داستان برند آمازون

داستان برند آمازون

برای برند آمازون همه چیز از سال ۱۹۹۴ آغاز شد. جف بزوس و همسرش Amazon را به عنوان یک فروشگاه کتاب آنلاین راه اندازی کردند. آنها کار خودشان را از سیاتل شروع کردند جایی که درآمریکا اکثر استارتاپ های فناوری از آنجا کار خود را آغاز می کنند. با سرمایه ای بالغ بر 10 هزار دلار!

جنلگل آمازون، بله درست شنیدید! برند آمازون اینچنین آغاز کرد!

هنگامی که یک کاربر نام این شرکت را می‌شود، اولین سوال احتمالی که پیش می‌آید این است که؛

  • سایت آمازون چیست؟
  • اگرچه Amazon نام اصلی نبود که با آن کار را آغاز کرند اما جف بزوس به دنبال آن رفت زیرا تصور می کرد شرکتش بزرگترین توزیع کننده آنلاین باشد.

درست مانند آمازون که طولانی‌ترین رودخانه جهان است. اینجا می توانید دریابید که چرا و چگونه یک چشم انداز و ماموریت می تواند یک استارتاپ را به یک غول بزرگ کسب و کار تبدیل کند.

کار با کتاب آغاز شد

در ابتدا محصولات شرکت آمازون تنوع چندانی نداشتند و صرفا به کتاب محدود می‌شد زیرا دریافت، بسته بندی و ارسال کتاب آسان بود. بنابراین محصولی منطقی به نظر می رسید که بتوان با آن رقابت را آغاز کرد و فروش آن مقرون به صرفه و آسان بود.

گسترش کار با فروش فیزیکی موسیقی

دو سال بعد CD و DVD به محصولات شرکت آمازون اضافه شد کرد  پیش درآمدی برای Amazon Music  و Prime Video، که بخشی از امکانات مشتریان ویژه است.با این کار، پاسخ به سوال سایت Amazon چیست رفته رفته پیچده می‌شد.

فناوری خرید “با یک کلیک

یکی از بزرگترین ویژگی‌های آمازون برای مصرف کنندگان، ایجاد تجربه خرید آسان‌تر و مستقیم‌تر برای آنهاست. آمازون یکی از اولین سایت‌هایی بود که خرید را ساده کرد و به خریداران این امکان را می‌داد تا بدون نیاز به انجام فرایندهای پیچیده، خرید خود را انجام بدهند. برای تکمیل خرید فقط یک کلیک سریع و تایید لازم بود.

برند آمازون

 

راه اندازی بازار فروشندگان (marketplace) الگوی ساده ای از e-bay!

در سال ۱۹۹۹ آمازون به سایر فروشندگان اجازه داد تا از بستر آمازون برای فروش محصولات خود استفاده کنند. حالا دیگر محصولات شرکت آمازون به تنوع بالایی رسیده بود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها از آمازون به عنوان فروشگاه آنلاین اصلی خود استفاده می‌کنند، اما در ابتدا کاربران در آمازون تنها می‌توانستند کتاب ها یا اشیا خاصی که در کتاب فروشی‌های معمولی پیدا نمی‌شد را در اینجا بیابند.

اضافه شدن بخش فروش لباس به برند آمازون

در سال ۲۰۰۲ محصول مهم دیگری به این وبسایت اضافه شد: پوشاک. آنها این کار را با همکاری بزرگترین برندها آغاز کردند. پس از آن بود که فهرستی از کالاهای محبوب دیگر نیز به آمازون اضافه شد؛ لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، وسایل الکترونیکی و…

چه زمانی شرکت آمازون محبوب شد؟

اما این عوامل همه تاثیر یکسانی بر محبوبیت آمازون نداشته‌اند. می‌توان گفت سه نقطه عطف داشت که به شهرت و موفقیت آن کمک شایانی کرد:

خرید با یک کلیک

حتی کاربران گاه به گاه آمازون هم با کلید آن آشنا هستند و احتمالا همین دکمه است که باعث همان خریدهای وحشتناکی می‌شود که هیچگاه به آن نیاز نداشته‌اید. در سپتامبر سال ۱۹۹۹ بود که این روش خرید توسط آمازون رونمایی شد. روشی که در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آمد اما دنیای خرید آنلاین را کاملا متحول کرد.

افزایش نرخ تبدیل مشتری به معنای کاهش تنش در طول تجربه خرید است. این دکمه ساده باعث کاهش تنش شده، ثانیه‌های مزاحمی که یک خریدار در محتوای سبد خرید خود تجدید نظر می‌کند را از بین می‌برد. شرکت‌های زیادی، از جمله Barnes & Noble تلاش کردند از این روش استفاده کنند اما به دلیل ثبت شدن این اختراع، کار به دادگاه کشیده شد. آنها مجبور شدند تا سال ۲۰۱۷ (زمانی که حق انحصاری ثبت به اتمام رسید) صبر کنند.

تولد آمازون پرایم

در فوریه سال ۲۰۰۵، بزوس اولین برنامه وفاداری مشتری خود را ارائه داد که آمازون پرایم نام گرفته بود. کاربر با پرداخت ۷۹ دلار به صورت سالانه (در آن زمان) این ویژگی را به دست می‌آورد که هر خرید خود را ظرف دو روز تحویل بگیرد. این یک رویداد انقلابی در بازار آنلاین بود و خرید را بسیار آسان‌تر می کرد. همین ویژگی به ظاهر ساده، آمازون را از رقبا متمایز کرده بود.

البته که بسیاری از سهامداران از این تصمیم راضی نبودند و تصور می‌کردند حجم بالای درخواست‌ها و احتمال شکست آمازون در ارائه تعهد خود، باعث شکست آنها بشود. اما بزوس ثابت کرد آنها اشتباه می‌کنند. در حقیقت همین آمازون پرایم باعث شده که برند آمازون امروز حاکم دنیای تجارت الکترونیک باشد.

بازگشت به فروش کتاب

رونمایی از کتابخوان الکترونیکی کیندل، یکی دیگر از نقاط عطف آمازون بود. کسب و کاری که با فروش کتاب آغاز شده بود، اکنون می‌خواست دنیای کتابخوانی را متحول کند. به لطف این دستگاه بود که در سال ۲۰۱۱، فروش کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های چاپی در سایت آمازون پیشی گرفت.

آمازون باعث شد تا جف بزوس بتواند بیل گیتس و درآمد او از مایکروسافت را پشت سر بگذارد. هرچند متارکه‌های این دو از همسرانشان، آنها را تقریبا از این فهرست خارج کرده. اما به هر حال بزوس نشان داد که تنها جابز و گیتس نیستند که می‌توانند از گاراژ خانه خود درآمد میلیاردی کسب کنند!

قیمت (price) برای برند آمازون چگونه است؟

برند آمازون قیمت گذاری

موضوع دیگر که می تواند درباره برند آمازون جذاب باشد مبحث آمیخته بازاریابی آمازون است. اولین موضوع در آمیخته بازار قیمت گذاری است. برای آمازون و سایر کسب و کارهایی که در محیط آنلاین فعالیت می کنند قیمت گذاری اگر همه چیز نباشد یکی از مهمترین ها است.برخی از نمونه های تصمیم گیری پیرامون آمیخته ی «قیمت» در بازاریابی بدین شرح است؛

  • پیشنهاد قیمت خرده فروشی
  • قیمت عمده فروشی
  • انعطاف پذیری قیمت

خوب همانطور که میدانیم و با سایت آمازون آشنایی نسبی داریم این سایت در قیمت گذاری استراتژی های بسیار مناسبی دارد.

و همانطور که میدانید شرکت آمازون یک سایت  خرده فروشی است که انواع قیمت ها را می توان در آن پیدا کرد و همینطور یکی از مزایای سایت مزیت مرتب کردن قیمت ها بر اساس قیمت کمتر به بیشتر می باشد.و همینطور بخشی به اسم محصولات مثلا زیر 10 دلار و یا زیر 100 دلار دارد که این انتخاب را برای مشتری بسیار آسان می کند.

برند آمازون تلاش می کند قیمت رقابتی ارائه دهد!

اگر بتوانید مشتریان را متقاعد کنید که سعی شما این است تا پول آن‌ها را ذخیره کنید، در عین حالیکه به آنان محصولات با کیفیت تحویل می‌دهید، آن‌ها به شما اعتماد خواهند کرد و همچنان وفادار خواهند ماند.

آمازون که از جولای (تیر) ۲۰۱۸ قیمت‌ها را ۶۶ بار کاهش داده است، این ایده را بسیار بیش از دیگران به کار می‌گیرد.

  • آمازون سرویسی دارد به نام Trusted Advisor service که به مشتریان مشاوره می‌دهد،
  • چگونه پول خود را به بهترین شکل و مقرون به صرفه‌ترین حالت خرج کنند.

آمازون به سابقه خرید مشتریان نگاه می‌کند و اگر کم یا غیرفعال باشد، راهکارهایی را برای خرید با صرفه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید.

از نظر تاریخی این تصور وجود داشته است که محصول خوب خودش فروش می رود. در دنیای پررقابت امروز که بازارها شاهد رقابت شدیدی بین تولید کنندگان و فروشندگان مختلف است، محصول بد چندان مفهومی ندارد و به علاوه قوانین حمایت از مشتریان نیز، مشکلات را برای تولید کنندگان محصولات بی کیفیت بیش از پیش می کند. در اینجا عامل « محصول » بیشتر ناظر بر میزان تطابق بین محصول و ویژگیهایش با نیازها و خواستهای مشتری است .

همانطور که در بالا گفته شده سایت آمازون فعالیت خود را با فروش کتاب آغاز کرد و پس از وارد فروش لوح فشرده شد اما امروزه میتوان گفت آمازون در تنوع محصولات حرف اول را میزند.

از محصولات آمازون می توان به تلفن همراه،لباس های مردانه و زنانه،جواهرات،وسایل الکترونیکی،حتی خودرو،خانه های قابل سکنت کوچک پیش ساخته،لوازم آشپزخانه،اسبا بازی و…هر چیزی که ممکن است در طول روز به آن احتیاج پیدا کنید می توانید در آمازون پیدا کنید.

پس سایت آمازون از نظر تنوع محصول همه ی محصولات مورد نیاز و روزمره و هر سن و برندی را مورد پوشش قرار می دهد.

توزیع(place)

پروموشن آمازون

در کسب و کار های آنلاین یکی از مهمترین موضوعات این است که چگونه کالا را به دست مشتری برساند. به همین دلیل برای داشتن یک سیستم توزیع مناسب نیازمند داشتن زیر ساخت های قوی و قابل اعتماد است که برند آمازون در مدت فعالیت خود به خوبی آنها را ایجاد کرد.

آمازون سالانه هزینه ی بسیار زیادی را صرف ارسال رایگان محصولاتش برای مشتریان می کند و هم چنین سرعت رساندن محصولات آمازون زبان زد شده است. حتی آمازون دارای رکورد سریع ترین ارسال است که زمان آن تنها 23 دقیقه بوده است.

  • مهمترین استراتژی برند آمازون در توزیع افزایش بهره وری است.

ترویج( Promotion)

شاید در بین آمیخته های بازاریابی چهارمین P یعنی  Promotion یا ترفیع، در نگاه اول درک مفهومش مشکل تر باشد. ترفیع آن دسته از اقداماتی است که به منظور ایجاد ارتباط با مشتری صورت می گیرد. این ارتباط به منظور ایجاد احساس و ادراک مثبت در مشتریان هدف صورت می گیرد. باید دقت داشت که تحلیل نقطه ی سر به سری در اقدامات ترفیعی شرکت همچنین بررسی میزان ارزش مشتری هایی که پس از برنامه های ترفیع به وجود می آیند، اهمیت خاصی دارد. برخی از اقدامات ترفیع بدین شرح است.

برای توضیح استراتژی های برند آمازون در آغاز می توان به استراتژی ارسال رایگان اشاره کرد که برای مشتریان صورت می گیرد و بعد از قابلیتی به نام؛

Amazon Prime :

آمازون پرایم

Amazon Prime یک اشتراک اختیاری در Amazon.com است.

  • هزینه سالانه استفاده از خدمات Prime Amazon 79.00 دلار است.
  • این حمل و نقل رایگان با استاندارد، تحویل رایگان 2 روزه را به عضو ارائه می دهد.
  • و حمل و نقل یک روزه را با قیمت 3.99 دلار ارائه می دهد.
  • به منظور واجد شرایط بودن تحویل رایگان 2 روزه، یک کالا باید شرایط خاصی را رعایت کند.
  • اگر کالای سفارشات مشتری در انبار موجود نباشد، 2 روز پس از بازپرداخت روز تحویل داده می شود.
  • زیرا ممکن است برخی از کالاها قبل از حمل نیاز به مقداری آماده سازی داشته باشند.

مشتری باید بررسی کند که انتظار می رود کالای مورد نظر بر اساس زمان سفارش وارد شده باشد.

سایر موارد برند آمازون پرایم

  • هرگونه سفارش در روز جمعه یا شنبه، سه شنبه بعدی تحویل داده می شود.
  • گذشته از این ویژگی های استاندارد، گزینه هایی برای تحویل اکسپرس (محدود به مکان های واجد شرایط) با قیمت 3.99 دلار و تحویل یکشنبه (یعنی اگر مشتری در اواخر جمعه یا شنبه سفارش دهد) با قیمت 15.99 دلار وجود دارد.
  • برای برخی از موارد ، تحویل می تواند در تاریخ انتشار رایگان باشد (این موضوع نیز بستگی به موقعیت عضو دارد). ویژگی سفارش “یک کلیک” نیز این گزینه ها را به اعضای نخست وزیر آمازون ارائه می دهد.

شرایط استثنایی

در مورد این مزایای ارائه شده توسط Amazon Prime وجود دارد. نکته قابل توجه، برخی از مواردی که سایر بازرگانان برآورده می کنند (اگرچه از طریق Amazon.com سفارش داده شده اند) برای حمل و نقل سریع نمی توانند واجد شرایط باشند. Amazon Prime همچنین تحویل های مربوط به؛

  • اشتراک های مجله،
  • کارتهای هدیه شخصی و
  • سایر مواردی را که به طور خاص مشخص نشده برای واگذاری Amazon Prime واضح است، رد صلاحیت می کند.

مزایای تحویل Prime Amazon همچنین مکانهایی را در سرزمین های زیر حذف نمی کند:

  • آلاسکا،
  • هاوایی،
  • سرزمین های ایالات متحده (مانند پورتوریکو ، گوام ، و غیره) و بسیاری از مقصد های بین المللی دیگر.

علاوه بر این، خدماتی که آمازون نخست ارائه می دهد نمی تواند توسط مشترک برای تحویل اقلام برای فروش مجدد یا به مشتریان خود مورد استفاده قرار گیرد. خریدهای بیش از یک مقدار مشخص نیز نمی توانند به P.O داده شوند. آدرس صندوق را بزنید و به امضای گیرنده نیاز دارید.

 

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *