بررسی پنج عنصر اصلی هوش هیجانی در رهبری سازمان

هوش هیجانی

بررسی پنج عنصر اصلی هوش هیجانی در رهبری سازمان

طبق نظریه دانیل گلمن که با نوشتن کتاب پرفروش هوش هیجانی، این مفهوم را وارد عرصه سازمانی کرد، هوش هیجانی از پنج حوزه اصلی تشکیل شده است. در ادامه به بررسی این پنج عنصر اصلی در رهبری سازمان می پردازیم.

 

برای اطلاع بیشتر مقاله “هوش هیجانی” مطالعه نمایید.

 

 

 

  1. خودآگاهی:

    یک رهبر دارای خودآگاهی، تصویری واضح از نقاط قوت و ضعف خود دارد و با وجود مقام و قدرت، با تواضع رفتار میکند.

  2. خودتنظیمی:

    خودتنظیمی مانع سوء استفاده از امتیاز رهبری برای درگیری کلامی با دیگران و تصمیم گیری های عجولانه می شود که ارزش های رهبر را به خطر می اندازند. این امر به آنها کمک میکند كه بر احساسات خود و چگونگی تأثیرگذاری آنها بر دیگران و همچنین نسبت به مسئولیت پذیری شخصی خود نظارت كنند.

  3. انگیزه:

    رهبران با انگیزه به طور مداوم در جهت اهداف خود فعالیت می کنند، به کارکنان خود انگیزه می دهند و آنها برای کیفیت کارشان از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار هستند. آنها ارتباط عاطفی سالم با نتایجی که از تلاش هایشان انتظار دارند، ایجاد می کنند که آنها را قادر می سازند تا بدون وسواس، به جلو حرکت کنند.

  4. همدلی:

    رهبران با برخورداری از همدلی، فعالانه از حرفه و رشد شخصی اعضای تیم خود حمایت می کنند، بدون کوچک شمردن افراد از آنها انتقاد سازنده میکنند و بازخورد منظم از کارمندان خود را طلب می کنند. وجود چنین رهبرانی برای ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام وظایف فرای انتظارات لازم است.

  5. مهارت اجتماعی:

    رهبران با مهارت های اجتماعی خوب در برقراری ارتباط بسیار عالی و حرفه ای هستند و این مسئله زمانی که میخواهند تیم خود را در مورد یک پروژه یا هدف جدید رهبری کنند، بسیار مفید است. آنها از نظر عاطفی به اندازه کافی باهوش هستند که بتوانند هر دو خبر خوب و بد را با همان وضوح ذهنی دریافت کنند و این باعث می شود که زیردستان آنها به اندازه کافی اطمینان داشته باشند تا در مورد هر موضوعی با آنها صحبت کنند. رهبران با مهارتهای اجتماعی خوب نیز در برنامه ریزی، تأثیرگذاری و نظارت بر تغییرات اساسی در محیط کار و همچنین حل و فصل هرگونه مشاجره، فوق العاده هستند.

 

هوش هیجانی در اثربخشی رهبری و مدیریت

اثربخشی هوش هیجانی بر روی نقش رهبری به صورت زیر می باشد:

  • توسعه اهداف فردی و جمعی
  • الهام بخشیدن به دیگران در مورد اهمیت فعالیت های کاری
  • ایجاد و حفظ شوق، اعتماد، خوش بینی، همکاری و اعتماد
  • تشویق انعطاف پذیری در تصمیم گیری و تغییر
  • ایجاد و حفظ هویت معنادار برای یک سازمان

 

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *