چالش دیجیتال مارکتینگ

چالش دیجیتال مارکتینگ

چالش دیجیتال مارکتینگ

چالش دیجیتال مارکتینگ امروزه به یک امر مهم تبدیل شده است. در این مقاله به توضیح این چالش ها و نحوه برخورد با آنها خواهیم پرداخت.

بازاریابان در دنیای امروز دائماً با ایده های تازه، بسترهای جدید برای ارتقاء کسب و کار خود و فناوریهای جدید رو به رو می شوند تا از آنها استفاده کنند. در حالی که این نوآوری ها غالباً هیجان انگیز و سودمند هستند، پیگیری تغییرات آن می تواند به سرعت برای بازاریاب ها دردساز شود.

اگرچه بازاریابی سنتی هنوز هم کارایی دارد، اما کسب و کار ها دیگر نمی توانند به تنهایی به روشهای سنتی بازاریابی اعتماد کنند. تبلیغات فیزیکی و فروش تلفنی ممکن است در سال های اولیه دهه 2000 برای شما روشی موثر در نظر گرفته می شد، اما دو دهه بعد در سال 2020، شما باید نه تنها موتورهای جستجو، بلکه مردم را بازاریابی کنید.

چگونه این کار را انجام دهید؟

شما باید یک استراتژی جامع دیجیتال مارکتینگ، که به عنوان بازاریابی درونگرا نیز شناخته می شود را پیاده کنید. استراتژی درست نه تنها فعالیت بازاریابی شما را مؤثرتر می کند بلکه تضمین می کند که می توانید از سرمایه گذاری خود بازده بیشتری بگیرید.

و بهترین بخش این است که با اجرای فرایندی که شامل 4 جزء مهم؛

  • پیام رسانی،
  • اتوماسیون بازاریابی،
  • اتوماسیون فروش و
  • کمپین ها باشد،

در واقع می توانید خود را از برخی دردسرهایی که کارآفرینان با بازاریابی سنتی با آن روبرو هستند، در امان نگه دارید.

در اینجا به توضیح 10 چالش بازاریابی که صاحبان کسب و کار با آن روبرو هستند و اینکه چگونه می توانند با دیجیتال مارکتینگ بر آنها غلبه کنند، پرداخته شده است.

10 چالش برتر که کارآفرینان امروز با آن روبرو هستند

برندسازی

  1. ایجاد یک برندسازی سازگار و مداوم

برندسازی یکی از مهمترین جنبه های بازاریابی است. با وجود پیام های زیادی که روز به روز از طرف مصرف کنندگان دریافت می شود، ایجاد یک برند متمایز و مرتبط با نیاز مصرف کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدون برند سازی سازگار و مداوم، کسب و کار شما فقط به یک اسم بدون معنا در دریای تبلیغات غرق می شود.

چگونه یک برند قدرتمند را ایجاد کنید؟

با توجه خاص به جزئیات.

همه چیز از فونت و رنگ گرفته تا سبک و صدا بر نحوه درک کسب و کار شما تأثیر می گذارد. این عوامل را در همه پلتفرم ها و در همه پیام ها یکسان نگه دارید و در راه برندسازی به خوبی پیش روید.

یک سند راهنمایی برند به کلیه آژانس های بازاریابی، پیمانکاران یا کارمندان جدید اطمینان می دهد که دقیقاً از چه فونت ها، رنگ ها و سبکی باید هنگام طراحی برای برند شما استفاده کنند.

ابزار خوب دیگری که باید در نظر بگیرید کتاب پاتریک هملین، به نام برند سازی اولیه (Primal Branding) است. این کتاب اجزای اصلی برندینگ و نحوه درهم آمیختگی آنها را بررسی می کند. این کتاب طرز تفکر شما را در مورد برند های بزرگ مانند Apple و Coca Cola و همچنین نحوه مشاهده کسب و کار خودتان را تغییر خواهد داد.

ایجاد ترافیک

  1. ایجاد ترافیک و مشتریان راغب

براساس گزارش HubSpot State of Inbound 2017 چالش شماره یک برای بازاریابان، تولید ترافیک و مشتریان راغب (Lead) است. با وجود اینکه به نظر می رسید با در دسترس بودن پلتفرم های بیشتر، این کار آسان تر می شود. بسیاری از صاحبان کسب و کار ها، تمام وقت خود را صرف تمرکز در رسانه های اجتماعی و اشتراک گذاری ده ها پست در هفته می کنند بدون اینکه هیچ گونه بازگشتی برای آنها داشته باشد. این ناامید کننده است، به خصوص وقتی که به نظر می رسد برای برند های دیگر کارایی دارد.

برای اینکه مردم به آنچه که شما می گویید علاقه مند شوند، ابتدا باید محتوایی را ایجاد کنید که مخاطبان شما واقعاً می خواهند. قبل از انجام این کار، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. مشخصات خریدار (Buyer Personas) را بر اساس نظرسنجی با مشتریان، تحقیقات بازار و سایر اطلاعاتی که می توانید از آنها استفاده کنید، بدست آورید.

هنگامی که مخاطبان خود را بهتر بشناسید، می توانید اقداماتی را انجام دهید که واقعاً با آنها در تعامل باشد، و در نهایت منجر به افزایش ترافیک و مشتریان راغب می شود. این امر با یک کمپین شروع می شود. به عنوان یکی از مؤلفه های مهم تجارت، کمپین ها پایه و اساس جذب مشتریان بالقوه را ایجاد می کنند.

به طور معمول کمپین ها شامل این موارد می شوند:

  • یک پیشنهاد جذب مشتری قوی، مانند یک راهنمای اینفوگرافیک یا دیجیتال، که برای یک شخص خریدار (Buyer Personas) هدفمند می شود.
  • یک صفحه در وب سایت که در آن مشتریان بالقوه برای دانلود پیشنهادات، باید یک فرم را پر می کنند.
  • یک ایمیل پیگیری برای ارائه خدمات به آنها به محض اینکه به آنها نیاز دارند.
  • یک سری ایمیل برای جذب مشتری به منظور ادامه تعامل با آنها و ایجاد اعتماد، که آنها را برای خرید محصول یا خدمات شما آماده می کند.

شما نمی توانید هیچ یک از این کارها را بدون تعیین مشخصات خریدار و مخاطبان هدف انجام دهید، بنابراین قبل از جمع کردن محتوا، حتماً آنها را شناسایی کنید.

چالش دیجینال مارکتینگ

  1. مدیریت وب سایت شما

هنگامی که مدیریت وب سایت به درستی انجام شود، وب سایت شما بازدید کنندگانی را جلب می کند و آنها را به مشتری تبدیل می کند. همچنین به شما امکان می دهد تا فروش بیشتری داشته باشید، حتی در زمانی که خواب هستید. این جای تعجب ندارد که مدیریت وب سایت ها یکی از بزرگترین موانعی است که بازاریابان امروزی با آن روبرو هستند. برای جذب، پرورش و تبدیل مشتریان، شما به وب سایت خود نیاز دارید. در غیر این صورت، شما پول خود را هدر داده اید و به هدف خود نخواهید رسید.

بیشتر کارآفرینان اهمیت وب سایت خود را درک می کنند، اما هنوز هم برای اجرای آن دچار مشکل هستند. مشکلات وب سایت می تواند از ایجاد بهترین مطالب تا طراحی سایت جذاب که به راحتی قابل استفاده باشد را در بر گیرد. بسیاری از شرکت ها، به ویژه کسب و کار های کوچک، به سادگی وقت یا کارمندی برای اختصاص دادن به مدیریت وب سایت ندارند.

این بدان معنا نیست که باید وب سایتی راه اندازی کنید که کار خود را به خوبی انجام ندهد. یک گروه مشاور پیدا کنید تا بتوانند شما را راهنمایی کنند و روند کار را به شما نشان دهند. از مشتریان نسبت به مشکلاتشان با وب سایت بازخورد بگیرید و به بهبود آنها بپردازید. سپس از داستان برند (Story Brand) برای ایجاد محتوای قدرتمند در وب سایت استفاده کنید تا بازدید کنندگان ترغیب به کلیک بر روی دکمه “تماس با ما” شوند.

چالش دیجینال مارکتینگ

  1. تأمین بودجه مؤثر

برای بسیاری از شرکت ها، امکان ریسک زیاد در بودجه وجود ندارد. غالباً بازاریابی اولویت اصلی برای هزینه در نظر گرفته نمی شود. با این حال، کاهش بودجه بازاریابی شما مانند خاموش کردن علامت “این مکان باز می باشد” است. کسب و کار شما بدون آن هرگز رشد نخواهد کرد.

برای توجیه هزینه کردن در بازاریابی، باید اثبات کنید چه چیزی انجام خواهید داد. نرخ بازدهی سرمایه (ROI) خود را بررسی کنید و وقتی روش های قدیمی دیگر نتیجه بخش نیستند از اینکه روش های جدید را امتحان کنید، هراسی نداشته باشید. اگر با یک آژانس بازاریابی کار می کنید، گزارش هایی را در اواخر سال بخواهید تا نشان دهد که میزان سود شما برای سرمایه گذاری در بازاریابی چه قدر بوده است.

و اگر خودتان این کار را می کنید، تمام پول خود را صرف تاکتیک های چشمگیر (مانند سئو یا پست های رسانه های اجتماعی) نکنید، زیرا می توانید بازده بیشتری از کمپین ها کسب کنید.

چالش دیجیتال مارکتینگ

  1. درک ابزارها و فناوری

می توان گفت که تصمیم گیری در مورد ابزارها، فناوری ها و نرم افزارهای مناسب برای کسب و کار شما، دشوار است. با وجود گزینه های بسیار زیاد و نظرات مختلف در مورد هر یک، به نظر می رسد پاسخ صحیحی وجود ندارد.

برای تصمیم گیری درست در این زمینه می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • بسته به فرم هایی که افراد پر کرده اند، بطور خودکار ایمیل را به مشتریان بالقوه ارسال کنید.
  • رکوردی از فعالیت همه مشتریان بالقوه در سایت خود را نگه دارید.
  • معاملات خود را مدیریت کرده و اطلاعات فروش خود را در یک سال جمع آوری کنید.
  • دقیقا ببینید چه افرادی تمام پیشنهادات جذب مشتری را در وب سایت شما دانلود کرده است.
  • وبلاگی ایجاد کنید، در آن پست گذاری کنید و با بقیه به اشتراک بگذارید.

و خیلی موارد بیشتر

گزینه های دیگری نیز موجود است و هزینه برخی از بودجه شما خارج است. فقط به یاد داشته باشید که هر کاری را که می خواهید انجام دهید، مطمئن باشید تیم شما به طور مداوم از آن استفاده می کند و تمام کاربردهای آن مورد استفاده قرار می گیرد.

محتوا

  1. ایجاد محتوای مناسب

همانطور که در نکته دوم اشاره کردیم، ایجاد ترافیک و به تبع آن مشتری به دلیل داشتن محتوای عالی به دست می آید. هنگامی که در حال انجام طوفان فکری برای تقویم محتوای خود برای وبلاگ ها، پیشنهادات، ایمیل یا پست های رسانه های اجتماعی هستید، از خود بپرسید مخاطبان شما چه مشکلاتی دارند که می توانید حل کنید. همیشه مطالب خود را به سمت حل یک مشکل خاص از مشتریان خود سوق دهید. این امر باعث جذاب تر و مفیدتر شدن آن می شود.

در گام بعد، نوع محتوایی را که مصرف کنندگان مدرن می خواهند، در نظر بگیرید. برای مثال، طبق گزارش HubSpot فیلم ها و پست های رسانه های اجتماعی بیشتر از سایر انواع محتوا دیده می شوند. برای موفقیت بیشتر، محتوای ویدیویی را در سایر مطالب خود در نظر بگیرید.

وبلاگ می نویسید؟ یک فیلم سریع 30 ثانیه ای را با تلفن خود بگیرید و آن را در وبلاگ خود قرار دهید.

محتوای اینفوگرافیک تولید می کنید؟ یک فیلم تیزر را به صفحه اول سایت خود اضافه کنید تا توضیح دهید که کار شما چه مواردی را پوشش می دهد.

این مورد بسته به مخاطب شما کمی متفاوت است، به همین دلیل است که مشخصات خریدار (Buyer Personas) بسیار مهم هستند. اما در بیشتر موارد، مردم ویدئو را به متن یا تصاویر، بیشتر ترجیح می دهند. فقط در مورد فیلم هایی که در هفته گذشته در فیس بوک، یوتیوب یا اینستاگرام مشاهده کرده اید فکر کنید. شما می توانید از این روند استفاده کرده و از آن برای رشد و پیشرفت کار خود استفاده کنید.

چالش دیجینال مارکتینگ

  1. پیدا کردن بهترین استعداد بازاریابی

یک مشکل اساسی برای بسیاری از صاحبان کسب و کار و مدیران بازاریابی پیدا کردن افراد مناسب برای پیوستن به تیمشان است. شما می خواهید بدون صرف هزینه، استعدادهای برتر را استخدام کنید. اما اغلب، استخدام متخصصان بازاریابی تمام وقت به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین گزینه ارزان تر را استخدام می کنید.

ممکن است این گزینه یک فرد تازه فارغ التحصیل شده باشد که از صنعت شما چیزی نمی داند. شاید این فرد پسر عموی شما باشد که ظاهراً اینفلوئنسر اینستاگرام است. در هر صورت، شما با شخصی که در یک زمینه بازاریابی کارایی خوبی دارد اما تمام چشم انداز را نمی بیند، همکاری می کنید.

دقیقاً مانند طراحی وب سایت، بهترین کار برای کسب و کار شما شریک شدن با یک آژانس بازاریابی است. این سازمان ها بهترین فعالیت ها را برای هر حوزه بازاریابی به کار می گیرند. از نوشتن مطالب عالی تا مدیریت رسانه های اجتماعی و غیره، آنها را تحت پوشش قرار می دهند. همچنین فردی را انتخاب کنید که کمی در ایجاد و طراحی محتوا تجربه داشته باشد، زیرا آنها می توانند به طور بهتر و موثرتر از کسی که فقط در یک زمینه تخصص دارد، از کسب و کار شما حمایت کند.

بازده سرمایه گذاری

  1. تعیین نرخ بازدهی سرمایه (ROI) بازاریابی

اندازه گیری بازده سرمایه گذاری (ROI) پروژه های بازاریابی شما، کارآمدترین روش برای تعیین اثربخشی هر کمپینی است که شما راه اندازی می کنید. همچنین این یک راه مطمئن برای به دست آوردن بودجه بازاریابی بیشتر است.

باید در نظر داشت که این یکی از سخت ترین کارها است. برای اندازه گیری بهترین بازده سرمایه گذاری، باید فعالیت های بازاریابی و نتایج فروش را در نظر بگیرید. ابزارهای بی شماری برای کمک به شما در انجام این کار وجود دارد، از نرم افزار بازاریابی گرفته تا راه حل های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM).

با این حال، شما هنوز هم می توانید این کار را تا حدی بدون هیچ نرم افزاری انجام دهید. وقتی با مشتریان جدید صحبت می کنید، بررسی کنید که آنها اولین بار چگونه از کسب و کار شما اطلاع پیدا کرده اند. آیا آنها پست های رسانه های اجتماعی را دیده اند؟ آیا آنها یک پیشنهاد را دانلود کرده اند؟ آیا آنها از یک دوست در مورد شما شنیده اند؟ سپس پاسخ آنها را بررسی کنید تا مشخص کنید بیشترین میزان تولید ترافیک از چه طریقی صورت گرفته است.

این سؤال را به یک نظرسنجی اضافه کنید و آن را برای همه مشتریان خود ارسال کنید. از این طریق، متوجه می شوید که آیا کمپین بازاریابی شما مردم را به سمت شما سوق داده است یا خیر.

آموزش

  1. آموزش تیم خود

هر کارمندی که استخدام می کنید باید آموزش کافی داشته باشد و تیم بازاریابی شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر تصمیم می گیرید که یک کارمند بازاریابی تمام وقت یا نیمه وقت استخدام کنید، ارائه آموزش کامل حتی اگر آنها در زمینه خود متخصص باشند، بسیار مهم است.

برای این کار، با ارزیابی سطح تخصص، نقاط قوت و ضعف هر یک از اعضای تیم، شروع کنید. این امر به شما یک نقطه شروع می دهد و به شما این امکان را می دهد تا دریابید وقت و هزینه آموزش خود را در کجا و برای چه کاری سرمایه گذاری کنید.

در مرحله بعد، برای اعضای تیم خود اهداف رشد شخصی تعیین کنید. این اهداف ممکن است شامل گرفتن مدرک در حوزه تخصص آنها، خواندن کتاب جدید بازاریابی یا تماشای وبینار باشد. اگر تحصیلات در محل کار شما اولویت دارد، نشان می دهد که شما به احتمال زیاد افرادی که علاقه مند به رشد و پیشرفت شخصی هستند را استخدام می کنید.

مشارکت مشتری

  1. تسهیل افزایش مشارکت مشتری

غالباً، بازاریابان وقت و انرژی زیادی را برای بدست آوردن مشتریان جدید صرف می کنند که در بعضی مواقع موجب می شود از مشتریان موجود غافل شوند. این یک اشتباه بزرگ است زیرا مشتریان موجود پتانسیل خرید بیشتر و معرفی شما به دیگران را دارند.

بنابراین چگونه مردم را به بازگشت به سوی خود وا می دارید؟ منابع خاصی را به جذب مشتریان فعلی اختصاص دهید. یک برنامه مشارکت مشتری (Customer engagement) را اجرا کنید که به راحتی انجام شود و همزمان به وفادار مشتری نیز قدرت ببخشد.

برنامه شما می تواند شامل یک بررسی رضایت مشتری باشد که هر ساله ارسال می شود، یک بسته تشکر (به عنوان مثال لیوان یا تی شرت با لوگوی شما) برای هر مشتری جدید، تخفیف ویژه برای مشتریان وفادار یا برنامه پاداش باشد.

سخن آخر

بازاریابی می تواند پیچیده باشد. به عنوان یک کارآفرین، ممکن است برای استفاده از آن در کسب و کار خود احساس سردرگمی کنید. خوشبختانه، حتی در بازار اشباع امروز، می توانید به مخاطبان هدف خود برسید و تجارت خود را توسعه دهید. تمام آنچه شما نیاز دارید کمی دانش و ابزار مناسب و یا بهره مندی از یک مشاور حرفه ای می باشد. تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت بلوباکس تجربه گسترده ای در این زمینه دارد. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

Comments are disabled.