14 عادت مخاطبان وبسایت که بر روش محتوانویسی شما اثرگذار است


در بیشتر موارد بازدیدکنندگان وبسایت کاملاً قابل پیش بینی هستند. این قضیه برای شما صاحبان مشاغل یک مزیت بزرگ محسوب میشود. چرا که اگر گرایش ها و الگوهای رفتاری بازدیدکنندگان خود را درک کنید، می توانید محتوانویسی خود را طبق آنها تغییر دهید. طبعا این تغییر باعث افزایش مخاطب شما خواهد شد.

در ادامه 14 عادت مشخص و پرتکرار رفتاری را خواهیم گفت که کمک رسان شما در محتوانویسی خواهد بود.

1. کاربران بیشتر از دستگاه تلفن همراه استفاده میکنند

اولین عادت بازدیدکنندگان که باید آگاه باشید این است: کاربران به موبایل اعتیاد دارند. به احتمال زیاد آنها محتوای شما را در یک دستگاه تلفن همراه می خوانند. برای این که دقیقا بدانید چند درصد از مخاطبان شما از این طریق محتوای شما را مشاهده میکنند کافیست به گوگل آنالایتیکس مراجعه کنید.

حال پرسشی که مطرح است این است که چگونه نیاز این دسته از مخاطبان را باید برطرف کرد؟ برای پاسخ ابتدا نیاز دارید بدانید رفتار آنها چگونه است.

بیشتر کاربرانی که از موبایل استفاده میکنند به جای خواندن هر کلمه، محتوا را اسکن می کنند. یعنی خوانش اجمالی و سریعتر دارند. آنان محتواهای طبقه بندی شده و شاخه شاخه ای را ترجیح می دهند. بنابراین هنگام طراحی وبسایت و محتوانویسی، نیاز این دسته از مخاطبانتان را در نظر بگیرید.

2. کاربران اطلاعات را اسکن میکنند

به ندرت پیش می آید که کسی وقت خود را صرف این کند که مطلبی را در یک سایت، با دقت و حرف به حرف بخواند. اسکن متن بسیار سریعتر است و در اغلب اوقات کاربر را به هدف مطلوب میرساند. آنان نکات کلیدی را مد نظر قرار میدهند و دقت نظر خود را محدود به این نکات میکنند. بنابراین عناوین فرعی و همچنین پاراگراف های کوتاه با طول حداکثر سه جمله، به اندازه ی نکات کلیدی مهم است.

3. بیشتر مردم ناشکیبا هستند

ضرب المثل رایجی با این مضمون وجود دارد: “تا تنور گرم است باید نان را چسباند”. اگر در همان ابتدا نظر کاربر را به خود جلب نکنید و چیزی که به دنبال آن هستند ارائه ندهید، به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد.

راه حل این است که در همان ابتدا مطلبی گیرا و جذاب ارائه دهید. پاراگراف اول را قوی شروع کنید و مستقیما به اصل مطلب اشاره کنید. در این صورت مخاطب بهتر با مطلب شما ارتباط برقرار میکند.

4. المان رنگ، بسیار تاثیرگذار است

به گفته‌ی سوزان مارتین از موسسه پلی تکنیک وورستر، رنگ یکی از پیچیده‌ترین عناصر برای نائل شدن به ارتباط تصویری موفق است. اگر به درستی استفاده شود می‌تواند ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط باشد. میتوانید از طریق رنگ ها و روانشناسی مخاطبتان متوجه شوید که میخواهید چه چیزی بدست آورید.

برای مثال اگر میخواهید فراخوان بدهید، از رنگ متضاد استفاده کنید. یا اگر میخواهید ظاهر محتوای شما ساختار یافته و منظم باشد، میتوانید تناژهای رنگی متفاوت را با رعایت اصول رنگ شناسی در زیرشاخه ها  استفاده کنید.

راهنمای روانشناسی رنگ

5. فضاهای سفید و خالی مطلوب بازدیدکنندگان است

طبقه بندی کردن و زیرشاخه دار شدن مطالب، از پیچیدگی آنها می‌کاهد. این مورد را باید در وبسایت و سبک محتوانویسی خود لحاظ کنید. به اندازه ی کافی از فضای سفید و خالی در میان متن استفاده کنید و مطالب را طبقه بندی کنید. چرا که خوانایی متن شما بسیار بهتر میشود.

6. کاربران به لیست های علامت گذاری شده بیشتر توجه نشان میدهند

در ابتدای متن، لیستی اجمالی از تیترهای محتوای خود قرار دهید و علامت گذاری کنید. (منظور استفاده از بولت ها است). پاراگراف های طولانی را با علامت گذاری خواناتر کنید. استفاده از این نشانه ها به خواناتر شدن نوشته شما کمک میکند.

7. کلمات در همه ی حالات، ماهی گیران خوبی هستند

آیا این تیتر برای شما گیراتر از باقی تیترها نبود؟ به این دلیل است که استفاده از کلمات مناسب در جای درست، جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین ظاهر کلمات نیز اهمیت دارد. در حقیقت کلماتی که پر رنگ شده و یا بزرگتر شده اند، بیشتر جلب توجه میکنند.

8. بیشتر ذهنها، سازمان دهی و نظم را دوست دارند

جهان پیرامون ما آشفته و بی نظم است. اما وبسایت شما نباید به این صورت باشد. همچنین نباید تقلید شده از باقی سایت ها باشد. وقتی ساختار محتوانویسی و متن شما چیدمان و نظم به خصوص دارد، بازدیدکنندگان ارتباط بهتری برقرار میکنند. چرا که هنگام مطالعه احساس سردرگمی نمیکنند.

سازمان‌دهی محتوا شامل دو بخش است:

  • نظم در مفهوم: تفکر شفاف، سیر فکری منطقی و استدلال های خطی
  • نظم در ظاهر: قالب بندی مشخص و واضح، پاراگراف های کوتاه، استفاده از اعداد، وقفه های به جا، عناوین واضح و لیست نشان گذاری شده

9. بازدیدکنندگان انسجام محتوانویسی را ترجیح میدهند

انسجام محتوا در جذب بازدیدکنندگان بسیار موثر است. در صورت داشتن انسجام، مخاطب شما مجدد به وبسایت شما مراجعه میکند تا از آن استفاده کند. سبک محتوانویسی شما هر چیزی که هست، در صورت سازگار بودن به آن پایبند باشید. در غیر این صورت تغییرات لازم را اعمال کنید تا کارا شود و همچنان از آن استفاده کنید.

10. چشمها جذب ویدئو میشوند

در طی یک تحقیق، لیست نتایج موتور جستجو (SERP) را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند ویدئو چقدر در جلب توجه کاربر تاثیرگذار است. طبق این تحقیق، بازدیدکنندگان توجه بیشتری به تصویر یک ویدئو در لیست نتایج جستجو میکنند. بنابراین با داشتن یک استراتژی درست، از تصاویر و فیلم به نحوی استفاده کنید که مخاطب جذب محتوای شما شود.

تصویر زیر گویای این نکته است. آیا در نگاه اول جذب تصاویر نشدید؟

محتوانویسی

11. مخاطب شما تمایل دارد کنترل همه چیز دست خودش باشد

یکی از رایج ترین روش ها برای جلب توجه مخاطب، استفاده از  پاپ‌آپ‌ها (popups) است. درست است که این روش یکی از تاثیرگذارترین روش ها است و تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد، اما باید با احتیاط از آن استفاده شود.

بازدیدکنندگان احساس خوبی نخواهند داشت از این که فکر کنند شما کنترل آن ها را در دست دارید و به جایی میروند که شما میخواهید. اگر در حال خوانش محتوای شما باشند و ناگهان یک پیام popups باز شود، احساس میکنند که کنترلشان را به دست گرفته اید. این مسئله هنگامی بغرنج تر میشود که آن پیام نمایش داده شده، خروجی مفیدی نداشته باشد و برای کاربر مناسب نباشد.

12. کاربران نمی خواهند خیلی فکر کنند

کارشناس کاربردها، استیو کروگ، قوانینی برای کار خود دارد و اولین آنها “مرا به فکر فرو نبر!” است. نشانه ی خوبی نیست اگر مخاطب شما هنگام جستجو و خوانش محتوای شما از نظر ذهنی خسته شود. به همین دلیل مهم است که ساختار محتوای شما ساده، شفاف و قابل درک باشد.

13. بازدیدکنندگان به متن زیر عناوین هم نگاه میکنند

تصور عامی که قبلا وجود داشت این بود که جذابیت عناوین کافیست؛ چرا که مخاطب فقط به تیترها نگاه میکند. اما همیشه هم اینطور نیست. طبیعتا اگر عنوان جذاب و گیرا باشد در مرحله ی بعد به سراغ محتوای پایین آن میروند.

خیلی از طراحان وبسایت معتقدند قرار دادن دکمه ی فراخوان (call to action) در متن زیر عناوین اشتباه است و باید در بالای آنها باشد. اما بسیاری دیگر اعتقادی مخالف دارند. گاهی اوقات استفاده از محتوای کم و یا ناقص در بالای صفحه باعث می شود کاربران کنجکاو شوند که چه چیزی در زیر آن قرار دارد و باعث میشود صفحه ی وبسایت شما را پیمایش کنند تا به باقی محتوا دسترسی پیدا کنند. نکته ی بسیار مهم این است که کیفیت محتوایتان را حفظ کنید و بر آن تمرکز کنید.

14. خوانندگان از دنبال کردن محتوای منطقی و سریالی لذت می برند

به این مورد شاید پیشتر اشاره شده باشد اما تکرار آن خالی از لطف نیست. از این شاخه به آن شاخه پریدن و محتواهای نامرتبط منتشر کردن، مخاطب را سردرگم میکند. بنابراین نظم لازم را رعایت کنید و ارتباط و توالی را نادیده نگیرید.

 خلاصه

درک رفتار بازدیدکنندگان وبسایت برای کاهش نرخ پرش، افزایش تعامل و در نهایت تبدیل بازدیدکننده به مشتری ضروری است. با دانستن عادت های مخاطبان و تنظیم فعالیت های خود بر این اساس، می توانید تأثیرگذاری محتوای خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

 

منبع: crazyegg.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *