راه اندازی کسب و کار جدید

چگونه کسب و کار جدید راه اندازی کنیم

راه اندازی کسب و کار جدید

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد همواره مطرح می کنند؛ چگونگی “راه اندازی کسب و کار جدید” است.

در پاسخ می توان گفت؛ برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق حد و مرزی وجود ندارد. شما نیازمند داشتن مدرک دانشگاهی، پول فراوان، یا حتی تجربه کاری فراوان نخواهید بود. اما به سه چیز خیلی مهم نیاز دارید؛

  • اول، انگیزه و پشتکار فراوان،
  • دوم، یک برنامه دقیق و حساب شده،
  • سوم، امکانات لازم برای محقق ساختن برنامه خود.

اگر شما یک کارآفرین هستید، به شما تبریک می گوییم! اگر هم در ابتدای کار هستید نگران نباشید بزرگترین امپراطوری ها هم از یک جایی شروع کرده اند!

در این مقاله سعی بر این است در زمینه راه اندازی کسب و کار جدید توضیحاتی ارائه کنیم.

ارزیابی دقیقی از خود داشته باشید

 

ارزیابی فردی

اگر دنبال یک رزیابی دقیق از خود هستید بگذارید برویم سراغ یک سوال مهم؛ چرا می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید؟ این سوال اصلی و مهم می تواند شما را در زمینه نوع کسب و کاری که می خواهید شروع کنید راهنمایی کند.

اگر شما به دنبال درآمد بیشتر هستید، شک نکنید که باید از ساحل امن و آسایش خود خیلی فاصله بگیرید. اگر آزادی بیشتری می خواهید، اگر به دنبال عملی کردن طرح های ذهنی کسب و کار هستید باید دست به کار شوید.

اگر دلیل کافی پیدا کردید، زمان آن است سوالات اساسی تری از خود بپرسید؛

  • چه مهارت هایی دارم؟
  • در چه زمینه هایی تجربه دارم؟
  • تا چه میزان توان این را دارم وقت و هزینه برای کسب و کار خود صرف کنم. (این بخش خیلی مهم است)
  • چه میزان سرمایه نیاز دارم؟
  • چه سبک زندگی را ترجیح می دهم؟
  • آیا برای کارآفرینی آماده هستم؟

به عنوان یک مشاور از شما خواهش می کنم به این سوالات صادقانه و صریح پاسخ دهید. خودتان را گول نزنید! برای شروع کسب و کار سعی کنید از اولین مرحله ای که شروع می کنید درست و صادقانه شروع کنید.

  در مورد یک ایده کسب و کار فکر کنید

ایده ای برای کسب و کار جدید

یک ایده فوق العاده دارید؟ اگر اینطور است، تبریک می گویم! می توانید وارد مرحله بعدی شوید. اگر نه صدها راه برای دستیابی به این ایده وجود دارد. بگذارید در مورد چندتا از آنها صحبت کنیم؛

  • در مورد آینده از خود سوال کنید. چه فناوری ها یا پیشرفت هایی در آینده به وجود خواهند آمد؟ چگونه این فناوری و پیشرفت مسیر کسب و کار ها را تغییر می دهد؟ شما در این زمینه چه قابلیت هایی دارید؟
  • به دنبال حل کردن مشکل باشید. مردم همیشه نگاه دقیق تری به نقص ها و کاستی ها دارند تا نقاط قوت و مزیت ها. اگر کسب و کار شما مشکلی از مشتریان را حل می کند، مشتریان به شما خوش آمد خواهند گفت!
  • از مهارت ها و توانمندی های خود برای یک بخش جدید استفاده کنید. بسیاری از کسب و کارها از راه های جدید استفاده نمی کنند. همان راه های قبلی را که رفته اند طی می کنند. این یک فرصت برای شما است تا از توانمندی های خود در مسیری جدید استفاده کنید.
  • از رویکردهایی؛ بهتر، سریع تر و ارزان تر استفاده کنید. اگر ایده ای جدید و منحصر به فرد برای کسب و کار جدید خود ندارید. نگران نباشید! در مورد همین ایده های موجود سعی کنید؛ چیزی بهتر، سریع تر و ارزان تر ارائه کنید.

راه دیگر این است که با افراد مختلف ملاقات کنید و از آنها مشورت بگیرید. یا اینکه به سراغ کارآفرینان بروید، از تحقیقات آنلاین استفاده کنید. تا بتوانید ایده های خود بگیرید.

از تحقیقات بازار استفاده کنید

تحقیقات بازار

آیا کاری که شما انجام دهید را کسی دیگر انجام می دهد؟ اگر نه، چرا اینگونه است؟

در مورد رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود از طریق یک روش هدفمند و تعریف شده تحقیق کنید. این موضوع باعث می شود دید شما نسبت به کاری که قرا است انجام دهید باز تر شود.

برای انجام تحقیقات بازار شما می توانید از راه های مختلف از جمله؛

  • مصاحبه های تلفنی،
  • مصاحبه های رو در رو،
  • پرسشنامه،

سوالات خود را مطرح کنید از جمله اینکه؛

  • چه مواردی می تواند در تصمیم خرید شما برای این محصول یا خدمت خاص تاثیرگذار باشد؟
  • چه بخش هایی است که از نظر شما می تواند بهتر شود؟

بگذارید در مورد اشتباهات هم سخن بگوییم بسیاری از اوقات پیش می آید افراد در زمینه های تحقیقات بازار مسیر اشتباهی را طی می کنند. از جمله؛

  • زمان لازم را برای تحقیقات صرف نمی کنند.
  • صرفا بر روی داده های دسته دوم تاکید می کنند.
  • تنها به تحقیقات آنلاین بسنده می کنند.
  • تنها از افرادی که می شناسند نظر خواهی می کنند.

بازخورد دریافت کنید

از مشتری بازخورد دریافت کنید

بگذارید افراد با محصول یا خدمت شما رو به رو شوند. آنها بهترین قضاوت را در مورد محصول یا خدمت شما خواهند داشت. آنها جاهایی که شما اشتباه کرده اید را خواهند دید. و شما را برای بهبود راهنمایی خواهند کرد.

در زمینه دریافت بازخورد چند نکته هست که پیشنهاد می شود مد نظر قرار دهید؛

  1. صبر کنید! زمانی که شما بازخورد دریافت می کنید، ناخودآگاه ممکن است به آن عکس العمل بد نشان دهد. صبر کنید و تا جایی که امکان دارد در تصمیم گیری و عکس العمل خود حساب شده عمل کنید.
  2. با تشکر شروع کنید. زمانی که مردم به شما بازخورد منفی می دهند، انتظار برخورد تشکر آمیز از شما نخواهند داشت ولی شما با این عکس العمل به آنها نشان می دهید برای بهبود و فراهم آوردن رضایت آنها آمادگی دارید!
  3. در جستجوی حقیقت باشید. اگر کسی از ایده شما استقبال نکرد، دلیلی ندارد که هیچکس دیگری آن را دوست نداشته باشد و بالعکس! اگر کسی به شما بازخورد می دهد، می خواهد شما بهتر شوید. بنابراین با توجه به مجموعه ای از نظرات افراد به دنبال واقعیت باشید.
  4. به دنبال یک الگو باشید. اگر شما نظرات مشابهی دریافت می کنید، زمان آن رسیده به آنها توجهی ویژه داشته باشید.
  5. با کنجکاوی گوش کنید. زمانی که مشتریان در مورد محصول یا خدمت شما در حال نظر دادن هستند با دقت و کنجکاوی گوش کنید.
  6. سوال مطرح کنید. اگر کسی از ایده، محصول یا خدمت شما راضی نبود، از وی سوال بپرسید؛ چگونه می توانم آن را بهتر کنم؟ چه راه حلی می تواند بهترین راه حل باشد؟

شاید نظرات مشتریان برای شما بعضی اوقات خوش آیند نباشد. از این امر نگران نشوید. به این فکر کنید که شما به دنبال بهبود و پیشرفت هستید. بنابراین از این نظرات حداکثر استفاده را ببرید و خود را تقویت کنید.

کسب و کار خود را قانونی کنید

کسب و کار خود را قانونی کنید

در مورد جنبه های قانونی کسب و کار خود تا می توانید جستجو کنید و اطلاعات کسب کنید.  از این طریق، در مورد ایده خود و رشد کسب و کار خود با اطمینان بیشتری قدم بر خواهید داشت. لیست زیر شامل اقلامی است که بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید؛

  1. نام کسب و کار خود را ثبت کنید.
  2. مراحل قانونی را برای کسب و کار خود طی کنید.
  3. کد اقتصادی.
  4. کد بیمه.
  5. کد ارزش افزوده.
  6. مجوز های لازمه را کسب کنید.
  7. حساب بانکی قانونی برای شرکت باز کنید.
  8. حق کپی رایت، برند و موارد قانونی مرتبط را انجام دهید.

بهترین روش این است که برای بهتر پیش رفتن روال قانونی آن از مشاوران حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرید. به این ترتیب شما همه مواردی که ممکن است نیاز داشته باشید را به صورت قانونی کسب خواهید کرد.

برنامه کسب و کار خود را مکتوب نمایید

یک طرح کسب و کار مکتوب می تواند از نقطه شروع تا تولید محصول دیدی شفاف و روشن در اختیار شما قرار دهد. همین برنامه می تواند شما را از بسیاری از رقبیان پیش بیاندازد. اما یک برنامه کسب و کار باید شامل چه بخش هایی باشد؛

  1. عنوان. با یک اسم از کسب و کار خود شروع کنید. همین شروع می تواند شما را هدایت کند.
  2. چکیده. یک خلاصه از برنامه کسب و کار بایستی شامل؛ برنامه های کلی، توصیفی از شرکت، مشکلاتی که قرار است این کسب و کار حل کند، و فعالیت های مورد انتظار می شود.
  3. شرح کسب و کار. کسب و کار شما در چه زمینه ای فعال است؟ در چه صنعتی قرار است فعالیت کنید؟ آینده کسب و کار شما چه سمتی خواهد داشت؟
  4. استراتژی بازاریابی. بازار هدف شما چیست، شما چگونه می توانید بهترین روش فروش به بازار را داشته باشید؟
  5. تجزیه و تحلیل رقبا. نقاط قوت و ضعف رقبای شما کدام است؟ چگونه می توان به آنها غلبه کرد؟
  6. برنامه رشد و توسعه. محصولات و خدمات شما چگونه رشد و توسعه خواهند یافت؟ برای آنها بودجه لازم تدوین کنید.
  7. برنامه عملیاتی و مدیریتی. عملکرد یک کسب و کار چگونه انجام خواهد شد؟
  8. مسائل مالی. از کجا قرار است پول در بیاورید؟ چه زمانی؟ چگونه؟ چه تدارکی لازم است در این رابطه انجام دهید؟

برای هر یک از موارد مطرح شده حداقل یک صفحه و حداکثر سه صفحه اختصاص دهید. در ذهن خود داشته باشید، برنامه کسب و کار زنده است و با تغییر موقعیت و رشد و توسعه کسب و کار شما نیاز دارد به روز شود و تطبیق پیدا کند.

کسب و کار خود را تامین مالی کنید

کسب و کار خود را تامین مالی کنید

هزاران راه حل برای تامین مالی کسب و کار وجود دارد. برای مثال زمانی که شما در صدد راه اندازی استارت آپ هستید، سرمایه گذارانی وجود دارند که بر روی ایده شما سرمایه گذاری نمایند. اما مواردی است که به طور کلی می توانید مد نظر قرار دهید؛

  1. خودتان بر روی آن سرمایه گذاری کنید. اگر بر روی ایده خود سرمایه گذاری کنید، شاید سرمایه زیادی نداشته باشید ولی می دانید مالک کسب و کار خودتان هستید.
  2. برای سرمایه گذاری از خانواده و دوستان نزدیک درخواست کنید. شما از طریق خانواده و دوستان خود می توانید قرض بگیرید یا می توانید از آنها بخواهید در کسب و کار شما سهیم شوند.
  3. از وام ها و کمک های دولتی استفاده کنید.
  4. از سرمایه گذاران محلی استفاده کنید.
  5. از بانک ها برای وام یا اعتبار کمک بگیرید.

تیم سازی را شروع کنید

برای کسب و کار خود تیم سازی کنید

برای اینکه کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید شما نیازمند تقسیم کار و واگذاری مسئولیت ها بین افراد هستید. بنابراین شما نیازمند تیم سازی هستید.

این تیم می تواند شامل؛ شرکا، کارکنان و فریلنسرها باشد. برای تیم سازی موارد ذیل را حتما در نظر داشته باشید؛

  1. اهداف خود را شفاف بیان کنید. مطمئن شوید همه افراد چشم اندازی که شما برای کسب و کار خود تعریف کرده اید را شفاف و روشن درک کرده اند. همچنین آنها می دانند چه نقشی در ماموریت های کسب و کار دارند.
  2. از پروتکل های استخدامی استفاده کنید. زمانی که شما فرآیند استخدام را آغاز می کنید در اختیار افراد فرم هایی قرار دهید که از قبل تعیین شده است و تمامی شرایط و سوالات مورد نظر آنها در این فرم ها پاسخ داده شده است. اگر هم خارج از موارد بیان شده افراد سوالی داشتند، شفاف و صریح پاسخ دهید.
  3. یک فرهنگ سازمانی غنی ایجاد کنید. فرهنگ سازمانی باعث می شود افراد سازمان هدفمند تر و منسجم تر، چشم انداز و ماموریت های سازمان را بفهمند و برای رسیدن به آن تلاش کنند. یک فرهنگ سازمانی غنی باعث می شود مسئولیت پذیری و اختیار تصمیم گیری از طریق کانال های چندگانه در اختیار فراد سازمان قرار دهد.

به فکر توسعه کسب و کارتان باشید

رشد و توسعه کسب و کار

راه های بسیاری برای توسعه وجود داند. شما می توانید یک کسب و کار دیگر را خریداری کنید، یک بازار هدف جدید انتخاب کنید، سبد محصول خود را کامل کنید و بسیاری موارد دیگر. اگر شما برای این توسعه و رشد کسب و کار خود برنامه ریزی نکنید پیشرفت نخواهید کرد. برای محقق کردن توسعه کسب و کار بگذارید سراغ نمونه هایی برویم که در این زمینه موفق عمل کرده اند؛

بسیاری از کسب و کارهای موفق از رسانه های اجتماعی بهترین استفاده را داشته اند.

  • آنها با رشد و توسعه ارگانیک،
  • استفاده از اینفلوئنسرها یا
  • کمپین های پولی استفاده کرده اند.
  • آنها یک لیست قوی ایمیلی برخوردار هستند.
  • همچنین آنها دقیقا می دانند چگونه پیام های خود را به بازار هدف انتقال دهند.

شما می توانید با الگو قرار دادن این استراتژی ها با توجه به توانمندی های خود به نتیجه برسید. البته مد نظر داشته باشید استفاده از همه این موارد که اشاره شد شاید بسیار هزینه بر باشد. بنابراین سعی کنید با تحقیق و بررسی هایی که انجام می دهید. مراحل اجرایی را فاز بندی کنید و با توجه به اولویت بندی مناسب اقدام نمایید.

در پایان می توانیم با افتخار اعلام کنیم مشاوره کسب و کار بلوباکس برای هر گونه مشاوره و ارائه خدمات برای شما عزیزان آمادگی کامل را دارد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.