تغییر مزایای کارمندان پس از فراگیری کرونا

سلامت روان در کرونا

فراگیری ویروس کرونا مشخص کرد که ما زیرساخت های مراقبتی بسیار ضعیفی داریم. چرا که از سلامت روان کافی برخوردار نیستیم و بسیاری از ما دچار فرسودگی شغلی می‌شویم. سازمان ها چاره ی کار را دریافته اند. یکی از راهکارها میتواند مزایایی باشد که برای کارمندان در نظر گرفته شده است. این مزایا به ویژه آنهایی که بر سلامت روان تمرکز دارند، بر عملکرد کارمندان تاثیرگذار است. سازمان ها برای حمایت بهتر از کارمندان و همچنین کسب وکار خود، در نظام پاداش و مزایای خود تجدیدنظر کرده اند.

تقریبا از اوایل زمستان سال 98 ، ویروس عالم گیر کرونا بلای جان افراد و کسب‌وکارها شد. مشکلی که به سرعت تاثیر خود را نشان داد، تاثیر ضمنی این ویروس بر زندگی و کار افراد بود. ما زیرساخت های لازم برای آمادگی با این مشکل را نداشتیم. این اتفاق منجر شد مسئله ی فرسودگی شغلی بیش از پیش خود را نشان دهد.

یکی از مهمترین معضلاتی که برخی کارمندان با آن روبه‌رو شدند، مادرانی بودند که مجبور بودند بین کار و فرزندشان، تنها یکی را انتخاب کنند. پیش از کرونا این مشکل بعضا در برخی از خانواده ها وجود داشته است اما با فراگیر شدن کرونا شدت یافت. این مسئله در طول این یک سال، بسیاری از پیشرفت های چند سال گذشته را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین به خوبی اثبات میشود که سیستم مراقبتی ما ضعیف و ناکارآمد بوده است.

مسئله ای که دلگرم کننده است، استقبال شرکت ها و سازمانها از تغییر است. آنها به خوبی دریافته اند که مزایایی که برای کارمندان خود در نظر میگیرند، در سلامت آنها تاثیرگذار بوده و نتیجتا عملکرد کاری آنها نیز بهبود میابد.

مزایای اصلی در حال تغییر و گسترش است

در این خصوص تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و با بسیاری از مدیران منابع انسانی صحبت شده است. بازخوردی که آنان از این یک سال گذشته داده اند، شامل مواردی از قبیل

  •  کاهش بهره وری و یادگیری
  • افزایش غیبت
  •  کاهش سلامت روان

بوده است. به همین دلایل، اکثر آنان اذعان داشته اند که استراتژی خود را تغییر داده اند و مزیت های بیشتری نسبت به قبل، برای کارمندان خود در نظر گرفته اند. اولویت با کارمندانی بود که شرایط سخت تری داشتند. به عنوان مثال مزایایی که در نظر گرفتند:

  • مراقبت از کودکان و سالمندان
  •  انعطاف پذیری در مورد زمان و محل کار
  •  اهمیت به بهداشت روان

با وجود این، بسیاری از مدیران(89%) حداقل یکی از این مزایا را مضر میدانستند. به دلیل ویروس کرونا مزایایی از قبیل

  • مراقبت از کودک در محل کار
  • مرخصی با حقوق
  • مسافرت

و … را منع کرده اند.

بدون مراقبت مردم نمیتوانند کار کنند

حرفی که شاید بسیاری از ما شنیده ایم این است که “بین زندگی و کارت تعادل برقرار کن”. این گزاره خود میتواند بار روانی دیگری بر دوش ما بگذارد. چرا که “تعادل” زندگی و کار همیشه دروغ بوده است. کار و زندگی موجودیت مستقلی از هم ندارند که برای تعادل 50/50 مبارزه کنند. این دو در هم تنیده اند و بر هم تاثیر میگذارند. اما برخی افراد و بالاخص زنان مشروط شده اند که کار خود را حول زندگی بگردانند و یا برعکس.

فراگیری ویروس کرونا کارفرمایان را مجبور کرده است که اقدامی در این زمینه ها داشته باشند. چرا که دریافته اند بهره وری و کارایی کارکنان وابستگی زیادی به سلامت روان دارد. اکثرا مزیت نگهداری از کودک را در اولویت قرار دادند. این موارد ممکن است شامل کمک مالی برای پرستار، کلاس های آنلاین، حمایت از والدین و … باشد. همچنین کارفرمایان توجه بیشتری به کارمندانی کردند که از سالمندان مراقبت میکردند. همانطور که آمار نشان داده است، تعداد بسیار زیادی از سالمندان، از سرای سالمندان به منزل بازگشته اند. زیرا به دلیل دورکاری، امکان مراقبت از سالمندان بیشتر شد.

یکی از مدیران که در مصاحبه حضور داشته است، به نکته ی قابل تاملی اشاره کرد. سالمند داشتن به همان اندازه ی والد بودن و فرزند داشتن مهم است. زیرا اگر کارمند نگرانی ای برای خارج از محیط کار داشته باشد، نمیتواند تمرکز کند.

در آینده کار انعطاف‌پذیرتر است

طبق تحقیقات صورت گرفته، علیرغم اینکه برخی از کارمندان تمایل دارند بعد از کرونا به دورکاری ادامه دهند، تعداد کمی هستند که حاضرند به طور کامل محیط کار را ترک کنند! برای حفظ رضایت این کارمندان، سازمان ها گزینه های بیشتری برای حفظ تعادل زندگی و کار به آنها ارائه داده اند.

از آنجایی که تعدد نیروی کار غیرمتمرکز در این دوران بیشتر شده است، استراتژی ارائه ی مزایا نیز تغییر یافته است. کارفرمایان قصد دارند مزایایی ارائه کنند که انعطاف پذیری و حمایت بیشتری برای همه ی کارمندان در همه جا داشته باشد. نه فقط کارمندانی که در دفتر مرکزی شرکت و سازمان ها هستند. به عنوان مثال، تا پیش از فراگیری کرونا، اکثرا مراقبت از کودک در محل کار صورت میگرفت. اما سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است از عضویت های پرداخت شده، برای مراقبت و حمایت در منزل استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است که سازمان ها قصد ندارند تا خدمات پیشین را به کل حذف کنند. اما استراتژی های جدید با زمان، مکان و نحوه ی زندگی و کار کارکنان بیشتر سازگار است و برای کسانی که دورکاری میکنند منصفانه تر است.

سلامت روان کارکنان پس از کرونا

سلامت روان کارکنان و خانواده ی آنان مهم است

همه گیری ویروس کرونا آسیب های زیادی به سلامت جسم و روان ما وارد کرده است که ممکن است سالیان زیادی طول بکشد تا جبران شود. این ویروس، مشکل فرسودگی شغلی را بیش از پیش نمایان کرد. فرسودگی شغلی مشکلی نیست که فقط مرتبط به کارمند باشد. بلکه مسئله ایست که در سطح بالاتر و توسط کارفرما باید بهبود یابد. بیشتر کردن مزایا به تنهایی نمی تواند روند فرسودگی شغلی را متوقف کند، اما ممکن است پلی برای تغییرات فرهنگ کار باشد که کارمندان به شدت به آن نیاز دارند.

علاوه بر کارمندان، خانواده ی آنان نیز درگیر این مسئله هستند. ماه ها یادگیری از راه دور، انزوا و نگرانی باعث شده است که میزان استرس، اضطراب و افسردگی کودکان افزایش یابد. و متعاقبا در صورت به خطر افتادن سلامت روان خانواده ی کارمندان، آنان نیز درگیر خواهند بود.

خلاصه

تغییر سیستم میتواند از طریق تغییر مزایا و فعالیت ها اتفاق بیفتد. سازمان ها باید هرچه سریع تر برای حمایت از کارمندان خود عمل کنند و با این کار عملکرد کار خود را بهبود بخشند.

منبع: HBR

 

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *