چرا بازاریابی محصول شما از خود محصول مهمتر است

بازاریابی

بازاریابی


چرا بازاریابی محصول شما از خود محصول مهمتر است

با حدود 4.8 تریلیون دلار خرده فروشی در تجارت الکترونیکی (e-commers) که تا سال 2021 در سطح جهان پیش بینی شده است، به نظر می رسد که فرصت مناسبی برای موفقیت تجارت های الکترونیکی وجود دارد. با این حال، تقریباً از هر 10 فروشگاه آنلاین 8 تای آنها در 24 ماه اول شکست می خورند. اغلب به دلیل وجود مشکلات مربوط به برندسازی و تأکید بیش از حد بر روی محصول به جای بازاریابی محصول اتفاق می افتد.

در حالی که محصول شما برای موفقیت در کسب و کار پایدار بسیار مهم است، اما برندسازی ضعیف می تواند محصول شما را بی ربط و نامناسب جلوه دهد.

در ادامه به توضیح یک مثال واقعی می پردازیم:

بازاریابی

Jaiden Vu، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Vantura Cosmetics، یک تجارت الکترونیکی که در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک و وگان تخصص دارد، می گوید: “این بهترین محصول نیست که برنده می شود بلکه شناخته شده ترین محصول است که برنده می شود.”

این شرکت قبل از راه اندازی و ارائه محصول، توانست مخاطبان قابل توجهی از طرفداران فیس بوک و اینستاگرام را به خود جلب کند. با هزینه 5000 دلار، این شرکت آرایشی و بهداشتی بدون عرضه محصول توانست تعداد بیش از 27000 نفر را در اینستاگرام، 6000 نفر در فیس بوک و بیش از 10000 ایمیل در عرض دو ماه جمع آوری کند.

همچنین این شرکت با استفاده از ابزارهای رسانه های اجتماعی و همکاری با شرکت های دیگر برای ارئه هدیه تبلیغاتی توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

بنیانگذار این برند (Jaiden Vu) از یک استراتژی منحصر به فرد برای راه‌اندازی یک کسب و کار الکترونیکی موفق در یک بازار به شدت رقابتی خبر می دهد.

وی می گوید: “اگر می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید، اولین اقدام شما تولید یا یافتن یک محصول عالی می باشد، اطمینان حاصل کنید که این محصول کارایی لازم را دارد، و سپس یک وب سایت و کانال اجتماعی ایجاد کنید.”

او اضافه می کند که: “قدم اول درست است، اما همه چیز پس از آن دلیل شکست کسب و کارها می باشد. دلیل محبوبیت محصولات آرایشی و بهداشتی Vantura این نیست که ما بر روی تهیه محصولی کامل تمرکز می کنیم، بلکه ما روی چشم انداز برند خود تمرکز می کنیم.”

همانطور که تجارت الکترونیک مسیر خود را به سمت تجارت اجتماعی و پیوند با محتوای محصول می پیماید، برندسازی به ابزاری قدرتمند و برتر برای تمایز در بین رقبا تبدیل می شود.

چشم انداز

چشم انداز خود را بسازید

محتوا پادشاه است و فروش چشم انداز به اندازه فروش خود محصول بسیار مهم است.

مصرف کنندگان می خواهند بخشی از جامعه ای باشند که در رسانه های اجتماعی و در فرهنگ عامه به رسمیت شناخته می شوند. یکی از بهترین راه های ایجاد چشم انداز در برند شما استفاده از محتوای شخصی سازی شده و قابل اعتماد است.

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که تجربه خرید آنلاین برای هر مشتری شخصی سازی شود، مصرف کنندگان تمایل دارند 48٪ بیشتر خرید کنند. این امر به بازاریاب ها نشان می دهد که برندسازی شخصی آینده بازاریابی است. بخشی از این موضوع که مورد توجه مصرف کنندگان می باشد، تولید یک داستان برند است که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

Vu می گوید: “به عنوان یک کسب و کار، وظیفه شما این است که یک چشم انداز بفروشید، نه فقط یک محصول.” وی اضافه می کند که: “شما آن چشم انداز را به درستی می فروشید، و محصول خود را به فروش می رساند. از خود بپرسید: داستان شما چیست؟ ”

لوازم آرایشی Vantura با این چشم انداز و هدف ساخته شد که همه افراد با ظاهر طبیعی و پوست درخشان خود احساس اعتماد به نفس داشته باشند.

Vu می گوید: “هدف، ایجاد فرهنگ پیرامون اصالت چهره هر فرد بر خلاف استانداردهای تحمیل شده از طرف رسانه های اجتماعی است.”

تأثیر رسانه های اجتماعی بر افراد نوجوان غالباً می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد که فشارهای اجتماعی در بین برجسته ترین آنها وجود دارد.

ایجاد یک داستان برند قابل اعتماد می تواند به همان اندازه استراتژی های تبلیغاتی که نرخ تبدیل مشتری و عادات خرید فردی را تجزیه و تحلیل می کنند، قوی و تاثیرگذار باشد.

روش بازاریابی و توزیع برندسازی بسیار مهم است، به ویژه با توجه به گسترش رسانه های جدید برای تولید و مصرف محتوا.

بازاریابی

توزیع و اعتبار اجتماعی

بسیاری از برندهای تجارت الکترونیک در مراحل اولیه کار خود با بودجه کم فعالیت می کنند. بنابراین این که شما در چه فعالیتی و در چه کانالی سرمایه گذاری می کنید بسیار حائز اهمیت است.

داستان برندی که شما می خواهید به مخاطبان خود نشان دهید پایه و اساس نحوه توزیع و انتشار روایت شما در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های محتوایی است. مدیریت کمپین بازاریابی شما می تواند با فشار قابل ملاحظه ای همراه باشد تا در اولین بار نتیجه بخش شود. این بدان معناست که قبل از راه اندازی یک محصول، یک استراتژی توزیع مؤثر در پیش گیرید.

Vu می گوید: “این وظیفه شماست که شرکت و محصول خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید. اگر شانس اولیه خود را برای تبلیغات صحیح از دست دهید، انتظار نداشته باشید بازده اصلی را دریافت کنید.”

چالش اصلی در تولید یک استراتژی تبلیغاتی مؤثر، انتخاب کانال های محتوای مناسب و ایجاد تعامل بهینه است.

رسانه های اجتماعی و تجارت الکترونیکی به سرعت در هم تنیده می شوند. و به سرعت مرزهای بین برنامه های تلفن همراه، فروشگاه های وب و کانال های رسانه های اجتماعی را محو می کنند. علاوه بر این، براساس گزارشی که اخیراً توسط Global Web Index انجام شده است، تقریباً از هر 10 مصرف کننده 3 نفر، یافتن یا تحقیق در مورد محصولات را دلیل اصلی استفاده از رسانه های اجتماعی عنوان کرده اند. و 24٪ از مصرف کنندگان، اولین بار در رسانه های اجتماعی به یافتن برندها و جزییات آنها پرداخته اند.

مردم با برند هایی که به آنها اعتماد دارند کار می کنند. و پرورش یک رسانه اجتماعی با پیام و داستان مشخص برای ایجاد آن اعتماد بسیار حیاتی است.

Vu می گوید: “اعتبار اجتماعی در کسب و کار همه چیز است و حتی برای یک تجارت الکترونیکی از اهمیت بیشتری برخوردار است.”

اینفلوئنسر

روشی موفقیت آمیز برای ایجاد اعتماد اولیه به برند شما، از طریق مشارکت با اینفلوئنسرها  حاصل می شود.

اخیراً در پست های اینفلوئنسرهای مشهور در رسانه های اجتماعی رونق فراوانی دیده شده است و بدیهی است که رشد بازاریابی اینفلوئنسرها همچنان ادامه دارد. براساس همین گزارش Global Web Index ، 14٪ از مصرف کنندگان دیجیتال در حال حاضر در مورد برند های جدید از تبلیغ اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی اطلاع می گیرند.

اینفلوئنسرهای مشهور در رسانه های اجتماعی دارای مخاطبان زیادی می باشند که نظر و اعتماد مطلوبی نسبت به آنها دارند.

کسب و کارهای کوچک ممکن است بودجه لازم برای استخدام اینفلوئنسرهای پیشرو در رسانه های اجتماعی را نداشته باشند. اما حتی میکرو اینفلوئنسرها (افرادی که کمتر مشهور و شناخته شده هستند) می توانند اعتبار و ارزش زیادی را برای برند شما به ارمغان آورند. شهرت آنها همراه با چشم انداز تجاری شما، می تواند باعث شود تا برند کسب و کار شما در یک بازار اشباع از بقیه متمایز شود و به سرعت محصول شما را در بین پیشروان صنعت قرار دهد.

بسیاری از برند های تجارت الکترونیکی شکست می خورند. زیرا آنها با برنامه ای پیچیده که هیچ تمرکز مشخصی نداشته و همچنین با تکیه بر کیفیت محصول خود، بدون در نظر گرفتن سیر تحول تجارت الکترونیکی در عصر دیجیتال، به برندسازی و بازاریابی محصول خود نزدیک می شوند. ساده سازی فرایند می تواند کلید موفقیت بسیاری از برند های تجارت الکترونیک باشد.

Vu می گوید: “همه چیز ساده به نظر می رسد؛ اگر که به طور استراتژیک به آنچه می پردازید، توجه کنید. شما لازم نیست که یک مبتکر باشید؛ شما فقط باید در مورد آنچه که کارایی دارد، الگوبرداری و اجرا کنید. ”

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *