تاثیر کرونا بر کسب و کارها

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

امروزه دیگر کرونا این مهمان ناخوانده برای همه ما عادی شده است و به بخشی از زندگی و کسب و کار ما تبدیل شده است. با توجه به گزارش ها و تعطیلی های مکرر تاثیر کرونا بر کسب و کارها غیر قابل انکار است. البته با این وجود بسیاری از کسب و کار ها همانطور که بیان شد خود را با این شرایط وفق داده اند.

  • امروزه با وجود کرونا سرعت تغییرات در دنیای دیجیتال به طور سرسام آوری افزایش یافته است.
  • استراتژی های بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound marketing) به خوبی دارد کار می کند.
  • در حالی که استراتژی های بازاریابی برونگرا (outbound marketing) در حال تلاش برای اثر بخشی بیشر هستند.

مشتریان بیش از هر زمانی در محیط آنلاین حضور دارند و شرکت ها می توانند از این طریق یک تجربه فوق العاده دیجیتال را برای آنها به ارمغان بیاورند.

کرونا (COVID19) به تنهایی باعث شد کسب و کارهای بسیاری شروع به فعالیت در محیط آنلاین را سرعت ببخشند، عادات خرید مشتریان تغییر کند و رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین به طرز باور نکردنی افزایش یابد. همین امر باعث شد بسیاری از کسب و کارها به اهمیت ابزارهای آنلاین در زمینه بازاریابی درونگرا از جمله؛ لایو چت ها را بیش از پیش دریابند. (تاثیر کرونا بر کسب و کارها)

از طرفی آمار و ارقام نشان داد سایر ابزار بازاریابی برونگرا بیش از پیش کم اثر تر و ضعیف تر شده است.

بگذارید در مورد تاثیرات ویروس کرونا بر بازاریابی، فروش، خدمات سخن بگوییم؛

1. خریداران بیش از پیش تحت کنترل هستند.

از تاثیر کرونا بر کسب و کارها می توان به افزایش تعاملات چتی اشاره کرد که بیش از پیش فراگیر شده اند.

پژوهش ها نشان می دهد رفتار مصرف کنندگان تغییر کرده است و آنها بیشتر به سمت تجربیات در لحظه گرایش پیدا کرده اند تا پاسخ های رسمی و مکاتبه ای. این نشان می دهد اقبال به سمت لایو چت های موجود بیش از هر زمان دیگری است. آمار و ارقام نشان می دهد؛

90 درصد درخواست برای لایو چت ها افزایش پیدا کرده است.

مشتریان بیش از پیش نیازمند ارتباطات آنلاین و چت لایو برای حل مسئله و کمک هستند تا سایر ابزارهای ارتباطی. برای مثال؛ بسیاری از مصرف کنندگان برقراری ارتباط با وب سایت کسب و کارها را زمان بر و کم سرعت می دانند.

به دلیل مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا بسیاری از نیروی کار مجبور به دورکاری در منزل و برقراری ارتباطات آنلاین به صورت زنده هستند. در همین ارتباط بسیاری از مسئولان بخش فروش یا حمایت از مشتری نیز همین موضوع صادق است. به همین دلیل است که ابزارهای لایو چت به عنوان قوی ترین و پر کاربرد ترین ابزارها در اختیار نیروی کار قرار دارند.

ترافیک وب سایت

اگر بخواهیم به دیگر تاثیر کرونا بر کسب و کارها اشاره داشته باشیم؛

نگاهی به آمارها نشان می دهد ترافیک بازدید وب سایت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. برای مثال در همین 3 ماهه اخیر آمار بازدید وب سایت 34% افزایش را نشان می دهد. آمار جهانی ترافیک وب سایت نشان می دهد؛

  • تنها در ده هفته گذشته 20 درصد بر میزان کلی ترافیک وب سایت افزوده شده است.

دلیل آن هم چندان دور از ذهن نیست، زیرا کاربران در محیط آنلاین به دنبال؛

  • سرگرمی بیشتر،
  • خرید بیشتر،
  • آموزش،

و بسیار موارد دیگر هستند.

در این میان آمارها نشان می دهد در میان صنایع، نرم افزارهای کامپیوتری بیشترین افزایش را در بین ترافیک وب سایت به خودش اختصاص داده است؛

  • 51 درصد از افزایش سهم ترافیک را از آن خود کرده است.
  • در صنعت سرگرمی نیز ما شاهد افزایش 18 درصدی رشد ترافیک هستیم.

استراتژی های بازاریابی درونگرا

بازاریابی ایمیلی

با علاقمندی هر چه بیشتر خریداران، بازاریابان بیش از پیش بر روی بازاریابی ایمیلی سرمایه گذاری کرده اند. جالب است بدانید که بازاریابی ایمیلی از زمان ظهور کرونا 49 درصد افزایش را تجربه کرده است.

این حجم از افزایش نشان می دهد یکی از دلایل افزایش ترافیک وب سایت ها همین بازگشت و توسعه استراتژی ایمیلی است.

جالب است بدانید آمار پاسخ به ایمیل ها نیز افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده است و به عدد بالای 10 درصد رسیده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران تا قبل از این همه گیری بازاریابی ایمیلی را قدیمی و از رده خارج محسوب می کردند.

فروش تلفنی

با وجود اینکه آمار و ارقام مربوط به ایمیل به میزان قال توجهی افزایش یافته است. لازم است نگاهی به افزایش فروش تلفنی داشته باشیم. آمار و ارقام نشان می دهد در این همه گیری ویروس کرونا فروش تلفنی به بالای 21 درصد رسیده است.

اگر بخواهیم در این ارتباط مقایسه را در زمینه عملکرد شرکت ها بر اساس اندازه داشته باشیم. شرکت ها کوچک در این زمینه به نتایج سریع تر و قابل قبول تری نسبت به سایر رقبا رسیده اند.

  • تلاش شرکت های که تعداد پرسنلی بین 0 تا 25 نفر داشته اند چیزی در حدود 31 درصد افزایش داشته است.
  • در حالیکه شرکت های بزرکتر که بین 26 تا 200 چرسنل دارند 18 درصد افزایش را تجربه کرده اند و
  • شرکت های بزرگتر بالا 201 پرسنل تنها 2 درصد رشد داشته اند.

سخن پایانی

لازم است یادآور شویم که گفتگوی آنلاین و سایر مواردی که به آن اشاره کردین موارد جدیدی نیستند که تازه کشف شده باشند. اما این موارد پس از همه گیری ویروس کرونا بر کسب و کارها تاثیرات بسیار زیادی داشته است. برندها و مصرف کنندگان همواره در راستای حرکت به سمت آنلاین شدن بودند. اما ویروس کرونا با شتابی که به این حرکت بخشید همه معادلات را تغییر داد.

برای مثال حضور کسب و کارها در عرصه دیجیتال، فعالیت هر چه بیشتر آنها در رسانه های اجتماعی، استفاده آنها از لایو چت ها، بازگشت تمرکز آنها برای استفاده هر چه بهتر و موثر تر بازاریابی ایمیلی و تماس های تلفنی مواردی هستند که ارمغان تاثیرگذاری ویروس کرونا این مهمان ناخوانده بر کسب و کارها است.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *