سئوی حرفه ای از طریق بک لینک ها


امروزه فقط داشتن وب سایت کافی نیست. حتی داشتن یک وب سایتی که از نظر محتوایی ارزشمند باشد نیز به تنهایی کافی نخواهد بود. وب سایت شما باید مانند هر فروشگاه و مغازه ای ابتدا به چشم مشتری بیاید. برای قابل رویت کردن وب سایت خود نیاز به سئوی حرفه ای دارید. الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. فاکتورهای زیادی در بهبود رتبه شما در گوگل تاثیر گذارند که دراین جا بک لینک ها را به صورت مفصل مورد بحث قرار می دهیم.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

2- بازاریابی محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

3- لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم

 

seo on page به تغییراتی که که صاحب وب سایت به طور مستقیم در سایت خود اعمال می کند و بهبود رتبه خود در گوگل تاثییر گذار هست. مثل جنبه های بصری یا متن و محتوایی که تغییر میدهد . دومی به سیگنال های دیجیتال در خارج از وب سایت که غیر مستقیم در بهبود رتبه سایت تاثیر گذار هست گفته می شود.(بک لینک ها از وب سایت دیگر – سیگنال های دریافتی از شبکه های اجتماعی ) و سئو خارجی برخلاف سئو داخلی ماه ها و سال ها طول می کشد. کار بسیار طولانی و تخصصی و پیچیده ای است.به همین دلیل هم هست که عنوان این درس  advanced seo گذاشته شده است. از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر که در این مقاله می خواهیم بیش تر به لینک ها بپردازیم.

بک لینک چیست ؟

راه ارتباطی میان دو سایت برای  دسترسی بهتر و سریع تر کاربر به اطلاعات بیش تر را بک لینک می گوییم. به عبارت ساده تر لینک ها متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. و به طور کلی وقتی شما تعداد بک لینک بیش تری از وب سایت ها معتبر تر دریافت می کنید یعنی کاربران بیش تری به وب سایت شما مراجعه می کنند و این قضیه باعث بهبود سئو سایت شما می شود.

 

بک لینک گرفتن از وب سایت ها ی دیگر حکم جمع کردن رای در یک رای گیری بزرگ را دارد.

لینک ها برای شما مثل رای می مانند و در  بهبود رتبه سایت تاثیر گذار هستند اما چند نکته مه باید توجه کرد:

  • لینک های خارجی external links ها در این رای گیری بسیار اهمیت دارند. و برای گوگل ارزشمند هستند چرا که لینک های داخلی مثل این می ماند که شما به خودتان رای داده اید.
  • به  یک محتوای ارزشمند لینک داده شود
  • مرتبط بودن بک لینک های شما با محتوایی که تولید کرده اید بسیار مهم است.
  • اعتبار مکان یا وب سایتی که از آن لینک دریافت می کنید بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر وب سایت A از وب سایت B رتبه بهتری داشته باشد، در این صورت شما از وب سایت A لینک دریافت کنید قطعا امتیاز بیش تری از گوگل دریافت خواهی کرد.
  • برایند لینک های ورودی و خروجی

 

 

 

تاثیر اعتبار وب سایت ها در میزان ارزشمندی بک لینک ها

 گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد. در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند. و با تبادل لینک  تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند. با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد. و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی سایت هایی که از این روش  استفاده میکردند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده است. و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد. گوگل به لینک هایی که برای کاربران مفید هستند رنک بهتری می دهد. و ارزش کم تری برای لینک بک هایی زیر قائل می شوند.

  • پست مهمان
  • خرید لینک
  • تبادل لینک یا معاملات پایای در لینک بک دادن
  • هک کردن لینک ها

گوگل لینک هایی در حجم غیرعادی و صورت شبکه ای توسط وب سایت های مختلف swap یا تبادل می شوند را کم ارزش می داند و رنک خوبی به آن صفحه و یا وب سایت می دهد.

شما برای وب سایت خود نیازمند بک لینک های معتبر(editorially given) هستید. لینکی که given باشد یعنی توسط دیگران داده شود و رای دادن به خود نباشد و از طرفی editorial باشد یعنی محتوا شما توسط یک editor معتبر خارج از وب سایت شما ارزشمند تلقی شود و به دیگران توصیه شود.

چگونه لینک بک ساخته می شود

متن قلاب شده (anchor text)

زمانی که متن یا کلمه ای به عنوان لینک انتخاب بشود. و با کلید بروی آن وارد به صفحه مورد نظر لینک می شود. بعضی وب سایت ها مقدار زیادی حجم زیادی انکرتکست به متن ها و کلمات مختلف اضافه می کنند تا احتمال کلیک بروی هرکدام از آن ها بالا تر برود غافل از آنکه گوگل به وب سایت های که به صورت افراطی از انکرتکست استفاده می کنند امتیاز منفی می دهد.

تصاویر و اینفوگرافی ها

می توانند به عنوان لینک انتخاب شوند اینفوگرافی ها و تصاویر برای مخاطبان بسیار جذاب هستند و در انتقال مفاهیم به سرعت می توانند مفید باشند اما از طرفی اینفوگرافی ها و تصاویر به راحتی قابل کپی هستند و درصورتی که اینفوگرافی های تکراری برای بک لینک استفاده شوند خیلی از نظر گوگل اعتبار نخواهد داشت.

انواع مهم بک لینک

بک لینک های nofollow

لینک Dofollow حالت پیش فرض یک پیوند است. این مورد می تواند مستقیماً در رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. لینک های nofollow  به رباتهای موتور جستجو اجازه می دهد تا پیوند را دنبال نکنند. اساس گوگل ، پیوندهای nofollow هیچ ارزشی به وب سایت پیوندی منتقل نمی کنند.  پیوندهای nofollow به طور مستقیمی روی موقعیت سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر نمی گذارند.

 

وب دایرکتوری

به سایت های مرجع که بقیه وبسایت های موجود در اینترنت را براساس زمینه فعالیت دسته بندی میکنند وب دایرکتوری می نامیم. ثبت لینک در آنها میتواند انجام گیرد. این بک لینک ها با اهمیت هستند زیرا کسب آنها کار ساده ای نیست و سایت لینک دهنده به شما بازدیدکننده و اعتبار زیادی دارد.(تناسب وب دایرکتوری با محل آن کسب و کار) نماسایت میتواند سایت مناسبی برای معرفی خدمات یا وبسایت شما باشد

بک لینک های نشانگر برند

هر زمان که وب سایت دیگری به کسب وکار شما اشاره کند این فرصتی را برای ایجاد یک بک لینک ایجاد میکند.

  • زمانی که وبلاگ نویسان معروف در مقالات خود درباره شما و کسب و کار شما صحبت می کنند.
  • نشریات تجاری که اخبار کسب و کار شما را پوشش می دهند.
  • وب سایت های شخص ثالث که هنگام ذکر نام تجاری شما پیوندی به وب سایت شما وارد می کنند.

 

پست مهمان

هر محتوایی که در یک وب سایت منتشر می شود، یک پست می گویند. هر پست می تواند شامل متن نوشتاری، تصویر، ویدئو، فایل صوتی، اینفوگرافیک یا هر محتوای دیگر باشد. تولید محتوای ارزشمند کار چندان ساده ای نیست! معمولا وب سایت های معتبر برای تولید و انتشار محتوای ارزشمند، یک یا چند نویسنده، گرافیست و تولید کننده محتوا استخدام می کنند. در واقع محتوا در دنیای وب خدایی می کند و بدون وجود آن عملا وب سایت ها قادر به رقابت سالم نیستند!

احتمالا می پرسید که پست مهمان چیست؟ بسیاری از سایت ها وجود دارند، که به کاربران اجازه می دهند، تا در آن عضو شده و بتوانند محتوای تولیدی خود را منتشر کنند. به ازای هر پست که کاربران در سایت قرار می دهد، برای پاداش اجازه لینک دادن به سایت خودشان را دارند. از این رو بسیاری از افراد برای اینکه برای سایت شان بک لینک رایگان فراهم کنند، به سراغ اینگونه سایت ها می روند.

این یک معامله برد-برد است. هم سایت پذیرای پست مهمان، محتوای جدیدی به دست می آورد و از طرفی کاربری که پست مهمان را تولید کرده ارزش بیش تری را به دست می آورد. برای مثال می توان به سایت ویرگول اشاره کرد.

برای قرار دادن پست مهمان چندین روش وجود دارد، که مهمترین آنها عبارتند از: پست مهمان رایگان و پست مهمان پولی.

 

 این موارد را نیز به خاطر بسپارید

  •  اگرچه هدف شما از نوشتن پست مهمان گرفتن بک لینک است، اما آن را با محتوای تبلیغاتی اشتباه نگیرید.
  •  سعی کنید علاوه بر لینک خودتان به دیگر پست های موجود در سایت میزبان لینک بدهید. این کار باعث می شود مدیران وب سایت میزبان به شما توجه ویژه ای داشته باشند.
  •  سعی کنید به سوالات پاسخ دهید و مخاطبان را به اظهار نظر ترغیب کنید.
  •  پست مهمان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، تا افراد بیشتری آن را ببینند. هرچه ترافیک بیشتر شود شانس نتیجه گیری شما نیز بیشتر می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *