اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت

اگر می خواهید کسب و کار شما موفق شود. یکی از اولویت های کسب و کار شما باید اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت باشد. اضافه کردن ارزش به محصول و یا خدمت شاید کار ساده ای نباشد اما در یک کلام می توان گفت بقاء کسب و کار شما را تضمین می کند.

شما در یک بازار رقابتی کار می کنید. بسیاری از کسب و کارهای مختلف همان خدمت یا محصول شما را ارائه می کنند. البته در هر بازاری محصول یا خدمت ارائه شده نیازمند استانداردهایی است. اما مهمترین سوالی که باید بدان پاسخ داد این است که؛

ارزش ادراک شده مشتری از محصول یا خدمت مورد نظر در بازار چیست؟

اگر شما می خواهید به عنوان یک کسب و کار در بازار بمانید و به اصطلاح جای پای خود را محکم کنید. نیازمند این هستید که ارزشی بیشتر از رقبا ارائه دهید. همین ارائه ارزش بیشتر به مشتری باعث می شود ذهنیت مشتری به کسب و کار شما مثبت شده در مقابل رقبا شما برجسته شوید. بنابراین به موارد ذیل توجه داشته باشید؛

 

-کیفیت بالاتری به مشتری ارائه دهید

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت - کیفیت بالاتر به مشتری ارائه دهید

اولین عاملی که نیازمند توجه ویژه است کیفیت محصول و یا خدمتی است که با توجه به قیمت منطقی مشتری انتظار دارد. کیفیت همان درکی است که مشتری از ارزش محصول یا خدمت شما دارد. بنابراین کیفیت محصول یا خدمت ارائه شده شما با ارزشی که مشتری انتظار دارد ارتباط متقابل و مستقیم دارند.

به عنوان یک کسب و کار شما باید درک درستی از خواسته های مشتری داشته باشید. این درک به شما این امکان را می دهد با سرعت بیشتری نسبت به رقبا بتوانید نظر مشتری خود را تامین نمایید.

برای درک بهتر موضوع سعی کنید به سوالات ذیل پاسخ دهید؛

  • چه مشکلی را شما می توانید با ارائه خدمات یا محصولات خود از مشتری رفع کنید؟
  • چگونه محصول یا خدمت ارائه شده شما می تواند مشکل مشتری را حل کند؟
  • آیا کسب و کار شما می تواند با حل مسئله مشتری رضایت وی را حاصل کند؟
  • آیا کسب و کار شما قابلیت این را دارد به محصول و یا خدمت خود ارزش بیشتری اضافه نماید؟

– سرعت تحویل خود را افزایش دهید

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت انبار

یک راه حل ساده برای اینکه ارزش بیشتری به مشتری ارائه کنید این است که محصول یا خدمت خود را با سرعت بیشتری عرضه کنید. همین نکته ساده می تواند رضایت مشتری را افزایش دهد. جالب است بدانید یک ارتباط مثبت و مستقیم بین ارزشی که ارائه می دهید و سرعت ارائه نزد مشتری وجود دارد. زمانی که یک فرد تصمیم دارد از شما خرید کند، انتظار دارد همان روز محصول یا خدمت به دست آن برسد نه فردا.

باید این را به یاد داشته باشید؛

سرعت تحویل محصول یا خدمت به مشتری یکی از عوامل تاثیرگذار و بسیار حیاتی در ارتباط با ارزش ادراکی مشتری است. کار چندان سختی هم محسوب نمی شود چرا که نیازمند سرمایه گذاری و تغییر و تحول بسیار اساسی در کسب و کار شما ندارد. شما می توانید با هوشمندی و بازنگری در سیستم حمل و نقل خود برای محصول، سیستم نوبت دهی مناسب برای ارائه خدمات به راحتی این کار را انجام دهید.

این هم باید اضافه شود که افزایش سرعت تحویل نه تنها باعث افزایش ارزش ادراکی مشتری از محصول یا خدمت شما می شود بلکه باعث می شود اطمینان مشتری به کسب و کار شما افزایش یابد. همانطور که شما می دانید، تحویل به موقع یا سریع اصلی ترین موضوعی است که برای سود شما تعیین کننده است.

در همین ارتباط برای ارائه درست این مهم سعی کنید برای خود سوالات ذیل را جواب دهید؛

  • مشتری برای تحویل محصول یا خدمتی که کسب و کار من ارائه می دهد حاضر است چه میزان منتظر بماند؟
  • بیشترین زمان برای تحویل محصول یا خدمت در کدام بخش صرف می شود؟
  • چه دلایلی می تواند باعث تاخیر در تحویل شود؟
  • چگونه می توانیم سرعت تحویل را افزایش دهیم؟

– بهتر است برای مشتری خود توصیه هایی خاص داشته باشید

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت توصیه مناسب

همانطور که می دانید، پیشنهاد کلی شما یا توصیه ای که به مشتری دارید، بسیار مهم تر از خدمات یا محصولات شما است. شما می توانید با ارزشمندتر کردن پیشنهاد کلی خود محصول یا خدمت خود را ارزشمندتر نمایید. اگر شما خواهان ارائه ارزش واقعی به مشتری در یک سطح بالاتر هستید که رقبا نتوانند با آن رقابت داشته باشند پیشنهادات یا توصیه های کلی شما است.

ابتدایی ترین پیشنهاد در این زمینه این است که با آموزش انجام کارهایی شروع کنید که مشتری قادر انجام دادن آن نیست. مهم نیست آن چه چیزی باشد. با توجه به اینکه شما یک کارآفرین هستید بایستی بتوانید؛ دانش، مهارت ها، و تجربه خود را برای اضافه کردن ارزش به مشتری به وی با آموزش نشان دهید.

شما با این کار یک تجربه باور نکردنی برای مشتری ایجاد می نمایید و ارزش ادراکی از کار خود را به میزان قابل توجهی افزایش می دهید.

حال چگونه بتوانیم این پیشنهادت یا توصیه ها را داشته باشیم. پاسخ در سوالات ذیل است؛

  • مشتریان من چه کسانی هستند؟ آنها چه نیاز و خواسته ای دارند؟
  • تخصص من در کمک به مشتریان چیست؟
  • چگونه می توانم به مشتریان خود تجربه خود را انتقال بدهم؟

– در طراحی محصول و پکیج ها بهبود ایجاد کنید

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت پکیج و طراحی محصول

یکی از راه های ایجاد ارزش در زمینه محصول، بهبود و ارتقاء، طراحی و پکیجیگ محصول است. یک طراحی زیبا برای محصولات و پکیجینگ مناسب ارزش ویژه در چشم مشتری ایجاد خواهد کرد.

برای مثال؛ از مشتریان اپل لحظه ای که اولین محصول اپل خود را خریداری می کنند حس و حالشان را بپرسید. بسیاری از آنها حس فوق العاده ای دارند. نتایج تحقیقات مشتریان اپل نسبت به بقیه رقبا فوق العاده است. درصد بسیار زیادی از آنها لحظه تحویل و بازگشایی محصول حس بسیار بی نظیری را تجربه می کنند.

همین نکته یکی از کلیدی ترین برتری های محصولات اپل نسبت به سایر رقبا است.

اولین چیزی که مشتری در زمان خرید حس می کند پکیجینگ و طراحی محصول شما است که به آن علاقمند است. زمانی که آنها بخواهند از قفسه فروشگاه محصول خود را انتخاب کنند تفاوت طراحی و پکیجینگ است که باعث می شود مشتری محصولی را انتخاب نماید. اینجاست که محصول شما در مثابل رقیب قرار می گیرد و مشتری با توجه به طراحی و پکیجینگ انتخاب می کند کدام یک (محصول شما یا رقیب تان) را انتخاب و خریداری نماید.

در زمینه طراحی محصول و پکیجینگ سوالات ذیل را از خود بپرسید؛

  • آیا من معنای سادگی در ارتباط با طراحی محصول و پکیجینگ را درک کرده ام؟
  • آیا در زمینه طراحی و پکیجینگ قوانین و مقرراتی وجود دارد که می تواند برای من محدودیت ایجاد نماید؟
  • آیا من می توانم در زمینه طراحی و پکیجینگ به سمت سبز بودن حرکت کنم؟
  • مشتریان محصول من در مورد طراحی و پکیجینگ محصولات من چگونه فکر می کنند؟
  • آیا این طراحی و پکیجینگ پیام واقعی من را به مشتری می رساند؟

– تعاملات خود را مشتری تا حد امکان ساده کنید

اضافه کردن ارزش به محصول یا خدمت تعاملات مشتری

سعی کنید تا حد امکان راه های ساده ای که مشتریان می توانند محصولات و خدمات شما را استفاده کنند بیابید. در مورد راه هایی که امکان ساده سازی تعاملات با مشتری وجود دارد فکر کنید. این سهولت و ساده سازی بایستی از زمان ابتدای شروع فرآیند تا زمان فروش و فرآیند پشتیبانی از فروش ادامه یابد. ساده سازی یک منبع بسیار قدرتمند برای اضافه کردن ارزش به شرکت است. اگر فرآیند فروش شما پیچیده و زیاد است. خواهید فهمید فروش شما کاهش خواهد یافت. برای مثال؛ زمانی که مشتریان شما وارد قیف فروش می شوند. شما می توانید برای اطمینان و بهینه سازی بهتر محصولات و خدمات از آنها کمک بگیرید.

برای بهتر متوجه شدن موضوع سوالات ذیل را مد نظر قرار دهید؛

  • فرآیندهای مشارکتی من در همه تعاملات مشتریان کدام اند؟
  • مراحل و فعالیت های این فرآیندهای کدام اند؟
  • آیا مشتریان نیازمند انجام فعالیت هایی در این فرآیند هستند یا خیر؟
  • چگونه می توان این فرآیند را بهبود بخشید؟

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.