تبلیغات اینستاگرام چیست؟


اگر به دنبال راهی برای اصلاح استراتژی اینستاگرام خود هستید، قطعا تبلیغات اینستاگرام پاسخ نیاز شما خواهد بود. علیرغم این که این تاکتیک به سرمایه ی اولیه نیاز دارد، اما دلایل زیادی وجود دارد تا کسب و کارها به آن متوصل شوند. ماهانه بیش از 1 میلیارد نفر به اینستاگرام دسترسی دارند. به طور متوسط ​​هر روز کاربران 53 دقیقه در این پلتفرم وقت میگذرانند. نیاز هر کسب و کاری دیده شدن است بنابراین این روش میتواند بسیار موثر واقع شود. در ادامه روش هایی را خواهیم گفت تا در این مسیر یاری رسان شما باشد.

چرا باید از تبلیغات اینستاگرامی استفاده کرد؟

با این وجود که ظاهرا استراتژی های ارگانیک و طبیعی رسانه های اجتماعی مقرون به صرفه هستند، اما باید بدانیم که برای ما هزینه ی زمانی دارند. باید به آزمون و خطاها تکیه کرد و همواره نسبت به الگوریتم های در حال تغییر اینستاگرام به روز بود. به همین دلیل است که تمرکز بر استراتژی رسانه های اجتماعی، هم ارگانیک و هم پولی، بسیار مهم است. به این ترتیب بهترین های هر دو روش را بدست می آورید. فرض میکنیم که مرتبا با مخاطبان خود در تعامل هستید و محتوای شما به طور منظم منتشر میشود. اما این را در نظر بگیرید که با تبلیغات پولی با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار می کنید.

به عنوان یک پلتفرم بصری، تبلیغات اینستاگرام راهی عالی برای نمایش محصول شما است. این پلتفرم مخاطبان زیادی به شما میدهد که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند.

انواع تبلیغات اینستاگرام

در ابتدا لازم به ذکر است که بگوییم خود اینستاگرام قابلیت تبلیغ را داراست و از طریق فیسبوک پشتیبانی میشود. اما این قابلیت در ایران فعال نیست. به همین دلیل تبلیغات اینستاگرام در کشور ما متفاوت است و روش های دیگری را پیش روی کاربران قرار میدهد. روش های مذکور غبارتند از:

  • تبیلغ از طریق پیج افراد مشهور
  • تبلیغ در صفحات پربازدید اینستاگرام
  • استفاده از ربات ها

به دلیل پرمخاطب بودن برخی صفحات، توجهات به این صفحات زیاد است و به همین دلیل پتانسیل بالایی برای تبلیغ کردن دارند. در ادامه این روش ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

تبلیغات از طریق پیج افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسرها)

اینفلوئنسر (Influencer) از عبارت انگلیسی Influence به معنای تاثیر گذاشتن می آید و در لغت به معنای فردی است که تاثیر می گذارد. اما درواقع امروزه شاهد روند دیگری در خصوص این امر هستیم. اینفلوئنسرها عموما به افراد مصرفگرایی تبدیل شده اند که از زرق و برق اینستاگرام به نفع خود و برای جذب مخاطب به سمت پیج خود استفاده میکنند. در هر حال به دلیل داشتن مخاطب زیاد، صفحه ی اینستاگرام محل مناسبی برای تبلیغ محسوب میشود.

اینفلوئنسرها در ازای دریافت مبلغ مشخص در پیج خود تلبغ محصول را انجام میدهند. توجه داشته باشید که عموما هر چقدر زمینه ی فعالیت آن اینفلوئنسر با کسب و کار شما مرتبط تر باشد، امکان موفقیت تبلیغ شما بیشتر خواهد بود. برای دانستن نکات بیشتر در این مورد، مقاله ی “اینفلوئنسرها و تبلیغات اینستاگرامی” را مطالعه کنید.

تبلیغات از طریق پیج سلبریتی‌ها

سلبریتی ها مانند اینفلوئنسرها افراد مشهوری هستند که مخاطبان خود را دارند. با این تفاوت که بر خلاف اینفلوئنسرها شهرت خود را از طریق فضای مجازی به دست نیاورده اند. بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران و … از این دست افراد هستند. این افراد نیز به دلیل شناخته بودن و اعتمادی که مخاطبان به آنها دارند، پتانسیل بالایی برای تبلیغ اینستاگرامی دارند. چنان که بعضا دیده میشود برخی از سلبریتی ها هزینه ی بسیار بالایی برای تبلیغات طلب میکنند.

تبلیغ از طریق پیج های پر مخاطب

این تبلیغات به دو روش صورت میگیرد:

تبلیغات بنری

منظور از بنر تصویر یا عکسی است که شما برای تبلیغ محصول یا خدمت خود استفاده میکنید. افراد یا صفحات پرمخاطب این بنر را در استوری یا پست خود قرار میدهند و تبلیغ شما را انجام میدهند.

تبلیغات ویدئویی

این نوع تبلیغ شامل ویدئو میشود که روندی مشابه تبلیغ بنری طی میکند. یعنی شما یک ویدئو از کسب و کار خود می‌سازید و به صفحات پر فالوئر برای تبلیغ در اینستاگرام می‌دهید تا ویدئوی شما را در پیج شان به نمایش بگذارند.

هر دو تبلیغ میتوانند پست یا استوری باشند که با توجه به فاکتورهای متفاوت، قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. ما از تبلیغات اینستاگرام انتظار داریم تا باعث افزایش نرخ فروش شوند. بنابراین برای بررسی معیارهای قیمت گذاری، عواملی در نظر گرفته میشود که در افزایش فروش، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم موثر هستند. در ادامه به این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

تعداد فالوور

هدف از تبلیغ این است که آگاهی از برند شما افزایش یابد. با تبلیغات در اینستاگرام این امر تا حدی افزایش میابد. چرا که هر چقدر فالوورهای پیج مربوطه بیشتر باشد، اطلاع رسانی درمورد پیج شما بیشتر خواهد بود. بنابراین تعداد فالوور یکی از معیارهای قیمت گذاری خواهد بود. البته این مورد را حتما در نظر بگیرید که بسیار از افراد دارای فالوور غیرواقعی یا اصطلاحا فیک هستند. بنابراین برای دقت بیشتر به میزان مشارکت فالوورها در صفحه توجه شود و نه تعداد فالوورها.

میزان اینگیجمنت

با بررسی اینگیجمنت یک پیج متوجه خواهید شد که درصد فعالیت کاربران و مخاطبان آن پیج چقدر است. در واقع این عامل میزان بازدهی صفحه ی مورد نظر برای تبلیغات را به خوبی نشان میدهد.

نوع تبلیغ

همانطور که پیشتر ذکر شد، بنر یا ویدئو بودن محتوا در تاثیرگذاری تبلیغ و متعاقبا در قیمت آن تاثیرگذار است. عامل دیگر پست یا استوری بودن محتوا خواهد بود که در قیمت گذاری موثر است.

زمان تبلیغ

این که در چه ساعتی از شبانه روز و این که پست یا استوری چه جایگاهی در صفحه داشته باشد، در قیمت گذاری موثر است.

هزینه ی تبلیغات اینستاگرامی

تبلیغات در پیج های افراد مشهور رایج ترین نوع تبلیغی است که در اینستاگرام رواج دارد. گردش مالی هنگفتی از این طریق در جریان است که باعث شده افراد هر چه بیشتر به سوی بلاگر شدن روی بیاورند. بسته به زمینه ی فعالیت افراد، تعداد دنبال کنندگان نیز متفاوت هستند. غالبا پیج های آرایش و زیبایی که اصطلاحا بیوتی نامیده میشوند، بیشترین تعداد دنبال کنندگان را دارا هستند.

دارنده یکی از صفحات مد و زیبایی که فعالیت اصلی او معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای تجاری است، حدودا 52 هزار نفر دنبال کننده یا فالوور دارد. این فرد برای هر تبلیغ حدود 5 میلیون تومان دریافت می‌کند. البته این قیمت برای تبلیغ استوری چیزی در حدود 2 تا 2 میلیون و 500 هزار تومان است. یا در مثالی دیگر، یکی از افراد سرشناس اینستاگرام که دابسمش تولید میکند و در حدود 800 هزار فالوور دارد، اذعان داشته است که هزینه پست یک روزه، بصورت عکس یا ویدئوی ارسالی یک میلیون تومان؛ پست عکس دائم با گیفت ارسالی ۲ میلیون تومان. همچنین تعرفه تبلیغات در استوری از ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر است و مشتریان در صورت تمایل و انتخاب یک پک مجزا که شامل ارسال ۴ استوری به صورت همزمان است، باید چهار میلیون تومان هزینه کنند.

به طور کلی اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم، باید اینفلوئنسرها را بر اساس تعداد فالوورهایشان تقسیم کنیم.

  • میکرواینفلوئنسر : 100 هزار نفر و بالا
  • ماکرو اینفلوئنسر : 1 میلیون نفر و حتی بالاتر

نکته ای که مطرح است این است  که هیچ سقف قیمتی برای تعرفه ی تبلیغات مد نظر این افراد وجود ندارد. اما کف قیمتی برای تبلیغ از سوی یک اینفلوئنسر که 100 هزار دنبال کننده داشته باشد، 5 میلیون تومان است. برخی از ماکرواینفلوئنسرها تا 200 تومان نیز برای یک تبلیغ طلب میکنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *