اهمیت UX چقدر است؟


در زمان حاضر چرا اهمیت UX بیشتر از هر وقت دیگه‌ای مورد توجه قرار گرفته است؟ امروزه روز بیشتر از هر زمان دیگری سرمایه‌گذاری در بهبود (user experience) UX وبسایت شما اهمیت دارد؛ چرا که گوگل، UX را یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها قرار داده است. کاربرپسند بودن یک وبسایت، دیگر یک امر حیاتی در زمینه‌ی سئو محسوب می‌شود و مشخص می‌کند که آیا قابلیت این را دارید در صفحه‌ی اول رتبه‌بندی گوگل قرار بگیرید یا خیر؟

این موضوع عجیب و نو نیست و همواره در روح سئو جای داشته است. در نهایت گوگل به سایتی رتبه می‌دهد که انتظارات کاربر را برآورده می‌کند؛ چرا که این موتور جست‌وجوی مشهور، بالاترین کیفیت را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد.

کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند تمایل دارند وبسایت مورد نظر واکنش‌گرا، آموزنده و خوانا باشد. ماموریت گوگل رسیدن به این امر مهم است.

در ادامه می‌خواهیم بگوییم گوگل چگونه UX یک وبسایت را می‎سنجد و رتبه می‌دهد.

اندازه‌گیری UX

  

فاکتورهای جدید رتبه‌بندی، تلفیق معیارهایی است که مربوط به جنبه‌های اصلی  UX است. مواردی از قبیل:

  • ثبات بصری محتوا
  • سرعت وب‌سایت
  • واکنش‌گرا بودن

ضمن این که مواردی مانند اتصال ایمن (SSL) و انطباق‌پذیری آن با همه‌ی دستگاه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

هیچ جای نگرانی نیست اگر سایت شما همه‌ی این استانداردها را رعایت نکرده باشد. گوگل اعلام کرده است که به علت شیوع ویروس کرونا، این تغییرات مذکور بلافاصله اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت تا یک سال دیگر این برنامه اجرا نخواهد شد. بنابراین الان بهترین زمان برای شروع تغییرات وبسایتتان است تا هرچه سریعتر بتوانید تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید و UX خود را بهبود ببخشید. در این صورت برای سال جدید آماده خواهید بود.

اهمیت UX

در نهایت اگر وبسایت شما UX ضعیفی داشته باشد، کاربران با وبسایتتان ارتباط برقرار نمی‌کنند. در نتیجه آن را سریعا ترک می‌کنند. همین امر موجب پایین آمدن امتیاز شما خواهد شد. هنگامی که کاربر سایت شما را ترک می‌کند، مسئله این است که نه تنها به سراغ سایت رقبای شما می‌روند. بلکه به دلیل سرعت پایین و یا مسیریابی دشوار وبسایتتان، احتمال بسیار پایینی وجود دارد که مجددا به سایت شما مراجعه کنند.

به هر حال انجام اصولی کارها و داشتن UX قوی این امکان را به وبسایت شما می‌دهد تا کاربران جدید جذب آن شوند و نرخ جذب وبسایت شما بالاتر رود. به خاطر داشته باشید که وبسایت شما بازتابی از برند شماست؛ هرگز نباید بگذارید کسب‌وکارتان غیرحرفه‌‎ای به نظر برسد.

 علیرغم این که خود محتوا همچنان عامل مهمی در رتبه‌بندی محسوب می‌شود، اما اگر در پیج‎‌های مرتبط به هم تشابهی وجود داشته باشد، در این صورت گوگل UX این سایت‌ها را ملاک قرار می‌دهد که کدام‌ یک بهتر است.

مشتریان به طور کل مشتاق این هستند که خدمات یا سرویس مورد نظر خود را بصورت آنلاین سرچ کنند. مخصوصا اگر بدانند دقیقا در جست‎‌وجوی چه چیزی هستند. به هیچ وجه تمایل ندارند هیچ پیچیدگی غیرضروری‌ای را در روند کار خود ببینند که باعث می‌شود دیرتر به خواسته‎‌ی خود برسند. بنابراین محیط آنلاین کسب‎‌وکار شما باید در مطلوب‌ترین حالت ممکن باشد. اگر UX را اولویت وبسایت خود قرار دهید، کاربران را ترغیب می‌کند تا قصد خرید داشته باشند. به این ترتیب نرخ تبدیل وبسایت شما بالاتر خواهد رفت. نرخ تبدیل در واقع تعداد کاربرانی است که به مشتری تبدیل شده‌اند و از شما خرید کرده‌اند. اگر تجربه‌ی مشتریان شما این باشد که مسیر خرید هموار و سهل است، در این صورت مشتریان بیشتری جذب شما می‌شوند.

UX برای همه‌ی راه‌های ارتباطی

لازم به ذکر است که تنها وبسایت شما نباید کاربرپسند (user-friendly) باشد. همه‌ی راه‌های ارتباطی شما با مشتریانتان باید به این صورت باشد. UX فقط به ارتقای رتبه‌‎ی سئو شما کمک نمی‌کند، بلکه باید تبلیغات کلیکی خود را نیز با UX خوب افزایش دهید. گوگل ادوردز (Google Adwords) وقتی یک صفحه‌ی مرتبط با تبلیغات پیدا می‎‌کند، ابتدا UX صفحه اصلی آن را چک می‌کند. بنابراین صفحه اصلی که مرتبط با تبلیغات کلیکی است، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بالا بیاید و پیمایش سایت پیچیده نباشد. در غیر این صورت این صفحه، نامرتبط شناخته می‌شود و نیاز به صرف هزینه‌ی بیشتر دارد تا بتواند دیده شود.

بنابر تمام مواردی که تا کنون ذکر کردیم، UX اهمیت بسیار بالایی برای یک سایت دارد و الان که نزدیک سال نو هستیم بهترین زمان برای بهبود UX وبسایت شماست. اگر کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه داشتید و نیاز به کمک در زمینه‌ی بهبود UX خود داشتید، با تیم طراحی سایت بلوباکس تماس حاصل فرمایید تا بهترین خدمات این حوزه را دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *