نیچ کسب و کار یا همان بخش تخصصی خود را بیابیم

نیچ کسب و کار

احتمالا بارها شده است که شما با یک انگیزه و علاقه زیاد سعی کرده اید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. اما با بررسی هایی که انجام می دهید خواهید دید کسب و کارها بسیاری وجود دارند که گستره زیادی از خدمات و محصولات را ارائه می دهند. اینجاست که شما می بایست نیچ کسب و کار یا همان بخش تخصصی خود را پیدا کنید. شما می بایست به جای اینکه یک جمعیت بزرگ را هدف بگیرید، جامعه هدف خود را کوچک تر کنید و متمرکز تر بر یک نیچ کسب و کار و یا همان بخش تخصصی خود متمرکز شوید.

نیچ مارکتینگ یا همان بازاریابی گوشه ای به معنای تمرکز بر روی یک محصول خاص و ویژه است. زمانی که یک شرکت تلاش می کند دسته ای از محصولات و خدمات را ارائه کند. تا بتواند؛

  • با هزینه کمتر،
  • کارایی بیشتر داشتن،
  • فراهم آوردن مزیت رقابتی بیشتر
  • برای دسته ای خاص از مشتریان بازاریابی کند.

شرکت ها با تمرکز بر روی فعالیت های بازاریابی خود می توانند ثمره فعالیت های خود را ببینند. تمرکز بر روی نیچ کسب و کار و بازاریابی برای این بخش یکی از بهترین راه هایی است که می تواند شما را از رقبا متمایز کند، به شما کمک کند یک ذهنیت برند مثبت ایجاد کنید و در بازار ماندگار شوید.

از این طریق می توانید کسب و کار خود را به یک رهبر مقتدر در حوزه فعالیت خود تبدیل کنید. شما می توانید مشتریان بیشتری را برای محصول و خدمت خود جذب کنید.

مزیت های نیچ کسب و کار در بازاریابی

گوشه کسب و کار خود را پیدا کنید

هر زمانی که شما یک کسب و کار جدید را شروع می کنید یا به دنبال یک جایگاه خاص برای برند خود هستید نیچ مارکتینگ بکی از بهترین هاست.

شما می توانید با تمرکز بر روی یک جامعه آماری کمتر، انرژی بیشتر و توان بالاتری را در آن بخش خرج کنید و خروجی های بهتری را از آن خود کنید. زیرا این جامعه آماری کوچکتر که همان گوشه ای از بازار هستند با دیدن محصولات و خدمات شما و تمایزی که شما ایجاد کرده اید به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

تصور کنید کسب و کار شما در زمینه فروش دستگاه های کامپیوتری از جمله پرینتر و اسکنر فعالیت می کند. شما می بایست در نظر بگیرید چگونه می توانید به یک بخش خاص از جامعه با نیازهای خاص وی خدمت رسانی کنید. برای مثال در زمینه پرینتر ها یا اسکنرهای صنعتی بزرگ فعالیت کنید. یا بالعکس یک بخش خاص مربوط به استفاده های خانگی و خاص را مورد هدف قرار دهید. مهمترین اصل این است که شما بتوانید بر روی یک بخش خاص تمرکز کنید و برای خود نیچ کسب و کار داشته باشید.

حال بگذارید در مورد این صحبت کنیم که چگونه می توان نیچ کسب و کار داشت

  1. سعی کنید انعکاسی از علاقمندی ها و شور اشتیاق خود باشید

آیا شما سرگرمی یا مهارتی دارید که به صورت خاص در مورد آن شور و اشتیاق داشته باشید؟ مدت زمانی وقت بگذارید و این بخش بخصوص را مورد شناسایی قرار دهید بخصوص در رابطه با نیچ کسب و کار خود. بگذارید برای اینکه کار شما راحت تر شود سوالاتی را مطرح کنیم که با پاسخ دادن به آنها بهتر عمل خواهید کرد؛

  • شما چه مهارت هایی را به طور طبیعی دارید؟
  • وقت های آزاد خود را چگونه می گذرانید؟
  • از دوستان، خانواده و همکاران خود بپرسید شما در چه بخش هایی بهتر هستید؟
  • شما چگونه مسائل خود را حل می کنید؟
  • چه مباحثی را علاقمند هستید دنبال کنید و درباره آن بدانید؟

پاسخ این سوالات را بنویسید و با یک لیست سعی کنید نیچ کسب و کار خود را بدست آورید.

  1. مشکلات و نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنید

شور و اشتیاق برای گوشه کسب و کار

اکنون که شما حیطه خود و ایده کسب و کار خود را پیدا کردید، زمان آن است که درباره این فکر کنید که جامعه هدف شما با چه مشکلاتی رو به رو است و شما چگونه می توانید با علاقمندی و توانمندی های خود این نیازها را بوسیله محصولات یا خدمات خود جبران کنید.

درباره مشتراین بالقوه خود تحقیق کنید تا با شناسایی رفتارهای خرید و چالش هایی که پیش رو دارند بتوانید مسائل را حل کنید. ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد، شما می توانید با کشف شخصیت مشتریان خود از این ابزارها استفاده کنید.

  1. در مورد رقبا تحقیق کنید

قبل از اینکه زمان و انرژی خود را صرف کسب و کار کنید، بهتر است که در مورد رقبای خود خوب تحقیق کنید. شما ممکن است یک ایده محصول فوق العاده داشته باشید. اما باید ببینید در این حوزه با چند رقیب رو به رو هستید.

بگذارید در این مورد برای شما ابزارهایی را نشان دهیم که می توانید اطلاعات خوبی کسب کنید.

  • گوگل ترند
  • گوگل کی ورد پلنر
  • کلیک بانک
  • دیجیکالا
  • بایا

همین ابزارهای عمومی و در دسترس می توانند بهترین محصولات مورد فروش مصرف کنندگان را شناسایی کنند و به شما کمک کنند بهترین نیچ کسب و کار را شناسایی کنید.

محصول جدید کسب و کار

  1. نیچ کسب و کار خود را تعریف کنید و مزیت های آن را شناسایی کنید.

اگر شما منابع و زمان خود را بر روی یک کسب و کار جدید صرف می کنید، این کسب و کار می بایتس برای شما سود آور باشد. بگذارید در مورد چند عامل که می تواند برای نهایی کردن گزینه ها به شما کمک کند به شرح ذیل است؛

  • جمعیت شناختی مشتری،
  • ارزش ها و علاقمندی های مشتری،
  • مکان مشتری،
  • کیفیت محصول،
  • قیمت

ایده شما می بایست سودمند باشد اکر شما در مورد بازار تحقیق می کند و محصولات و یا خدمات مشابه پیدا می کنید که تعداد کمی از کسب و کار ارائه داده اند، درست تصمیم گرفته اید.

بنابراین به قیمت گذاری رقبا خود نگاه کنید، تا ببینید چگونه می توانید قیمت مناسب تری داشته باشید. برای مثال به وب سایت دیجیکالا نگاهی بیندازید یا در کتاب اول کسب و کار ها را جستجو کنید. همین امر به شما کمک می کند در این حوزه با دید باز تری حرکت کنید.

  1. محصول یا خدمت خود را ارزیابی کنید.

سعی کنید با کمک گرفتن از کمینه محصول پذیرفتنی عمل کنید.  یک وب سایت ساده راه اندازی کنید برای کسب و کار خود مشتری پیدا کنید و کار خود را استارت بزنید. یک دوره آزمون و خطا برای محصولات خود بگذارید به تعداد زیادی از مخاطبان نمونه های مجانی پیشنهاد بدهید بخصوص برای مخاطبان هدف این امکان را فراهم کنید. البته به یاد داشته باشید نیازی نیست یک حجم زیادی از پول را در این بخش صرف کنید. بلکه به صورت کاملا هدفمند و به صورت پرداخت کلیکی این بخش را مدیریت کنید.

اینجاست که شما می توانید با آزمون و خطا و کمترین هزینه عواملی که می بایست رعایت کنید و آنها را بهبود ببخشید دریافت خواهید کرد. و خواهید توانست بهترین بازخورد و خروجی را دریافت کنید.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *