مشاوره کسب و کار هدفمند به چه صورت می باشد؟

مشاوره کسب و کار


مشاوره کسب و کار هدفمند به چه صورت می باشد؟

امروزه استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار بیش از هر زمان دیگر موردتوجه شرکت‌ها و افراد مختلف فعال در صنایع گوناگون است. چراکه به دلیل تخصصی شدن فعالیت‌های کسب‌وکار استفاده از این خدمات برای صاحبان کسب‌وکار اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند با ارائه خدمات ارزشمند به مشتریان رضایت آن‌ها را حاصل کنند می‌توانند تضمین‌کننده موفقیت و پیشرفت کسب‌وکارها باشند.

اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از شرکت مشاوره کسب‌وکار داشته باشیم “یک شرکت مشاوره کسب‌وکار، شرکتی است که در یک یا چند زمینه تخصصی به مشتریان خود خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. این مشاوره می‌تواند به اشخاص و یا شرکت‌ها با زمینه فعالیت‌های مختلف مرتبط با کسب‌وکار ارائه شود.”  حال با توجه به موارد مطرح‌شده می‌توان به‌صورت پرسش و پاسخ از این روند بهتر آگاه شد.

1. در زمینه شرکت‌های مشاوره کسب‌وکار چه کسانی می‌توانند مورد مشاوره قرار گیرند؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا بایستی به این مهم توجه داشت که؛ گستره‌ی حیطه فعالیت مشاوره کسب‌وکار چه بخش‌هایی را شامل می‌شود. برای مثال می‌توان گفت؛ یک شرکت مشاوره کسب‌وکار به مشتریان برای کارهایی در زمینه استراتژیک، برنامه‌ریزی و حل مسئله مشاوره می‌دهد و به مشتریان خود کمک می‌کند توانمندی‌ها و دانش مرتبط با کسب‌وکار خود را بالا ببرند.

با توجه به حیطه فعالیتی که یک شرکت مشاوره کسب‌وکار انجام می‌دهد شما می‌توانید درزمینه مشتریان، بخش‌بندی، هدف‌گذاری، جایگاه‌یابی و ایجاد تمایز (STPD) فعالیت نمایید. همچنین با توجه به شناسایی دقیق نیازهای مشتریان در زمینه مارکتینگ میکس خود (4P) استراتژی‌های مناسب را تعیین کنید.

 

2. جلسات مشاوره بایستی به چه صورتی برگزار شوند و در جلسات بایستی چه موضوعاتی مطرح گردد؟

در زمینه چگونگی برگزاری جلسات مشاوره کسب و کار و موضوعاتی که بایستی در آن مطرح شود چند مورد حیاتی را ابتدا بایستی متذکر شد:

نکته اول. قبل از جلسه شما به‌عنوان مشاور بایستی اهداف مشاوره را برای مشاوره گیرنده شفاف و روشن‌بیان کنید. به این معنا که هدف از انجام این مشاوره قبلاً با توجه به نیاز مشاوره گیرنده مشخص‌شده باشد

نکته دوم. حتماً برای جلسه یک چارچوب تعیین کنید. به این معنا که گستره و حدود مشاوره بایستی از قبل تعیین‌شده باشد.

نکته سوم. شما بایستی با یک برنامه وارد جلسه شوید. به این معنا که شما برای ابتدا تا پایان جلسه تعیین کنید چه مواردی باید مطرح شود و به‌صورت زمان‌بندی‌شده پیش بروید

نکته چهارم. در پایان جلسه حتماً از مشاوره گیرنده بازخورد بگیرید که آیا همه ابهامات ذهنی برای این جلسه موردنظر برطرف شده است یا نیاز به توضیح بیشتر و جلسات بیشتر است.

 

3. کل فرآیند مشاوره برای صاحبان کسب‌وکار بایستی چگونه باشد؟

قبل از هر چیز مهم‌ترین موضوع در زمینه مشاوره برای صاحب یک کسب‌وکار این است که مشاور بتواند

ابتدا

  • از نیازهای واقعی مشاوره دهنده مطلع شود. سپس بر اساس نیازهای مشاوره دهنده بتواند برنامه‌ریزی و فرآیند جلسه مشاوره را تدوین نماید.
  • پس از شناسایی نیازها الزامات موردنیاز جمع‌آوری شود و با انتظارات صاحبان کسب‌وکار سنجیده شود و کل مرحله به‌صورت خلاصه تدوین گردد.

در مرحله بعدی

  • فعالیت‌های موردنیاز لیست شده
  • گزارش‌ها به مشاوره گیرنده ارسال شود
  • پس از ارسال گزارش‌ها بازخوردهای مشاوره گیرنده با توجه به عملکرد موردبررسی قرارگرفته
  • درنهایت ارزیابی فعالیت‌ها انجام پذیرد.

 

4. برای داشتن یک مشاوره خوب با چه نگرش و وضعیتی بایستی با صاحبان کسب‌وکار برخورد شود؟

در صورتی که بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم ابتدا به یک فرمول مهم اشاره‌ می کنیم؛

یک مشاوره خوب + یک مشاوره گیرنده خوب= بهترین نتیجه

در زمینه برخورد با صاحبان کسب‌وکار به‌عنوان مشتری بایستی به موارد ذیل توجهی ویژه داشت؛

  • اعتمادسازی یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در این زمینه است

اولین شرط اینکه شما یک مشاوره دهنده خوب باشید این است که بتوانید اعتماد و احترام صاحبان کسب‌وکار را به دست آورید. در این صورت است که صاحب کسب‌وکار مطمئن می‌شود شما تنها به‌قرار داد توجه ندارید بلکه مهم‌ترین دغدغه شما موفقیت مشاوره گیرنده است.

  • شما باید نشان دهید به‌طور واقعی خواهان رشد صاحبان کسب‌وکار هستید

شما مطمئناً به‌عنوان یک مشاور می‌خواهید مشاوره گیرنده روی شما حساب باز کند. اما شما فکر نمی‌کنید یک صاحب کسب‌وکار که می‌خواهد به شما رجوع نماید این نیاز را داشته باشد که رشد و توسعه کسب‌وکارش دغدغه مشاور باشد.

  • تا می‌توانید با صاحب کسب‌وکار در ارتباط باشید

برقرار کردن ارتباط به‌صورت مداوم با مشاوره گیرنده یکی دیگر از نکات کلیدی برای توجه به نگرش و وضعیت صاحب کسب‌وکار است. مشاوران بایستی در مورد کسب‌وکار بدانند و به سؤالات آن‌ها پاسخ مناسب داده شود همین روال است که می‌تواند موفقیت یک مشاوره را تضمین کند.

 

5. مسائل حقوقی که در یک فرآیند مشاوره موردتوجه قرار بگیرند کدام اند؟

اکثر مسائل حقوقی که می‌توان به‌صورت کلی مدنظر قرارداد را بایستی با دقت و توجهی ویژه در قرارداد منعکس نمود. در قرارداد سعی کنید همه‌چیز را پیش‌بینی نمایید برای نمونه؛

  • از ابتدا وضعیت شما در قرارداد مشخص باشد که شما به‌صورت مشاوره‌ای یا پیمانی و غیره است
  • در زمینه دستمزد و مالیات سعی کنید همه‌چیز را شفاف بیان نمایید
  • درباره مالکیت معنوی دقت کنید که اگر در زمینه کاری شما نیازمند حق کپی‌رایت است، در قرارداد ذکر گردد
  • درصورتی‌که با مشاوره گیرنده به مشکل حقوقی برخوردید سعی کنید حتماً در قرارداد آن پیش‌بینی‌شده باشد

البته به این موضوع مهم نیز بایستی اشاره شود که با توجه به قوانین و مقررات منطقه به این قوانین به صورتی ویژه توجه داشت و آن را در قرارداد منعکس نمود.

 گردآورنده: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *