استراتژی های بازاریابی بانکی

استراتژی های بازاریابی بانکی

استراتژی های بازاریابی بانکی امروزه نیازمند تحول و تغییرات اساسی است. با توجه به نظر سنجی که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شده تغییرات سریع و گسترده در حوزه فناوری رفتار مصرف کنندگان در حوزه صنعت بانکداری را دستخوش تغییر کرده است. در این ارتباط یک مفهوم جدید وارد خواسته های مشتری شده است و آن هم “امنی دیجیتال” (برای مطالعه امنی چنل کلیک کنید) هست. این مفهوم با کسانی در ارتباط است که در زمینه بانکداری از ابزارهای نظیر؛

  • موبایل،
  • رایانه شخصی،

تبلت یا سایر ابزارها استفاده می کند و از طریق کانال های مختلف با بانک در ارتباط است. به همین دلیل است که ما در صنعت بانکداری نیازمند تدوین استراتژی های بازاریابی بانکی جدید هستیم.

به همین دلیل است که بسیاری از بانک های موفق با این تغییرات همسو بوده اند و توانسته اند با به کار گیری رویکردهای فعال در حوزه آنلاین و حضور مستمر موفقیت های بسیاری را کسب نمایند. امروزه بانک ها با رقبای چابک و به روز بسیاری در حوزه فین تک رو به رو هستند و صنعت بانکداری نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید و به روز در همین راستا می باشد.

اگر بخواهیم در این راستا راهکار های مطمئن در زمینه استراتژی های بازاریابی بانکی داشته باشیم،

این موارد به شرح ذیل است؛

  1. استفاده از محتوای ویدئویی جهت ساده سازی و توضیح خدمات برای استراتژی های بازاریابی بانکی

استراتژی های بازاریابی بانکی در تولید محتوا

امروزه یکی از راه های جذب مخاطب این است که شما بتوانید با استفاده از ابزارهای آنلاین مختلف برای مخاطب اطلاع رسانی نمایید و نیاز مخاطب را از طریق تولید محتوا بخصوص ویدئو های جذاب و ساده بر طرف نمایید. این را توجه داشته باشید تولید محتوای نوشتاری نیز مفید است.

اما این یک اصل پذیرفته است که؛

  • محتوای ویدئویی برای آموزش ساده تر است،
  • محتوای ویدئویی قابلیت انتقال بالاتری دارد،
  • محتوای ویدئویی برای مخاطبان جذابیت بیشتر دارد،
  • محتوای ویدئویی با جنبه های بصری مفاهیم پیچیده را با زبانی بهتر منتقل می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده؛

  • بیش از 50 درصد از بازدید کنندگان وب سایت پس از 15 ثانیه وب سایت را ترک می کنند،

برای اجتناب از این موضوع شرکت ها تلاش می کنند با فراهم کردن؛

  • محتوای ویدئویی کوتاه و جذاب به نگهداشتن بیشتر مخاطبان کمک کنند.

به همین دلیل یکی از بهتری استراتژی های بازاریابی بانکی استفاده از محتوای ویدئویی جهت ساده سازی و توضیح خدمات برای مشتریان است.

در همین زمینه بانک ها می توانند از اینفلوئنسرهای مرتبط نیز استفاده کنند. این افراد می توانند در قالب ویدئوهای جذاب به توضیح خدمات بانکی برای جامعه هدف بپردازند و مخاطبان اینفلوئنسرها با دیدن این ویدئوها به مشتریان بانک ها تبدیل شوند.

  1. تا جایی که می توانید بر روی وب سایت تان کار کنید

بازاریابی بانکی و اهمیت وب سایت

نسل جدید که مشتریان بالقوه و آینده بانک شما هستند. این انتظار را دارند بتوانند از طریق وب سایت شما هر خدمتی که شما ارائه می دهید را دریافت نمایند. به سوالاتشان پاسخ داده شود. همچنین بتوانند مشکلات خود را برطرف نمایند. به همین دلیل برای بانک بهتر خواهد بود به جای سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی در زمینه خدمات فیزیکی بر روی وب سایت و فناوری سرمایه گذاری نماید. استراتژی های بازاریابی بانکی امروزه به شدت وابسته به یک درگاه آنلاین به روز و ساده برای استفاده است.

  • ارائه خدمات 24/7 به مشتری از طریق وب سایت،
  • ارائه خدمات در زمینه پاسخگویی به مشتریان با استفاده از چت بات،
  • امکان دریافت تمامی خدمات از طریق وب سایت،
  • ثبت مشکل و رفع آن به صورت آنلاین از طریق وب سایت،
  • پاسخگویی سریع و بدون وقفه،

جالب است بدانید بانک های موفق از طریق وب سایت خود سعی می کنند تمامی مشکلات مشتریان را حل کرده مسئولان و اپراتورهای 24 ساعته برای پاسخگویی قرار می دهند تا مشتریان بتوانند در کمترین زمان خدمات مورد نیاز خود را برطرف نمایند و وفاداری بیشتری نسبت به بانک داشته باشند.

چند مورد بسیار مهم که می بایست در وب سایت های بانکی وجود داشته باشد؛

  • وجود چت بات ها با کمترین خطای پاسخگویی،
  • بخش سوالات پر تکرار و پاسخ ها،
  • نیروی پشتیبان برای برطرف کردن مشکلات فنی،

فقط بگذارید توجه شما را به یک آمار جلب کنم تا قدرت تاثیرگذاری چت بات ها را مشاهده کنید؛ در پژوهش های مشخص شده است 8% از کاربران پس از تماس با چت بات ها خرید کرده اند، درصورتیکه در وب سایت هایی که این قابلیت وجود نداشته این عدد به 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

  1. کانالی در آپارات و اینستاگرام داشته باشید

با توجه به آمارهای موجود 72% از مصرف کنندگان ترجیح می دهند از ویدئوهای آموزشی استفاده کنند تا بتوانند در مورد محصول یا خدمات آموزش ببینند. پس همین آمار کافی است که بانک ها را مجاب کند محتوای ویدئویی تولید شده را در کانال های مختلف رسانه های اجتماعی از جمله آپارات و اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

بسیاری از بانک های موفق از افراد مشهور در ویدئوهای خود استفاده می کنند تا علاوه بر جذابیت برای مخاطب اعتبار خدمات خود را افزایش بدهند. از طرفی آمار نشان می دهد؛

  • 68 درصد از مصرف کنندگان آموزش را از طریق محتوای ویدئویی ارزشمند تر می بینند.
  • ویدئوهای 16 تا 120 ثانیه ای بالای 50 درصد از بینندگان را درگیر می کند.
  1. موبایل مارکتینگ

استراتژی های بازاریابی بانکی موبایل مارکتینگ

یک وب سایت که بتواند از طریق موبایل به راحتی خدمات خود را به کاربران ارائه دهند لازمه هر کسب و کار امروزی است، بخصوص بانک ها.

پژوهش ها نشان می دهد؛ 57 درصد از کاربران اینترنتی کسب و کاری که؛

  • وب سایت ضعیف برای موبایل داشته باشد را به سایرین توصیه نمی کنند.

همچنین آمار نشان می دهد؛

  • 46 درصد از خریداران آنلاین زمانی که به یک اپلیکیشن خرید دسترسی داشته باشند سراغ سایرین نخواهند رفت.

به همین دلیل تمرکز بر روی ارائه خدمات موبایلی برای بانک ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. دلیل آن هم ساده است شما با ارائه خدمات مورد نیاز مشتری باعث می شوید مشتری شما را به سایر افراد نیز پیشنهاد نماید. البته ارائه خدمات موبایلی به صورت اپلیکیشن نیازمند؛

  • به روز رسانی،
  • طراحی برای پلتفرم های مختلف اندروید و آی او اس نیز هست،

که می بایست مورد توجه باشد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *