اینفلوئنسرها و تبلیغات اینستاگرامی

تبلیغات اینستاگرامی اینفلوئنسرها

تبلیغات اینستاگرامی اینفلوئنسرها


اینفلوئنسرها و تبلیغات اینستاگرامی

این روزها وقتی از اینستاگرام صحبت می‌شود حتماً نامی از اینفلوئنسرها هم به میان می‌آید

با گسترش رسانه‌های اجتماعی و محبوبیت آن‌ها در میان مردم پدیده‌ای جدید به نام اینفلوئنسرها هم به دنیای مجازی اضافه‌شده است. درواقع رسانه‌های اجتماعی موقعیتی را فراهم می‌سازند تا کاربران لحظه‌لحظه زندگی خود و تجربیات متفاوت خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

این امر باعث می‌شود تا عموم مردم بیش‌ازپیش نسبت به خرید محصول یا خدمتی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند حساس شوند و وقت بیشتری را برای جمع‌آوری اطلاعات و تجربیات دیگران اختصاص دهند تا خرید بهتری را تجربه نمایند.

در این میان تأثیر افراد شناخته‌شده یا همان اینفلوئنسرها نباید نادیده گرفته شود چراکه تأثیر بسزایی روز رفتار خرید مصرف‌کنندگان دارند.

حال سؤال پیش می‌آید که اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر به شخصی اطلاق می‌شود که به لحاظ داشتن جایگاه اجتماعی مناسب در میان افراد این قدرت را دارد که تصمیم خرید افراد مختلف را تحت تأثیر قرار دهد.

اینفلوئنسر به افراد پرمخاطب، شناخته‌شده و تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی گفته می‌شود. با رشد و روزافزون محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان مردم باعث شده بسیاری از افراد زندگی شخصی روزمره خود را ازجمله؛ علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی محتوا تولید  می‌کنند و آن را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. در میان درصدی از کاربران به دلیل علاقه به سبک زندگی و سلیقه این افراد آن‌ها را دنبال کنند. این افراد روزبه‌روز شناخته‌شده‌تر خواهند شد و درنتیجه به گذشت زمان روی رفتار و سبک زندگی دیگر کاربران تأثیر خواهند داشت. اما جالب آن است که اینفلوئنسرها را با توجه به تعداد فالوئرها به دودسته ماکرو (Macro) اینفلوئنسر 500K به بالا و میکرو (Micro) اینفلوئنسر 10 تا 50K فالوئر تقسیم‌بندی می‌کنند.

حال درباره اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم؛

تبلیغات اینستاگرامی اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

شاخه‌ای از علم بازاریابی است که با تمرکز بر روی بخش خاصی از جامعه روی رفتار خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارد. امروزه در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و آپارات تعداد زیادی از آن‌ها در حال فعالیت هستند. این روش بازاریابی به‌شدت موردتوجه افراد فعال در حوزه کسب‌وکار قرارگرفته است.

این نوع بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها انجام می‌شود. اگر بخواهیم به صورتی علمی این نوع از بازاریابی را توضیح دهیم به دلیل تعداد فالوئر های بالای این اینفلوئنسرها آن‌ها این توانمندی رادارند که با صحبت کردن در مورد یک برند، محصول و یا خدمت خاص می‌توانند آن را وایرال (به‌صورت ویروسی منتشر) کنند. این نوع بازاریابی دقیقاً همان بازاریابی شفاهی (word-of-mouth) است.

جالب است بدانید بررسی‌های نشان می‌دهد تأثیر میکرو اینفلوئنسرها به لحاظ داشتن فالوئرهای واقعی‌تر و تأثیرگذاری بیشتر نرخ درگیری (Engagement Rate) بالاتری نسبت به ماکرو دارند. چراکه این افراد به دلیل داشتن جایگاه اجتماعی مناسب در میان فالوئرهای خود حاضر نیستند برای کسب و درآمد هر تبلیغی را انجام دهند و قسمتی از فالوئرهای خود را صرفاً به دلیل تبلیغ نامناسب از دست دهند. این اینفلوئنسرها ممکن است به‌اندازه یک سلبریتی شناخته‌شده باشند. جالب است بدانید آن‌ها زمان بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. به همین دلیل است تأثیرگذاری آن‌ها بالاتر است. بااینکه تعداد عددی فالوئرهای میکرو نسبت به ماکرو کمتر است:

برگرفته از کتاب بازاریابی رسانه های اجتماعی (دهدشتی، بهیار؛ 1397 ص346)

یکی دیگر از موارد مهم در کار با اینفلوئنسرها ایجاد کمپین‌های خلاق و مدیریت آن‌ها است. آنچه شما باید در ارتباط باکار با اینفلوئنسرها بدانید چیست؟ قبل از هر چیز با توجه هدف‌گذاری از قبل تعیین‌شده خود که آن می‌تواند؛ آگاهی از برند، افزایش تعداد فالوئرهای شما در رسانه‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی در مورد خدمات و یا محصولات جدید و موارد دیگر مرتبط باشد، با استراتژی و برنامه‌ریزی مناسب سعی کنید تأثیرگذاری اینفلوئنسر را تقویت کرده پیام‌ها و مطالب وی را هدفمند کنید.

گردآورنده: مهندس زهرا بیات – تیم بلوباکس

1 Comment

  • مرسی مطلب خوبی بود
    اما سوالی که مطرح می شود اینه که چطور می توانیم برای بیزنس خود اینفلوئنسر مناسب انتخاب کنیم
    شما می تونید راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *