ویژگی های یک مشاور خوب

مشاور

مشاور


ویژگی های یک مشاور خوب

قبل از اینکه ببینیم ویژگی های اصلی یک مشاور خوب چیست، مهم است که بدانیم که یک مشاور چه نقش هایی دارد.

مهمتر از همه، مشاور باید با افراد یا گروهی از افراد به نمایندگی از مشتری ارتباط برقرار كند. این تعامل باعث خواهد شد تا مشاور از تفاوت های ظریف در کسب و کار مشتری مطلع شود. اغلب، این افراد یا صاحبان مشاغل یا تصمیم گیرندگان اصلی هستند.

مشاور در اینجا چه نقشی دارد؟

وظیفه مشاور این است که به افراد درگیر در کسب و کار، راهنمایی هایی در مورد استراتژی کسب و کار یا روش های جدید انجام کارهای مشابه ارائه دهد. که منجر به بهبود در هر یک یا بیشتر پارامترهای تجاری برای شرکت می شود.

این موارد می تواند شامل زیر باشد:

  • عملکرد شرکت
  • تصویر شرکت در بازار
  • کیفیت محصول یا کیفیت خدمات

برای اینکه در این نقش بسیار تاثیرگذار باشند، مشاوران باید دارای یک سری خصوصیات اصلی باشند. در ادامه این خصوصیات را شرح می دهیم و تفاوت های ظریف هر یک را درک می کنیم.

مشاور

امکان برقراری رابطه با مشتری

مهمترین ویژگی که یک مشاور باید داشته باشد، توانایی ارتباط برقرار کردن است. ارتباط برقرار کردن در مشاوره شامل تعامل بین دو فرد بالغ، حرفه ای و برجسته است.

دلیل اصلی این تعامل این است که هر فرد متفاوت است. افراد از اعتبار، سابقه، اعتماد به نفس متفاوتی برخوردار هستند. از این رو، نقش مشاور بسیار چالش برانگیز است.

وی موظف است یک الگوی تعامل یا رابطه ای را ایجاد کند که در آن، به عنوان یک متخصص مورد بررسی قرار می گیرد و مشتری پیشنهادات و راهنمایی های او را جدی می گیرد.

برقراری ارتباط با مشتری برای مشاور ضروری است و از این رو مهارت های نرم وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتباط او با افراد با پیشینه های مختلف بسیار مهم است. با پیشرفت مشاور در زمینه مشاوره، او باید دانش، تخصص و تجربه گذشته خود را در زمینه مشابه برجسته کند. این امر باعث می شود كه تعامل با افراد به خوبی پیش برود.

شنونده خوب بودن

شنونده خوب بودن

مشاوره روندی دو طرفه است که مشاور باید هم در مورد کسب و کار و هم مشکلات تجاری مشتری بیاموزد. تنها در این صورت وی قادر به ایجاد تغییرات یا پیشرفت در پارامترهای تجاری خواهد بود.

از این رو، مهم است که مشاور:

1- صبور باشد

2- به نظرات مشتری، دیدگاه وی و نیاز شغلی او گوش فرا دهد.

تنها زمانی که مشاور نشان دهد از دانش فنی شغل مشتری برخوردار است و نسبت به پارامترهای تجاری و سناریوهای فعلی اطلاعات دارد؛ می تواند بر روی آنها تأثیر بگذارد و آنها را قانع کند که می تواند تغییری ایجاد کند!

یک مشاور خوب همیشه:

  • مایل به یادگیری،
  • انجام تحقیقات دقیق،
  • یافتن واقعیت،
  • جمع آوری دانش
  • و آماده به خدمت می باشد.

یکی از جنبه های بسیار مهم، داشتن ماهیت کنجکاوی و پرسیدن سؤال های مؤدبانه در صورتی که به مشتری توهین نشود، می باشد. جنبه دیگری که در انجام مشاوره بسیار مهم است عبارت است از:

  • مهارت های ارتباطی،
  • توانایی مستند کردن اطلاعات
  • و برقراری ارتباطات کتبی.

از طریق ایمیل یا هر وسیله ارتباطی کتبی دیگر، مشاور باید بتواند سرعت کلی پروژه را تعیین و ارائه کند.

قوانین و مقررات ایمیل باید هنگام ارسال اطلاعات از طریق ایمیل، ارسال درخواست یا تنظیم جلسات از طریق ایمیل، توسط مشاور دنبال شود. همچنین باید مؤدبانه بودن را به طور واضح در پیش گرفت. در عین حال، او باید بسیار تأیید کننده باشد تا پروژه به سرعت پیش برود.

راستگو بودن

راستگو بودن

یکی دیگر از جنبه های مهم مشاور خوب بودن، صادق بودن است.

تا زمانی که او با گفتن حقیقت مشتری را متوجه کند که واقعیت ها چیست، وی قادر نخواهد بود با مشاوره ای که مشتریان را مجذوب خود می کند، تغییرات لازم را در فرایند کسب و کار، پارامترهای تجاری و محیط کسب و کار آنها انجام دهد. از این رو، راستگو بودن بسیار حائز اهمیت است.

مشاور

ارائه تصویری برنده

مشاور باید تصویری حرفه ای، مناسب و معتبر از خود ارائه دهد.

مشاور باید به عنوان فردی حرفه ای، مودب، با اعتماد به نفس ظاهر شود. همچنین برای موفقیت در شغل خود باید یک کیفیت خاص را تأمین کند.

بیشتر مشاغل مشاوره ای باعث ایجاد تغییرات در سازمان می شوند. و همیشه مقاومت در برابر تغییر وجود دارد. از این رو ضروری است که مشاور معتبر، تأثیرگذار و مدبر باشد.

مشاور با لباس پوشیدن مناسب، با نمایش مهارت های ارتباطی قوی، ظاهری دلپذیر و در عین حال طراحی زبان بدن قوی، تأثیرگذار خواهد بود. گذشته از این، دانش کامل درباره موضوعی که وی مشاوره ارائه می دهد، بسیار مهم است.

ایجاد اعتماد مشتری

ایجاد اعتماد مشتری

مشاور باید از طریق شخصیت و رفتار خود احساس برنده بودن را ایجاد کند تا مشتریان شروع به اعتماد کردن به او کنند.

بنابراین ایجاد اعتماد مشتری یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم می باشد. شخصیت وی در ایجاد اولین برداشت در ذهن مشتری و ایجاد اعتماد و اطمینان متقابل نقش بزرگی ایفا می کند.

تعهد یا وظایف مشاوره ممکن است خیلی طولانی نباشد. بنابراین در مدت زمان بسیار کوتاهی، در اوایل ارتباطات، خود مشاور باید اولین تصور را به گونه ای ایجاد کند که مشتری به او به عنوان یک متخصص اطمینان کند.

این امر باعث ایجاد اعتماد می شود و مشتری روش کار مشاوره، نظم و انضباط و حرفه ای بودن وی را درک می کند و سپس به طور خودکار همکاری با وی را برای تغییر آغاز می کند.

مشاور

ارائه تصویری که با تصویر شرکت مطابقت دارد

بسته به سطح توانایی، نقش مشاوره ممکن است شامل توسعه کسب و کار و همچنین برخی فعالیت های پیش فروش باشد. در این حالت، مشاور با افراد بزرگی در صنعت، تصمیم گیرندگان، صاحبان یا مروج مشاغل مختلف در تعامل هستند. مشاور باید بداند چگونه نمایندگی سازمان خود را در بالاترین سطح انجام دهد. او باید تصویری را طراحی و ارائه کند که با تصویر شرکت مطابقت داشته باشد.

مشاور

ایجاد یک سبک شخصی منحصر به فرد

در سناریوهای اجتماعی که مشاور با مشتری ملاقات می کند یا با او در تعامل است، وی باید در معرفی خود و یا برقراری رابطه بسیار راحت باشد.

او ممکن است کارت ویزیت خود را  به سبک قدیمی ارائه ندهد. مشاور باید سبک معرفی خودش را داشته باشد و از آن به عنوان مکانیزمی برای شروع صحبت استفاده کند.

این ها ویژگی های خاصی است که می تواند یک مشاور خوب و موفق را از بقیه جدا کند.

آگاه بودن

آگاه بودن

در آخر، در زمینه ای که مشاور در آن مشاوره می دهد، جایگزینی برای دانش واقعی وجود ندارد.

هیچ جایگزینی برای به روز شدن با آخرین اتفاقات در زمینه وی وجود ندارد. خواه با خواندن اخبار، کتابهای مدیریت جدید، به روزرسانی های فناوری باشد یا هر آنچه در بازار اتفاق می افتد. شناخت روند بازار یکی دیگر از جنبه های بسیار مهم است.

سرانجام، مشاور باید اطمینان حاصل كند كه حلقه ارتباطی را در تمام تعاملات کامل می کند. این یک روش خوب است که وی پس از حضور در جلسات، ایمیلی به منظور تشکر از مشتری برای این جلسه، ارسال کند. او می تواند در صورت ترجیح مشتری، پیام های متنی کوتاه ارسال کند. بنابراین مشاور باید آداب و رسوم برقراری ارتباطات را در تمام تعامل ها دنبال کند تا سابقه هرگونه تعاملات حفظ شود. با این کار، کسب و کار وی فرصت بیشتری برای به دست آوردن مشتری های جدید به دست می آورد.

گردآورنده: زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *