ویژگی های بازاریاب دیجیتال موفق

بازاریاب دیجیتال

بازاریاب دیجیتال


ویژگی های بازاریاب دیجیتال موفق

اگر بخواهیم ویژگی های یک بازاریاب دیجیتال (دیجیتال مارکتر) موفق را بیان کنیم بهتر است ابتدا از خود بازاریابی شروع کنیم. بازاریابی امروزه یک صنعت بسیار بزرگ دائما در حال تغییر است. اگر شما به عنوان یک بازاریاب تازه کار خود را آغاز کرده اید یا اینکه سال ها است در این بخش فعالیت می کنید. راه های زیادی برای بهبود و توسعه مهارت های شما وجود دارد. یکی از بهترین راه ها این است که شما مهارت های کلی و فردی خود را توسعه دهید. سپس می توانید مهارت های ارتباطی با مخاطب را یاد بگیرید، عادت های روزانه خوب ایجاد کنید و در پایان استراتژی های موفق تدوین نمایید.

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) یک رشته در حال توسعه است و استانداردهای موفقیت آن در حال تغییر است. بعضی از بازاریاب های دیجیتال با تحصیلات در بازاریابی شروع کرده اند و سپس مهارت های خود را در زمینه دیجیتال از جمله؛ تجارت الکترونیک، رسانه های اجتماعی، ارتباطات و کلا فناوری تطبیق داده اند، در حالیکه بسیاری دیگر به صورت تجربی وارد این حرفه شده بودند و افرادی دیگر در گذشته تجربه برنامه نویسی داشتند.

اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم صفات یک بازاریاب دیجیتال موفق به چهار بخش تقسیم می شود: مهارت های فنی، به روز بودن، ویژگی های فردی، تعامل در رسانه های اجتماعی.

بازاریاب موفق

  • مهارت های فنی

مهارت های فنی مورد نیاز برای یک بازاریاب دیجیتال یا یک دیجیتال مارکتر شامل مهارت های اولیه رایانه ای، همچنین مهارت لازم برای کار با موتورهای جستجوگر، آشنایی با طراحی و توسعه وب می شوند. البته موارد دیگری از جمله؛ دانش کد گذاری یا طراحی گرافیک مفید هستند ولی ضرورتی ندارند. همینطور، سرعت در تایپ کارایی بازاریاب دیجیتال را افزایش می دهد، اما آشنایی با فناوری هایی مانند تشخیص گفتار، آشنایی با برنامه های گرافیکی و طراحی، یا سایر فناوری های دیگر وجود دارد. در کل، مهارت های فنی برای بازاریابی دیجیتال آنچنان خاص و پیچیده نیستند که فراتر از درک مردم باشند.

بازاریاب موفق

  • به روز بودن

ویژگی بعدی در مورد یک بازاریاب دیجیتال این است که به روز باشد. کسب کردن اطلاعات به روز در زمینه آینده دیجیتال مارکتینگ از جمله؛ هوش مصنوعی، آینده رسانه های اجتماعی و کلا فناوری های نوین برای فعالان حوزه دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوراد است. خبر خوب این است که در حوزه دیجیتال اطلاع داشتن از اخبار و اطلاعات به روز کار چندان دشواری به حساب نمی آید. امروزه پادکست ها دریایی از اطلاعات ارزشمند و مرتبط را به سهولت در اختیار کاربران می گذارند. از طرفی وب سایت های خارجی از جمله؛ Buffer و Contetnt Marketing Institute مقالات بسیار ارزشمندی در این زمینه فراهم می کنند که می تواند بسیار مفید باشد.

فرقی نمی کند شما با ثبت نام در وب سایت های خبری مرتبط مقالات را دریافت کنید و در فرصت مناسب آنها را مطالعه نمایید. یا اینکه هر روز صبح که بیدار می شوید و می خواهید کارتان را شروع کنید به پادکست های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و اخبار روز این حوزه گوش کنید. مهمترین مسئله این است که یک بازاریابی دیجیتال تمام تلاش خود را برای به روز بودن انجام دهد.

بازاریاب دیجیتال

  • ویژگی های فردی

ویژگی های فردی مورد نیاز برای موفقیت در حوزه دیجیتال، مسلما بسیار مهمتر از توانایی های فنی هستند. یک بازاریاب دیجیتال با تجربه غالبا باید توانایی برقراری ارتباطات و مراودات با هر شخصی را فارغ از پیش زمینه تعاملی را داشته باشد. خوب گوش دادن مبنای این توانایی ها است. دامنه وسیع لغات، مهارت خواندن و فهم بالا و مسلط بودن به زبان های مختلف باعث افزایش قابلیت شغلی یک بازاریاب دیجیتال می شوند.

بالاتر از همه، صبور بودن و خلاقیت بالا داشتن برای این رشته برای کسب موفقیت لازم و ضروری است. در هر گرد همایی رسانه های اجتماعی، نزاع ها یا حتی شکست های ناخواسته ممکن است بوجود آیند، بنابراین باید برای تصمیم گیری سریع آماده بود. برای مراودات و تعاملات بخصوص در حوزه دیجیتال حس شوخ طبعی و مقداری انعطاف بسیار کمک خواهد کرد. توانایی پاسخ به نظرات منفی بدون خشم و خارج شدن از اصول حرفه ای دیگر خصیصه ضروری برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ است (دهدشتی، بهیار؛ 1397).

بازاریاب دیجیتال

  • تعامل در رسانه های اجتماعی

تعامل در رسانه های اجتماعی آنچنان مشکل و دست نیافتنی نیست. چرا که تعداد قابل توجهی از افراد دارای مهارت برای رسانه های اجتماعی هستند. همانطور که قبلا مطرح شد با رشد و گسترش سایت هایی مانند: اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، لینکداین، تعداد بسیار زیادی از افراد در حال تعامل در رسانه های اجتماعی هستند!

یک فرد فعال و تاثیر گذار در بازاریابی دیجیتال باید این توانایی را داشته باشد که اهداف کسب و کار و یا بازاریابی را با اجرای راهبرد های رسانه های اجتماعی محقق کند. در حالیکه ممکن است تعداد زیادی از مردم در بازاریابی رسانه های اجتماعی خوب باشند، رسیدن به سود اغلب توسط بازاریاب های دیجیتال بزرگ که در زمینه رسانه های اجتماعی صاحب سبک هستند صورت می گیرد. کار هفتاد ساعت در هفته و ندرتا تعطیلات آخر هفته داشتن برای خبرگان بازاریابی رسانه های اجتماعی امر معمولی است. افزایش دانش و مهارت در این حوزه بسیار تاکید شده زیرا بازاریابی دیجیتال بخصوص در رسانه های اجتماعی همواره نیازمند به روز بودن و کسب مهارت است.

بازاریاب دیجیتال

  • تمرین مستمر برای یادگیری

تحصیلات و همچنین دیدن آموزش های مرتبط برای هر شغلی یک سرمایه ارزشمند است. زمانی که دوره تحصیلات تمام می شود و افراد صاحب شغل می شوند، این مهم باید مورد توجه قرار بگیرند که روند آموزش هیچگاه فراموش نشود. بخصوص در بازاریابی دیجیتال یادگیری و باز آموزی نباید متوقف شود. سرمایه گذاری در آموزش دیجیتال مارکتینگ باعث می شود شما در حیطه های مختلف اطلاعات کسب کنید و بتوانید مهارت های خود را افزایش دهید.

همانطور که توضیح داده شد دیجیتال مارکتینگ حوزه ای است که دائما در حال رشد است. این بدان معنا است که دانش در این حوزه نیز دائما در حال به روز شدن است. افرادی که شغل بازاریاب دیجیتال اختیار می کنند باید به این موقعیت شغلی توجه ویژه ای داشته باشند و با شرکت در دوره های آموزشی مرتبط بتوانند همواره به روز باشند و موقعیت خود را بهبود ببخشند.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *