عادت های بد بازاریابی برای کسب و کارها

عادت های بد بازاریابی برای کسب و کارها

یکی از عواملی که می تواند حتی کسب و کارهای موفق را به یکباره به ورطه ورشکستگی نزدیک کند، استفاده از عادات های بد بازاریابی و تکرار آن است. بسیاری از اوقات کسب و کارها با صرف زمان و سرمایه زیاد برنامه های بازاریابی خود را جلو می برند. اما نتیجه ای نمی گیرند ولی مجددا آن را تکرار می کنند. همین امر باعث می شود این اشتباهات به یک عادت تبدیل شود و کسب و کارها را از موفقیت فرسنگ ها دور کند.

اکثر مردم از وب سایت هایی خرید می کنند که زیبا به نظر برسند. انتظارات آنها را در زمینه خرید برآورده کند و بتواند به سرعت آنها را به هدف شان برساند. شاید حتی قلقلک شویم زمانی که از پلتفرم های مختلف اجتماعی پیشنهادات قابل توجهی در زمینه خرید به ما ارائه شود.

یکی از مسائلی که متاسفانه اکثر کسب و کارها فراموش می کنند این است که تک تک فعالیت ها و جزئیاتی که انجام می دهند می تواند بر روی عملکرد و کسب و کارشان تاثیرگذار باشد.بنابراین تا جایی که امکان دارد می بایست از اشتباهات و عادت های بد بازاریابی برای کسب و کارها بر حذر بود.

حال بگذارید در مورد عادت های بد بازاریابی برای کسب و کارها صحبت کنیم؛

  1. اجازه بازخورد به مشتریان خود ندهید.

دریافت بازخورد از مشتریان

یکی از عادت های بد بازاریابی این است که؛ شما برای مشتریان اجازه بازخورد را در پلتفرم های مختلف ندهید و یک ارتباط دو طرفه ایجاد نکنید یکی از اشتباهات بزرگ و عادت های بد بازاریابی برای کسب و کارها است. اگر شما بازخوردهای مربوط به کسب و کار خود را در راه های ارتباطی مختلف از جمله؛ گوگل، و سایر موتورهای جستجو و پلتفرم های رسانه های اجتماعی ببندید. باعث می شود در زمینه های بازاریابی درونگرا ضعیف عمل کنید.

راهکار چیست؟

در قدم اول راه های ورودی برای ثبت نظرات مشتریان را باز بگذارید، بخصوص در موتورهای جستجو. البته شاید شما نگران باشید که نظرات منفی مشتریان باعث بازخورد منفی باشد ولی حتی نظرات منفی اگر با بازخورد و نشان دادن مسئولیت شما و نشان دادن اهمیت شما نسبت به نظرات باشد می تواند مثبت باشد.

در ضمن اگر شما کسب و کار موفقی باشید آنقدر نظرات مثبت جلب خواهید کرد نظرات منفی را به حاشیه خواهد برد. بنابراین نگران نباشید و با آغوش باز و تدوین یک استراتژی محتوای مناسب سعی کنید نظرات را پوشش دهید. همین کمک خواهد کرد که شما در کمپین های تبلیغاتی خود موفق تر و بهتر عمل کنید.

  1. اعتیاد به اتوماسیون

اعتیاد به اتوماسیون

اینکه شما بتوانید از ابزارهای نوین جهت خدمت رسانی هر چه بهتر به مشتریان استفاده کنید، خیلی خیلی عالی است. اما اینکه شما بیش از حد ماشینی به نظر برسید یک از عادت های بد بازاریابی است که در ذهن مشتریان دافعه ایجاد خواهد کرد. شما در تعاملات خود می بایست تا جایی که امکان دارد انسانی به نظر برسید تا تعاملات شما با مشتریان بسیار تاثیرگذار تر و قوی تر بنظر برسد.

البته اینکه شما بتوانید از یک سیستم خودکار و اتوماسیون عالی بهره مند شوید یک نقطه قوت در بازاریابی شما محسوب می شود. بخصوص در زمینه؛

  • ثبت و ضبط مشخصات مخاطبان،
  • ردگیری مسیر حرکتی مشتریان،
  • استفاده از مشخصات مشتریان برای بازاریابی مجدد،
  • استفاده از داده ها و اطلاعات خرید مشتریان،
  • همچنین سایر موارد مرتبط

راه کار چیست؟

راهکار این است که شما در زمان ارسال پیام به مخاطبان حتی اگر از اتوماسیون استفاده می کنید سفارشی سازی را فراموش نکنید. همچنین زمانی که مشتری نیاز به اپراتور انسانی جهت تعامل دارد حتما در اختیار وی قرار بدهید. همچنین نشان بدهید که شما این بخش را نیز فراهم نموده اید. در زمینه ارتباطات، شما هر چقدر جنبه های تعاملات انسانی را افزایش بدهید مشتری احساس بهتری خواهد داشت.

  1. صحبت زیاد در مورد خودتان

تعریف زیاد از خودتان اثر منفی دارد

یک موضوعی که حتما می بایست در مورد خودتان به یاد داشته باشید این است که زیاد در مورد خودتان صحبت نکنید. صحبت کردن زیاد در مورد خودتان از عادت های بد بازاریابی برای کسب و کار محسوب می شود، زیرا در ذهن مشتریان هر چه شما بیشتر در مورد خودتان صحبت کنید نشان از خودشیفتگی شما می دهد و باعث می شود اعتماد مشتریان نسبت به شما کم شود و حتی اعتبار شما خدشه دار شود.

واقعیت این است که مشتریان شما خیلی اهمیت نمی دهند که شما در مورد خودتان چه می گویید. برای آنها مهم این است که سایرین در مورد شما چه می گویند!

البته این نکته را مد نظر داشته باشید؛

  • درباره خودتان،
  • محصولات،
  • خدمات و فعالیت هایی که انجام می دهید،

کاملا شفاف و روشن سخن بگویید. ولی زیاده روی نکنید این جزء نبایدهای بازاریابی است!

راهکار چیست؟

اگر می خواهید خودتان را معرفی کنید حتما از نظرات مشتریان خودتان استفاده کنید. از نظراتی که آنها در مورد خدمات و محصولات شما دارند با افتخار سخن بگویید و آنها را بیان کنید. برای مثال؛

  • در وب سایت خودتان نظرات مشتریان و حتی ویدئوها را منعکس کنید،
  • در رسانه های اجتماعی محتوای مشتریان در مورد خود را باز نشر دهید،
  • از مشتریان خود تشکر کنید،
  • از اینکه شما را انتخاب کرده اند افتخار کنید،

این موارد نه تنها باعث اعتماد سازی در مشتری و افزایش اعتبار شما خواهد شد. بلکه باعث می شود که شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شوید. از طرفی باعث می شود مخاطبان شما با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

  1. کپی کاری

هیچ چیزی ارزشمند تر از این نیست که بتوانید به عنوان یک بازاریاب؛ استراتژی، برنامه ریزی و محتوایی مختص به خودتان داشته باشید. اگر شما بخواهید از کسی کپی کنید بازهم یکی از عادت های بد بازاریابی را انجام داده اید و آن نشان می دهد که شما واقعی نیستید و کسب و کار شما یک شخصیت منحصر به فرد ندارد. این باعث می شود اعتبار شما کاهش پیدا کند و مشتریان اعتماد خود به شما را از دست بدهند.

جالب است بدانید نه تنها مشتریان بلکه موتورهای جستجو و حتی پلتفرم های رسانه های اجتماعی هم تشخیص می دهند شما محتوایی ارزشمند ندارید و شما در جستجوها رتبه بسیار ضعیف تری خواهید داشت. پس به این موضوع توجهی ویژه ای داشته باشید.

راهکار چیست؟

سعی کنید با توجه به صنعتی که فعالیت می کنید محتوایی با کیفیت و برتر ایجاد کنید. در سایر موارد هم سعی کنید با بررسی فعالیت سایرین امضای منحصر به فرد خود را داشته باشید.

  • سعی کنید وب سایتی داشته باشید که کاربردی باشد و توسط همه دستگاه های دیجیتال (تلفن همراه، تبلت، لپ تاب، …) به خوبی نمایش داده شود.
  • محتوایی با کیفیت، اعتماد ساز، کاربردی، جذاب و به یاد ماندنی ایجاد کنید.
  • سعی کنید محتوایی تولید کنید که احساس برانگیز باشد و تحسین برانگیز باشد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *