برنامه وفاداری مشتری خلاق

برنامه وفاداری مشتری

آمارها نشان می دهد بالای 90 درصد از شرکت ها برای مشتریان خود دارای برنامه وفاداری هستند. برنامه های وفاداری اثبات کرده اند یکی از تاکتیک های موثر هستند که می توانند درآمد شرکت ها را به میزان قابل توجهی افزایش بدهند. تحقیقات و نظر سنجی ها نشان می دهد 84 درصد از مصرف کنندگان اذعان داشته اند برای برنامه وفاداری برندها اشتیاق دارند. 66 درصد از مشتریان نیز خود را مشتاق دنبال کردن دستورالعمل های برنامه وفاداری مشتری نشان داده اند.

این یک واقعیت پذیرفته شده است که شما برای فروش به مشتریان کنونی هزینه ای به مراتب کمتر دارید تا جذب مشتریان جدید بنابراین استفاده از برنامه وفاداری مشتریان خلاق می تواند کمک قابل توحهی به کم کردن هزینه ها داشته باشد.

جالب تر اینکه اغلب برنامه وفاداری مشتری کار می کند و باعث افزایش وفاداری مشتریان می شود. از طرفی نیازی نیست شما دست به کارهای عجیب و غریب بزنید. فقط کافی است کمی خلاقیت داشته باشید، همین!

اغلب برنامه وفاداری مشتری؛

 

برنامه وفاداری مشتریان برگر کینگ

 

  • امتیازها،
  • دسته ها یا طبقات مشتریان،
  • رسانه های اجتماعی،
  • برنامه های پرداخت.

خوب اینجاست که شما می توانید با کمی خلاقیت زمین بازی را تغییر دهید. برای عملکرد بهتر بگذارید در مورد کار کردن برنامه وفاداری صحبت کنیم؛

در برنامه های وفاداری مشتریان جایزه به مشتریان تعلق می گیرد که ارتباط بیشتری با برند دارند. این یعنی اتخاذ راهبرد رجوع مجدد مشتری. همین موضوع مشتری را تشویق می کند به ادامه خرید و انتخاب برند شما از بین سایر برندها.

بگذارید برگردیم به مفهوم بازاریابی “مدیریت روابط سودمند با مشتری” در برنامه های وفاداری مشتری هم مقصود همین است شما از مشتری می خواهید ارتباط بیشتری با برند شما برقرار نماید و شما در مقابل به مشتری؛

  • تخفیف بیشتر،
  • محصولات رایگان،
  • جوایز،
  • دریافت امتیاز بیشتر،

ارائه می دهید. همه این موارد برای تشویق مشتری است تا خرید بیشتر انجام دهد و اعتماد بیشتری بین مشتری و کسب و کار صورت پذیرد.

“تحقیقات نشان داده اند 95 درصد از مشتریان اعتقاد دارند اعتماد به یک شرکت وفاداری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد” (Salesforce Research)

بررسی انجام شده توسط یوتپو نشان داده است مردم بیشتر مشتاق تخفیف از برندهای مورد علاقه خود هستند تا سایرین!

  • 68% از پاسخ دهندگان اعلان کرده اند علاقمند به پیوستن در برنامه وفاداری مشتری برند محبوب خود هستند.
  • 56% از پاسخ دهندگان اعلان کرده اند حاضر به پرداخت هزینه به مراتب بالاتر برای برند مورد علاقه خود هستند.
  • بسیاری از پاسخ دهندگان علاقمند به ارسال رایگان، تخفیف هستند.
  • مشتریان علاقمند به دسترسی راحت به محصولات هستند.

راه اندازی برنامه وفاداری مشتری نیازمند این است که شما چیزی برای ارائه داشته باشید. برای مثال؛ تخفیف، فروش ویژه، دسترسی های ویژه برای اعضا،…. اما اگر بتوانید این برنامه را به درستی اجرا کنید، بهره بسیار خوبی نصیب شما خواهد شد؛

برنامه وفاداری مشتری خلاق

  • به سایرین بیشتر معرفی خواهید شد

اگر شما یک برنامه وفاداری مشتری قوی به همراه جوایز متنوع داشته باشید، مردم به سایر دوستان و آشنایان خود در مورد شما خواهند گفت. همین معرفی باعث جذب بیشتر خواهد شد.

  • بازگشت بیشتر مشتری خواهید داشت

اگر مردم ارزش بیشتری در برنامه وفاداری شما پیدا کنند آنها بیشتر به شما مراجعه خواهند کرد.

  • فروش یبشتر

اگر خواهان این هستید که متوسط فروش بیشتری داشته باشید، پژوهش ها نشان داده است 49% از مصرف کنندگان موافق این هستند وقتی به برنامه وفاداری می پیوندند خرید بیشتری از آن برند می کنند.

  • حمایت بیشتر از برند

یک برنامه وفاداری موفق می تواند باعث شود مخاطبان بیشتر به حمایت از برند بپردازند. این گروه کمک می کنند که شرکت مشتریان جدید بیشتری در راستای تبلیغات شفاهی خود آنان کسب نماید. جالب است بدانید این یکی از کم هزینه ترین و موثرترین روش های تبلیغات است!

اما به یاد داشته باشید برنامه های وفاداری شبیه هم نیستند. تمایزهای زیادی بین این برنامه ها وجود دارد.

انواع برنامه وفاداری مشتری

انواع برنامه های وفاداری مشتریان

 

برنامه های وفاداری بر اساس امتیاز

برنامه ها بر اساس امتیاز بسیار روتین هستند و بر همین اساس به مشتریان خود جوایزی را اهدا می کنند. آنها به مشتری اجازه می دهد از روش های مختلفی کسب امتیاز کند. برای مثال از؛

  • خرید هایی که انجام می دهد امتیاز کسب می کند.
  • از طریق تعامل بیشتر در رسانه های اجتماعی امتیاز کسب می کند.
  • بر اساس تاریخ تولید امتیاز کسب می کند.
  • از طریق شرکت در گیمیفیکیشن و مشارکت در آن امتیاز کسب می کند.

این دیگر بسته به استراتژی ها و برنامه های کسب و کار است که با توجه به چه فعالیت هایی به مشتریان خود امتیاز بدهند و برای هر میزان از امتیاز چه جوایزی را در نظر بگیرند.

برنامه وفاداری بر اساس رتبه بندی

برنامه وفاداری مشتری بر اساس رتبه بندی یک مدل از عضویت است که هر کدام از اعضا با توجه به رتبه ای که دارند از مزایای باشگاه مشتریان برخوردار می شوند. کسب و کارها با توجه به شاخص های تعیین شده ای که دارند و آن را اغلب بر اساس فروش یا درگیری مشتری انتخاب می کنند مشتریان را رتبه بندی می کنند.

این نوع برنامه های وفاداری یک هدف بزرگ را دنبال می کنند و آن هم این است که به مشتریان انگیزه لازم را بدهند که بتوانند با خرید بیشتر یا درگیری و تعامل بیشتر به رتبه بالاتری دست پیدا کنند و نفع بیشتری ببرند.

برنامه وفاداری پرداختنی

در این برنامه وفاداری به سرعت مشتریان مزایای خرید خواهند داشت، برای مثال تخفیف های لحظه ای در زمان عضویت را دریافت خواهند کرد.

بسیاری از این برنامه ها برای دریافت اطلاعات بیشتر از مشتریان است و به محض ثبت نام آنها می توانند از تخفیف یا سایر مزایای موجود بهره مند شوند. دلیل آن هم این است که مشتریانی که عضو برنامه وفاداری می شوند بیشتر تمایل به خرید از برند مورد نظر را دارند.

تحقیقات مکنزی نشان داده است؛ 62 درصد از مصرف کنندگان زمان عضویت در برنامه وفاداری تمایل به خرید بیشتر دارند.

برنامه وفاداری ارزشی

ایده پشت برنامه وفاداری ارزشی این است که ارتباط با مشتری عمیق تر شود. این شامل پرداخت درصدی از خرید به خیریه ها یا سایر برنامه های عام المنفعه می شود. شما می توانید پیشنهاداتی متفاوت به مشتری بدهید تا وی درک بهتری از تلاش های شما در جهت بهبود کیفیت زندگی در جامعه و هدف والای کسب و کار شما پیدا کند.

شاید شما در این برنامه جایزه ای به مشتری ندهید اما استفاده از این مدل می تواند به تحکیم روابط شما با مشتریان بینجامد. زیرا زمانی که مشتری به درک منفعت اجتماعی از خریدش برسد حس اعتماد و نزدیکی بیشتری با برند شما پیدا خواهد کرد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *