از ارزهای دیجیتال بود که اصطلاحا به استیبل کوین‌ها معروف است. تتر مانند دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند؛ و برخلاف دیگر کریپتوها این ارز ‌توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود

 

ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه پرداخت متن باز و مبادله‌ای برای ارزهای دیجیتال است. این شبکه دارای دفترچه ای است که همه معاملات در آن ثبت می‌شود. هدف اصلی آن فعال کردن یک شبکه مالی جهانی امن و فوری با هزینه معاملاتی پایین‌تر است. به این معنی که می‌توانید مانند فرستادن یک ایمیل، به هرجای دنیا پول ارسال کنید. برخلاف بیت کوین، ریپل به کمک بانک‌ها آمده و با آن‌ها همکاری می‌کند.

 

ویژگی های ارزهای دیجیتال

ارز های دیجیتال مزایای بسیاری دارند که آن را به گزینه نهایی و واقعی تبدیل کرده است.

از مزایای اصلی ارزهای دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرمتمرکز بودن
  • در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر،
  • هر روز افراد بیشتری به آن می پیوندند.

پشتوانه بیت کوین

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که پشتوانه بیت کوین چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که

  • بیت کوین پشتوانه‌ای ندارد!

بیت کوین مانند پول‌های امروزی توسط فلزات گرانبهایی مثل طلا یا کالاهای قابل مبادله، پشتوانه‌سازی نشده است.

ارزش بنیادین بیت کوین از اعتماد مردمی ناشی می‌شود که به ارزشمند بودن آن‌ها اعتقاد دارند. ارزش بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی تعیین نمی‌شود. همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود،

  • قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود

ارزهای دیجیتال و بخصوص بیت کوین به دلیل ویژگی های متنوعی که از آنها برخوردار هستند، به راحتی به عنوان یک هدف سرمایه گذاری قابل قبول هستند .

 

مزایای بیت کوین در معاملات دیجیتال

نرخ پایین:

کم بودن معاملات یکی از دلایلی است که مردم در هنگام معامله از ارزهای بیت کوین و رمزنگاری به عنوان ارز انتخابی خود استفاده می کنند.

امنیت در معاملات:

اگرچه این معاملات به خودی خود معروف و مشهور نیستند ، اما با استفاده از کدهایی که مانع از اشتراک اطلاعات شخصی شما می شوند ، شروع به کار می کنند. این امر معاملات را ایمن و بی نقص می کند، به ویژه هنگامی که افراد می خواهند عملیات آنها ایمن باشد.

یکی از ویژگی های اصلی که امنیت معاملات انجام شده از طریق ارزهای رمزپایه را تضمین می کند این واقعیت است که هر کاربر کنترل کامل کیف پول خود را دارد.

معاملات شفاف:

درست است که همه عملیات در زنجیره بلاک-چین ثبت شده است ، این تراکنش ها باز است و از زمان عمومی بودن دفتر ، کاربران می توانند آن را بررسی کنند.

 

نقل و انتقال پول با هزینه اندک

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها با هزینه کم و سرعت بالا است.  فقط ۲ و نیم دقیقه طول کشید.

امکان ذخیره ثروت بدون مسدود شدن حساب

اینجاست که یکی از منحصربه‌فردترین و قدرتمندترین کاربرد ارز دیجیتال به کار می‌آید. فقط و  شخصی که دارای کلید خصوصی کیف پول است، به حساب شما دسترسی دارد. از این رو، هیچ دولت یا نهادی نمی‌تواند کیف پول شخصی شما را مسدود کند.

 

 

تفاوت  بین ارزهای  دیجیتال – مجازی و سنتی

ارز دیجیتال، در بیشتر موارد، به عنوان یک ارز مجازی شناخته می شود. استفاده از این دو کلمه به جای هم اشتباه است زیرا ارز دیجیتال پول واقعی است اگرچه بدون پول نقد است.

در حالی که ارز مجازی که همان حالت بدون پول نقد و آرایش مشابه ارز دیجیتال را دارد، فقط در سیستم عامل های مجازی (مانند بازی ها) قابل استفاده است و پول واقعی نیست.

بیشتر ارزهای مجازی در یک پلتفرم مرکزی کار می کنند، جایی که توسعه دهندگان دنیای مجازی چنین سکه هایی را تهیه می کنند. واقعی بودن ارزهای دیجیتال می تواند شبیه پول سنتی باشد و می تواند تا حدی با محصولات فیزیکی مبادله شود.

بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه انواع ارزهای مجازی هستند زیرا می توانند جای پول نقد را بگیرند. حالت عرضه پول سنتی بانک ها نیز ارز دیجیتال است. با تکامل فناوری، ایده پول فیزیکی به زودی کاهش می یابد و حالت بعدی معامله ارز دیجیتال خواهد بود. اخیراً، بانک مرکزی چین در حال کار روی ارز های دیجیتال شده مانند Facebook’s Libra است که می تواند  رقیبی جدیدی برای بیت کوین باشد.

جمع بندی

استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین فناوری بلاک چین نه تنها توسط مردم،  بلکه از سوی شرکت های  سراسر جهان برای افزایش فروش و کاهش هزینه ها به طور فزاینده ای مورد استقبال قرار گرفته اند.ارزهای دیجیتال و بیت کوین به دلیل ویژگی های متنوعی که از آنها برخوردار هستند، به راحتی به عنوان یک هدف سرمایه گذاری قابل قبول هستند در حالی که به عنوان وسیله پرداخت در شرکت های مختلف عمل می کنند.

  • ارزهای دیجیتال دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید و به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *