دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ


چگونه شرکت های کوچک و متوسط (SME) می توانند از قدرت دنیای دیجیتال برای تعامل و تاثیرگذاری بر مشتریان استفاده کنند؟

صرف نظر از بخش یا صنعت شما، بدون شک در جریان هستید که رقابت در بازار شما شدید است. اما، اگرچه پیشرو بودن در هر صنعتی می تواند یک تلاش سخت به نظر برسد، با استفاده از قدرت فضای دیجیتال به روش صحیح، می توانید خود را از رقبا جدا کرده و تجارت خود را توسعه دهید.

مطالعات نشان می دهد كه فقط در آمریكا، 66٪ از صاحبان شرکت های کوچک و متوسط (SME) مسئول نظارت بر سه یا چند حوزه فعالیت سازمان خود از جمله بازاریابی هستند. و البته، بازاریابی یکی از سنگ بنای موفقیت پایدار در عصر دیجیتال است.

با پیشرفت فن آوری های دیجیتال، پلتفرم ها، رسانه ها و نقاط ارتباطی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد که فرصت هایی برای را برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف شما در سطح کاملاً شخصی فراهم می کند.

شما با ایجاد ابتکار عمل در پیرامون بخشی از این نقاط ارتباطی، می توانید ضمن تسریع در رشد کسب و کار خود، آگاهی از برند را نیز تقویت کنید.

در ادامه ما به توضیح راه هایی که مدیران بلندپرواز SME ها مانند شما می توانند از قدرت همه جانبه دنیای دیجیتال برای تعامل و تأثیرگذاری بر مشتریان استفاده کنند، می پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ

فعالیت های بازاریابی خود را متمرکز کنید

هنگامی که شما مشغول مدیریت یک SME با حجم کاری بالا هستید، زمان همیشه برای شما حائز اهمیت است. بنابراین، مبانی موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما در انتخاب کانال های بازاریابی است که بیشترین تأثیر را خواهند گذاشت.

به عنوان مثال، علاوه بر وب سایت خود، که در اصل دفتر مرکزی کسب و کار شماست، ممکن است تصمیم بگیرید که از بازاریابی ایمیل و کانال اینستاگرام خود استفاده کنید، برخلاف گسترش فعالیت های خود در چندین پلتفرم رسانه اجتماعی و یا سایت های تجارت الکترونیکی شخص ثالث.

به طور طبیعی، محیط دیجیتال هرگز ثابت نمی ماند بنابراین این انتخاب ها ممکن است با گذشت زمان و رشد کسب و کار شما تغییر کند، بنابراین دامنه فعالیت های بازاریابی شما نیز افزایش می یابد. اما، در ابتدا، با ایجاد نوآوری در دو تا سه کانال اصلی بازاریابی، می توانید یک پیام متمرکز و به طور بالقوه دامنه های جدیدی را برای برند خود ایجاد کنید.

با تکیه بر این مفهوم، اکنون می خواهیم چهار حوزه اصلی را که می توانید به نفع SME خود بکار بگیرید توضیح دهیم. ابتدا از رسانه های اجتماعی شروع کنیم.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی

95٪ بزرگسالان 18 تا 34 ساله تمایل دارند از طریق رسانه های اجتماعی یک برند را دنبال و با آن ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، 73٪ از بازاریابان اظهار داشتند که بازاریابی رسانه های اجتماعی بخشی یا تا حدودی مؤثر ترین استراتژی کسب و کار آنها بوده است.

اما علی رغم این مزیت مشخص برای رسانه های اجتماعی، تقریبا نیمی از SME های امروزی از این رسانه بازاریابی به نفع خود استفاده نمی کنند.

همانطور که گفته شد، برای به دست آوردن ارزش بهینه از تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کار خود، باید زمان کافی را برای تصمیم گیری در مورد یک پلتفرم که در آن تلاش های خود را متمرکز کنید، اختصاص دهید.

بسته به ماهیت و ماموریت کسب و کار شما، پلتفرم های مختلفی مورد توجه مخاطبان مختلف قرار می گیرند.

فیس بوک هنوز هم یک رهبر بازار آزمایش شده است و همچنین اینستاگرام از یک رشد نمایی برخوردار است و ماهیت بصری آن برای نسل های جوان جذاب است. سپس، توییتر، اسنپ چت، پینترست و همچنین رسانه های اجتماعی مانند WhatsApp وجود دارند. و این لیست همچنان ادامه دارد.

وقتی برای انجام تحقیقات اختصاص دهید، و شخصیت های خریدار (Buyer Persona) را برای درک مخاطبان خود در سطح عمیق تر کسب و کار کنید. تلاش های رقبای خود را در رسانه های اجتماعی بررسی کنید تا ببینید چه چیزی بیشتر از همه با مخاطبان آنها در ارتباط است. در این صورت می توانید تصمیم آگاهانه در بستر رسانه اصلی اجتماعی کسب و کار خود بگیرید.

هنگامی که حساب های رسانه اجتماعی خود را تنظیم و یا بهینه سازی کرده اید (تصاویر پروفایل قابل توجه را انتخاب کرده اید، بررسی کردید که همه پیوندها فعال هستند، بیوگرافی به درستی نوشته شده است و غیره)، باید با “گوش دادن” به مخاطبان هدف خود، آگاهی بخشی را شروع کنید. این آگاهی از طریق کوارد زیر ایجاد می شود:

  • رسانه های اجتماعی
  • برقراری مکالمه با مشتری در صورت لزوم
  • و استفاده از این داده ها به عنوان ابزاری برای تولید محتوای مناسب مربوطه که باعث ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان شما خواهد شد.

 

بازاریابی ایمیل

فعالیت های بازاریابی ایمیل خود را بهینه کنید

در حالی که بسیاری بازاریابی ایمیل را نوعی هنر گمشده می دانند. دارایی طلایی برای هر SME، یعنی ایمیل، اگر به طور موثر استفاده شود، قدرت این را دارد که به شکل قابل توجهی مصرف کنندگان را درگیر و تحت تأثیر قرار دهد.

در حقیقت، 73٪ از افراد جوان ترجیح می دهند با کسب و کارها از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنند. به علاوه، 99٪ از افراد هر روز ایمیل خود را چک می کنند. به این ترتیب، فرصت خوبی برای ارتباط با مخاطبان از طریق ایمیل وجود دارد.

برای ایجاد یک استراتژی موفق بازاریابی ایمیل برای کسب و کار خود، باید عناصر زیر را در نظر بگیرید:

  • مخاطبان خود را درک کنید.
  • اهداف و مبارزات خود را برنامه ریزی کنید.
  • ابزارها و نرم افزارهای بازاریابی ایمیل مناسب را انتخاب کنید.
  • محتوای جذاب، مرتبط و ارزش محور را برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
  • نتایج خود را ردیابی، پیگیری و اندازه گیری کنید.

برای اطمینان از درگیر شدن و تأثیر گذاشتن بر مخاطبان خود در سطح معناداری که احتمالاً منجر به تبدیل آنها به مشتری می شود، باید شخصی سازی کنید و روی یک داستان مرتبط با محتوای خود متمرکز شوید.

“مشتری خود را قهرمان داستان های خود قرار دهید.” آن هاندلی، نویسنده و پیشگام دیجیتال مارکتینگ

روایت های قوی خوانندگان را به صورت گسترده ای جذب می کنند و به همین ترتیب، اگر داستانی را از طریق ایمیل بازگویی کنید، احتمالاً مشتری های خود را به سمت برند جذب می کنید.

به عنوان مثال، برند لوازم آرایشی و بهداشتی Lush را در نظر بگیرید. برای برقراری ارتباط بین ارزش های اصلی برند خود با مشترکین جدید، Lush از ترکیبی از محتوای بصری و روایت خوب و مبتنی بر علاقه خود به مسائل زیست محیطی، ایمیل های مبتنی بر داستان پردازی در وب سایت خود استفاده می کند.

کمپین های الهام بخش بازاریابی ایمیل Lush، همراه با قابلیت های داستان پردازی قوی برند، باعث رشد چشمگیر این شرکت در سالهای اخیر شده اند.

میکرو اینفلوئنسر ها

با میکرو اینفلوئنسر ها همکاری کنید

بازاریابی اینفلوئنسر وسیله ای مؤثر برای گسترش دسترسی کسب و کار و رشد مخاطبان به ویژه برای SME ها است. و به طور معمول، این امر از طریق وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی حاصل می شود.

در حالی که جذب افراد مشهور داخلی برای کمپین ها بازاریابی یک کار نسبتاً ساده برای برند ها یا سازمان های با بودجه زیاد است، اما برای یک SME، این کار می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

برای SME ها، در مورد بازاریابی اینفلوئنسر، ارزش واقعی در همکاری با میکرو اینفلوئنسر ها (اینفلوئنسر با تعداد فالوئر کمتر) در صنعت یا بازار شما نهفته است.

در حال حاضر، 94٪ از بازاریابان بر این باورند که شفافیت و اصالت، عوامل اصلی موفقیت در بازاریابی اینفلوئنسر است.

در این صورت، با تلاش برای ایجاد روابط با اینفلوئنسر های دیجیتالی در مقیاس کوچکتر، شما می توانید خود را از رقبا متمایز کرده و با مخاطبانی که تمایل دارند با کارهایی که ارائه می دهید یا آنچه می خواهید بگویید بسیار درگیر شوند، متصل شوید.

به عنوان مثال یک کمپین اینفلوئنسر در روز جهانی زن راه اندازی شد، هدف آن ترغیب زنان جوان با استعداد برای شروع کسب و کار در حوزه های علمی، فناوری ، مهندسی و ریاضیات بود. و دو برند در پنج تصویر حساس در رسانه های اجتماعی خود تصاویر از تأثیر گذاران مربوطه را ارسال می کنند.

دو برند تصاویری از اینفلوئنسر های مربوطه در پنج تا از رسانه های اجتماعی پربازدید پست کردند.

این استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر مبتکرانه بیش از 67 میلیون برداشت (Impression) اجتماعی، بیش از 3.5 میلیون لایک و بیش از 1000 قطعه محتوای تولید شده از طریق اینستاگرام با استفاده از هشتگ، #MakeWhatsNext کسب کرد. این امر یک نتیجه ای باورنکردنی برای یک ابتکار عمل در دیجیتال مارکتینگ نمونه بود.

تبلیغات پرداختی

استفاده از تبلیغات پرداختی

یکی دیگر از راه های رونق اقتصادی که می توانید به عنوان SME استفاده کنید تبلیغات پرداختی است. با استفاده از پتانسیل تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) رسانه هایی از جمله گوگل ، فیسبوک و پلتفرم Amazon Ads که اخیراً بازسازی شده است، می توانید با مخاطبان گسترده تری به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید.

مطالعات نشان می دهد 75 درصد افرادی که روی تبلیغات پولی کلیک می کنند، تأیید می کنند که این تبلیغات می توانند جستجوی اطلاعات مربوطه را آسان تر کنند. بر اساس این مفهوم، یک تبلیغ پرداختی هدفمند، قدرت جذب مشتری بالایی دارد.

درمورد تبلیغات پولی، گزینه های مختلفی وجود دارد اما شاید بیشترین اثربخشی برای حضور شما در موتورهای جستجو توسط بستر تبلیغاتی پرداخت شده گوگل باشد.

سخن پایانی

در عصر دیجیتال، امکان ایجاد کمپین های بازاریابی جذاب و الهام بخش بی پایان است. با صرف وقت برای ارتباط با چشم اندازهای خود در یک سطح عمیقاً شخصی، متمرکز کردن تلاش های خود و داشتن رویکرد استراتژیک برای فعالیت های خود، می توانید خود را از سایر رقبا متمایز کنید و موفقیت خود را برای سال های آینده تضمین کنید.

برای مشاوره در زمینه دیجیتال مارکتینگ می توانید با متخصصان بلوباکس در ارتباط باشید.

گردآورنده: زهرا ترابی، تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *