چرا مشتری از وب سایت خرید نمی کند

چرا مشتری از وب سایت خرید نمی کند

یکی از مهمترین نگرانی های کسب و کارهای آنلاین این است که ترافیک وب سایت خودشان را بالا ببرند. پس از بالا بردن ترافیک وب سایت دغدغه بسیاری از آنها این می شود که؛ دلیل اینکه مشتری از وب سایت خرید نمی کند چیست؟

در ابتدا این را بگوییم که یکی از مشکلات روتین برای وب سایت های فروشگاهی این است که با وجود صرف زمان و هزینه بالا در زمینه ایجاد امکانات برای وب سایت و حتی وجود یک سئوی مناسب و ترافیک خوب. چرا مشتری از وب سایت خرید نمی کند؟

یکی از دلایلی که ممکن است مشتریان از وب سایت شما خرید نکنند این است که شما در وب سایت خود می بایست در زمینه نرخ تعاملات بیشتر فعالیت کنید.

خیلی از اوقات برای انجام خرید مشتریان وب سایت شما نیاز نیست تغییرات بنیادین ایجاد شود. بلکه شما می توانید با یکسری تغییرات کوچک و هدفمند در وب سایت خود نرخ درگیری مخاطبان خود را افزایش بدهید. خیلی از اوقات ارتکاب به اشتباهات کوچک باعث می شود برای مشتریان بالقوه شما مشکلاتی ایجاد کند که باعث شود آنها از وب سایت شما خرید نکنند.

زمانی که مردم در موقعیت خرید آنلاین قرار می گیرند آنها به دنبال یک فروشگاه معمولی و حتی خوب نیستند.

  • آنها به دنبال فروشگاه های آنلاینی هستند که بتواند نیازهای آنها را بهترین نحو برطرف نماید.
  • به همین دلیل است که شما می بایست تمامی نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان را درک کنید و بهترین را به آنها عرضه نمایید.

حال بگذارید وارد مواردی بشویم که می تواند پاسخ به سوال مهم ما را که؛ چرا مشتری از وب سایت خرید نمی کند را پاسخ بدهد.

  1. آیا وب سایت شما ظاهری حرفه ای دارد؟

الگوریتم های گوگل طوری طراحی شده اند که بتوانند وب سایت های واقعی و تاثیرگذار را از وب سایت های ضعیف و کپی تفکیک کنند. از طرفی الگوریتم جدید گوگل طوری طراحی شده است که بتواند در جستجوها بهترین وب سایت را در معرض دید مخاطب قرار دهد.

به همین دلیل ربات های گوگل دائما به وب سایت شما سر می زنند و به روز رسانی های شما را زیر نظر دارند. به همین دلیل گوگل به مخاطبان خود وب سایت هایی با کیفیت بالا و معتبر را نشان می دهد. اگر وب سایت کسب و کاری این ویژگی ها را ندارد مطمئن متضرر خواهد شد. به همین دلیل است که کاربران به سمت و سوی وب سایت های می روند که حرفه ای باشند و کیفیت طراحی بالا و منحصر به فرد داشته باشند.

شما به همین موضوع توجه کنید وقتی گوگل وب سایت های غیر حرفه ای را به مخاطبان نشان نمی دهد. از مخاطبان خود چه انتظاری دارید. اگر شما در این زمینه بیشترین تبلیغات را انجام دهید و حتی ترافیک وب سایت خود را زیاد کنید ولی وب سایت شما طراحی مناسب و حرفه ای نداشته باشد مشتری از وب سایت خرید نمی کند.

برای مثال شما از کدام دو وب سایت زیر خرید می کنید؟

  1. فرآیند خرید شما آسان نیست

فرقی نمی کند ترافیک وب سایت فروشگاهی شما چقدر است. اگر شما فرآیند خریدی ساده و آسان برای وب سایت خود ایجاد نکنید همه تلاش های شما برای افزایش ترافیک بر روی وب سایت شما بیهوده است. وب سایت های فروشگاهی خوب وب سایت هایی هستند که مشتری با کمترین تلاش می تواند فرآیند خرید خود را انجام دهد و مستقیما نیاز خود را با کمترین کوشش به اتمام برساند.

بنابراین تا جایی که امکان دارد شما می بایست فرآیند پرداخت را در وب سایت خود آسان کنید، در حالی که مشتری به راحتی به همه فروم های شما و اطلاعات مورد نیازش دست پیدا می کند، مراحل پرداخت و خرید خود را به آسانی انجام می دهد. اگر چنین نباشد مشتری از وب سایت خرید نمی کند.

 

بسیاری از اوقات این امکان وجود دارد شما در فرآیند ثبت نام مشتری پیچیدگی های زیادی را ایجاد کنید و همین موضوع باعث شود که مخاطبان شما در زمینه تصمیم گیری برای خرید منصرف شوند و در زمان ثبت نام از وب سایت شما خارج شوند. اشباهات معمول در این زمینه شامل موارد ذیل است؛

  • دریافت اطلاعات اضافی از مشتری،
  • گذاشتن فیلدهای اجباری بیش از اندازه،
  • فیلد فرم طولانی و خسته کننده،

با توجه به مطالعات صورت گرفته 47% از مشتریان به دلیل طولانی بودن پروسه ثبت نام در وب سایت ها، آن را ترک می کنند.

  1. زمان آپلود شدن بالا

شما برای اینکه بتوانید پس از دریافت ترافیک وب سایت بالا از مشتریان خود انتظار خرید داشته باشید. حتما می بایست یکسری از استانداردهای موجود را رعایت کنید. یکی از این استانداردها زمان آپلود شدن محتوای وب سایت شما و در معرض دید قرار گرفتن توسط مشتری است. هرچقدر این زمان طولانی تر بشود شما شانس کمتری برای خرید مشتری خواهید داشت. بنابراین مشتری از وب سایت خرید نمی کند.

البته مواردی دیگر از جمله سرعت اینترنت کاربران نیز این مسئله را تحت تاثیر قرار می دهد. اما نکته مهم این است که شما زیر ساخت های مناسب را فراهم کنید تا در صورتیکه تعداد کاربران سایت شما زیاد شد یا ترافیک شما افزایش یافت سرعت وب سایت شما افت نکند.

بگذارید نگاهی به آمارها داشته باشیم؛

  • 40 درصد از مشتریان زمانی که محتوای شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد که برای آنها آپلود شود وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

بنابراین به این مسئله سرعت وب سایت نیز توجه کافی داشته باشید.

  1. قیمتگذاری

یکی از مهمترین عواملی که می تواند باعث شود مشتریان از وب سایت شما خرید نکنند این است که وب سایت شما قیمت گذاری رقابتی را مد نظر قرار نداده است. امروزه اینترنت این امکان را برای همه مشتریان فراهم کرده است با چند جستجو و کلیک ساده قیمت های متعدد موجود را در مورد محصول یا خدمات مشابه شما به دست آورند. همچنین آن را با شما مقایسه کنند.

جالب است بدانید آمارها نشان داده است؛

  • 36% از خریداران آنلاین زمانی که قیمت کالای مشابه پایین تری را ببینند سایت شما را ترک خواهند کرد.

بنابراین همواره رقبای خود را مد نظر قرار دهید و رفتار آنها مطالعه کنید. عرضه و تقاضای موجود در بازار را بررسی کنید و قیمت های موجود در وب سایت خود را با توجه به پژوهشی که انجام می دهید به روز کنید.

  1. هزینه های اضافی که باعث می شود مشتری از شما ناراضی شود.

هزینه های اضافی در زمان خرید از مشتری باعث می شود که مشتری از خرید خود منصرف شده سایت شما را ترک کند. در مقابل وب سایت هایی که برای مشتری درصد تخفیف قرار می دهند، ارسال رایگان می گذارند، باعث می شود که یک بازخورد مثبتی نسبت به مشتری دریافت کنند. همچنین سبب رضایتمندی مشتری شوند.

راهکار چیست؟

  • هزینه حمل و نقل را در ابتدای قیمتگذاری لحاظ کنید.
  • سپس به مشتری پیشنهاد حمل رایگان را بدهید.
  • این موضوع که شما حمل و نقل رایگان دارید را حتما در ابتدا به مشتری گوش زد کنید.
  1. تضمین پرداخت وجود ندارد.

فرقی نمی کند مشتری شما آنلاین خرید کند یا به صورت فیزیکی و آفلاین مشتری شما زمانی که پول پرداخت می کند می بایست تضمین لازم و اعتماد لازم را ببیند. در مورد وب سایت های فروشگاهی نیز این امر صادق است. یک وب سایت خوب فروشگاهی می بایست حتما این تضمین ها را مشتری ارائه کند. برای مثال؛

  • تضمین تعویض کالا در صورت خرابی،
  • تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت.

اگر چنین نباشد مشتری از وب سایت خرید نمی کند.

  1. عدم وجود توضیحات کافی در زمینه محصولات یا خدمات

مطالعات نشان داده است، عدم وجود اطلاعات کافی در مورد جزئیات محصول باعث می شود خریداران جذب نشوند، و به همین دلیل مشتری از وب سایت خرید نمی کند. چیزی که باعث می شود مشتری در زمان خرید آنلاین راحت تر به مرحله تصمیم گیری خرید برسد این است که برای هر محصول جزئیات مناسب و کامل وجود داشته باشد.

شما برای مثال دیجیکالا را ببینید. این برند یکی از مهمترین دلایلی که توانست هم در زمینه موتورهای جستجو و بعدها در فروش نسبت به رقبا بهتر عمل کند، توضیحات مناسب در مورد محصولات دیجیتالی بود که ابتدا عرضه می کرد. بنابراین از این موضوع قافل نشوید. زیرا هم می تواند برای؛

  • سئوی شما مفید باشد و
  • ترافیک بیشتری دریافت کنید و
  • در بحث تصمیم گیری و فرآیند خرید به مشتری شما کمک کند.
  1. نمایش دادن محصولات بی ربط به مشتری در زمان خرید

زمانی که مشتری به وب سایت فروشگاهی شما رجوع می کند برای رفع نیازی رجوع کرده است. بنابراین اگر شما بتوانید صرفا مواردی که مورد نیاز مشتری است و مشتری برای آن به وب سایت شما مراجعه کرده است. می توانید امیدوار باشید که مشتری از شما خرید کند.

اما اگر وب سایت فروشگاهی شما در زمان خرید محصولات بی ربط به مشتری نمایش دهد. مشتری از خرید خود منصرف می شود و سراغ فرد دیگری خواهد رفت.

راهکار در این زمینه این است که؛

  • اکر محصولات متنوع در وب سایت ارائه می دهید در زمان خرید با توجه به نیاز مشتری محصول را به نمایش بگذارید.
  • در بخش پیشنهادات وب سایت خود با توجه به کلید واژه مشتری به وی محصول نشان دهید.
  • محصولات را در گروه ها و دسته های مشخص به نمایش بگذارید.
  • گروه های محصول خود را با توجه به استانداردهای مشخص تعیین کنید.
  • از وب سایت قوی موجود الگو برداری کنید.
  1. تجربه کاربری ضعیف

تجربه کاربری ضعیف

هر چقدر شما در زمینه جنبه های بصری و زیبایی شناختی خوب عمل کنید دلیل نمی شود که بتوانید تجربه خوبی برای مشتری فراهم آورید. تمرکز ویژه و تنها بر روی جنبه های زیبایی شناختی باعث می شود، مبحث بسیار مهم؛

  • سهولت و
  • قابلیت استفاده را فراموش کنید و
  • تجربه خرید خوبی برای مشتری فراهم نکنید.

همین امر باعث می شود در زمینه تجربه خرید مشتری تاثیرات منفی شدید ایجاد شود و مشتری از وب سایت خرید نکند.

گروه بندی های محصول شما می بایست به دقت و با کیفیت بالا انجام شود. زیر گروه های محصولات شما می بایست؛

  • به صورتی سلسله مراتبی و
  • بسیار دقیق بر اساس نیازهای مشتری تعیین گردد.

همین باعث می شود از پیچیدگی و سردرگی مشتری کاسته شود و مشتری بتواند یک تصمیم گیری دقیق داشته باشد.

  1. استفاده از پاپ آپ های ناگهانی

تجربه مشتری به میزان قابل توجهی بستگی به قطع نشدن جریان دسترسی و روان بودن آن دارد. اگر یک وب سایت فروشگاهی نتواند به خوبی چنین تجربه ای برای مشتری فراهم کند باعث می شود مشتری از وب سایت خرید نکند و آن را ترک کند. برای مثال؛

  • زمانی که مشتری تصمیم به خرید دارد
  • ناگهان در وب سایت شما برای دریافت مشخصات و یا تخفیف یک پاپ آپ به نمایش درآید
  • اصلا مناسب نیست و باعث می شود بر روی تصمیم خرید مشتری تاثیر بدی بگذارد و وی را از خرید منصرف کند.

بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاپ آپ ها با احتیاط استفاده کنید. توصیه این است که هر چه کمتری استفاده شود. اگر هم قرار است مورد استفاده قرار گیرد با برنامه ریزی و استراتژی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

  1. سطح پوشش ارسال محصول و پیشنهادات ارسال

شما برای موفقیت در زمینه وب سایت فروشگاهی می بایست تا جایی که امکان داشته باشد برای محصولات خود؛

  • امکان ارسال گسترده تری فراهم کنید.
  • به این معنا که سطح پوشش خود را گسترش بدهید.
  • اما دقت کنید که امکان این ارسال را داشته باشید.
  • به این ترتیب که ممکن است شما در قیمتگذاری محصول مبحث ارسال رایگان را به مشتری قول بدهید.
  • اما شما هزینه ارسال به یک استان یا شهرستان دور دست که ممکن است بسیار بیشتر از قیمت مورد نظر شود را در نظر نگرفته باشید.
  • بنابراین به این موضوع دقت کنید.

موضوع دیگر این است که اگر شما سیاست باز پس گیری کالا را داشته باشید حتما می بایست این هزینه ها را در قیمتگذاری خود لحاظ کنید زیرا باز پس گیری کالا علاوه بر هزینه ارسال هزینه های باز پس گیری را نیز در پی خواهد داشت که باید به آن توجه شود.

آمارها نشان می دهد؛

  • 77% از فروشگاه های آنلاین، ارسال رایگان دارند.
  • 60% از فروشگاه های آنلاین با اضافه کردن آیتم های بیشتر ارسال رایگان دارند.

جالب تر اینکه؛

  • 61% از مشتریان زمانی که ببینند ارسال محصول رایگان نیست سفارش خود را کنسل می کنند.

این موارد یاد شده از مهمترین دلایلی هستند که مشتری از وب سایت شما خرید نمی کند.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *