برخی از مشکلات رایج بازاریابی شبکه های اجتماعی


رسانه های اجتماعی بسیار قدرتمند و بزرگ هستند، اما گاهی میتوانند برای کسب‌وکارها دردسرساز باشند. بنابراین آگاهی پیرامون مشکلات رایج بازاریابی شبکه های اجتماعی و راه های غلبه بر آن بسیار ضروری خواهد بود. در ادامه برخی از مشکلات و راه حل های آن را توضیح خواهیم داد.

۱. حرفی برای گفتن نداشتن

امروزه روز، رسانه های اجتماعی یک التزام هستند. همچنین باید بتوانید مخاطب را به خوبی با خود همراه کنید تا بتوانید از این رسانه بهره کافی ببرید.
هر پلتفرم کمیت مشخصی را برای تولید محتوا طلب می‌کند. اما همه ی این پلتفرم ها در یک چیز مشترک هستند: ترتیب و قاعده!
بنابراین اینکه همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید ممکن است خیلی صادقانه و واقعی نباشد. اما داشتن یک استراتژی پایه ای برای شبکه‌های اجتماعی‌تان میتواند کمک خوبی باشد.
در ابتدا باید واضحا مشخص کنید که چرا از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. انتظار دارید چه عایدی داشته باشید؟ چگونه می‌توانید رسیدن به این هدف را پیگیری و اندازه گیری کنید.

چالش های شبکه های اجتماعی

۲. تولید محتوای زیاد ولی پوشالی

این اتفاق بسیار شایع است. برخی کسب‌و‌کارها هر چه که هست و نیست را در رسانه‌های اجتماعی منتشر میکنند. متعجب هم میشوند که چرا مخاطب با آنها همراه نمیشود. موفقیت در بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی لزوما به معنی انتشار هرچه بیشتر محتوا نیست. در حقیقت اگر فاصله زمانی و سیکلی که برای نشر محتوایتان در نظر گرفته اید بسیار کوتاه باشد، دو اتفاق می افتد:
. خود پلتفرم محتوایتان را به افراد کمتری نشان میدهد
. نرخ تعامل (engagement rate) کاهش میابد
همه اینها به این خاطر است که مخاطب شما رفته رفته خسته می‌شود. محتوای شما را کمتر لایک و اشتراک گذاری میکند. کمتر نظر میدهد و کامنتی برای شما نمیگذارد.
در نظر داشته باشید که مخاطبتان کیفیت میخواهد و نه کمیت! محتوایی میخواهند که با ارزش باشد. ویدئویی می‌خواهند که سرگرم کننده باشد.
بنابراین مراقب محتوایتان باشید و با چندین بار پست گذاشتن در روز، احساس رضایت نکنید که کارتان عالی است.
نیاز هر کسب‌و‌کار، هر صفحه و هر دنبال شونده ای متفاوت و خاص است. با توجه به ماهیت بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی خود استراتژی تعیین کنید.

۳. رسیدن به نرخ تعامل و ارتباط حقیقی

در حقیقت انتشار محتوا در دنیای ژرف دیجیتال و انتظار برای فروش، و یا تلاش برای غلبه بر رقبا، چیزی نیست که رسانه های اجتماعی برای آن ساخته شده باشند. کلید به دست آوردن مخاطبان حقیقی و ایجاد ارتباط واقعی این است که غیررسمی و خودمانی باشید. رسانه‌های اجتماعی برای این هستند که اجتماعی باشید. اگر میخواهید مخاطبان هرچه بیشتر با شما همراه شوند، باید خودتان نیز همراهی را آغاز کنید.

  • کامنتها را پاسخ دهید
  • از مخاطبان سؤال بپرسید
  • درصورت دنبال کردنتان، شخصا به آنها خوش‌آمد بگویید

۴. افزایش مخاطب و افزایش بازدید

میلیونها کسب‌وکار در سرتاسر جهان وجود دارد که بر روی بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اغلب آنها کم و بیش حرف یکسان و یا مشابه دارند. بنابراین هر چه پیش میرود، رشد شما در رسانه های اجتماعي سخت تر میشود. مسئله جایی سخت تر میشود ‌که اشتیاق و میل زیادی برای ازدیاد دنبال کننده و رسیدن به پایداری وجود دارد.
در عوض افزایش بازدید و شناساندن خود به مخاطب جدید، نیاز دارید که حرف تازه ای بزنید‌. نیاز دارید به مخاطبان اطلاعات کاربردی و دیدگاهی تازه ارائه دهید.
علاوه بر این موارد نیاز دارید تاکتیک های دیگری نیز به کار بگیرید. برای مثال

  • برای وبسایت های دیگر مقاله بنویسید
  • از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید
  • به رویدادها ملحق شوید
  • سوال بپرسید

۵. واداشتن مخاطب برای به اشتراک‌گذاری پست‌ها

اکثر ما در این موقعیت قرار گرفته ایم. یا خودمان در نقش تولید کننده محتوا بوده ایم و یا از ما درخواست به اشتراک‌گذاری شده است.
تولید کننده ی محتوا وقتی محتوایی میسازد، گمان می‌کند که چقدر حیرت انگیز است. آن را منتشر میکند و انتظار دارد بیش از صدها بار لایک و کامنت دریافت کند. اما بر خلاف انتظار… اتفاق خاصی نمی افتد! اما چرا؟واداشتن مخاطب برای به اشتراک‌گذاری محتوایتان در شبکه‌های اجتماعی یکی از سخت ترین کارهاست. اما در عین حال بسیار مثمرثمر نیز میباشد.
بهترین راه برای تولید محتوایی که ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد، عواملی از قبیل:

  • داستان گفتن
  • کارآمد بودن
  • برانگیختن احساسات
  • صحبت درمورد تازه ها و ترندها
    و…

برای اینکه محتوای کارآمد و باارزش داشته باشید این مقاله را بخوانید تا از استراتژی برندهای مطرح آگاه شوید.

چالش های شبکه های اجتماعی

۶. همواره محتوای خوب داشتن

همه ی ما روزهایی داشته ایم که بی انرژی و بی انگيزه بودیم. طبیعی است چرا که هیچ کس کامل و بی نقص نیست. اما اگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انجام میدهید، باید مطمئن باشید که محتوایتان روتین خود را حفظ کند. چرا که این مسئله، حرفه ای بودن شما را نشان میدهد. البته بسیار سخت است که همیشه محتوای خوب داشته باشید.

راه هایی که میتوانید ارزیابی کنید آیا محتوای خوبی دارید یا خیر:

  • رقبای خود را رصد کنید
  • صادقانه و مسئولانه پیش بروید
  • کمپین‌های بازاریابی یکپارچه برگزار کنید
  • خود واقعیتان باشید
  • تا جایی که ممکن است محتوای اصل تولید کنید

اگر احساس میکنید رسانه های اجتماعی شما را به جایی نرسانده اند و درگیر موارد ساده و سطحی هستید، حقیقت این است که سایر کسب‌و‌کارها نیز همین درگیری‌ها و احساسات را دارند. هیچ گاه چالش های پیش رو را یک شکست ندانید. بلکه به دید فرصتی برای رشد و یادگیری نگاه کنید. تجربه کنید و ببینید چه اتفاقات متفاوتی برایتان خواهد افتاد.

و اما فراتر از همه ی این موارد، از شبکه های اجتماعی لذت ببرید. این بهترین طریق برای جذب مشتری است.

منبع: webkick.co.uk

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *