جذب و حفظ بازدید کنندگان در وب سایت

وب سایت

وب سایت


جذب و حفظ بازدید کنندگان در وب سایت

وقتی یک بازدید کننده به وب سایت شما مراجعه می کند، همه آنها تمایل ندارند که یک صفحه کامل و پر از متن را بخوانند. به احتمال زیاد، آنها فقط به دنبال یک یا دو پاراگراف هستند که مستقیماً مطالب مورد نیاز آنها را منعکس می کنند. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از کاربران یک صفحه از وب سایت را به طور اجمالی نگاه می کنند یا به اصطلاح اسکن می کنند تا ببینند آیا آن صفحه ارزش خواندن را دارد یا به سادگی می توانند بخشی از اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.

البته، اعتقاد ما بر این است که محتواهای با دقت و با کیفیت تهیه کنیم. اما برای بهینه سازی خوانایی، این امر کافی نیست. ما بر حسب تجربه و دانش در مورد چگونگی انتقال بهتر اطلاعات در وب سایت، ترفند های موثر و کاربردی در نظر داریم. و در ادامه به توضیح برخی از این راهکار ها که کارایی قابل توجهی دارند کی پردازیم.

  • لیست ها

هم خوانندگان و هم موتور های جستجو به وجود لیست در وب سایت علاقه دارند. شما اغلب می بینید که هنگام بررسی در موتور های جستجو مانند گوگل، لیست ها در موقعیت های برتر و بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند.

همچنین لیست های شماره گذاری شده به خوانندگان کمک می کند تا به سرعت مطالبی را که ارائه می دهید به طور مثال از نظر “بهترین تا بدترین” یا “اول تا آخر” را درک کنند.

محتوای نشانه گذاری شده نیز خواننده را قادر می سازد خلاصه ای مختصر از اطلاعات را ببیند، با این انتخاب که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر، جزییات بیشتری را در متن بخواند.

مهمترین ویژگی های خوانایی یک متن در وب سایت عبارتند از:

  1. فونت های بزرگ
  2. فاصله کافی
  3. هدرها
  4. جداول
  5. لیست ها
  6. نمودارها

وب سایت

  • نمودارها

برای برجسته کردن مهمترین آمار ارائه شده در محتوای خود، یک نمودار ساده، نمودار میله ای یا نمودار دایره ای ایجاد کنید. استفاده از این نمودارها هنگام مقایسه موارد مختلف از نظر مفهومی یا از طریق بازه زمانی ضروری هستند. برای برجسته کردن آنها نیز می توانید از رنگ های متفاوت استفاده کنید. همچنین، مطمئن باشید که خود را به عنوان یک منبع معتبر معرفی می کنید تا وقتی سایر وب سایت ها از این نمودار ها استفاده می کنند، یک بک لینک با ارزش بدست آورید.

  • جداول

قرار دادن محتوای شما در یک جدول به خوانندگان کمک می کند تا فقط با یک نگاه اطلاعات پیچیده را درک کنند. نمایش جداول در دستگاه های تلفن همراه ممکن است مشکل ساز شود، بنابراین شاید شما نیاز دارید با آنها منطبق شوید. در این صورت می توانید تعداد ستون های کمتری (چهار یا کمتر) داشته باشید بنابراین جدول کامل در حالت واکنشگرا (Responsive) نمایش داده می شود، یا پیمایش (Scrolling) افقی برای نمایش محتوای جدول را انتخاب کنید.

سازگاری با موبایل

  • سازگاری با موبایل

اگر مرتباً گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا یک سرویس گزارش دهی وب سایت دیگر را بررسی می کنید، بدون شک شاهد بوده اید که تعداد زیادی از افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند از طریق دستگاه های تلفن همراه این کار را انجام می دهند.

از سال گذشته، تیم بلوباکس شاهد این امر بوده است که در واقع وب سایت ها بیشتر از طریق تلفن های همراه ترافیک بیشتری کسب می کنند تا از طریق جستجو توسط کامپیوتر های شخصی.

با این حال بسیاری از وب سایت ها هنوز مشکلات جدی در هنگام نمایش در تلفن همراه را دارند.

یک وب سایت واکنشگرا

  • اندازه صفحه ای که در آن نمایش داده می شود را تشخیص داده
  • و طراحی و نمایش صفحه را مطابق با آن تنظیم می کند.

این امر تضمین می کند که اکثرا وب سایت شما بدون نیاز به انجام تنظیمات، در دستگاه های تلفن همراه به درستی نمایش داده می شود.

  • بخش بندی ها

بدون بخش بندی های مناسب، اطلاعات به راحتی فراموش می شوند و شما بازدید کنندگان خود را به راحتی از دست می دهید.

وقتی در حال ایجاد یک صفحه یا پست وبلاگ هستید که اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع خاص را ارائه می دهد، بایستی آن اطلاعات را با استفاده از

  • هدر ها (Headers)،
  • فاصله ها
  • و بخش هایی که خوانایی مناسب صفحه وب سایت شما را تضمین می کند، تقسیم کنید.

هدر از ابتدا عامل رتبه بندی صفحه ای در نتایج جستجوی ارگانیک بوده است. این ویژگی

  • هم به خزنده های (Crawlers) موتور جستجو
  • و هم به خوانندگان كمك می كند كه مطالب شما را بهتر درک کنند.

استفاده صحیح از هدرها باعث می شود صفحه وب سایت با هر مقدار از مطالب قابل فهم تر و خوانا تر باشد.

  • اگر از هدرها استفاده نمی کنید،
  • یا از آنها به درستی استفاده نمی کنید،

نرخ بازگشت کاربر (Bounce Rate) بالاتری را تجربه خواهید کرد (نرخ بازگشت کاربر عبارت است از؛ هنگامی که کاربران کمی پس از دیدن صفحه وب سایت شما با تعامل اندک یا بدون تعامل از آن خارج می شوند).

  • از مطالبی که مانند مجله پزشکی خوانده می شوند، خودداری کنید.
  • در حالت ایده آل، بایستی به دنبال بخش بندی هایی از مطالب بروید که شبیه به مجلات زرد معروف هستند.

راز موفقیت: وقت بگذارید

هنگام ایجاد محتوای وب سایت، خود را در جای خواننده قرار دهید.

  1. برای اطمینان از اینکه مطالب شما هم خوانا باشد
  2. و هم به بخش های مناسبی تقسیم شده باشد،

وقت بیشتری را اختصاص دهید.

مطالب و محتوای عالی به سؤالات پاسخ می دهند و خواننده را به سرعت آموزش می دهند. اگر در بخش بندی محتوای خود به قطعات قابل فهم مشکل دارید، تمام تلاش خود را در این راستا انجام دهید و ادامه دهید. مطالب عالی برای به وجود آمدن نیازمند زمان زیاد هستند اما برای همیشه باقی می مانند.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *